یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

سال‌هاست که دریاچه گهر به یک مناقشه میان سه شهر الیگودرز و دورود و ازنا مبدل شده است.
دریاچه‌ای که بر اساس نقشه‌ها در مرز میان بخش ززو ماهرو الیگودرز و حوزه زمینی شهرستان دورود و ازنا قرار دارد و از طریق این سه شهرستان امکان دسترسی دارد.
 اما امروز از نگاه الیگودرزی‌ها بحث مالکیت مطرح نیست و این نگاه البته به‌غلط در بین برخی افراد در دورود حاکم شده است که متأسفانه به بهانه دلسوزی برای محیط‌زیست اذهان جامعه را به‌نوعی غلط و نادرست منحرف می‌نمایند.
اگر چه همواره در سال‌های گذشته هم عده‌ای ضمن بیان مطالب واهی اهداف ناصواب و تفرقه‌افکنانه بین مردمان آگاه و فهیم سه شهرستان ازنا و الیگودرز و دورود را پی گرفته‌اند و هر بار تیر تفرقه‌شان به سنگ خورده، بیش از این انتظار نیست، اما اکنون که مهندس کیانپور نماینده محترم دورود و ازنا در پی این جوسازی فضای مجازی به موضوع ورود پیدا نموده‌اند بیان نکاتی چند را لازم و ضروری می‌دانیم.
در جاده فرعی منطقه مورزرین و تاپله تعدادی از عشایر عزیز ساکن هستند که از جاده‌ای قدیمی استفاده نموده و این مسیر مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه سال‌هاست که به‌عنوان تنها راه دسترسی عشایر و ظرفیت منطقه مذکور و صرفاً باهدف تسهیل در تردد عشایر مورداستفاده قرار گرفته و سالیانه در پی ریزش‌ها و در صورت لزوم توسط امور عشایر بازگشایی می‌شود و در این مسیر تغییر خاصی ایجاد نشده است که عزیزان با عنوان جاده کشی از آن یاد نموده‌اند و هر از گاهی در خیال خود فعالیت بلدوزر را تداعی می‌نمایند و... و بازدیدها و بررسی‌های میدانی بازرسان اداره کل محیط زیست استان در سال‌های گذشته و نظرات آن‌ها دلیلی بر این عدم انجام هرگونه جاده کشی هست و گمان نمی‌کنیم هیچ قدرتی بتواند عشایر منطقه را از حقوق اولیه خود که یکی از آن‌ها مسیر دسترسی می‌باشد، محروم نماید.
 ما هم از مکاتبات تلفنی نماینده محترم دورود و ازنا با ریاست سازمان محیط زیست استقبال خواهیم نمود تا این موضوع شفاف و روشن شود، اما جناب کیانپور عزیز کاش هنگامی‌که تعارض به منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در منطقه کمندان اتفاق افتاد و خسارت فراوانی به حوزه آب آشامیدنی دو شهر ازنا و الیگودرز وارد شد این‌گونه حساسیت نشان داده و همراه ائمه جمعه و دیگر مسؤولین الیگودرز و ازنا احقاق حق می‌نمودید،آیا آن زمان که عده‌ای به‌رغم مخالفت صریح وزارت نیرو و سازمان محیط زیست با هدف ایجاد گردشگری باعث تخریب منطقه شدند ورود به حریم محسوب نمی‌شد؟!
جناب کیانپور، دوستان عزیزی که امروز با نوشتار و گفتار خود به دنبال ایجاد اختلاف هستند دلسوز محیط زیست نیستند، بلکه احساس می‌کنند تملکی در قبال دریاچه گهر توسط الیگودرز صورت گرفته است و جالب اینکه هرازگاهی به بهانه حفاظت از محیط زیست و جاده کشی اسناد مالکیت را رونمایی می‌نماید در حالی که الیگودرزی‌ها تابع قانون هستند و اگر چنانچه گردشگران در سال‌های اخیر به جهت تسهیل در دسترسی به دریاچه گهر و مسافت کوتاه نسبت به دورود به سمت الیگودرز رغبت نشان داده‌اند این موضوع صرفاً خواسته شخصی آن‌هاست و دلیلی بر تملک نمی‌باشد.
همچنین این دوستان عزیز که امروز فریاد وامصیبتا برای توهم از دست دادن دریاچه گهر که بر اساس‌نامه‌های استانداری در تملک دورود می‌باشد، سر می‌دهند چرا آن زمان که دزفول بر آبشار شوی مالک شد سکوت اختیار نمودند، اگر چه آبشار بیشه هم از دورود جدا شد و به بخش پاپی ملحق شد اما بازهم این امید وجود دارد که در لرستان و از جمله مناظر زیبای استان ما می‌باشد و یقیناً آن‌ها هیچ حساسیتی نسبت به این‌گونه موضوعات ندارند.
ولی آن‌گونه که پیداست امروز مباحث انحرافی تعرض به حریم اشترانکوه و جاده کشی و این‌گونه اعتراضات بهانه است و در نتیجه یک تحلیل نادرست و ترس‌های واهی بروز یافته است که امیدواریم طراحان این‌گونه مباحث بیهوده دست از ایجاد اختلاف بین مردم فهیم سه شهرستان دورود و الیگودرز و ازنا بردارند که یقیناً دود آتش این اختلافات به چشم همه خواهد رفت.
همچنین از نماینده محترم دورود و ازنا درخواست داریم با این‌گونه مباحث با حساسیت بیشتر و سعه‌صدر برخورد نمایند که یقیناً خیر و صلاح همگان در این رفتار می‌باشد.
کلام آخر؛ ما هم به تعبیر شما خواستار نجات اشترانکوه هستیم ولی اشترانکوه صرفاً به الیگودرز ختم نمی‌شود و در کمندان هم اتفاقاتی رخ داده است که نیاز به ورود نه‌تنها نمایند دورود و ازنا دارد بلکه دیگر نمایندگان لرستان و از جمله دکتر خدابخشی نماینده محترم الیگودرز هم شایسته است در این خصوص دیداری با رییس سازمان محیط زیست کشور داشته باشد تا بلکه در سفر احتمالی کارشناسان محیط زیست همه موضوعات زیست محیطی استان بررسی شود.
در نهایت بیاییم با مباحث زیست محیطی استان منطقی و صادقانه برخورد نماییم.
 
عباس شاه علی
 

دیدگاه‌ها  

#1 Sseifi 1396-03-24 09:53
به امید روز های روشن و پر امید برای محیط زیست استان زیبایم لرستان
نقل قول کردن
#2 محمود 1396-03-24 10:14
متاسفانه برخی افراد فقط بدنبال ایجاد تنش هستند مگر چه کسی خواسته دریاچه را کول کنه ببره که جو را متشنج می کنند
نقل قول کردن
#3 سرباز 1396-03-24 10:39
دوست خبرنگار بي طرف!! صحبت هاي كيانپور براي حفظ اكوسيستم بوده و حفظ منطقه حفاظت شده! نه بحث مالكيت صرفا جهت اطلاع شما
نقل قول کردن
#4 بابک 1396-03-24 10:47
آفرین بر عباس شاه عی
نقل قول کردن
#5 بروجرد 1396-03-24 12:55
سلام.من نمیدونم این دریاچه زیبا متعلق به کجاست.و هر سه شهرم محترمم و جز استان.ولی بالا غیرتن این یکی رو دیگه لودر نندازین توش.بابا محیط زیست وشور از جمله لرستان رو به نابودیه.بکر موندن یه متطقه منوط به اینه که راه دسترسیش دشوار باشه حالا از هر شهری که باشه.من واقعن این دریاچه زیبا رو دوس دارم اامیدوارم خراب تعصبات شخصی نشه.
نقل قول کردن
#6 همشهری 1396-03-24 17:52
گهر از سما دورود چشمه خرم و پنبه کار به بهانه واگذاری طرح گردشگری توسط محیط زیست در معرض تهدید است و
نقل قول کردن
#7 یاسمن 1396-03-24 19:43
جناب نویسنده ی محترم لطفا نقشه ی Gis استانداری لرستان را مطالعه فرمائید که بر گرفته از تقسمیات سیاسی - جغرافیایی کشور است ، دریاچه گهر بطور کامل در محدوده ی سیاسی - جغرافیایی شهرستان دورود است . بعنوان مثال باید خدمتتان عرض کنم الان آبشار آب سفید جز محدوده ی جغرافیایی الیگودرز است آیا میشود ما ادعای این آبشار را برای دورود بکنیم پس لطفا اینگونه بحثهای سطحی گرایانه را کنار بگذارید . دریاچه گهر یک اثر ملی متعلق به همه ی ایرانیان است ، اما این موضوع در اینکه دریاچه زیبای گهر در شهرستان دورود واقع شده و بر اساس مصوبه ی استانداری لرستان متعلق به شهرستان دورود است تردید و یا ادعایی را ایجاد نخواهد نمود.
نقل قول کردن
#8 فعال محیط زیست 1396-03-24 20:50
با سلام ابتداعا خدمت برادر بزرگوارم جناب آقای شاه علی عرض کنم شما برادر بزرگوار که متخصص در همه امور هستید و در همه امور نیز درج مقاله ایی دارید عرض می کنم ...ابتداعا شما منطقه حفاظت شده را تعریف بفرمایید و همچنین حوزه سیاسی هر شهرستان و استان .... دوما با فرا فکنی و ایجاد حق از حوزه سیاسی یک شهرستان برای شهرستانی دیگر با ارایه توضیحاتی غیر مستند و تعصب گونه جز بوی نفاق و تشویش اذهان عمومی و .... بین مردمانی همتبار نتیجه ایی دربر نخواهد داشت .... سوما با توجه به اینکه دریاچه گهر در حوزه سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی و...شهرستان دورود میباشد یقینا مسولین این شهرستان می بایست پاسخ گوی مشکلات و حل مشکلات منطقه ایی خود باشند ...نه همچون بسیاری از مناطق رهها شده شهرستان الیگودرز که مردم محروم شریف این مناطق همچون شول آباد برای حل مشکلاتشان به شهر دورود مراجعه و در طول دو دهه اخیر بیش از 70 درصد به شهر دورود مهاجرت نموده ... و شما را به دلسوزی در این مناطق دعوت میکنم ....
نقل قول کردن
#9 فعال محیط زیست 1396-03-24 20:52
چهارما احداث جاده در قلب منطقه حفاظت شده با توجه به قانون و منویات مقام معظم رهبری تخلفی روشن و مشخص است که از سوی اقکار عمومی نیز رد شده است ... تنها در چند روز تعطیلات خرداد بیش از 4هزار گردشگر از همین جاده وارد دریاچه شده و تخریبهای جبران ناپذیری را به بار آورده که حتما شما به عنوان وکیل مدافع نیز پاسخ گو خواهید بود خصوصا در تبلیغات گسترده ایی که در شهر الیگودرز در جهت راهنمایی گردشگران از این مسیر مخرب به سمت دریاچه گهر صورت گرفته بود ...ورود چندین گروه آفرود سوار و موتور سوار را چگونه توجیه میکنید جناب شاه علی ...
نقل قول کردن
#10 فعال محیط زیست 1396-03-24 20:53
پنجما همانطور که قبلا عرض نمودم سالها بسیاری از روستاهای لرستان از حوزه شهرستان الیگودرز به استانهای دیگر الحاق شده و تجزیه گسترده لرستان از حوزه شهرستان الیگودرز بوده آن موقع شما چرا سکوت کردید .... ؟؟؟ آب لرستان از منطقه الیگودرز به فلات مرکزی ارسال میشه همان زمان بجز اعتراض چندی از فعالان محیط زیست لرستان که ساکن الیگودرز هم نبودند شما کجا تشریف داشتید ؟؟؟ و جالب است ادعای بام آبی لرستان را دارید و به حق همینطور است ولی آب شرب شهر الیگودرز از سراب کمندان ازنا که سرچشمه رودخانه ماربره دورود نیز میباشد تامین می گردد.... شما اگر دلسوز عشایر هستید چرا برای عشایر شول آباد و بزنوید و... دلسوزی نمی کنید حال دلتان برای عشایر شهرستان دورود می سوزد ... و در آخر عرض کنم محیط زیست امروز متعلق به همه مردم است و محیط زیست و حیات وحش مرز نمی شناسد برای نجات دریاچه گهر که جاده اشاره شده باعث مرگ آن شده است باید بکوشیم تا مسدودی کامل این جاده و حفظ نگین طبیعت لرستان .... و تشکر میکنم از نماینده فهیم مردم شهرستان های دورود و ازنا به خاطر فهم و درک زیست محیطیشان ...
نقل قول کردن
#11 فعال محیط زیست 1396-03-24 21:00
ضمنا آقای شاه علی تخلفات صورت گرفته در بالا دست روستای کمندان با پیگیری قانونی فعالان محیط زیست استان و شهر ازنا پیگیری و با حکم دادگاه کلیه سازه ها تخریب گردیده ...و جهت اطلاع عرض میکنم قبل از انتخابات مجلس اخیر بوده ...
انشااله نماینده محترم شهرستان الیگودرز به فکر جایگزینی برای آب شرب مردم فهیم و شریف شهر الیگودرز باشد که مردم شهرهای دورود و ازنا با مشکلات کم آبی رو برو هستند و از بام آبی به نفع مردم الیگودرز نیز بهره برداری شود ...انشاله
نقل قول کردن
#12 ازنایی 1396-03-24 21:20
جای تعجب داره که دلسوزی و پیگیری نماینده رو زیر سوال می برید شما همه گفته هایتان بوی تعصب داره...
آب شرب ازنا رو بردید ادعا هم دارید شما اگر قراره مدعی چیزی باشید بهتر نیست برای سدهاتون دست به قلم ببرید تا نبردنشون...
تا امروز برای نجات گهر چه کردید که حالا اینگونه حق به جانب می تازید!؟
نقل قول کردن
#13 غریبه آشنا 1396-03-24 21:25
کاربرمجازی به عرضتون برسونم که اگه راه ماشین روازسمت الیگودرز یاهرشهری دیگه به دریایچه گهر به بهانه عشایرغیور...بی افته دیری نخواهدکشید که این اکوسیستم طبیعی وبکر به نابودی محض خواهد رسید لطفا به بهانه عشایر گهرونابودنکنید
نقل قول کردن
#14 احمدی 1396-03-24 21:29
اگه راه ماشین روبه بهانه عشایربه سمت گهر بی افته دریاچه نابودخواهدشدلطف ا اینقدرعشایرروبه ونه نکنید
نقل قول کردن
#15 سیا 1396-03-24 22:17
برادر عزیز شما قطعااز فقر و محرومیت منطقه بزنوید و بخش ذلقی و شول اباد اطلاع دارید.عالمو ادم میدونن گهر برای درود هست و این جاده صاف کردنا فقط تخریب دریاچه گهر که یک سرمایه ملی است را نابود میکنه.شما پیگیر راه برای اون مناطق محرووم الیگودرز باش که بر اساس تقسیمات کشوری موظف به پیگیری مطالبات اونها هستین. اگه اون سد رودبار نبود بشارت یکی از محرووم ترین نقاط این مملکت بود هرچند الانم تغییر چندانی نکرده
نقل قول کردن
#16 محمد قاسمی 1396-03-24 23:14
امیدواریم با ورود مسئولین محیط زیست شهرستان و استان ،همچنین دکتر خدابخشی نماینده مردم شریف الیگودرز این زیاده خواهی ها و نادیده گرفتن حقوق قانونی مردم نسبت به دریاچه ی گهر به پایان برسد. از استاد عزیزم آقای شاه علی نیز سپاسگزارم که همواره در کنار دیگر مطالبات مردمی اجازه نمی دهند این مسئله ی حیاتی در بی خبری رسانه ای گم شود. و فردا افسوس روز های از دست رفته را بخوریم.
نقل قول کردن
#17 رمضانی 1396-03-24 23:16
سلام جناب آقای شاه علی,
ضمن قبولی طاعات و عبادات, بنده به عنوان یک شهروند الیگودرزی از نگارش مقاله خوب جنابعالی بابت بحث دریاچه گهر, صمیمانه تشکر میکنم,
الحق که جامع و مانع نوشتید و کاملا به همه جوانب اشاره فرمودید.

به فرض مثال اگر مثلا تخلف محیط زیستی هم دارد صورت میگیرد(آنگونه که نماینده درود و ازنا معتقدند!!!) آن کس که باید واکنش نشان دهد الیگودرز است نه درود...!!!
در هر حال, ضمن تشکر مجدد از شما, امیدواریم جناب آقای دکتر خدابخشی نیز در پاسخ به نماینده درود و ازنا, واکنشی صریح نشان دهند.

امید که جناب دکتر خدابخشی به جد پیگیر این موضوع و احقاق حق مردم الیگودرز بشن و تسلیم جوسازی ها نشن...!!!
نقل قول کردن
#18 احمد 1396-03-24 23:41
یافته اگه واقعا نقشه ای هست شما نشون بديد
نقل قول کردن
#19 رستم از الیگودرز 1396-03-24 23:49
واقعا حرف استاد شاه علی اینقدر تاختن داشت برادران و خواهران بزرگوار این که مساله خلیج فارس نیست که ما به اعراب حاشیه جنوبی دسترسی نداشته باشیم تا هزاران نقشه به آنها ارائه بدیم حداقل اونا که چند کلاس سواد دارن یک بار یه دونه نقشه به چشمشون خورده حداقل همون نقشه جغرافیا استان ده بیست سال قبل رو دیدید حالا با اندکی تاقل و تفکر به وجدان خود به دور از هیاهو و جو سازی خلوت کنیم ببینیم گهر که درود این همه سنگش رو به سینه میزند جزء تقسیمات کدوم شهره
نقل قول کردن
#20 یاسمن 1396-03-25 00:11
اگر سایت یافته تمایل داشته باشد برای روشن شدن اذهان عمومی و اطلاع دادن خدمت افرادی که خود را به عمد و بنا بر منافع شخصی به کوچه ی علی چپ می زنند ، من نقشه ی دقیق تقسیمات کشوری را که دقیقا نشان میدهد که دریاچه ی گهر متعلق به شهرستان دورود می باشد را برای سایت یافته ارسال می نمایم.
نقل قول کردن
#21 ستاره 1396-03-26 14:18
دریاچه گهر نگینی زیبا در دل اشترانکوه لرستان + تصاویر - خبرگزاری تسنیم
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/05/1033117/%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DA%86%D9%87-%DA%AF%D9%87%D8%B1-%D9%86%DA%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%84-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%88%D9%87-%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1
نقل قول کردن
#22 علیرضا ازنایی 1400-04-31 14:53
این اقایون کی اسم کارشناس رو یدک میکشن از قوم یهود جلوتر زدن تمام منطقه رو بین خودشون تقسیم میکن در حالی که دریاچه گهر جز تقسیمات شهر ازنا در سازمان ثبت اسناد کشور هست .ادعا به جایی رسیده که رویتای کمندان ازنا رو از ان خود میدانند .برید از افراد بومی بپرسید که خودشون رو جز کدام شهر میدانند
نقل قول کردن
#23 حسین ازنایی 1400-08-13 03:18
دریاچه گهر در نقشه کاملا در ازنا می باشد و در ثبت کشوری هم جزو روستای تیان ازنا هست
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا