یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سالیانه حجم بسیار زیادی گندم، عدس و … به قیمت تقریبی 60 میلیارد ریال با در نظر گرفتن مصرف منابع آب شیرین و منابع طبیعی به مناسبت عید و برای پاسداشت سنت‌های نوروز از بین می‌رود. از آنجا که سبزه عید زیبنده سفره هفت سین می‌باشد و نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد، انجمن‌های حامیان سیاره سبز، خانه دوستدار محیط زیست و همیار منابع آب با راه‌اندازی کمپین “کاشت نهال بلوط به جای سبزه عید” سعی می‌کنند از هدر رفتن منابع ارزشمند محیط زیست جلوگیری کنند.
در این طرح ما این مواد را هدر نمی‌دهیم و به جای کاشت سبزه گندم و عدس، با کاشت بذرهای مناسبی، بر سر سفره هفت‌سین، نهال‌های کوچک و زیبایی خواهیم داشت که بجای عمر چند روزه، عمر چند صد ساله خواهند داشت و علاوه بر این تأمین کننده هوای پاک برای چندین نسل هستند. چه ریشه‌ای عمیق‌تر و چه سبزه‌ای سبزتر و زنده‌تر از درخت …

 


نمونه کاشته شده از هسته مرکبات توسط یکی از اعضای هیات تحریریه یافته

آموزش سبز کردن تخم مرکبات (لیمو، نارنج، پرتقال، نارنگی)
مرکبات انواع گوناگونی دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیموشیرین و لیموترش را نام برد. درخت مرکبات در مناطق گرمسیر خوب رشد کرده و در جاهای روبازی که زمستانش حتی کمی سرد باشد خوب به عمل نمی‌رسد. در چنین مناطقی باید مرکبات را در فضای سرپوشیده پرورش داد. از ویژگی‌های مرکبات برگ‌های سبز براق و شکوفه‌های معطر بهاری است. به هر حال تماشای رشد و بالندگی یک گیاه از زمان کاشت بذر تا تبدیلش به درخت خیلی لذت‌بخش است. میوه‌های حاصل از کاشت بذر ممکن است کاملاً شبیه آن نشوند، زیرا که معمولاً انواع تجاری مرکبات، حاصل از پیوند دو گونه مختلف می‌باشند.
 
دستورالعمل
  1. تعدادی هسته تازه را که از میوه خارج کرده‌اید آماده کنید. بذرها را بشویید. اگر می‌خواهید بیش از یک نوع مرکبات بکارید، هسته‌ها را جدا از هم نگه دارید.
  2. چند گلدان یا سینی کاشت را با قسمت‌های مساوی از خاک گلدان، کود گیاهی و پرلیت پرکنید. ظروفی که استفاده می‌کنید باید سوراخ تخلیه آب داشته باشند.
  3. هر بذر مرکبات را در گودال‌های 1 سانتی‌متری بکارید. هر کدام را در یک گلدان کوچک قرا دهید. یا اینکه در یک سینی وسیع آن‌ها را با فاصله‌های 7.5 تا 10 سانتی‌متری از هم بکارید.
  4. خاک را با آب، نم‌دار کنید. ظرف را با نایلون خوب بپوشانید.
  5. ظرف را درجایی که نور غیرمستقیم به آن برسد قراردهید. درجه‌ی حرارت اتاق بایستی 21 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.
  6. دانه‌ها را هر چند وقت یک بار چک کنید و به منظور حفظ رطوبت خاک، آن را مرطوب کنید. در 3 تا 6 هفته جوانه‌ها ظاهر می‌شوند.
  7. پوشش نایلونی را از ظرف بردارید. سپس گیاه را در مکانی آفتاب‌گیر که البته نور غیرمستقیم دریافت کند قرار دهید.
  8. طوری آب دهید که خاک نم‌دار بماند و خیس هم نشود. بعد از ظهور 3 دسته یا بیشتر برگ، گیاه را به داخل یک گلدان 15 سانتی‌متری منتقل کنید.
  9. کم‌کم میزان نوردهی را افزایش دهید تا جایی که گیاهتان روزانه 4 ساعت نور مستقیم دریافت کند.
  10. از بهار تا پاییز، 2 بار در ماه، کود رقیق‌شده به گیاهتان بدهید. در طی زمستان کمتر به گیاهتان آب دهید.
  11. درصورتی‌که گیاهتان را در داخل منزل پرورش می‌دهید، بایستی با هر بهار جایش را عوض کرده و در ظرف بزرگ‌تری قرار دهید یا اینکه آن را در فضای بازی که از سرمای زمستان در امان است، بکارید.

دیدگاه‌ها  

#1 همشهری 1396-09-10 12:10
زییا و زیبا
سپاس از تحریریه خوش ذوق یافته
نقل قول کردن
#2 امیر 1396-09-10 13:33
عالی بود ممنون
نقل قول کردن
#3 حکمت 1396-09-10 21:00
در ایران این همه هزینه اشتباه می شود چطور است که برخی ذهنشان به سمت حذف سین نوروز می رود?
نقل قول کردن
#4 آرش 1396-09-11 11:02
دوست گرامی برای مراسم کریسمس که کلا ۳۰۰ سال قدمت جشن گرفتن دارد! حجم انبوهی از شاخه های درختان کاج برای تزئین قطع میشه حالا اونها هم باید بیان بگن کاج مصنوعی استفاده کنید؟! این حرف ها همه در راستای حذف این آئین چند هزار ساله هست نه ربطی به مصرف گندم و عدس ندارد! هر کمباین هنگام برداشت دهها کیلو از بذر ها رو بخاطر فرسوده بودن هدر می دهد با آداب و رسوم چند هزار ساله خود بهتر لست با دید افتخار و احترام نگاه کنیم...
نقل قول کردن
#5 سلام 1396-11-17 17:03
ما نمی خوایم سین سفره هفت سین حذف کنیم شما میتونین. تخم نعنا بکاین وتقریبا هر جاییی که اب رد شد بکارینش تا سنت شما هم خراب نشه کار اشتباه اشتباه چه انداختن پوست چیپس رو زمین باشه چه دورریختن نعمت خدا
نقل قول کردن
#6 آذین 1396-12-02 23:20
سلااام...چطور زمانی ک درختا رو ب هر دلیلی قطع یا شاخه هاشونو اتیش میزنین برای کباب و هرچی سنت شکنی و بی احترامی نیست اماکاشت نهال ب جای سبزه بی احترامیه نهالو سرسفره بزارین بجای سبزه بعدم بکارینش ک سرسبزی و خرمیش رو تا اخر سال و حتی سالهای بعد ببینین
نقل قول کردن
#7 ایرانی 1396-12-04 11:17
سین سبزه مگه حذف میشه؟کوته فکر نباشید.سبزه برکته چه سبز گندم چه مرکبات.حداقل درخت کاشتن کمکی به طبیعت میکنه.من دو ساله مرکبات میکارم و لذت میبرم وقتی بالندگیشو میبینم و میدونم قرار نیست با دستای خودم از بین ببرمش.در ضمن هفت شین بوده.نه هفت سین.وقتی سین جانشین شین شده ایرادی هم نداره اگه سبزه مرکبات و میوه ها جانشین کفران نعمت سبزه گندم و عدس باشه
نقل قول کردن
#8 آوا 1396-12-04 18:39
با سلام
واقعا ایده و طرح قشنگیه . انشالله جا بیفته و مردم استفاده کنند و لذت ببرن و دوست عزیزی که فکر میکنه با این کار آیین و سنت اصیل ایرانی در گندم و عدس کاشتنه باید بگم کشاورزان قدیم چند نمونه بذر میکاشتن تا ببیند اون سال کدوم محصول کشت و رشد بهتری داره تا همونه بکارن.
نه برای مایی که میکاریم فقط برای یکی از سین های سفره مون کامل باشه. بعدم اسراف و خیانت توی کشورمون زیاده این دلیل نمیشه این کارو نفی کنیم و ما هم ره رو اونا باشیم به اسم حفظ آیین ایران.
با وضعیتی که ایران ما داره بفکر لطف دیگران نباشیم باید خودمون کاری بکنیم و چند سال آینده فرهنگ و منش و کوته فکری و بین بچه هامون درست کنیم .
نقل قول کردن
#9 مراد 1396-12-12 09:12
نوروز یکی از ارزشمندترین میراث های طبیعی فرهنگی ایرانیان است. غلات و حبوبات بر اساس اندیشه و باور مشخصی به هفت سین راه یافته اند .
میزان گندم مورد نیاز برای تهیه یک قرص نان بربری یا سنگک به مراتب بیشتر از یک بشقاب سبزه گندم است، بهتر نیست به جای حذف سبزه از سفره هفت سین، سالی یک عدد نان بربری یا سنگک کمتر بخوریم؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا