یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عقربه های ساعت هنوز در اعلام ساعت شش مردد هستند. اوستا یحیی کرکره مغازه را بالا می دهد و الوارها را آماده برش می کند. اره چوب‏بری را روشن می‏کند و کار را آغاز می‏کند و این به معنای ساعت بیداری طبقات بالای مغازه و سایر همسایه‏‌های مجاور است!
در واقع ساعت بیدارباش واحدهای مسکونی مجاور، بستگی به میزان عجله و نوع سفارشات مشتریان اوستا یحیی دارد! صدای گوشخراش اره برقی، زوزه‏های ممتد رنده و سمباده برقی و تق‏تق اعصاب خرد کن چکش و منگنه برقی بخشی از مزاحمت‏های روزانه نجاری در منطقه مسکونی می باشند و سد معبر در پیاده‏رو (که به کارگاه تابستانه اوستا یحیی تبدیل شده) و بوی رنگ و روغن جلا و پلی‏اِستر از دیگر موارد آزاردهنده این کارگاه نجاری در قلب شهر به حساب می‏آیند.
امروزه مزاحمت‏ها و گرفتاری‏هایی از این دست که مشاغل مزاحم برای ساکنان واحدهای مسکونی یا تجاری ایجاد می‏کنند، به یکی از دغدغه‏های اساسی شهروندان در شهر های کوچک و بزرگ تبدیل شده که در بسیاری مواقع هیچ راهکار مطمئنی برای مقابله با این معضل شبانه روزی نمی‏یابند.
پیگیری‏ها و اعتراضات نیز معمولا کارساز نیستند چرا که هنوز راهکار عملی برای اجرای قوانین و مقررات وضع شده در خصوص مشاغل مزاحم تدوین نشده است و اگر هم تدوین شده، هنوز در فاز اجرا قرار نگرفته است. در هنگام دریافت جواز نیز تنها چیزی که بدان توجه نمی شود مقوله ایجاد مزاحمت شغل مورد تقاضا برای افراد و ساکنین شهر است. در حقیقت برای دریافت جواز کسب ، آیتم‏هایی نظیر نیاز شهر، فاصله مشاغل مشابه، سر و صدا دار یا بو دار بودن شغل مورد نظر، مکان تاسیس مغازه، اِشغال پیاده‏رو، مساحت مغازه، امکان فعالیت در داخل مغازه، میزان آلودگی صوتی شغل درخواستی و ... چندان مطرح نیست و شما نقداً می‏توانید هر مغازه‏ای را در هر محلی که صلاح بدانید تاسیس کنید!
 
مشاغل مزاحم کدامند؟
مشاغل مزاحم و آلاینده به شغل‏هایی اطلاق می‏شوند که به علت ایجاد سر و صدا (آلودگی صوتی)، آلاینده بودن (پخش دود و بوی رنگ و تینر، گرد و غبار، خاک اره، مواد زائد نظیر روغن سوخته، براده آهن و ...) و اشغال بخش اعظم پیاده‏رو در هنگام کار، باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان واحدهای مسکونی و کسبه مغازه های مجاور، و افراد عبوری از پیاده‏رو می‏شوند.
 
هر چند اکثر این شغل ها جزو مشاغل غیرمجاز نیستند ولی عمدتاً به علت نداشتن موقعیت مکانی مناسب، استقرار نامناسب و ناسازگار بودن با سایر مشاغل علاوه بر ایجاد مزاحمت‏های فیزیکی، روانی و اخلال در عبور و مرور برای شهروندان، بر مبلمان و سیمای ظاهری شهرها نیز اثرات نامطلوب می‏گذارند. از جمله این مشاغل می‏توان به آهنگری، جوشکاری، صافکاری، تراشکاری، جلوبندی، تعویض روغن، تعمیر انواع خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تعمیر انواع موتورسیکلت و موتور چاه و سمپاش، نجاری، آلومینیم‏سازی، آپاراتی، سنگ‏فروشی، حجاری، نقاشی، مصالح‏فروشی، آهن‏فروشی، تخلیه بار تجاری، کارواش، پمپ بنزین، چوب‏بری، خرید و فروش ضایعات، تخمه شور کنی و ... اشاره کرد.
 
زندگی با اعمال شاقه در مجاورت مشاغل مزاحم!
بدون شک ساکنان مجتمع‏های مسکونی و واحدهایی که در مجاورت این مشاغل مزاحم سکونت دارند، نوعی زندگی با اعمال شاقه را تجربه می‏کنند.
سر و صدای ناشی از کار در اکثر اوقات شبانه‏روز، پخش انواع آلاینده‏ها نظیر بوی بنزین، صدای اگزوز و دود خودروهای در حال تعمیر، پخش شدن ذرات رنگ یا بوی رنگ، تینر، روغن جلا، گرد و غبار، سر و صدای چکش‏کاری یا برش کاری و سایر آلودگی‏های صوتی، بصری و محیطی، علاوه بر مضرات جسمی و زیست‏محیطی، باعث بر هم خوردن آرامش روانی ساکنان این منازل مسکونی می‏شوند که باید از صبح زود تا پاسی از شب (حتی روزهای تعطیل) این شرایط زجرآور را تحمل کنند.
از دیگر تبعات نامناسب این مشاغل نوع پوشش و ادبیات برخی از صاحبان این کارگاه‏ها یا افرادی که در این مکان‏ها به کار اشتغال دارند، می‏باشد که در برخی موارد بدون توجه به سن و سال و موقعیت اجتماعی ساکنان محل یا همسایگانی در حال عبور هستند، از الفاظ ناشایست استفاده می‏کنند.
علاوه بر این به علت اشغال پیاده‏رو توسط بسیاری از صاحبان این حِرفه، مردم عادی نیز مجبور هستند برای عبور و مرور از خیابان استفاده کنند که تبعات و خطرات خاص خود را دارد.
دردمندانه اینکه ساکنان این واحدهای مسکونی هیچ راهکار قانونی و منطقی نیز برای حل مشکل خود نمی‏یابند و به ناچار باید فضای موجود را تحمل کنند و در بسیاری مواقع مجبور به مهاجرت و ترک محل سکونت و نقل مکان به فضایی آرام تر می شوند.
 
قانون در مورد مشاغل مزاحم چه تدبیری اندیشیده است؟
هر چند قانون در مورد مشاغل مزاحم تدابیری اندیشیده است و ممانعت‏هایی در مورد تاسیس و تغییر مکان این مشاغل به عمل می‏آورد ولی به نظر اجرای این موارد قانونی و تسریع در روند اجرایی آن نیاز به تدوین قوانین دیگری دارد.
 
الف: متن بند 20 ماده 55 قانون شهرداری
جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمام اماکن که به نحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست، شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه‏ها – کارگاه‏ها – گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‏ها و دکان‏ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‏سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب‏هایی که ایجاد مزاحمت و سر و صدا کنند یا تولید دود یا عفونت جلوگیری کند و در تخریب کوره‏های آجر و گچ و آهک‏پزی و خزینه گرمابه‏های عمومی که مخالف بهداشت است، اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‏های اماکن و کارخانه‏ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می‏کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کند و هر گاه تاسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آنها را تعطیل کند و اگر لازم شود آنها را به خارج از شهر انتقال دهد.
در ضمن اگر صاحب ملک به نظر شهرداری معترض باشد باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند رای کمیسیون قطعی و لازم‏الاجرا است.
هرگاه رای کمیسیون مبنی بر تائید نظر شهرداری باشد و یا صاحب ملک به موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصا اقدام نکند شهرداری به وسیله ماموران خود راسا اقدام خواهد کرد.
همانگونه که ملاحظه فرمودید صراحت‏های قانونی در مورد برخورد با مشاغل مزاحم وجود دارد ولی به دلایل گسترده از جمله پراکنش و فراوانی مشاغل مزاحم در سطح شهرها، اطاله روند اجرایی برخورد با مشاغل مزاحم، رعایت برخی مصالح فردی و اجتماعی، نبود بودجه و امکانات لازم برای ساماندهی مشاغل و ایجاد شهرک‏های تخصصی، عدم ثبات در مدیریت و ناهماهنگی بین ارگان‏ها و ادارات متولی این امر، برخورد جدی با صاحبان مشاغل مزاحم و انتقال آنها به خارج از شهر به کندی صورت می‏گیرد.
 
چاره کار چیست؟
قطع به یقین برخورد قهری و پلمپ واحدهای تجاری مزاحم چاره کار نیست چرا که در این صورت همه روزه تعداد زیادی از مغازه‏های شهرها به ورطه تعطیلی کشیده خواهند شد! بنابراین در وهله اول باید به صورت جدی و قاطع، صدور مجوز و پروانه کسب برای افرادی که متقاضی چنین مشاغلی در مناطق مسکونی هستند، متوقف شود.
در گام بعدی باید با ایجاد شهرک‏های تخصصی خودرویی، ساخت و ساز، نجاری، آهنگری و ... در خارج شهرها زمینه انتقال تدریجی این مشاغل را فراهم کرد.
شاید حمایت از انبوه سازان، عدم دریافت عوارض از سازندگان مجتمع ها و شهرک های حرفه ای و مشاغل، اعطای وام‏های کم بهره جهت ساخت و یا خرید واحد های تجاری در مکان های یاد شده، تبلیغ و تشویق شهروندان به مراجعه به شهرک‏های تخصصی، ایجاد امکانات رفاهی و مالی در این شهرک‏ها، حذف یا کاهش عوارض سالیانه واحد‏های تجاری و ... در تسریع انتقال این‏گونه مشاغل به شهرک‏های تخصصی مشاغل مختلف موثر باشد. امید است شهرداری ها نیز با حمایت از افرادی که قصد ورود به این مقوله را دارند، زمینه تسریع ساخت و ساز این مجتمع ها را فراهم سازند و یا با مشارکت بخش خصوصی در ساخت، گام های مثبتی در جهت بهسازی و پالایش شهر از مشاغل مزاحم بردارند.

 

 وحید حاج سعیدی

دیدگاه‌ها  

#1 سعید 1396-03-20 09:17
کاملا درسته و هیچ جای ایران به اندازه ی خرم آباد به مشاغل آلاینده علاقه ندارن ، خیابان شریعتی سرتاسر تعمیرگاه ماشینه و افراد پیاده باید کاملا از خیابون رد بشن . ضمنا تمام پیاده رو ها شده روغن ماشین ، کاملا سیاه و بد منظره
نقل قول کردن
#2 امیر 1396-03-20 18:42
آقایون مسئول لطف بفرمایید این نمایشگاه های ماشینو از سطح شهر به خارج شهر منتقل کنید. انواع و اقسام افراد دلال با جمع شدن جلوی نمایشگاه باعث دردسر برای مردم میشن ظاهر مطلوبی هم نداره برا افرادی که به عنوان مسافر از خیابون شریعتی رد میشن
نقل قول کردن
#3 یاسر 1397-10-09 21:09
با سلام
متاسفانه شهرداری و اصناف و مسئولین اتحادیه نجاری مازندران ...بهشهر ...هیچگونه اقدامی در خصوص مزاحمت و سلب ارامش مردم شهر انجام نداده و کارگاههای نجاری بدون رعایت ساعت کاری تعیین شده توسط مافوق و استفاده از وسایل پر سرو صدا اقدام به مزاحمت در ساعات استراحت مینمایند .در ضمن تمامی مسئولان اتحادیه بازنشستگان هستند که متاسفانه افراد تحصیل کرده و جویای کار جهت زندگی روزمره برای شغل بال بال میزنند.مسئولین کجایید ؟
نقل قول کردن
#4 سپهر 1399-02-04 12:22
ما تویه خیابونمون یه صافکاری هست که دهنمون سرویس شده از سرو صدایه چکشش خیابون ماهم همش منزل مسکونی زیاده و تویه این خیابون تنها شغل پر سرو صداش همین صافکاریه من نمیدونم چرا مسولین بخاطر پول جواز مجوز کار در یک خیابانی که خانواده مردم زندگی میکنن باید به شغل در وسط شهرمجوز بدن
نقل قول کردن
#5 علی 1399-04-06 13:21
صدای جوشکاری آهنگری واقعا روی اعصاب است آزار دهنده .
نقل قول کردن
#6 امیر مستوغ 1399-05-03 19:13
جناب شخص مسئول به رسیدگی از شما خواهش میکنم این صافکار که روز و شب صداغی
ی تق تقش روی اعصاب ما هست و بیا تذکر بده ما تو فرحزاد گلبرگ 3 زندگی میکنیم و واقعا دیگه چاره ای جز درگیر شدن با اینها نمونده برام
نقل قول کردن
#7 توحید 1400-01-11 11:41
به نقل از امیر مستوغ:
جناب شخص مسئول به رسیدگی از شما خواهش میکنم این صافکار که روز و شب صداغی
ی تق تقش روی اعصاب ما هست و بیا تذکر بده ما تو فرحزاد گلبرگ 3 زندگی میکنیم و واقعا دیگه چاره ای جز درگیر شدن با اینها نمونده برام

ما هم پشت خونه مون یه گاراژ داریم که واقعا معضلی شده برامون. البته مکانیکی و باتری سازی مورد خاصی ندارن. مکانیکه معمولا داخل مغازه خودش کار میکنه و سر جمع 30 تا چکش نمیزنه هر روز... ولی صافکاری کارش فقط چکش و قالب هستش. یعنی 8 صبح تا 8 عصر همش چکش کاری.. متاسفانه شکایت هم کردیم.. با اینکه ملک برای شهرداری هستش ولی طرف چون 20-30 ساله اینجا مستقره عقب نمیکشه و کسی هم نیست که بخواد بهش فشار بیاره. من خودمم کارم ساختمونیه و سیم کشی ساختمان. ولی خدایی روزایی که شیار زنی میکنم رو دیوار یا تخریب کن استفاده میکنم هیچ وقت از صبح زود شرع نمیکنم کارو. ظهرها یه استراحت میدم اونی که اومده یه ناهار بخوره اقلا نیم ساعت بتونه چرت بزنه. ولی این یارو واقعا بی وقفه دهنمونو سرویس کرده.
نقل قول کردن
#8 سعید 1400-06-07 00:05
من در کرمانشاه زندگی میکنم پشت کوچه ما دو تا جایگاه ال پی جی وجود که بوی خیلی بدی تولید میکنند و این بو وارد خانه های اهالی محل میشه.ما به شهرداری شکایت کردیم برای پلمپ این دوتا جایگاه ولی تا حالا اقدامی نکرده اند به نظر شما ما باید چه کار کنیم که از دست این بو راحت بشیم و این جایگاه ها پلمپ بشن.
نقل قول کردن
#9 سعید 1400-06-07 00:09
من در کرمانشاه زندگی میکنم پشت کوچه ما دو تا جایگاه ال پی جی وجود دارد که بوی خیلی بدی تولید میکنند و این بو وارد خانه های اهالی محل میشه و به شهرداری شکایت کردیم اما تا حالا اقدامی نکرده اند به نظر شما ما باید چه کار کنیم که از دست این بو راحت بشیم و این دو تا جایگاه پلمپ بشن.
نقل قول کردن
#10 مارال ابراهیمی 1400-08-11 20:45
من وقتی از خونه دورم هستم صدای صافکاری تو سرم میاد. امسال به لطف اجاره های چند ملیونی مجبور شدیم دوتا محله بیایم پایینتر. یعنی من واقعا از صدای هیلتی و کارواش و صافکاری ضعف اعصاب گرفتم.خدا نجاتم بده
نقل قول کردن
#11 علی مرادزاده 1400-11-09 16:03
بله ما هم تو همین پاییز 1400 یه زمین کنار خونمون دادن به آهن فروشی معزلی شده برامون جک چرثقلیش سه متر از خونه من زده بیرون روزهای جمعه هم ایشون تشریف نجسشو میارن و سر صدا میکنه آدم پول دوست اولش با دورغ گفت از سنگ صدا در میاد از ما نه تربت حیدریه بلوار امام رضا آهن فروشی حسینی
نقل قول کردن
#12 رضا 1401-07-05 16:00
از عجایب موجود در شهر تنکابن در بهترین منطقه تنکابن با وجود بیمارستان یک تعمیرگاه انواع ماشین که ساعت کاری هم نداره بدون ملاحظه همسایگان از صبح تا گاها 11,شب صدای چکش و بستن پیچ توسط دریل و تعمیر جلوبندی و انواع مزاحمت ها برای مردم منطقه شده است که متاسفانه شهرداری بدون در نظر گرفتن آسایش مردم که مجوز هم ندارد آنهم در منطقه مسکونی چرا رسیدگی نمیکند واقعا که گند زدن به کل شهر
نقل قول کردن
#13 یحیی 1401-07-12 08:08
زیر خانه ما اومده آپاراتی زده تو روستا از صبح تا شب از دستش آسایش نداریم پمپ بادش روزی ده باربیشتر روشن میشه کلا خونه میلرزه از صدای کشیدن جکش رو زمین و بکس برقی که استفاده میکنه دیگه چیزی نگم تازه خدا نکنه تراکتور بیارن واسه تعمیر که یکی دوساعت کلا فقط چکش میزنه خدا لعنت کنه کسانی که مجوز میدن به اینا با اینکه قبلش رفتیم اعتراض کردیم باز بهش جواز دادن دگه کلافه شدم نمیدونم چیکار کنم
نقل قول کردن
#14 سید خراسان 1401-08-16 04:37
سلام به نظر واقع راه تلفن به ۱۳۷ یا سد معبر وکلا شهرداری کشکه و مزخرف
نقل قول کردن
#15 همشهری تهران جنت اباد شمالی 1401-08-19 09:47
جناب مسئول محترم چطوری در یک خیابان مسکونی اجازه دادید که عده ای منزل مسکونی خودشونو تبدیل به تعمیرگاه کنن .؟؟؟؟ به خدا از سروصدای تعمیرگاه ماشین و صافکاری از ۸ صبح تا ۱۰ شب دیوونه داریم میشیم . هیچ نظارتی هم صورت نمیگیره ؟؟ همین روزا از این بالا ممکنه یا یه آجر پرت کنم سمتشون یا خودمو پرت کنم پایین ، ازتون عاجزانه درخواست رسیدی دارم . جنت اباد شمالی گلزار شرقی
نقل قول کردن
#16 ورودی شهر آبادان 1401-10-10 07:13
به خدا ظلمه ما تو ورودی شهر زندگی میکنیم جایی که از هر شهری بیان اولین منظره ما رو میبینن به لطف آقایون ضایعاتی شده موش دونی و سگ دونی و معتاااااد از زن و مرد الی ماشالله
سر و صداشون یه طرف گاو و گوسفند و غاز یه طرف
یعنی دو دیقه اطمینان نمیکنم بچه م منتظره سرویس بیرون وایسه
نقل قول کردن
#17 احمد 1401-10-12 00:08
سلام یک گاراژ خرید فروش ضایعات داخل بافت تقریبا روستایی که چسبیده به شهر وحداقل ۲۵هزار جمعیت داره فعالیت می‌کنه و خیلی مزاحمت داره چون از اهل محل قدیمی اون روستا هستش دهیاری و .. بهش کاری ندارن و هر کاری از نظیر مال خری و .. انجام میده باید چکار کنم ک انبارش پلمب بشه
نقل قول کردن
#18 حمید 1402-02-14 08:30
سلام. ساکن تهرانسر بلوار گلها هستم. مکانیکی کنارمنزل ما هنوز کله پزی ها و نانوایی باز نشده شروع به کا ر مزاحمت می کنند

بارها با 137 تماس گرفتم تنها اونها به تذکر اکتفا می کنند که همین امر باعث بی خیالی این افراد مزاحم شده
نقل قول کردن
#19 demir 1402-04-01 13:12
برای انتقال مشاغل مزاحم شهری و مشاغل غیر مزاحم بدون مجوز، به غیر از شهرداری ارگان های دیگری هم باید همکاری و تعامل داشته باشند در غیر این صورت انتقال یا ساماندهی مشاغل امکان پذیر نیست.
نقل قول کردن
#20 آرش 1402-05-01 19:48
ما قم هستیم، کلا از دست ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار نفرشون که نه آرامش روحی داریم نه دیداری، یه همسایه هم داریم ک ط همکف خونشو برداشته صافکاری خودرو کرده، علاوه بر مزاحمت پارک ضربدری و تو هم تو هم ماشین های اسقاطی، سر و صدای چکش، بوی رنگ، روغن جلا، آستر، و دیگر مواد شیمیایی پوستمونو کنده، هنوز شکابتی نکردیم، از طرفی دلمونم نمیاد نون طرفو آجر کنیم، موندیم چیکار کنیم، جواز کسبم نداره اصلا
نقل قول کردن
#21 جمالی 1402-12-23 14:22
منطقه فلک الدین ذولفقار 20همش شده ضایعاتی تمام خونه پر موش شده خیابون کلش شده اشغال.ازتون خواهش میکنم بیاد اینارو جمع کنید. زندگیمون حروم کردن مگه چه گناهی کردیم ما نه بهداشت داره نه اسایشی سرصدا کثیفی بخدا خسته شدیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا