یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در حال برگشتن از خیابان ساحلی خرم‌آباد به سمت میدان کیو (22 بهمن) هستم، صدای پیامک تلفن همراه توجهم را جلب می‌کند؛ برای خواندن پیام کنجکاو می‌شوم، بنابراین خودرو را به سمت راست خیابان هدایت کرده و متوقف می‌کنم.
پیامک را می‌خوانم، چنین نوشته «سلام‌علیکم من سید هاشم بختیاری عشایر چادرنشین هستیم از منطقه خوزستان کنار شهر دزفول هستیم حقیقت چند وقت پیش عموم با گوسفندا پایین تپه مقداری وسیله طلا داخل کوزه پیدا کرده 1812 سکه با دو تا مجسمه مادرم سید است شماره شما را به قرآن استخاره کردیم خوب آمده اگر می‌توانی آن‌ها را برایمان بفروش خودت هم شریک اما تو را به امام حسین قسم به کسی چیزی نگویید به خدا سرکاری نیست.»
یقین داشته و دارم که بنده آخرین نفر نبوده و نیستم که این شیادان کلاه‌بردار پیامک‌هایی از این دست را برای آن‌ها می‌فرستند؛ پیامک‌های وسوسه‌انگیزی که تاکنون تعداد زیادی را خانه‌خراب کرده است.
خوشبختانه به اقتضای شغل و حرفه رسانه‌ای نگارنده و برخورد با تعداد زیادی از مال‌باختگان که در دام این شیادان افتاده‌اند و ضررهای مالی هنگفتی کرده‌اند، دست فرد یا افراد کلاه بر را می‌خوانم و در جواب پیامک آن‌ها درجا و با زبان طنز خطاب به فرستنده پیام می‌نویسم «عامو من خودم زغال‌فروشم، این‌قدر با آبروی لرها بازی نکنید.»
واقع مطلب این است که این افراد سالیان سال است که از راه فریب و به دام انداختن افراد ساده‌لوح و بوالهوس به درآمدهای نجومی رسیده و می‌رسند؛ شِگِرد این افراد این است که همان‌طور که در پیامک بالا هم آمده خود را به‌سادگی زده و به شماره تلفن افراد، پیامکی (البته به‌منظور وانمود کردن به‌سادگی و جلب اعتماد بیشتر، همراه با غلط املایی و نگارشی) می‌فرستند؛ گیرنده پیام که در حقیقت طعمه شیادان است، خیلی سریع خود را به این افراد می‌رساند، شیادان هم یک سکه قدیمی و قیمتی به‌طرف می‌دهند، او هم سکه را به افراد کار بلد نشان می‌دهد و آن‌ها هم اصالت و عتیقه بودن سکه را تائید می‌کنند؛ فرد مزبور که حالا به‌اصطلاح به «یابندگان گنج» یا در حقیقت «کلاه‌برداران» اعتمادش جلب شده برای خرید مابقی سکه‌ها اقدام می‌کند، غافل از این که تمام سکه‌ها تقلبی است!
این دام آن‌قدر وسوسه‌انگیز است که برخی طعمه‌ها، خانه مسکونی خود را نیز برای خرید این گنج‌های تقلبی می‌فروشند؛ جای دوری نمی‌روم، یکی از آشنایان که وضع مالی نسبتاً خوبی داشت، اخیراً متوجه شدم که دار و ندار و حاصل سال‌ها زحمت و مرارت خود را ازدست‌داده و در یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر خرم‌آباد اجاره‌نشین شده است؛ نگو که وی نیز خانه مسکونی خود را که در یکی از مناطق مرفه نشین شهر بود را به خیال خرید گنج خیالی، می‌فروشد؛ او هم نظیر سایر مال‌باختگان، موقع فروش سکه‌ها متوجه می‌شود که تمام آن‌ها تقلبی و بدل است!
ابراهیم امرایی، یکی از همکاران رسانه‌ای با تجربه و خبرنگار خوش‌ذوق شبکه افلاک (که هم‌اکنون در بستر بیماری است و امیدوارم به‌زودی او را همچون گذشته پرانرژی و سالم و سرحال ببینم) بارها گزارش‌های مختلفی راجع به پدیده «خریدوفروش سکه‌های تقلبی» تهیه کرد که از شبکه‌های سراسری سیما نیز پخش شدند؛ با این حال هنوز هم در گوشه و کنار استان و نیز حتی در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور، افراد زیادی در دام این قاچاقیان گرفتار می‌شوند.
در چند سال گذشته نیروی انتظامی در عملیات مختلفی به‌ویژه در شرق استان، هزاران هزار سکه تقلبی از قاچاقچیان کشف و ضبط کرده ولی با توجه به سودآوری هنگفت و وجود افراد ساده‌لوح و ناآگاه، پدیده قاچاق سکه‌های تقلبی نه‌تنها کاهش نیافته بلکه در تمام شهرهای شرقی استان گسترش‌ یافته است.
طراحی حرفه‌ای و نیز استفاده از فناوری‌های نوین در ساخت این سکه‌ها به‌گونه‌ای است که گاهی اوقات کارشناسان میراث فرهنگی هم سکه‌های تقلبی را از اصلی به‌سختی تشخیص می‌دهند و این موضوع حکایت از آن دارد که به‌احتمال زیاد کارگاه‌های ساخت این سکه‌ها در یکی از استان‌های همسایه است.
تولید روزافزون سکه‌های تقلبی با وجود کشف و ضبط صدها و هزاران و نیز توقیف کیسه کیسه از این سکه‌ها در استان و دیگر تولید و ساخت انواع سکه مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی و...گواه این مدعاست که شبکه مافیایی پشت این قضیه است و همان‌طور که اشاره شد به احتمال زیاد سر این شبکه در یکی از استان‌های هم‌جوار است که به نام و در پوشش عشایر چادرنشین و ساده‌ی مناطق لرنشین (بگذریم از بازتاب و تبعات منفیِ اجتماعی این پدیده) سالانه افراد زیادی را در گوشه و کنار کشور به دام انداخته و میلیاردها تومان از این افراد فریب‌خورده اخاذی و کلاه‌برداری می‌کنند؛ به همین خاطر نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی می‌بایست به دنبال سرِ مار در آن استان باشند.
لزوم اجرایی شدن کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در بیکارترین مرکز استاندر کنار برخورد ضربتی نیروی انتظامی، تمام رسانه‌ها اعم از رسانه ملی و استانیِ صداوسیما و نیز سایر رسانه‌ها می‌بایست بیش از پیش با پرداختن به این معضل اجتماعی و نیز برای آگاهی بخشی به جامعه، تمام تلاش خود را به کار گیرند تا در آینده شاهد گرفتار شدن هم استانی‌ها و یا سایر هم‌وطنان در دام این شیادان کلاه‌بردار نباشیم.

مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 داريوش 1396-09-01 10:29
سلام ٤ماه پيش واسه يكي از دوستانم همين قضيه پيش آمد.وي٢ميليون ضرركرد.خوشبختان ه بمحض حركت دستگيرميشه طرف
نقل قول کردن
#2 h 1396-09-01 13:11
هرکسی حریص باشه حقشه این بلا سرش بیاد وگرنه کدوم عقل سلیمی بدون شناخت و آگاهی می ره پی یه پیامک.... خدا از این بلاها حفظ مون کنه.....
نقل قول کردن
#3 امیرمحمد 1396-09-01 13:38
سلام ضمن تشکر از نویسنده محترم و آگاه نمودن مردم .عین همین پیامک برای بنده هم آمده بود وجوابشم به طنز دادم..بنظرم اگر امکان داشته باشه با ردیابی شماره تلفن از طریق ارگانهای ذیربط شاید بتوان نسبت به شناسایی ودستگیری این شیادان اقدام کنند.
نقل قول کردن
#4 امیر 1396-09-01 16:02
من سرباز بودم الیگودرز هزازان نفر با این شگرد فریب خورده بودن تو انبار دادگستری اونجا چندین گونی سکه تقلبی وجود داشت که از کلاهبردارا کشف شده بود
نقل قول کردن
#5 امیر 1396-09-01 16:05
اتفاقا سر مار همینجاست تو شهرهای الیگودرز و ازنا انواع دستگاه ضرب سکه تقلبی وجو داره
نقل قول کردن
#6 یگان حفاظت 1396-09-02 09:30
با تشکر از آقای رباطی بابت انجام رسالت واقعی خبرنگاری و آگاه سازی و اطلاع رسانی شایسته
راجع به این موضوع که نوشتید:

«گاهی اوقات کارشناسان میراث فرهنگی هم سکه‌های تقلبی را از اصلی به‌سختی تشخیص می‌دهند »

واقعا اینطور نیست. با توجه به وفور سکه ها و عدم مشاهده کهنگی و قدمت، براحتی می توان اصل را از بدل تشخیص داد. این افراد برای اینکه حسن نیت خود را به خریدار نشان دهند، ابتدا چند سکه اصلی به وی نشان می دهند. اما هنگام معامله با ایجاد ترس از دستگیری، سکه های تقلبی را به خریدار داده و به خریدار فرصت بازبینی سکه ها را نمیدهند و میگویند که با توجه به احتمال لو رفتن، فورا محل را ترک کند. خریدار هم با خیال اینکه سکه های تحویلی همگی مشابه سکه های بازدید شده و اصل هستند محل را ترک می کند.
متاسفانه افراد کمی طعمه این کلاهبرداران می شوند که به خیال دستیابی به گنج، در این راه دارایی خود را از دست می دهند.
نقل قول کردن
#7 یگان حفاظت 1396-09-02 09:32
البته این مهم توسط دستگاه قضایی (آگاهی) و یگان حفاظت میراث فرهنگی قابل پیگیریست و خوشبختانه دادستان محترم شهرستان حساسیت زیادی بر روی این موارد دارند. یگان حفاظت با رصد تبلیغات اینگونه موارد، در فضای مجازی، پیامک و همچنین تبلیغات مواردی از قبیل فلزیاب و گنج یاب و همچنین دیوارنویسی بر روی آثار تاریخی، با تلفنهای (33318011-33312 511) آماده دریافت گزارشات مردمی می باشد.
نقل قول کردن
#8 یگان حفاظت 1396-09-02 11:00
اصلاحیه شماره تلفنهای یگان حفاظت
33312511 و 33318011
نقل قول کردن
#9 حمید 1397-09-22 19:28
امروز پیامی مشابه برای بنده ارسال شد و شک کردم، در اولین اقدام در اینترنت سرچ کردم و سایت شما را دیدم، خیلی خوشحال شدم که این متن را گذاشتیم
سپاسگزارم
نقل قول کردن
#10 جواد 1399-05-23 14:59
من بایکی از اینها قرار گذاشتم میگفت عشایرم گفتم من دو کیلو روغن بز میخواهم باهاشون قرار گذاشتم رفتم سر قرار یه سکه را از وسط نصف کرد یه باریکه بهم دادن قرار بود یک یا دو سکه بدهند ندادند تهدیشون کردم ۲ میلیون ازشون گرفتم
نقل قول کردن
#11 مجتبی 1401-11-16 23:34
امروز واسه منم پیام اومد رفتم سرقرار یارو یه زره از دور سکه برید بهم داد منم باور کردم
ولی الان دارم گوگل نگاه میکنم میبینم همش کلا برداریه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا