یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو گفت: مقدمات ثبت جهانی فلک الافلاک در پرونده قلاع و قلعه‌های ایرانی انجام شود.
محمدرضا مجیدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یافته و در جریان دیدن دژشاپورخواست بیان کرد: خیلی خوشحالم که برای اولین بار و از نزدیک این اثر تاریخی و میراثی گران‌سنگ ملی و ایرانی را در شهر زیبای خرم‌آباد به‌اجمال دیدن کردم.
وی افزود: امیدواریم مقدمات ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک در پرونده قلاع و قلعه‌های ایرانی انجام شود.
سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ادامه داد: قطعاً در انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با توجه به تجربیاتی که داریم آن‌ها را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم که آثار و مواریث فاخر بتوانند نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح جهانی توان ایرانی و میراث ایرانی و سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی ما را به ثبت جهانی برسانند و فرصت‌هایی را برای صنعت رو به رشد گردشگری کشور فراهم کنند.
مجیدی با بیان اینکه چندساعتی است که در 2 شهر لرستان حضور دارم، افزود: در این استان فرصت‌های استثنایی را در حوزه مواریث تاریخی، طبیعی و فرهنگی مشاهیر و میراث مکتوب را دیدم که نه‌تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌الملل قابلیت عرضه و ثبت دارد.
وی خاطرنشان کرد: از بُعد کارشناسی، خبرگی، نخبگی، دانشگاهی و فرهنگی، سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار دولت با رویکرد کارشناسی بتوانند پرونده‌هایی را در این زمینه آماده کنند.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به اینکه یکی از اهداف و فلسفه‌های ثبت جهانی، پاسداشت برای آیندگان است، تصریح کرد: این قلعه زیبا باید برای آیندگان بماند! ماندگاری و مانایی این اثر لوازم و استلزامات دارد که باید به آن توجه شود.
مجیدی استلزامات ثبت جهانی فلک الافلاک را در حوزه مدیریت شهری، مدیرت خدمات شهری و هم برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه گردشگری تعریف می‌شود عنوان کرد و گفت: امروزه که درزمینه گردشگری پایدار صحبت می‌شود، این نوع یعنی استفاده از مواهب الهی برای حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و نگه داشت و پاسداشت آن‌ها برای آیندگان است.
وی گفت: این قلعه که تاکنون به این شکل به نسل ما رسیده با حفظ و نگه داشت در قالب ثبت جهانی بایستی به آیندگان به میراث برسد.

مخاطب گرامی شما همچنین می‌توانید کلیپ بازدید مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو  از قلعه فلک‌الافلاک را در کانال پایگاه خبری یافته به نشانی yaftenews@ مشاهده کنید.


مصطفی باقری/ یافته


 

دیدگاه‌ها  

#1 رُکرُک 1397-06-13 18:46
به خدا اگه این قلعه تو شهر دیگه ای بود الان مردم اون شهر کل دنیا رو بسیج میکردن که ثبت جهانیش رو انجام بدن.
مطالبه تحت لوای قانون حق تمامی شهروندانه
و هیچ کسی نمیتونه مانع اون بشه
من به عنوان شهروند خرم آباد از مقامات بزرگوار کشور خواهش میکنم دستور بدن که تا ۶ ماه دیگه اطراف قلعه آزاد بشه تا ثبت جهانی اون رخ بده.
جوانان خرم آباد نیاز به شغل دارن لذا برای ایجاد اشتغال ما نیازمند بستر سازی بر اساس پتانسیل های موجود هستیم.
کل دنیا میدونن که پتانسیل شهر خرم آباد در زمینه توریست پذیری فراتر از حد انتظاره لذا باید موانع شکوفایی پتانسیل ها برداشته شود.
قلعه برای اینکه ثبت جهانی بشه نیازمند آزادسازی اطرافشه.
حال که رئیس میراث فرهنگی کشور آقای مونسان قول داده که اگر تا شش ماه دیگه اطراف قلعه آزاد بشه اون رو در اولویت اول جهت ثبت جهانی قرار میده چرا فرصت سوزی کنیم؟
بر تمامی دستگاههای دولتی واجبه برای نجات اقتصاد کشور تلاش و همکاری کنن. امیدوارم عزیزانی که دوستدار شهر و کشورشون هستن لطف کنن و همکاری جانانه داشته باشن.
نقل قول کردن
#2 سپهر عاشق خرم آباد 1397-06-13 18:52
ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد به معنای وقوع انقلاب گردشگری در سراسر لرستان خواهد بود.امیدوارم با همکاری نهادهای مسئول،حریم قلعه به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود تا رویای دیرینه لرستانیها برای جهانی شدن دژ شاپوری سرانجام تحقق یابد.
نقل قول کردن
#3 سپهر عاشق خرم آباد 1397-06-13 18:56
شهری که حداقل یک اثر به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو را داشته باشد می تواند مقصد ميليونها توریست شود.خرم آباد پایتخت فرهنگی قوم بزرگ لر بدون تردید می تواند با ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک به قطب مهم صنعت گردشگری ایران تبدیل گردد.امیدوارم وعده آقای استاندار در خصوص ساماندهی کامل حریم قلعه نهایتاً تا مهرماه سال آینده محقق شود.خسته شدیم از این همه انتظار...
نقل قول کردن
#4 سپهر عاشق خرم آباد 1397-06-13 19:01
به قول آقای خادمی استاندار محترم لرستان،ترکیب قلعه فلک الافلاک با رودخانه خرم رود و مجتمع بام خرم آباد می تواند اقتصاد کل استان را متحول کند.پس چرا مسئولان دست از این همه انفعال عجیب و غریب بر نمی دارند؟؟؟چرا طرح ساماندهی خرم رود بیشتر از ده سال است که فقط در حد حرف و شعار باقی مانده؟؟؟چرا پس از گذشت حدود ده سال از افتتاح مجتمع بام خرم آباد هنوز هیچ کدام از پروژه های گردشگری در این مجتمع تکمیل نشده اند؟؟؟چرا این همه فرصت سوزی؟؟؟!!!
نقل قول کردن
#5 سپهر عاشق خرم آباد 1397-06-13 19:03
منظور از مقدمات ثبت جهانی قلعه چیست؟!مگر رییس سازمان میراث فرهنگی کشور دو ماه قبل در سفر به خرم آباد نگفت در صورت آزادسازی حریم قلعه تا پایان امسال سهمیه سال98 به ثبت جهانی فلک الافلاک اختصاص داده می شود؟؟؟
نقل قول کردن
#6 ناشناس 1397-06-13 23:09
سلام به این جمله خبر دقت بفرمایید"در پرونده قلاع و قلعه‌های ایرانی انجام شود" یعنی اینکه به تنهایی واجد ثبت در فهرست یونسکو نیست باید به همراه سایر قلعه های ایرانی به صورت یک پکیج و مجموعه ثبت بشود و....
نقل قول کردن
#7 م 1397-06-14 14:31
این خبر به این معناست که قلعه به تنهایی اثر ارزشمندی برای ثبت جهانی نیست ولی می تواند در فهرست گروهی قلعه های ایران ثبت شود. پیش تر هم چنین نمونه هایی به اسم باغ ایرانی در چند شهر ثبت شده اند. اگرچه این ثبت گروهی هم خودش ارزشمند است ولی آن شهرتی که شما به دنبالش هستید را به دنبال نخواهد داشت.
نقل قول کردن
#8 لر اصیل 1397-06-14 23:45
اتفاقا آقای مونسان که رییس میراث فرهنگی کل کشور هستن گفتن اطرافش رو زودتر آزاد کنید تا در اولویت اول جهت ثبت جهانی قرارش بدیم.
یعنی چی؟
یعنی تمام فاکتورها جهت ثبت جهانی شدن فارغ از آثارمکمل رو دارد.

بعد شماها چقد دوستدار خرم آباد و قلعه هستید که اخبار اون رو پیگیری میکنید. احسنت بر شما عزیزان دلسوز
نقل قول کردن
#9 شهروند 1397-06-15 17:15
چرا استاندار لرستان این هیات را همراهی نکردند... حضور این هیات با هزینه شخصی و دعوت سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی بوده ... کجا رفتن اون مدیرانی که دم از ثبت جهانی میزدند ولی در عمل نیستند...
نقل قول کردن
#10 خادمی 1397-06-21 19:12
مگر چند بار دیگه میخوان ثبت ملی بکنند؟ بابا جان این قلعه رو آزادسازی کنید نه ثبت و ثبت و ثبت !!!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا