یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

از دیرباز تاکنون آثار باستانی و طبیعی هر شهر و دیاری، شناسنامه هویتی ساکنان آن تلقی شده است.
در این بین شهرهایی شهره‌ی خاص و عام می‌شوند که میراث تمدنی‌شان را به‌خوبی تبلیغ می‌کنند و در حفظ و حراست از آن می‌کوشند.
به‌عنوان نمونه پل خواجو و سی‌وسه‌پل اصفهان و ارگ بم و چغازنبیل خوزستان و جنگل‌های شمال و...هرکدام نمادی از عزت و معرفی ساکنین آن به سایرین است و در ورای آن ممر درآمدی ویژه برایشان محسوب می‌گردد و هرساله با حضور میلیون‌ها هم‌وطن به سبب اهمیت سفر، بسیاری از نیازمندی‌های مادی و فرهنگی آنان مرتفع می‌گردد و این حقیقتی است کتمان ناپذیر که فقط مختص به درون جامعه و کشور نیست و امروز یکی از مهم‌ترین کار ویژه‌های دولت‌ها و متولیانشان در ایالات مختلف، اهمیت بخشی به دیپلماسی فرهنگی می‌باشد که از مقوله‌های آن رسیدگی به صنعت عظیم گردشگری است.
تا آنجا که بسیاری از کشورها با معرفی و تبلیغات جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و گردشگری خود با نگاهی معقول و علمی توانسته‌اند از سد مهدویت‌ها و قوانین دست و پاگیر، گذر کرده و از این طریق، ذخایر ارزی خویش را مملو از ثروت نمایند.
با این مقدمه‌ی کوتاه به بررسی اجمالی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افکار عمومی کهن دیار لرستان می‌پردازیم. همان‌جا که امروز و دیروزش را به نام قلعه‌ای سترگ که میراث آبا و اجداد قومی است میهن‌دوست، می‌شناسند.




لحظاتی چنین پنداشتم که اگر این قلعه نباشد تکلیف این قوم و این بلاد چه می‌شود؟! و اما حال که هست چه تأثیری بر روند روبه رشد جامعه لرستان داشته باشد؟! و به‌راستی که اگر عمر این ارگ باستانی و زیبا، بنا به هر دلیلی پایان یابد چه کسانی در مظان اتهام قرار خواهند گرفت!
سؤال اول را باید این‌گونه پاسخ داد که مدت‌هاست از طرق مختلف از جمله جراید و صداوسیما و ... عوام و خواص این استان به اهمیت جاذبه‌های گردشگری پی برده‌اند و مطلب‌ها نگاشته‌اند و مستندها ساخته‌اند و به‌نحوی‌که این احساس در وجود مردم و مسئولین امر ایجادشده که اگر صرفاً به بحث گردشگری در لرستان اهمیت داده شود بار عظیمی از مشکلاتش ازجمله بیکاری و بحران اشتغال و بحران هویت «تمسخرهای نابجا و تهمت‌های ناروای بیگانه ساخته به‌قصد تخریب چهره موجه ساکنانش» و فقر عمومی حاکم بر جامعه آن از بین خواهند رفت...و اما بنا به دلایل متعددی از جمله سوء مدیریت حاکم بر آن تاکنون گره‌ای از مشکلات وضع موجود را گشوده نشده و کماکان این رویه ادامه دارد. از این میان قلعه‌ای محروم و اما میراث قومی بزرگ سال‌هاست آماج نقد و نظرهاست و تا رسیدن به توافق نهایی بر سر قیمت اراضی و مکان‌یابی‌های جدید همچنان دستخوش بی برنامگی‌هاست و اگر چنین نبود سال‌های پیشین این دغدغه‌ی طولانی‌مدت خاتمه یافته بود.



 متأسفانه گاها برخی خطوط قرمزی را برایش ترسیم نموده‌اند که ورود به این مبحث را لامکان تلقی نموده‌اند و فی‌الواقع این‌چنین نیست و در نظام مقدس اسلامی‌مان صراحت بیان و نقد مسؤولین برای جلوگیری از تضییع حقوق عمومی و همچنین به‌منظور همفکری و ابزاری سازنده برای تحرک در بخش توسعه فرهنگی و سیاسی بارها و بارها مورد تأکید قرار گرفته، فلذا انتظار آن می‌رود مسؤولین محترم ذی‌ربط در عملیاتی کردن پروژه گردشگری فلک‌الافلاک تسریع لازم را به عمل‌آورده که قطعاً ماحصل آن فراگیر بوده و می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل و راهکارهای رشد و توسعه «حداقل فرهنگی» خرم‌آباد گردد. همچنین از این طریق به رفع بخشی از بیکاری مزمن موجود در این بلاد، با احداث فضاهای مناسب تجاری و ایجاد اشتغال و نیز تبلیغی فرهنگی و معنادار برای این دیار محروم که امروزه به علت همین ضعف تبلیغات به‌انحاءمختلف شاهد تهمت‌ها و افتراءهای قومی هستیم، پرداخته شود.
و اما پاسخ به سؤال دوم را با طرح سؤالی از مسؤولین محترم امر آغاز می‌کنم. آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که اگر قلعه فلک‌الافلاک به‌مانند ارگ بم تخریب شود چه خسارات جبران‌ناپذیری به فرهنگ و هویت و اندک مشاغلی که در اطراف آن ایجاد شده وارد خواهد آمد؟ آیا وقت آن نیست که در پی رفع موانع موجود با جدیت هر چه تمام‌تر گام بردارید؛ که به‌راستی اگر آسیبی جدی بر این ارگ سترگ وارد آید بزرگ‌ترین خیانت به حق‌الناس واردشده چرا که اثری تمدنی از قومی که دستشان از صنعت و رفاهیات روز ایران و جهان به تناسب سایر نقاط ایران‌زمین خالی است، از بین رفته و دیگر هزاران مرمت و بازسازی ره به‌جایی نمی‌برد و نمی‌تواند ارزش آن را بازگرداند.
در پایان اشاره می‌کنم؛ که این متن نه سلیقه‌ای است و نه شخصی، بلکه دغدغه‌ی ذهنی اکثریت قریب به‌اتفاق مردم این دیار است؛ که به تنها داشته‌هایشان از جمله همین آثار تمدنی می‌نازند و بس. وگرنه محرومیت و بحران اشتغال و ازدواج جوانانش بماند که چه بیداد می‌کند...
کیانوش معمر/روزنامه‌نگار و دکترای علوم سیاسی

دیدگاه‌ها  

#1 سپهر عاشق خرم آباد 1396-09-11 08:05
خرم آباد بدون قلعه فلک الافلاک نه خرم است و نه امیدی به آباد شدن دارد.ما لرستانیها بی خیالی مسئولانی را که امروز به جای تلاش برای رفع نگرانی مردم در خصوص وضعیت نامناسب شاهکار معماری جهان،می گویند "هیچ خطری قلعه فلک الافلاک را تهدید نمی کند!" نمی بخشیم و فراموش نمی کنیم.
نقل قول کردن
#2 سپهر عاشق خرم آباد 1396-09-11 08:18
قلعه فلک الافلاک خرم آباد به عنوان یکی از قدیمی ترین دژهای جهان می تواند نقطه عطفی در تاریخ لرستان باشد.این بنای باشکوه در صورت ثبت جهانی شدن به تنهایی زمینه رخ دادن تحول اساسی در اقتصاد لرستان را فراهم خواهد کرد.اصفهان با میدان نقش جهان که قدمتی کمتر از450سال دارد به شهر بین المللی صنعت توریسم تبدیل شده و نان گردشگری روی سفره اصفهانیهاست!مسئ ولان لرستان فقط یکبار به مطالبه ی دیرینه مردم این استان احترام بگذارند،زمینه را برای اجرای طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک و اجرای طرح طلای24عیار در اطراف قلعه فراهم نمایند تا خرم آباد صاحب میدانی به مراتب زیباتر و جذابتر از نقش جهان اصفهان شود.البته این درخواست را بارها تکرار کرده ایم اما کو گوش شنوا؟؟؟!!!
نقل قول کردن
#3 اکبر-ظ 1396-09-11 15:26
با تشکر از نگارنده عزیز .متاسفانه در زمان کنونی حفظ اثار تاریخی چندان اهمیتی ندارد .خیلی از اثار تاریخی در این چند دهه یا بعلت بی توجهی با بصورت عمدی نابود شدند.
نقل قول کردن
#4 اکبر 1396-09-11 19:21
خرم آباد بدون قلعه میشه مصر بدون اهرام مصر ، چي ازش می مونه ؟ میشه کشوری مثل سومالی
نقل قول کردن
#5 سپهر عاشق خرم آباد 1396-09-11 21:39
به نقل از اکبر:
خرم آباد بدون قلعه میشه مصر بدون اهرام مصر ، چي ازش می مونه ؟ میشه کشوری مثل سومالی

کسانی که ادعا می کنند تمام بودجه استان لرستان صرف و هزینه قلعه فلک الافلاک میشود دقیقاً آرزوی نابودی این شاهکار معماری جهان را دارند.چون نسبت به شهر باستانی خرم آباد کینه می ورزند و مخالف توسعه این شهر هستند.
نقل قول کردن
#6 اندیشه 1396-09-11 23:29
دغدغه بسیار به جا و مطلوبی را بیان داشتید.
باشد که تلنگری بر خواب خوش مسئولان باشد و با دیدی واقع بینانه در حل مشکلات و نگهداری هرچه بهتر و بیشتر این بنای زیبا تلاش نموده و آن را بعنوان یکی از موارد جذب گردشگر و توریسم حارجی و داخلی ببینند، و زمینه رونق و پیشرفت اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را برای ساکنان این شهر فراهم آورد.
نقل قول کردن
#7 شهرام 1396-09-12 04:43
باور کنید وقتی این مطالب رو در مورد قلعه می خونم مین دمم مو وخره . :oops: :oops: :oops: چی بکیم هر چی گتیم ازاد بو نکردن ایسه موییم نلید برمه مون شما توهم دارید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا