یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

زنان سرپرست خانوار در شهرستان بروجرد در کنار همه دغدغه‌های رایج برای تأمین معاش خود در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوانی قرار دارند که نیازمند اصلاح نگاه رایج در جامعه به این زنان است.
وقتی‌که خود را در نقش سرپرست خانوار 3 نفره‌اش یافت 28 سال بیشتر نداشت با دو بچه قدونیم‌قد. همسرش دو سال پیش به دلیل اعتیاد خانه را ترک کرده بود و از همان ابتدا مرضیه با دو فرزند کوچکش برای تأمین مخارجش مجبور بود با هر سختی که شده آستین همت را بالا زده و برای خود کسب‌وکاری دست‌وپا کند.
وضع مالی خانواده پدری خود و همسرش نیز آن‌چنان تعریفی نداشت که بتواند روی حمایت‌های آن‌ها حساب باز کند برای همین خود مشغول به کار شد از سبزی پاک کردن تا نظافت منزل، پس از یک سالی با معرفی یکی از دوستان خود راهی کمیته امداد شد تا پس از طی مراحل احراز صلاحیت وام خوداشتغالی پنج میلیون تومانی برای گل‌سازی در منزل دریافت کند.

 


زندگی با اجبار معاش
مجبور است برای اینکه خرج دو فرزند سه و 6 ساله‌اش را تأمین کند تا دیرهنگام فعالیت‌های کاری خود را ادامه دهد اما خودش از اینکه مجبور شده تحت هر شرایطی کار کند چندان راضی نبود، از غصه‌هایش می‌گوید و اینکه برای درآوردن نان حلال چه مرارت‌هایی کشیده، از اذیت و آزارهای اجتماعی می‌گوید و اینکه کسی در طوفان فشارهای اجتماعی حامی‌اش نبوده، نگاه سنگین جامعه را آن‌چنان بر خود سخت و ناگوار می‌داند که زندگی را به کامش تلخ کرده است.
این تنها گوشه‌ای از زندگی ده‌ها هزار زن سرپرست خانوار در شهرستان بروجرد است که با مشقت‌های فراوان روزگار به سر می‌کنند و بیشتر از آنکه غصه نان داشته باشند غصه فرهنگ اجتماع را دارند که به زنان سرپرست خانوار که نیاز مالی دارند به شیوه‌ای متفاوت نگاه می‌شود.
 
حمایت‌های مادی و معنوی بهزیستی از زنان سرپرست خانوار
کرم رضا پیردایه رئیس اداره بهزیستی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به حمایت‌های مالی این نهاد از زنان سرپرست خانوار می‌گوید: به زنان سرپرست خانوار که ازنظر مالی نیازمند باشند مستمری ماهانه به ازای هر نفر 95 هزار تومان پرداخت می‌شود و علاوه بر این زنان سرپرست خانوار نیازمند از کل خدمات این سازمان در حوزه امور اجتماعی می‌توانند بهره‌مند شوند.
وی می‌افزاید: این خدمات شامل پرداخت مستمری، وام خوداشتغالی، کمک‌هزینه مسکن، کمک‌هزینه درمان، کمک‌هزینه لوازم ضروری زندگی و تحصیل برای فرزندان آن‌هاست که در حد نیاز به کسانی که از سوی سازمان واجد شرایط شناخته شوند، اعطا می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی بروجرد آمار زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات حمایتی این نهاد را حدود 850 خانوار اعلام می‌کند و اینکه این زنان هم همسران خود را ازدست‌داده‌اند و هم مطلقه هستند.
وی خدمات حمایت‌های اجتماعی این نهاد را شامل ارائه مشاوره‌ای و مداخله در بحران توسط مشاوران این مرکز ذکر کرده و بیان می‌کند: تیم سیاری در مناطق آسیب‌زا و حاشیه شهر در طول هفته و در ساعات مشخص برای ارائه خدمات مشاوره‌ای مستقر می‌شود که با حضور روانشناس در خودروهای اورژانس اجتماعی به افراد متقاضی مشاوره‌های لازم ارائه می‌شود.
پیردایه همچنین از بیمه حدود 235 نفر از زنان سرپرست خانوار در این شهرستان خبر داده و می‌افزاید: در بحث توانمندی زنان سرپرست خانوار به‌صورت ماهیانه هزینه بیمه این تعداد از زنان سرپرست خانوار در بروجرد پرداخت می‌شود تا از خدمات و مستمری بازنشستگی بیمه تأمین اجتماعی بهره‌مند شده و بازنشسته شوند.

 


 زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد در بروجرد
علی معظمی رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بروجرد نیز در رابطه با تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد به خبرنگار تسنیم می‌گوید: 7490 زن سرپرست خانوار در شهرستان بروجرد تحت پوشش خدمات این نهاد حمایتی هستند که از این تعداد 80 درصد از زنان به دلیل فوت همسرانشان سرپرست خانوار شده‌اند و تعداد مطلقه‌ها نیز 1619 نفر است.
وی با اشاره به ارائه خدمات کمیته امداد به زنان سرپرست خانوار نیازمند عنوان می‌کند: از مجموع زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد 80 درصد در شهر بروجرد و 20 درصد در روستاهای این شهرستان سکونت دارند.
 
حمایت‌های مادی و معنوی کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار
رئیس کمیته امداد امام بروجرد می‌افزاید: خدماتی که به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود بستگی به توانمندی زنان و عائله‌مندی خانواده‌های آنان است که شامل اعطای وام اشتغال و خودکفایی تا سقف 20 میلیون تومان، کمک‌هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان، هدیه ازدواج به دختران و پسران، تهیه جهیزیه و کمک‌هزینه‌های درمانی است.
وی بابیان اینکه مستمری ماهیانه این زنان به ازای یک نفر 53 هزار تومان است، بیان می‌کند: خدمات فرهنگی که به این زنان ارائه می‌شود در قالب کانون فرهنگی در سرفصل‌های مختلف آموزشی، هنری و ورزشی است که نظام جامع آموزشی از خردسالی تا کهن‌سال به‌صورت چهره به چهره و گروهی ازجمله این برنامه‌هاست.
معظمی می‌گوید: این نهاد حمایتی در شهرستان بروجرد امسال تا سقف 5 میلیارد و 500 میلیون تومان وام اشتغال به مددجویان تحت حمایت خود در همه گروه‌ها پرداخت می‌کند که زنان سرپرست خانوار نیز شامل آن‌ها هستند و در صورت وجود تقاضا به آن‌ها اعطا می‌شود.
وی در رابطه با حمایت‌های اجتماعی از زنان سرپرست خانوار توسط این نهاد نیز می‌افزاید: مشاوران کمیته امداد با ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به زنان سرپرست خانوار و ارائه مشاوره‌های فردی و یا گروهی تلاش می‌کنند مشکلات اجتماعی این دسته از افراد جامعه را به حداقل برسانند علاوه بر این در صورت وجود مشکلات بیشتر افراد متقاضی برای دریافت خدمات مشاوره‌ای به مراکز مشاوره تحت قرارداد این نهاد در سطح شهر معرفی می‌شوند.
اما آمار دقیقی از تعداد زنان سرپرست خانوار در بروجرد وجود ندارد چراکه بسیاری از این زنان ترجیح می‌دهند خود مرد زندگی‌شان باشند و دغدغه تأمین نان و معیشتشان را به‌تنهایی به دوش بکشند و زیر بار حمایت هیچ نهاد و فردی نروند تا همچنان آبرومندانه چرخ زندگی‌شان را بچرخانند اما دغدغه نان تنها دغدغه آن‌ها نیست، آن‌ها قدری آرامش خیال و حمایت اجتماعی می‌خواهند تا بتوانند به‌ دور از نگاه‌های سنگین جامعه زندگی کنند.
زنانی که مجبورند در غیاب همسرانشان که گاه فوت کرده و یا در زندان به سرمی برند و یا راه ناکجاآباد در پیش‌گرفته‌اند با فرزندان خود در اجتماع امروز زندگی کنند بیش از نیاز مالی نیازهای عاطفی و اجتماعی دارند که با فرهنگ‌سازی درست در جهت اصلاح فرهنگ‌های سنتی رایج در نگاه به این زنان می‌توانند زندگی آرامی همچون همه شهروندان داشته باشند.
 


گزارش: الهام شاهدپور/ تسنیم

دیدگاه‌ها  

#1 آزاده 1396-05-26 11:24
خدایا خودت به فریاد مظلومان کشور ایران، زنان سرپرست خانوار، جوانان بیکار بی کس وکار برس ، اللهی آمین
نقل قول کردن
#2 همشهری 1396-05-26 12:56
باید در این زمانه دختران قوی پرورش داد وقدرت مند تا مادران شایسته در اینده شوند وفرزندان خوبی تربیت تا شاهد مردان بی مسئولیت نباشیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا