یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در زمان حضور "سید حسین صابری" بر مسند استانداری لرستان( 89-86)، برخی از سرمایه‌گذاران خَیـِر و خوش‌نام خرم‌آباد و استان، برای اجرای طرح مسکن مهر و ساخت خانه برای متقاضیان و به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر جامعه پیش‌قدم شده و اعلام آمادگی کردند.
گفته می‌شد که این خیران به استاندار وقت متعهد شده بودند که در صورت موافقت با پیشنهاد آن‌ها، خانه‌هایی با بهترین شرایط و استاندارد روز و در نقاط مناسبی از شهر احداث کنند؛ حتی یکی از سرمایه‌گذاران که اتفاقاً کننده کار و فردی کارآزموده و دست به خیر است، به آقای صابری گفته بود که «شهری کامل و با تمام امکانات احداث می‌کنم و تحویل می‌دهم، شما فقط بیایید افتتاح کنید.»
با این حال به علت نگاه تنگ‌نظرانه برخی از مسوولان وقت، با پیشنهاد این خیران موافقت نشد و احداث طرح مهم مسکن مهر به افرادی سپرده شد که کننده این کار نبودند و تخصص و سابقه لازم در بخش مسکن نداشتند و حتی خیلی از آن‌ها افراد جویای کاری بودند که بدون هیچ‌گونه سرمایه، سابقه کاری و اجرایی فقط با تشکیل یک تعاونی، مسئولیت خطیر و مهم احداث مسکن تعداد زیادی از افراد جامعه را بر عهده گرفتند! مسؤولیتی که خیلی از آن‌ها از عهده‌اش برنیامدند و به همین علت بارها و بارها با وجود تکمیل سهم آورده متقاضیان، مسوولان راه و شهرسازی مجبور به تعویض و واگذاری احداث مجتمع‌های مسکن مهر به پیمانکاران جدید شدند.
احداث مجتمع‌های مسکن مهر در نقاط سیل گیر و حادثه خیر، استفاده از مصالح بی‌کیفیت، زیرسازی نامناسب و احداث واحدها بر روی «خاکِ دستی» که با وقوع زلزله جان ساکنان را به خطر می‌انداخت، عدم پیش‌بینی و ساخت مکان‌های آموزشی، ورزشی و مسجد و...از جمله مشکلاتی بود که در روند احداث مسکن مهر در لرستان وجود داشته و دارد.
به عنوان مثال در یکی از شهرستان‌های استان در یکی از مجتمع‌های مسکن مهر که مختص معلولان بود، آسانسور پیش‌بینی و نصب نشده بود!
گذشته از مشکلات مذکور، جانمایی نامناسب مسکن مهر در مناطق مختلف استان باعث شد که خیلی از متقاضیان رغبتی به سکونت در این واحدها از خود نشان ندهند؛ در صورتی که اگر این واحدها در بافت‌های فرسوده غیر تاریخی داخل شهرهای استان ساخته شده بود، علاوه بر جلوگیری از افزایش بی‌قواره طول و عرض شهرها و کاهش هزینه دستگاه‌های خدمات رسان، ارزش این واحدها از نظر اقتصادی هم چند برابر می‌شد.
هم‌چنین به علت نبود مکان‌های آموزشی و ورزشی در این مجتمع‌ها، خیلی از خانواده‌ها برای رفت‌وآمد فرزندان خود، مجبور به پرداخت هزینه‌های بالای سرویس‌های ایاب و ذهاب هستند.
قصد قضاوت در مورد مسکن مهر در استان نداریم، چون به هر حال خیلی از افراد هم‌اکنون در این واحدها ساکن شده‌اند و از اجاره‌نشینی رها گشته‌اند و برخی دیگر نیز هر چند انتقاداتی به کیفیت و روند اجرای آن دارند، چون انتخاب دیگری ندارند، به‌ناچار در آن سُکنا گزیده‌اند.
قرار بود 45 هزار و 800 واحد مسکن مهر در استان ساخته شود، تلاش نگارنده برای اطلاع از آخرین آمار واحدهای ساخته‌شده و نیز مجموع هزینه‌های این طرح در استان، به‌جایی نرسید؛ اما می‌شود پیش‌بینی کرد که چندین هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن مهر در استان هزینه شده است.
گفته می‌شود به علت کیفیت پایین، تعداد زیادی از واحدهای ساخته‌شده در استان متقاضی ندارد.
و اما حالا همان خیرانی که اگر مسئولیت ساخت مسکن مهر در استان به آن‌ها سپرده می‌شد، کیفیت و جانمایی واحدهای احداثی به مراتب بهتر و مناسب‌تر از شرایط فعلی بود، به میدان آمده‌اند و «انجمن خیران مسکن‌ساز استان لرستان» را تشکیل داده‌اند تا بتوانند قدم‌های خیری برای آبادانی خرم‌آباد و لرستان بردارند.
همان طور که اشاره شد خیلی از اقشار آسیب‌پذیر با ساخت مسکن مهر از شر اجاره‌نشینی خلاص شده‌اند ولی تعداد زیادی از طبقات متوسط استان به دلایل مختلف رغبتی به ساکن شدن در مجتمع‌های مسکن مهر ندارند؛ و از طرفی نیز توان خرید خانه‌ای در شأن خانواده خود ندارند و هم چنان خانه‌به‌دوش هستند.
انجمن خیران مسکن‌ساز لرستان می‌تواند با ساخت خانه‌هایی با کیفیت و جانمایی مناسب، مشکلات این خانواده‌ها را رفع کرده و آن‌ها را خانه‌دار کند.
متأسفانه استان ما «ید طولایی» در «خلیفه کشی» و فراری دادن سرمایه‌ها دارد؛ خیلی از افراد خوش‌نام و صاحب سرمایه استان در دهه‌های گذشته به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها، مجبور به ترک استان و خارج کردن سرمایه خود شده‌اند که اگر می‌ماندند و در استان خود فعالیت می‌کردند حال و روز و وضعیت اشتغال و اقتصاد استان خیلی بهتر از شرایط کنونی بود.
حالا امروز شنبه بیستم خرداد 1396 ساعت 17:30 نخستین همایش «انجمن خیران مسکن‌ساز استان لرستان» در خرم‌آباد- بلوار شصت متری- جنب اداره کل راه و شهرسازی- دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبائی برگزار می‌شود.
اصحاب رسانه و مسئولان استان بیش از همه می‌بایست در کنار افراد خیر و دست به خیر باشند؛ اعضای این انجمن خیریه را در رسالت خطیری که برعهده گرفته‌اند یاری دهیم.
مصطفی رباطی

دیدگاه‌ها  

#1 همشهري 1396-03-20 13:07
برادر عزيز بريد يه سراغي از مسكن مهر علي آباد بگيريد ببينيد چه تعداد از اونها به افراد ساكن در آن منطقه داده شد كه اين ساختمونها به اسم اونها ساخته شد و به كام دوستان - ببپرسيد سهم آورده مالكين آنها چقدر شد و يه مقايسه اي با ساير مسكن مهرها بكنيد- هميشه بايد خيرين بيان پايكار ؟اونا هم لطف كنن بسازن واسه دوستان-
نقل قول کردن
#2 خیرخواه 1396-03-20 14:06
با سلام و تشکر از اظهارات ارزشمند آقای رباطی. امیدواریم.
نقل قول کردن
#3 عزیزی 1396-03-20 21:15
درود بر صابری استاندار فعال پر تحرک تحول خواه و چابک لرستان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا