یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهر خرم‌آباد به‌واسطه قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه دارای ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه گردشگری است، اما با وجود تلاش‌های بسیار زیاد هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های این شهر در جهت توسعه بیش از پیش این دیار استفاده کنیم. به عنوان نمونه پشت بازار به عنوان محله قدیمی شهر خرم‌آباد که مبدأ بسیاری از تحولات شهری و معرف برخی از بزرگان استان بوده است، طی دهه‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی شاهد بروز آسیب‌های زیادی در این منطقه هستیم. به همین دلیل بسیاری از ساکنان این محله معتقدند؛ باید مسئولان اقدامات لازم را برای خروج این محله از بن‌بست و شرایط کنونی انجام دهند.
در ماه‌های گذشته مسئولان برنامه‌ریزی‌های متعددی برای توسعه اراضی بالادست این محله در نظر داشته‌اند و حتی این اراضی به نام «بام خاطره‌ها» نامگذاری شده‌ اند. با توجه به زیرساخت‌های ابتدایی موجود در این منطقه و دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری، مسئولان شهری و مدیریت ارشد استان تأکیدات ویژه‌ای برای تعیین تکلیف بام‌خاطره‌ها و تبدیل آن به یکی از محورهای گردشگری خرم‌آباد دارند.   به هر حال اکنون چند ماه از وعده مسئولان برای توسعه بیش از پیش بام خاطره‌ها می‌گذرد .باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه زیرساخت‌ها و امکانات برای این منطقه بر اساس وعده‌ها مهیا خواهد شد. امیدواریم در میان‌مدت شاهد توسعه بام خاطره‌ها و تبدیل آن به یک محور گردشگری ویژه باشیم.
البته مسئولان اعلام کرده‌اند که مشاور ذی‌صلاح، طرح جامع بام خاطره‌ها را تهیه کرده و طی هفته‌های آینده اجرایی می شود و شاهد پیشرفت بیش از پیش برنامه‌ها برای ارتقای این محله خواهیم بود. آنها اظهار می‌کنند؛ در 3 سال آینده زیرساخت‌ها و امکانات این مجموعه با کمک دولت و همچنین بخش خصوصی ایجاد خواهد شد.

 

تبدیل بام به مقصد گردشگری
«شجاع دریکوند» مسئول رسیدگی به امور بام خاطره‌ها می‌گوید: در ماه‌های گذشته با توجه به تأکید مدیریت ارشد استان برای توسعه بیش از پیش محله پشت بازار و همچنین حل‌وفصل مشکلات آن اقدامات مختلفی صورت گرفت. بر همین اساس جلسات مختلفی با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی و همچنین معاون عمرانی استاندار برگزار شد. همچنین بازدیدهای زیادی نیز از بام برای تبدیل به یک محور گردشگری صورت گرفت.
وی عنوان می‌کند: برای انجام اقدامات اساسی با برگزاری مناقصه مشاوری ذی‌صلاح برای تهیه طرح کامل و جامع بام خاطره‌ها انتخاب شد. بر این اساس مقرر شد تا طرحی با در نظر گرفتن تمامی جوانب در حوزه‌های مختلف اعم از تأمین زیرساخت‌ها، توسعه فضای سبز، ایجاد فضاهای مختلف گردشگری و اقامتی و ورزشی تهیه شود.
دریکوند می‌افزاید: این طرح از ابتدا در کارگروه مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاهد برطرف شدن نقایص و همچنین کمبودهای آن طی بازه‌های زمانی مختلف بودیم. قرار است در روزهای آینده طرح تهیه شده به تصویب رسیده و اقدامات لازم برای اجرایی کردن آن در دستور کار قرار گیرد.
این مسئول عنوان می‌کند: از مهم‌ترین بخش‌های بام خاطره‌ها می‌توان به توسعه فضای سبز، ایجاد هتل 5 ستاره و پارک آبی، احداث مجموعه صخره‌نوردی، تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور دسترسی به غارهای باستانی موجود در منطقه و ایجاد موزه در غارهای باستانی اشاره کرد.
 
اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران 
دریکوند بیان می‌کند: در فاز اول طرح به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و آسفالت برای بام خاطره‌ها هستیم. البته بخشی از این اقدامات همچون برق‌رسانی انجام و ‌ مشکلات روشنایی رفع شده است. زیرساخت‌های اولیه بام خاطره‌ها را دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهند کرد و برای ایجاد سایر امکانات گردشگری به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی با بیان اینکه امسال امکاناتی همچون فضای سبز، مبلمان، جاده دسترسی مناسب و سایر زیرساخت‌ها احداث خواهند شد، اظهار می‌کند: هتل 5 ستاره این مجموعه نیز باید ظرف مدت زمان معینی احداث شود.
مشاور استاندار می‌گوید: تاکنون چندین سرمایه‌گذار آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در بام خاطره‌ها اعلام کرده‌اند .با تصویب طرح نهایی در روزهای آینده اقدامات لازم را برای انجام مراحل مختلف طرح در دستور کار قرار می گیرد. بی‌شک با تکمیل بام خاطره‌ها شاهد توسعه بیش از پیش پشت بازار و محله‌های قدیمی شهر خرم‌آباد خواهیم بود و این منطقه به یکی از قطب‌های گردشگری خرم‌آباد تبدیل می‌شود.

 

تلاش برای تأمین زیرساخت‌های بام خاطره‌ها
«یحیی عیدی بیرانوند» شهردار خرم‌آباد هم با بیان اینکه بام خاطره‌ها در مساحتی در حدود 85 هکتار طرح‌ریزی شده است، می‌گوید: 35 هکتار از اراضی این منطقه در گذشته درختکاری شده است. با توجه به اهمیت توسعه زیرساخت‌های گردشگری در خرم‌آباد با تأکیدهای ویژه مدیریت ارشد استان طرح جامعی برای توسعه بام خاطره‌های خرم‌آباد از سوی مشاور ذی‌صلاح تهیه شده و در مراحل آخر تصویب قرار دارد.
وی عنوان می‌کند: بر اساس این طرح کاربری‌های مختلفی همچون مجتمع‌های گردشگری، هتل، زیرساخت ورزشی و توریستی برای بام خاطره‌ها تعریف شده و به دنبال تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه آنها هستیم. بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای احداث زیرساخت‌ها و توسعه آنها از محل اعتبارات شهرداری خرم‌آباد و بخش دیگر نیز از سوی استانداری لرستان و سایر دستگاه‌های اجرایی تأمین خواهد شد.
شهردار ادامه می‌دهد: از سوی دیگر برای ایجاد سایر امکانات و زیرساخت‌های گردشگری به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم . بی‌گمان پس از تصویب طرح جامع بام خاطره‌ها اقدامات لازم برای توسعه این منطقه در دستور کار قرار می‌گیرد. شهر خرم‌آباد برای توسعه نیازمند به ایجاد امکانات گردشگری مختلفی است و توجه ویژه به بام خاطره‌ها می‌تواند کمک زیادی به توسعه گردشگری و همچنین کاهش مشکلات موجود در مناطقی همچون پشت بازار کند.
 
علی عبداله‌زاده/ همشهری لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 لرزاده 1396-04-21 11:56
بگريوم یا بخنم ، آاااااااااييييي يى ههههههههههههههه
نقل قول کردن
#2 سپهر از خرم آباد 1396-04-21 12:00
عنوان پایتخت هتل های نیمه تمام و تاریخی ایران به شهر خرم آباد نگین هفت شهر برتر گردشگری کشور اختصاص می یابد!وقتی بیشتر از تعداد انگشتان دست هتل نیمه کاره در لرستان به ویژه خرم آباد داریم حالا دوباره میخوان با تبلیغات گسترده کلنگ ساخت یک هتل5ستاره دیگه در خرم آباد بزنن.جل الخالق برای این همه شور هتل سازی در خرم آباد البته در خیال و دنیای مجازی نه در واقعیت...
نقل قول کردن
#3 سپهر از خرم آباد 1396-04-21 12:08
گوش ما خرم آبادیها از این وعده های توخالی پر شده.فراموش نکردیم دو سال پیش با چه تبلیغات وسیعی کلنگ هتل5ستاره و مرکز تجاری کیو در مجاورت دریاچه کیو و هتل4ستاره بین المللی پارسیان در بام شهر خرم آباد زده شد.در روز کلنگ زنی این هتلها مسئولان قول دادند فاز نخست هتل پارسیان در نیمه دوم سال1395 و هتل و مرکز تجاری کیو تا نوروز1398به بهره برداری می رسند.حالا بعد از دو سال هتل پارسیان که مثلاً قرار بود فاز اولش تا قبل از نوروز1396افتتاح بشه ماشاالله صفر درصد پیشرفت فیزیکی داره یعنی حتی دریغ از یک درصد فعالیت در این پروژه.هتل کیو هم که قرار بود مثلاً تا یک سال و نیم دیگه افتتاح بشه ماشاالله صفر درصد پیشرفت فیزیکی داره یعنی هیچ گونه اقدامی برای تحقق وعده ساخت این هتلها صورت نگرفته.الآن هم نوبت کلنگ زنی هتل5ستاره بام خاطره هاست که بلافاصله به خاطره ها خواهد پیوست!
نقل قول کردن
#4 سعید 1396-04-21 13:06
اقا یه هتل ۵ستاره میخواد این شهر
نقل قول کردن
#5 شهرام 1396-04-21 13:28
این امکاناتی که قراره در بام خاطره ها(خیالی)ایجادب شه چرا در این 4 سال در بام خرم اباد( واقعی) ایجاد نشد؟اون روزی که گفتید کار شروع شده و تا نوروز افتتاح میشه دروغ گفتید .حالا تازه می فرمایند مطالعاتش انجام شده . البته اگرم این تخیلات اقایون اجرابشه بازم مطمین باشید فقط برای من و امثال من که هیچ جارو ندیدیم جذابیت داره .این بوستان ابشار طلایی یا بوستان شابوری عقب مانده ترین و بی خودترین بوستان های جهان که هیچی بوستان های ایران هستند . فکر کردند گردشگرای خارجی کشته مرده بی هنری اقایونن.
نقل قول کردن
#6 کامبیز گودرزی 1396-04-21 13:39
تا وقتی تمامی ادارات کل لرستان مهمانسراهایی دارند که از هر هتل 5 ستاره‌ای مجهزتره عمرا هتل داری در خرم آباد بصرفه

مطمئن باشید بعد از راه اندازی و ساخت هتل هم این هتل ها سریع ورشکست میشن

نگاهی به هتلهای قبلی خرم آباد بندازید
نقل قول کردن
#7 سپهر از خرم آباد 1396-04-21 13:57
به نقل از سعید:
اقا یه هتل ۵ستاره میخواد این شهر

تا دلت بخواد در خرم آباد هتل5و4ستاره در حال احداث داریم با قدمت های ماقبل تاریخ(هتل5ستاره صخره ای) دوران تاریخ چند هزار ساله(هتل5ستاره شاپورخواست) دوران تمدن جدید(هتل5ستاره افلاک-هتل5ستاره کیو-هتل4ستاره صدف-هتل4ستاره پارسیان) در ازنا و بروجرد هم چند هتل5ستاره کلنگ زنی شدن و مثل همیشه بلاتکلیفن!
نقل قول کردن
#8 محمد 1396-04-21 14:11
واقعان حق پشت بازار بیشتر از این چیزها هست و باید مسولین به این محله قدیمی اهمیت بدن
نقل قول کردن
#9 محمد 1396-04-21 14:13
چرا پیام های من رو ندیده میگیرید حتمن باید ازشما تعریف بشه که
نقل قول کردن
#10 ن ل 1396-04-22 04:51
دهمرده کجایی که یادت بخیر
نقل قول کردن
#11 مهرداد وزیری 1396-04-22 21:17
به نقل از محمد:
واقعان حق پشت بازار بیشتر از این چیزها هست و باید مسولین به این محله قدیمی اهمیت بدن

پشت بازار و درب دلاکان و ماهیگیران و باجگیران و پاسنگر از محلات قدیمی استان لرستان و هسته اولیه شهر خرم آباد بودند خیلی خانه های قدیمی دارند که باید توسط میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گیرند.حق این محلات فراموش شده این است که حداقل از امکانات تفریحی ، فرهنگی ، بهداشتی و هنری بهره مند باشند. امیدوارم که بام خاطره ها در قدیمی ترین محله خرم آباد که شناسنامه مدنیت خرم آباد است به خوبی عملیاتی و اجرایی شود و مثل بام خرم آباد ( پارک ۱۴ معصوم ) در حد کلنگ باقی نماند. از سی و شش پروژه بام خرم آباد فقط رستوران و تلسکوپ کاسین تکمیل شد و هتل و تله کابین و دانشکده محیط زیست و باغ وحش و پارک و فضای سبز به فراموشی سپرده شد و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را نا امیدانه فراری دادند
نقل قول کردن
#12 سیروس 1396-04-22 21:19
به نقل از کامبیز گودرزی:
تا وقتی تمامی ادارات کل لرستان مهمانسراهایی دارند که از هر هتل 5 ستاره‌ای مجهزتره عمرا هتل داری در خرم آباد بصرفه

مطمئن باشید بعد از راه اندازی و ساخت هتل هم این هتل ها سریع ورشکست میشن

نگاهی به هتلهای قبلی خرم آباد بندازید

شما نگران نباش این هزینه ها را شهرداری متقبل میشود و بودجه شهرداری هم از جیب مردم شهر خرم آباد تأمین میشود.این طرح هم انشاءالله با حمایت مردم شهر خرم آباد بعنوان یک جاذبه فرهنگی_گردشگری بطور کامل تکمیل شود
نقل قول کردن
#13 سعدیان 1396-04-22 22:39
از این هتل ها بخدا قسم فقط اسمشان را شنیدم وگرنه نه جایگاهشان را دیدم نه سازه شان را مشاهده کردم و حتی کلنگشان هم به زمین نخورده است
نقل قول کردن
#14 بابک 1396-04-24 02:16
وقتی تایپکهای همشهریان عزیز رو میخونم موج ناامیدی واقعا تکان دهنده ای از اونها به من خواننده منتقل میشه که در پاسخ این عزیزان باید گفت دوستان شهر خرم آباد البته که نیاز به ساختار و توسعه دارد منتها اقدامات شهردار و استاندار و سایر مسئولین قطعا لازم اما کافی نیست و همه مردم و شهروندانی که عشق و علاقه و تعصبی به این شهر کهن و زیبا و ارزشمند دارند میبایست خود نیز مانند خیرین مدرسه ساز و پل ساز وارد گوی میدان شوند و هر آنچه در توان دارند برای نجات شهر و مردم خوب خرم آباد و بالطبع کل استانمان از دام توسعه نیافتگی و خدای ناکرده فقر و عقب ماندگی نجات دهند .
بدیهی است اقدامات فرزندان این شهر منوط به پرداخت پول و یا داشتن مسئولیت اجرایی نیست بلکه میبایست برای طرحها و برنامه های توسعه ای شهر نقش حامی و دلسوز را بازی کنند و بجای دم زدن از ناامیدی و یاس پیگیرانه مطالبات شهر و مردم خرم آباد را از مسیولین اتخاذ نمایند و قدری بیشتر به شهر و آبادانی و توسعه اش امیدوار باشند و در این راه بکوشند
نقل قول کردن
#15 سورنا 1396-04-24 10:52
محله قدیمی پشت بازار اصالت شهر خرم آباد است ولیاقت رسیدگی بیشتر از اینا رو داره.
دست مریزاد و خسته نباشید .
نقل قول کردن
#16 ایراندوست 1396-07-29 14:52
سلام
به نظر بنده هم بهتره اسم این محله ی با اصالت رو بزارن به همین اسمی که از سوی اهالی محترم اونجا متداول شده : " کوی خاطره ها "
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا