یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیا از زیر قلعه فلک‌الافلاک به محلات پُشت بازار، درب دلاکان و حتی به سمت منار آجری (دیلمیان)، راه‌های زیرزمینی وجود دارد؟
چندی قبل «عطا حسن‌پور» دانشجوی دکترای باستان‌شناسی که در کاوش‌های تاریخی بسیاری از نقاط لرستان حضور داشته، همراه آقای «ابدالی» از چاه قدیمی درون حمام تاریخی بزرگ یا گَپ (آسیه/آسیا/چاله/حسین‌خان) در شمال شرقی میدان گَپ (بزرگ/ پُشت بازار) به عمق ۱۷ متر پایین می‌روند.

عکس قدیمی از شهر خرم آباد و قلعه فلک الافلاک
پس از رسیدن به انتهای چاه٬ مشاهده می‌کنند که از زیر چاه به سمت طرفین، دهلیزهایی وجود دارد. آن‌ها از مسیر یکی از دهلیزها راهی می‌شوند و با گذر از آن، سر از قناتی بزرگ در می‌آورند که ارتفاع تونل آن حدود ۱۸۰ سانتی‌متر است.
آجرچینی دیواره‌های قنات و سنگ‌چین کف آن، احتمال دوره دیلمیان و سلجوقیان را می‌دهد.
آن‌ها پس از عبور از چند دهلیز در مسیر این قنات به دوراهی دیگری می‌رسند و در هر مسیر، گاه با دو راهی دیگری مواجه می‌شوند که نشان از گستردگی این قنات کهن تاریخی در زیر بافت قدیمی شهر خرم‌آباد (محلات: پشت بازار، درب دلاکان، زید بن علی و ...) دارد.

عکس قدیمی نمای قلعه فلک الافلاک و پل حاجی خرم آباد که سال 1334 ساخته و افتتاح شد
بین مسیرهای این قنات گویا فقط مسیر حمام گپ به سمت زیدبن‌علی(ع) که در جهت مسیر قلعه است دچار ریزش و مسدود شده و دیگر مسیرها که به چاه‌های قدیمی شهر در دیگر حمام‌ها یا گاوچاه‌ها ارتباط دارد، کاملا سالم و پا برجا هستند (از مکان‌های موسوم به «گاوچاه» به وسیله حرکت دادن گاوها، آب چاه را بالا می‌کشیدند)
نبود چراغ قوه قوی و ارتفاع‌سنج، مانع از پیشروی بیشتر آقایان حسن‌پور و ابدالی در این گردش ۸ ساعته (ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر) زیر بافت تاریخی شهر می‌شود.


اگر موضوع کاوش قنات تاریخی خرم‌آباد با تلاش بیشتری صورت گیرد، می‌توان در آینده تحولی بزرگ در صنعت گردشگری این شهر تاریخی ایجاد کرد زیرا در نقاط مختلف خرم‌آباد به فاصله هر چند صد متر، یک اثر تاریخی بی‌نظیر از دوره‌های مختلف تاریخی، قرار دارد.

عكس چاه قلعه  تاريخي فلك‌الافلاك خرم‌آباد
نکته‌ی عجیب این‌جاست که بجز قلعه تاریخی فلک‌الافلاک، بقیه این آثار تاریخی مثل: طاقِ پیل اِشکسه (پُل شاپوری)٬ منار٬ سنگ نوشته، گَرداو بَردینه (گرداب سنگی)٬ آسیاب گَبری و ... به قول لُری خودمان «وی وِل بونِسَه» و به امان خدا رها شده و هیچ نگهبانی هم ندارند! در حالی خطر طمع‌کاران نیز به شدت آن‌ها را تهدید می‌کند و دور نیست که مانند خانه‌های تاریخی به جای مانده از عصر صفوی و قاجار که همین چند سال پیش توسط معدود عوامل نابخرد شهرداری در محلات پشت بازار ودرب دلاکان تخریب شدند، این آثار تاریخی نیز مورد تخریب قرار گرفته و یا تغییر اصالت در آن‌ها صورت گیرد که البته این خیانت تاریخی نیز انجام شد و با مرمت غیر اصولی پل شکسته (شاپوری)٬ در سال ۱۳۸۸ پلی جدید و عجیب جایگزین پل قبلی گردید که شباهتی به عصر ساسانی ندارد و شبیه پل «حاجی» است یا سال ۱۳۷۲ سنگ نوشته را ۱۴ متر به سمت شرق جابه‌جا کردند تا مشکل ترافیک یک خیابان حل شود!

رضا جایدری/ پایگاه خبری یافته



به زودی تصاویر و یافته‌های این کشف تاریخی در پایگاه خبری یافته منتشر می‌شود

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر عاشق خرم آباد 1397-02-14 17:51
درود بر استاد گرانقدر آقای جایدری که حق مطلب را بسیار عالی ادا نموده اند.شهر خرم آباد همانند یک دریاست که ماهیانش تشنه هستند!به راستی چرا مسئولان استان لرستان اینقدر نسبت به مرکز استان بی مهری و بی توجهی می کنند؟؟؟چرا برای احیای پتانسیل های بی نظیر شهر باستانی خرم آباد هیچ اقدام مفید و مؤثری انجام نمی شود؟؟؟اگر این قنات تاریخی در هر شهر دیگری بود به سرعت شرایط را برای بهره برداری از ظرفیت های توریستی آن فراهم می کردند...
نقل قول کردن
#2 سپهر عاشق خرم آباد 1397-02-14 17:57
همشهری های عزیز...مسئولان محترم...!آیا می دانید دو سال قبل تعدادی از قنات های ایران در استان های مختلف به صورت زنجیره ای در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند؟؟؟اما هیچ کدام از آن قنات‌ها مثل قنات تازه کشف شده ی خرم آباد در داخل شهر قرار ندارند.بدانید و آگاه باشید که قنات خرم آباد صددرصد می تواند به فهرست قنات های جهانی ایران اضافه شود.مسئولان لرستان که هیچ پیگیری و تلاشی برای ثبت جهانی دره ی خرم آباد،دژ شاپوری و مجموعه پل های تاریخی انجام نمی دهند حداقل با جدیت دنبال ثبت جهانی قنات خرم آباد باشند تا از دستاوردهای مهم آن بهره مند شویم.
نقل قول کردن
#3 سپهر عاشق خرم آباد 1397-02-14 18:05
دیگر همه ی عالم و آدم خبر دارند که خرم آباد با تمام شهرهای ایران متفاوت است و به معنای واقعی،هیچ کدام از شهرها به اندازه ی خرم آباد بناهای چند هزار ساله ی تاریخی،جاذبه های طبیعی و مجتمع های تفریحی ندارند.اما چرا این شهر بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران هیچ سهمی از حضور توریست های خارجی ندارد؟؟؟جواب کاملاً مشخص است،چون بر خلاف بسیاری از شهرها هنوز از داشتن حداقل یک اثر ثبت جهانی یونسکو محروم است...چون هنوز از داشتن حداقل یک هتل پنج ستاره محروم است...چون بر خلاف اکثریت مراکز استانها هنوز از متصل بودن به شبکه ریلی سراسری محروم است...چون تنها مرکز استان ایران است که کماکان ترمینال برون استانی فعال ندارد...خرم آباد واقعاً شهر مظلومیست...
نقل قول کردن
#4 سپهر عاشق خرم آباد 1397-02-14 18:09
آقای حسن پور عزیز همانطور که در خصوص قنات تاریخی خرم آباد به صورت شفاف توضیحاتی ارائه داده اند در خصوص غار آبی سفیدکوه،بزرگ ترین غار آبی جهان هم اطلاع رسانی کنند.وجود یک غار آبی شگفت انگیز در منطقه ی سفیدکوه خرم آباد سالهاست به صورت جسته و گریخته مطرح می شود...
نقل قول کردن
#5 رُکرُک 1397-02-14 18:44
چقد عالی
سپاس فراوان از نگارنده به خاطر به اشتراک گذاری این مطلب مهم و سپاس فزونتر از مدیریت محترم سایت یافته خبر
واقعا متاسفم برا خودم و شهرم
آقایان مسئول و متولی در ادارات مربوطه چرا شماها در بحث شناساندن و آنالیز مکانهای تاریخی اینگونه عمل میکنید؟
اگه چند سال پیش این کاوش و این سفر زیر زمینی انجام میگرفت و الان به صورت علمی و تخصصی ماحصل تلاشتون رونمایی میشد میتونست خیلی از چشم ها و ذهن ها رو به سمت خرم آباد متمرکز کنه
به پیر به پیغمبر اطلاع رسانی کار ساده و بی اثری نیست
لطفا من بعد اطلاع رسانی این گونه موارد رو در راس امورات قرار بدید
جناب مهندس قاسمی ریاست محترم میراث فرهنگی شما که هم جوانید و هم انگیزه دارید لطف کنید و نیروهای تحت امر رو به این مکانها بفرستید
نمیدونم چرا تو خرم آباد همه کسانی که باید در این زمینه تشنه تحقیق باشن اینگونه اشباع هستن . تاریخ خبر امروز رو تو ذهن ثبت کنید چرا که در صورت پیگیری تخصصی ما به یک قطب در دنیا به واسطه شهر خاصمان در زمینه جذب توریست مبدل خواهیم شد.
نقل قول کردن
#6 بختیاروند 1397-02-14 20:42
چقدر مهندسی پیچیده ای داشته ولی حیف که ما مثل کلماکره قدرشو نمی دونیم و جنب آن پادگان نظامی احداث کردیم و ترمیم نمیشه
نقل قول کردن
#7 رضا طولابی 1397-02-14 20:44
مشکل بیشتر گردشگران این است که جای پارک برای خودروهایشان نیست و دور تا دور قلعه شده کابینت سازی بنظرم میراث فرهنگی لرستان بیاد مغازه های قدیمی جنب قلعه را تخریب کند تا هم خیابان تعریض شود و هم از شلوغی بی مورد کاسته شود
نقل قول کردن
#8 احمد ویسی 1397-02-14 20:45
سال ۹۷ هم رسید ولی قلعه آزادسازی و ثبت جهانینشد معلوم نیست تا کی باید انتظار بکشیم
نقل قول کردن
#9 اکبر-ظ 1397-02-14 21:05
احسنت کاوش بسیار ارزنده ایی است . نویدبخش شروع یک باستانشناسی زیرزمینی در شهر یکصد هزار ساله خرم اباد است.انشاالله در کاوشهای بعدی چراغ قوه-ارتفاع سنج - کپسول اکسیژن و دوربین تصویر برداری فراموش نشه .
نقل قول کردن
#10 بهار 1397-02-14 23:35
ممنون از نویسنده محترم؛ بنده ساکن کوچه سلاحورزی ها هستم مطلب روکه برای مادرم خوندم با کمال تعجب دیدم که مادرم از موضوع خبر داره و این موضوع رو تایید کرد؛ مادرم میگفت درب یکی از این قناتها داخل کوچه رشنوها بوده و بارها شده که در ایام گذشته مقنی از این قنات میرفته و از بازار روز جفت زید ابن علی بیرون میومده؛ این مطالب رو گفتم که اگر کسانی دوست دارند در این زمینه تحقیق کنند میتونند از ساکنین قدیم پشت بازار اطلاعات مفیدی کسب کنند.
نقل قول کردن
#11 طلای ناشناخته 1397-02-14 23:44
با سلام و احترام
واقعا جای تاسف داره که اولا همچین کاوش های توسط رسانه به اصطلاح ملی حمایت نمیشه ؟؟چرا این کاوش نباید ادامه داشته باشه ؟؟تا به نتیجه مطلوب و در نهایت تاثیر مستقیم برای این شهر و مردمش داشته باشه ،چرا اگه امکانات کاوش وجود نداره درخواست نمیشه ؟؟جناب طولابی لطفا در حد توانتان پیگیر این قضیه باشین .با سپاس از زحمات و اطلاع رسانیتون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا