یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از دوستان میگفت که " در یکی از شهرهای شمالی کشور به اتفاق خانواده در یک جشنواره نوروزی شرکت کرده بودم
، مجری برنامه سؤالی با این مضمون از حاضران پرسید که «اگه گفتید که کیا هستن که تمام اعضای خانوادشون با هم تنها یک دست شلوار می پوشن؟!»وی افزود"هریک از افراد جوابی داد ولی در نهایت هیچ‌کدام جواب مد نظر را نگفتند،مجری هم آن قدر موضوع را کش داد تا این که سالن ساکت و آرام شد،همه بی‌صبرانه منتظر شنیدن جواب سؤال بودند که مجری گفت«جواب.....بود؛ این‌ها (منظور آن قومیت) همه خانواده شون یک دست شلوار می‌پوشن»"؛ او گفت" همهمه در سالن پیچید و هر کسی حرفی می زد، خواستم به بالای سکو بروم و وی را با بی‌نزاکتی پایین بکشم که همسرم اجازه نداد.
"قوم لر در طول تاریخ کهن این سرزمین همواره قلب و ستون فقرات ایران‌زمین بوده و هست ، در تاریخ این قوم سرافراز یک نقطه تاریک وجود ندارد، در هیچ جای تاریخ ایران خیانت و یا حرکتی از قوم لر که ضد ایران و ایرانی باشد ثبت و ضبط نشده است.


یکی از دوستان میگفت که

لرها مردمی دوست دار اهل‌بیت علیهم‌السلام ، همواره در مقابل دشمنان این مرزوبوم سینه‌شان سپر بلا بوده است؛دشمنان اهل‌بیت (ع) و ایران، دلی پُرکینه از این قوم سربلند و صد درصد شیعی دارند.
قوم لر و هر آنچه که مایه مباهات این قوم و ملت ایران باشد،تیری است در چشم و قلب دشمنان این مرز و بوم؛به همین دلیل بی‌ربط نیست که "اتاق فکر"و ستاد پشتیبانی که در آن انواع جوک‌های قومیتی و توهین و تمسخرهایی که به این مردم اصیل شده و می‌شود را منسوب به دشمنان خارج نشین و دنباله‌روهای داخلی آن‌ها بدانیم؛حتی نخبگان و متفکران معاصر و بزرگی نظیر دکتر شریعتی و شهید مطهری هم از نسبت‌های ناروای این قُماش بی‌نصیب نمانده‌اند.
سیل و هجوم بی‌سابقه و تولید و پخش جوک‌های قومیتی و توهین به قوم لر در فضای مجازی در یکی دو سال اخیر گواه این مدعاست؛با هشیاری کاربران فضای مجازی،توهین‌ها در این فضا ره به‌جایی نبرد ولی اکنون بدخواهان قوم لر و ایران، زمین‌بازی را عوض کرده و هجمه را به داخل رسانه‌های رسمی و تولیدات فرهنگی و هنری کشانده‌اند.
بهمن‌ماه سال 1392 "کمال تبریزی" سازنده فیلم سینمایی و جنجالی "مارمولک" مجموعه تلویزیونی با نام "سرزمین کهن"را به روی آنتن برد؛در یکی از سکانس‌های این مجموعه که در ساعات پُربیینده تلویزیون پخش می‌شد،یکی از شخصیت‌های فیلم که از قضا خودش عضو فرقه دموکرات آذربایجان(از احزاب وطن‌فروش و دست‌نشانده حزب کمونیست شوروی سابق)است به‌صورت آشکار به مردم بختیاری توهین می‌کند.
واکنش و اعتراض فعالان سیاسی و رسانه‌ای قوم لر به این موضوع باعث اعتراض مردم در استان‌های لرنشین شد؛با گسترش دامنه اعتراضات مردمی، شورای عالی امنیت ملی به قضیه ورود کرد؛به همین دلیل با دستور این شورا، جلوی پخش سریال از قسمت چهارم آن گرفته شد.
با توقیف پخش و نیز عذرخواهی عوامل و دست‌اندرکاران تولید سریال "سرزمین کهن"بالاخره اعتراضات مردمی فرونشست؛عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت سازمان صداوسیما که خود از لرهای بختیاری استان خوزستان می‌باشد، با پوشیدن لباس لری بختیاری به میان مردم مسجدسلیمان رفت و از آنان دلجویی کرد.
حالا رسانه‌ای شدن خبر پخش دوباره مجموعه تلویزیونی "سرزمین کهن" به نقل از کمال تبریزی و آقای میرباقری معاون سیما،باعث نگرانی فعالان سیاسی و رسانه‌ای قوم لر و به‌ویژه هم تباران بختیاری شده است؛در پی افزایش این نگرانی‌ها "پویش توقیف سریال سرزمین کهن"در فضای مجازی ایجاد شده است؛با وجود گذشت زمان کمی از ایجاد این پویش، حدود 20 هزار نفر در سراسر کشور به آن پیوسته است.
کارگردان این سریال از حذف قسمت‌های توهین‌آمیز آن خبر داده است، با این حال جملگی اعضای این پویش که از همه اقشار قوم لر در آن وجود دارد، خواستار جلوگیری از پخش این سریال جنجالی هستند.
این در حالی است که خبرگزاری فارس به نقل از کمال تبریزی خبر داده که این مجموعه تلویزیونی مهرماه روی آنتن می‌رود.
برپایِه این گزارش، سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی «کمال تبریزی» که پیش از این «سرزمین کهن» نام داشت؛ از روز جمعه ۱۴ مهر روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
"بنا بر گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس ، سازندگان این اثر به‌منظور رفع سوءتفاهم و نشان دادن حسن نیت خود، بخش‌های مورد اعتراض را از مجموعه خارج کرده و بخش‌هایی از آن را هم دوباره صداگذاری کردند و بناست این اثر دوباره از ابتدا روی آنتن برود."
در سال‌های اخیر قوم نجیب و اصیل "لر"بارها مورد آماج توهین‌ها و تمسخرهای بی‌پایه و اساس قرار گرفته است؛به همین علت نارضایتی ، حساسیت و نیز عصبانیت پنهانی در لایه‌هایی از جامعه لر در سراسر کشور ایجاد شده است؛هرگونه بی‌حرمتی دوباره و یا عملی که بوی اهانت از آن به مشام برسد ممکن است خدای‌ناکرده به حوادث و ناآرامی‌های خارج از کنترلی تبدیل شود.
برای ایجاد آرامش و جلوگیری از سوءاستفاده فرصت‌طلبان از شرایط موجود، توصیه‌هایی در ذیل قلمی می‌شود:
یکم؛کنش گران و فعالان سیاسی و رسانه‌ای قوم لر "نگران" هستند که بار دیگر تاریخ را به ضرر این قوم نژاده تحریف کنند؛لذا واکنش‌ها به پخش دوباره سریال "سرزمین کهن" ناشی از این نگرانی است.
دوم؛ ایران کشور قومیت‌هاست ؛این ویژگی هم چنانی که یک نقطه قوت محسوب می‌شود، در صورتی که کج‌سلیقگی شود و نظارت لازم بر تولید آثار فرهنگی و هنری نشود، به وحدت ملی خدشه واردشده و کشور از این ناحیه آسیب خواهد دید؛ به همین دلیل در تولید محصولات فرهنگی و هنری باید دقت شود به قومیت‌ها دانسته یا ندانسته اهانتی نشود.
سوم؛با توجه به نقش رسانه ملی در جهت‌دهی و آگاهی بخشی به جامعه ،مسئولان این رسانه فراگیر، در تولید آثاری که با موضوع قومیت‌ها و خرده‌فرهنگ‌های کشور تهیه می‌شود ، دقت نظر بیشتری داشته باشند؛ دیگر این که ضمن رعایت حساسیت‌ها و خطوط قرمز قومیت‌های موجود در کشور، از کارشناسانی که به هویت قومی و تاریخ اقوام احاطه دارند به عنوان نویسنده یا مشاور تاریخی در تولید این گونه آثار استفاده شود.
چهارم؛پیشنهاد می‌شود که قبل از پخش دوباره سریال "سرزمین کهن"جمعی از نخبگان و فرهیختگان لر به‌ویژه هم تباران جلیل بختیاری سریال را ببینند تا نگرانی‌ها در این خصوص رفع شود.
پنجم؛شایسته بود در نسخه اصلاح‌شده فیلم سرزمین کهن (سرزمین مادری) از هم تباران بختیاری اعاده حیثیت و دلجویی شود؛ اگر شده که اقدام سنجیده‌ای است، اگر نشده که کارگردان یا کارشناس و مشاور تاریخی مجموعه قبل از پخش قسمت نخست سریال می‌تواند این کار را انجام دهد.
در پایان سخنی با هم تباران لر در سراسر کشور و آن این که قوم لر آن قدر عظمت دارد که توهین و تمسخر افرادی که وحدت اقوام و ملت ایران را نمی‌خواهند، نمی‌توانند خدشه‌ای به تاریخ سراسر افتخار این قوم وارد کنند؛؛قومی که هیچ‌گاه در طول تاریخ گریز از مرکز نبوده‌اند و چشم به دهان بیگانگان و دشمنان این آب‌وخاک ندوخته‌اند.
یک ضرب‌المثل لری هست که می‌گوید"دریا و زون سیی حروم نموعه" یعنی آب دریا با زبان زدن یک سگ حرام نمی شود؛ قوم لر دریا است ، کسانی که عظمت این قوم را نمی خواهند هم چون کف روی آب با تلنگری و یا وزیدن نسیمی از بین می‌روند و نمی‌توانند از عظمت و بزرگی این قوم بکاهند.
سریال "پایتخت" به کارگردانی سیروس مقدم چند سال است که به روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.
شخصیت‌های محوری این مجموعه تلویزیونی، خانواده‌ای ساده‌دل و بی‌آلایش هستند که با ته‌لهجه شیرین مازندرانی صحبت می‌کنند؛ زندگی عادی و روزمره این خانواده دست‌مایه سرگرمی و طنز برای مخاطب شده است؛در برخی از سکانس‌های این مجموعه ، بازیگران نقش اول آن حتی برای باز کردن درب یک اتاق هم به دردسر می‌افتند و دو یا سه‌نفری با هم قفل در را می‌چرخانند و باز می‌کنند.!!
در عین این که این سریال تداعی‌کننده یک خانواده "دست و پا چُلفت"می‌باشد،و اسم شهر و محل وقوع داستان واقعی است(علی‌آباد کتول) ولی هیچ کدام از شهروندان و هم‌میهنان مازندرانی تاکنون اعتراضی به عوامل تولید این سریال نکرده‌اند و گفته می‌شود تولید پنجمین سری از این مجموعه تلویزیونی هم به پایان رسیده و برای پخش آماده‌شده است.
بنابراین نیاز است که هم چون هم‌میهنانمان در شمال کشور سعه‌صدر بیشتری داشته باشیم و زین پس هر نقد و یا هر موضوعی را به‌عنوان توهین تلقی نکنیم؛ این بدان معنا نیست که نسبت به هویت، فرهنگ و داشته‌هایمان بی‌تفاوت باشیم؛البته در عین حال هم نقدپذیر باشیم ، گاهی وقت‌ها شنیدن و زدن تلنگری باعث می‌شود که به خود آییم.
در سریال "سرزمین کهن"قرار است رویدادهای سیاسی ، تاریخی و اجتماعی ایران در سال‌های حکومت شاه مخلوع یعنی از سال 1320 تا انقلاب اسلامی در سال 1357 روایت شود؛افراد و شخصیت‌هایی هم از قوم لر در این دوره ، از بازیگران عصر پهلوی دوم بوده‌اند؛اجازه دهیم به دور از جنجال ،هیاهو و اردوکشی‌های خیابانی تاریخ کشورمان روایت شود، البته شرط آن این است که این برهه حساس از تاریخ به دور از هرگونه تحریف و به ضرر هیچ قومیتی تعریف ، تفسیر و روایت نشود.

مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 رباطی 1396-07-12 10:09
قصاص قبل از جنایت نکن ...وقتی میگه حذف کردیمدیگه این همه جاروجنجال برا چیه
نقل قول کردن
#2 احمد 1396-07-12 11:30
مقایسه سرزمین کهن با پایتخت کاملا اشتباست و نویسنده شما کاملا داره از صدا وسیما حمایت میکنه
نقل قول کردن
#3 شریف 1396-07-12 11:52
ساخت سریال در مورد لرها توسط کمال تبریزی مثل این است که من از لرستان، در مورد تاریخ ترکها سریال بسازم
نقل قول کردن
#4 شاهرخ 1396-07-12 18:52
به نقل از احمد:
مقایسه سرزمین کهن با پایتخت کاملا اشتباست و نویسنده شما کاملا داره از صدا وسیما حمایت میکنه

نویسنده مقایسه نکرده .به سریال پایتخت به عنوان نمونه ای از تعامل و ظرفیت‌ هم میهنان شمالی در پرداختن به موضوع های اجتماعی اونها به زبان طنز و ابزار هنر اشاره کرده
نقل قول کردن
#5 صمدشاكرمى 1396-07-12 19:57
سه نكته دراين زمينه حايز اهمييت است :
١-غيرقابل باور است صداو سيما اول پخش كند بعد بازبينى كند ؟؟؟؟؟
٢-نكته ديگر تكرار سريالى اين توهين هاست آيا قوم هاي ديگر هم از اين نسيم مستفيض مي شوند يا فقط ماييم و يك گروه ديگر ...
٣-دفاع مسئولين هم چندان قاطع نيست فقط در حد يك بيانيه است آيا مسئولى حاضراست استعفا دهد به نشانه ي اعتراض؟
نقل قول کردن
#6 کوکلا 1396-07-12 21:27
هدف شما دقیقا معلوم نیست بالاخره موافق این سریال هستی یا مخالف ؟در ضمن همه خصلت هایی که شما از قوم لر ذکر کردی امروزه متاسفانه دیگه ارزش حساب نمی شود مشکل اصلی ملت لر به کم قانع بودن است و اینکه همش راضی است
.................
چند پیش یک مجری اصالتا بختیاری در خندوانه حضور یافت و مرتب تکرار می کرد من بختیاری هستم و سعی کرد بختیاری را از لر جدا کند خوب خیلی این برنامه ها را می بینند و سو استفاده می کنند
نقل قول کردن
#7 بیرانوند 1396-07-12 23:52
با تغییر نام سریال که محتوا عوض نمیشود
نقل قول کردن
#8 بختیاری 1396-08-04 18:17
ملت ایران آگاه باشیدتهیه چنین مواردفقط توطعه واحانت است...هوشیارباش یم
نقل قول کردن
#9 سیروس دشمن کش 1402-07-21 22:56
هرکسی در هر جایگاه و سمتی بخواهد به قوم لر یا به دیگر اقوام ایرانی توهین و تهمتی بزند ، نشان‌دهنده این است که خود فردی بی ریشه ، دیکتاتور و پست می باشد ، باشد تا به وقت آن خدمت این کژفهم برسم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا