یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در پي درج مطلبي با عنوان " محیط زیست ملک شخصی کسی نیست " که از قول نماینده مردوم دورود و ازنا در فضای مجازی، روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان لرستان جوابيه‌اي ارسال كرد.
در این جوابیه که رونوشتی از آن در اختیار پایگاه خبری یافته قرار گرفته، آمده است:
در پي انتشار خبري با عنوان "محیط زیست ملک شخصی کسی نیست" و طبیعت منطقه اشترانکوه باید بکر باقی بماند که خردادماه سال جاری در خبرگزاری‌ها منتشر شده است، توضيحات زير جهت تنوير افكار عمومي به اطلاع مي‌رسد.
با تشکر از دغدغه‌های زیست‌محیطی جناب آقای مهندس کیانپور نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند که منطقه حفاظت شده اشترانکوه یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که در اجراي قانون شكار و صيد و قانون حفاظت و بهسازي از محيط زيست که موضوع حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق طبيعي را جزء وظايف اصلي سازمان حفاظت محیط زیست می‌داند از سال 1349 با وسعتی بیش از 106000 هکتار مورد حفاظت و حمایت این اداره کل قرار گرفته و در حوزه استحفاظی شهرستان‌های دورود، ازنا و الیگودرز واقع و دریاچه گهر نیز در داخل آن قرار دارد؛ كه حفاظت، احيا و نحوه بهره‌برداری از این منطقه داراي اهميت ويژه‌اي می‌باشد و بر اساس اهداف سازمان محیط زیست کشور، محیط زیست استان لرستان همواره تلاش می‌کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات‌وحش این منطقه به شکل طبیعی و بکر جهت استفاده‌های مختلف و نسل‌های آتی کار حفاظت و حراست از این منطقه را به خوبی نظارت و مدیریت نماید.
برابر بررسی‌های به عمل آمده در خصوص جاده دسترسی الیگودرز به دریاچه گهر به آگاهی می‌رساند كه جاده جديدي در منطقه احداث نگرديده، جاده موجود جاده عشایری است که در سال 1381 احیاء و محیط‌زیست از ادامه آن به سمت دریاچه گهر در همان سال جلوگیری نمود. جاده مورزرین - تاپله بیش از بیست کیلومتر است که فقط ده کیلومتر آن در داخل منطقه حفاظت شده اشترانکوه است و ما باقی آن خارج از منطقه است، در مسیر این جاده فرعی تعدادی از عشایر همان منطقه بر اساس پروانه چرائی که دارند در فصل چرای دام (پانزدهم اردیبهشت‌ماه تا پانزدهم مردادماه هرسال) به منطقه وارد شده و از این جاده قدیمی که سال‌هاست وجود دارد به‌عنوان تنها راه دسترسی استفاده می‌نمایند. جاده مذکور که بخشی از آن خارج از منطقه حفاظت شده است گاهاً در اثر بارش‌های سالانه به دلیل توپوگرافی منطقه دچار ریزش و تخریب می‌شود که پس از بررسی سالیانه در صورت نیاز به ریزش برداری و بهسازی در فصل کوچ عشایر با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و رعایت قوانین و مقررات حاکم بر مناطق تحت مدیریت محیط‌زیست ریزش‌ برداری و بازگشایی لازم جهت تسهیل تردد عشایر منطقه انجام می‌شود و در این مسیر جاده جدیدی ایجاد نشده است که با عنوان جاده کشی و تخریب در منطقه حفاظت شده اشترانکوه از آن یاد می‌شود، بلکه همان‌طور که قبلاً هم گفته شد اقدامات صورت گرفته در راستاي بهسازي و مرمت جاده قديم و موجود در عرض جاده و اصلاح آبراه‌هاي ايجاد شده در اثر بارش‌های سالیانه و فرسايش در سطح جاده بوده كه در حال حاضر هم متوقف و هیچ‌گونه عملياتي در آن انجام نمی‌شود.
بنابراین در مقابل تیتر این گزارش، ضمن تشکر مجدد از پیگیری‌های به عمل آمده همان گونه که مستحضرید همه آحاد جامعه بر اساس اصل 50 قانون اساسی (در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود؛ از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن‌که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است)، وظیفه پاسداری از طبیعت و محیط زیست را داشته و محیط زیست استان هم در این خصوص کوتاهی ننموده است بلکه هرساله و هم‌زمان با فرا رسیدن فصل گردشگری و حضور عشایر در این منطقه تعداد 4 پاسگاه محیط‌بانی سیار در منطقه اشترانکوه راه‌اندازی و مستقر که پوشش حفاظتی کامل را انجام و علاوه بر جلوگیری از هرگونه تخریب و دست‌اندازی به‌وسیله افراد حقیقی و حقوقی ضریب حفاظتی منطقه را چندین برابر نیز افزایش می‌دهد.
کلام آخر اینکه در سال‌های گذشته هم بیان چنین مطالبی نگرانی هائی بین مردم طبیعت دوست به وجود آورده بود بنابراین بیاییم با مباحث زیست محیطی استان منطقی، صادقانه و کارشناسانه برخورد نماییم و محیط زیست استان را جهت اجرای طرح مدیریت منطقه حفاظت شده اشترانکوه که در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان به عنوان یک سند بالادستی مصوب شده کمک کنیم تا منطقه با رعایت موارد و الزامات طرح با همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی و ذینفعان منطقه از جمله جوامع بومی و محلی و مشارکت آنان برای نسل فعلی و نسل‌های آتی از هرگونه تخریب در امان بماند چرا که اجرای طرح مدیریت منطقه حفاظت شده اشترانکوه بر اساس نتایج مطالعات پشتوانه دفاعی بسیار مناسبی برای حراست و حفظ موجودیت منطقه در برابر سایر کاربری‌های ناسازگار و بدون مطالعه و سلیقه‌ای می‌باشد.
روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 مصطفى 1396-03-25 13:36
احسنت, درود بر محيط بانان و کارکنان با غيرت محىط زيست لرستان
نقل قول کردن
#2 فعال محیط زیست 1396-03-26 02:33
متاسفم برای اداره کلی که مرز منطقه اش را نمی شناسد .... و به تحقق وعده داده شده در احداث پاسگاه در ابتدای مرز منطقه که بیش از چهار سال است کوتاهی میکنند . بی کفایتی و بی تجربگی به جای رسیده که عامه مردم و فعالان محیط زیست نیز وارد گود شده و مکررا وظایف سازمان محیط زیست را گوشزد می کنند . آیا ورود بیش از 4هزار گردشگر تنها در 4 روز تعطیلات خرداد ماه همخوانی با عشایر منطقه دارند؟؟؟ ... آیا ورود صدها خودرو و گروهای آفرود و موتور سواران در کنار دریاچه گهر با مجوز اداره کل محیط زیست بوده ؟؟؟ این توجیهات و کوتاهی سازمان محیط زیست باعث فرصت طلبی برخی فرصت طلبان شده است چرا نمی گویید علت مرگ زود رس دریاچه گهر چیست؟؟؟ و برای نجات آن چه کرده ایید؟؟؟
نقل قول کردن
#3 دوستدار محیط زیست 1396-03-26 14:37
ابن جوابیه اداره محیط زیست برای توجیه غفلت وکوتاهی در حفاظت از منطقه حفاظت شده اشترانكوه است. میگویید فقط 10کیلومتر از جاده غیر قانونی در منطقه تحت مدیریت شناس. لطفا به افکار عمومی بگویید چه اقدامی برای این تخلف انجام داده اید؟خوشبختانه با حضور فعالان محیط زیست ادعاهای نادرست واغراق آمیزتان در منطقه دیده واز آن فیلم وعکس دارند. ادعای حمایت از عشایر هم بی پایه است. چون در شبکه افلاک همه دیدند که آنها از این جاده کشی نفعی نبرده وگردشگران غیرمتعهد مزاحم زندگی پاک وبی آلایش آنان هستند.
نقل قول کردن
#4 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:39
پیرو مقاله ای با عنوان ( دریاچه گهر سه پدرخوانده دارد ) مورخه 24/3/96 مندرج در خبرگزاری یافته برآن شدیم تا مطالبی را جهت روشن شدن باطن وجودی مطلب و رفع برخی شبهات به اطلاع هم استانی های عزیز برسانیم. موضوع از آنجا آغاز شد که جاده دسترسی عشایر مستقر در منطقه مور زرین و تاپله الیگودرز به روایتی تسطیح و هموار سازی شد که البته این مهم بنام کمک به عشایر عزیز و به کام گردشگرانی که جز تخریب سرچشمه و جنگل در حال نابودی آن چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد . گردشگرانی که به واسطه راحتی مسیر الیگودرز یا هر جاده سهل الوصول دیگری با کوچ و کلفت و به شکل جمعیتی و افسار گسیخته به منطقه گسیل میشوند و آن را مبدل به تفرجگاهی در دسترس و همیشگی خواهند نمود ، امری که تا به اکنون به واسطه سختی مسیر و موانع طبیعی چون : گردنه پنبه کار و خداقوت در مسیر دسترسی به دورود بصورتی ناخواسته، توانسته از تخریب حد اکثری ، هجوم اقشار مختلف و تخریبهای غیر قابل جبران به دریاچه جلوگیری نماید .
نقل قول کردن
#5 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:42
متاسفانه نگارنده مقاله به جای تشریک مساعی و تضارب آراء در جهت حفظ محیط زیست و اکوسیستم منطقه فارغ از هرگونه تعصب منطقه ای و قومی به فرا فکنی و دوقطبی نمودن بحث میان شهروندان دورودی و الیگودرزی نموده است و بجای حل عقلانی و علمی این چالش بزرگ سعی در پاک نمودن صورت مسئله و انحراف اذهان عمومی به مسائل قومی و قبیله ای دارد ، امری که نه تنها هیچ کمکی به تخریب منطقه و محیط زیست اشترانکوه نخواهد داشت که قطعاً دود برخواسته از این شعله به چشم همگان خواهد رفت لازم است به نگارنده مقاله یادآور شویم که مباحث زیست محیطی امری فرا منطقه ای و حتی جهان شمول بوده و به هیچ عنوان فاکتورهای منطقه ای و مالکیتهای ثبتی در آن معنایی ندارد
نقل قول کردن
#6 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:45
متاسفانه مبحث جاده کشی به دریاچه گهر این نگین بی بدیل اشترانکوه و زیباترین دریاچه ی کوهستانی و آب شیرین خاورمیانه به کشمکشی جان فرسا و نگران کننده میان شهروندان دورود ، الیگودرز و ازنا مبدل گشته در حالی که این امر مخرب چه از سوی دورود چه از سوی ازنا و الیگودرز به فعل بیانجامد امری نامعقول ،کاملا مخرب و غیر ضروری طلقی میشود و قطعا اگر از یک شهر مسیری جهت تسهیل تردد گردشگران فراهم شود این امر مبدل به یک رقابت کور و مسابقه ی منطقه ای میان دیگر شهرها خواهد انجامید و هر شهر جهت انتفاع بیشتر منافع مالی حاصل از ورود گردشگران سعی و تلاش بیشتری در جهت تخریب این دردانه بجا مانده خواهد کرد و آن زمان است که دیگر نه دریاچه ای خواهد بود و نه نگین اشترانکوهی
نقل قول کردن
#7 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:46
متاسفانه نویسنده مقاله بی اعتنا و شاید بی اطلاع از قوانین مناطق حفاظت شده در کل دنیا با جانب داری و به نوعی یارگیری از عشایر غیور سعی در انحراف موضوع و تحریک احساسات خوانندگان را دارد و به نوعی از عشایر و برخی چالشهای زیست محیطی سنوات گذشته استفاده ابزاری و عاطفی مینماید که لازم است نکاتی کوتاه را به ایشان و سایر همفکران متذکر شویم :
نقل قول کردن
#8 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:47
1- تلاش مثال زدنی و صادقانه جناب مهندس کیان پور نماینده محترم دورود و ازنا بر مبنای خواست و تقاضای تمام تشکل های مردم نهاد و زیست محیطی شهرهای دورود ، بروجرد ، ازنا و حتی الیگودرز بوده است و موضع گیری بجا و به موقع ایشان نه بر مبنای قوم گرایی و تعصبات منطقه ای که بر اساس الویت ها و نیازهای زیست محیطی منطقه بوده است .
نقل قول کردن
#9 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:48
2-پیرو بخشی از نوشتار نگارنده مبنی بر تصاحب آبشار بیشه توسط بخش پاپی خرم آباد باید یادآور شویم که دوست عزیز آیا میزان تخریب و نابودی روزافزون آبشار زیبای بیشه به واسطه جاده دسترسی از خرم آباد را ملاحظه کرده اید ؟ هزینه ی این تخریب به عهده کیست ؟
نقل قول کردن
#10 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:49
3-پیرو موضوع سدکمندان و تخریب منطقه ای صورت گرفته در آن متاسفانه این موضوع از سالها قبل در جریان بوده و مورد اعتراض بسیاری از تشکل های زیست محیطی و گروه های کوهنوردی قرار گرفت که به دلیل بی اعتنایی و انفعال نمایندگان و مسئولین سالهای گذشته منجر به بروز چنین خسران و معضل غیر قابل جبرانی شد که دیگر اکنون «نوش داروست بعد از مرگ سهراب » . امری که امیدواریم در آینده گریبان کالبد در حال احتضار و نیمه جان دریاچه گهر و دیگر موهبت های خدادادی استان را نگیرد .
نقل قول کردن
#11 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:50
4- حفظ محیط زیست و منابع طبیعی نه به یک شهر و قوم بلکه به عنوان تنها میراث و موهبت الهی به تمام جامعه متعلق و مربوط است و شاید اگر همین حساسیت ها و تلاشهای مسئولین ، گروه ها و تشکل های مردم نهاد به بار می نشست اکنون شاهد فجایع بزرگ زیست محیطی از دریاچه ارومیه گرفته تا تالاب های خوزستان و غول بزرگی بنام « ریز گرد » تجلی نمیکرد و ریه و شریان کودکان نسل فردا را نمی خشکاند . حال سوال بنده این است آیا مسئله ریزگرد یا دشت های کویری عراق که سر منشا ریزگردهاست به من و شما ارتباطی ندارد؟؟؟!! و میتوان این موضوع را از نگاهی تعصبی و قومیتی ورانداز کرد ؟
نقل قول کردن
#12 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 12:51
5- نکته آخر اینکه متاسفانه برخی دوستان الیگودرزی و نگارنده متن صرفا با هدف جذب درآمدهای حاصله از گردشگری چشم به روی واقعیت های زیست محیطی منطقه بسته اند و ظاهرا خود را به خواب زده اند . لازم است بدانیم و بدانید که فردی که به خواب رمیده قطعا با تلنگری ، ندایی و صدایی آگاه میشود اما آنان که مصلحتی خود را به خواب زده اند با هیچ بوق و کرنایی بیدار نخواهند شد که امیدواریم دوستانمان چنین نباشند .
حال با قلبی آرام و وجدانی بیدار لطفا فارغ از هرگونه تعصب منطقه ای و صرفا برای آیندگان کمی و فقط کمی منصف باشید .
تخریب محیط زیست در هر نقطه ای ، با هر عنوانی ، تحت هر بهانه ای محکوم و مذموم است.
نقل قول کردن
#13 فعال محیط زیست 1 1396-03-27 13:01
امیدواریم مسئولین خبرگزاری یافته بدون جانبداری ، همانگونه که نظرات نویسنده مقاله و جوابیه محیط زیست را بدون کم و کاست منعکس کردند مطالب فوق را هم منتشر کنند و به رسالت خبری و بی طرفی خود عمل کنند امری که متاسفانه پس از ارسال مقاله تشکل های زیست محیطی استان به gmailخبرگزاری یافته برغم عدم منافات اخلاقی ، افتراو توهین بصورتی معنا دار منتشر نشد امید است جناب قاسمی که یکی از فعالین و خبرگان خبری استان هستند با در نظر گرفتن چالش های زیست محیطی منطقه و حمایت از تشکلهای مردم نهاد چون همیشه پرچمدار و پیشرو اطلاع رسانی شفاف در استان باشند
نقل قول کردن
#14 محیطبان 1396-04-21 16:00
سلام .جواب فعال محیط به اسطلاح که کاسه از اتش داغ تر و حال راه رفتن ندارد همراه ما محیطبانان تسریف بیار بریم همی راه تاپله تا ببزنم یک روز طاقت میاری چرا دروغی به این بزرگی را ارائه میدی اگر ذره ایی وجدان دارز آفرود در کویر اجرا میشه نه در جنگل اب رودخانه تصویر دقیق و روشنی بیا ر تا ماهم قبول کنیم چرا عوام فریبی میکنی . افرود در تو پوگرافی منطقه نمی گنجه برادر اگر غرض ورزی ندارز بخاطر در خواست هات.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا