یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساعت 7:04 صبح سه‌شنبه 23 بهمن 1380 پرواز 956 شركت "ايران‌ ایرتور" از نوع توپولف 154 و به علامت ثبت EP-MBS با 107 مسافر و 12 خدمه فرودگاه مهرآباد را به مقصد خرم‌آباد ترك مي‌كند.

به گزارش پايگاه خبري يافته، ساعت 7 و 32 دقيقه‌، پرواز 956 پس از ترك هلدينگ جنوب غربي فرودگاه خرم‌آباد بر روي قوس 11 مايل (‌11DME ARC‌) از سمت جنوب به شمال‌، تقرب به باند 11 را آغاز مي‌كند.
هواپيما در ارتفاع 9 هزار پايي است و به محض رسيدن به زاويه 265 درجه نسبت به دستگاه كمك ناوبري VOR بايد به سمت راست گردش نمايد تا در راستاي باند 11 و رو به شرق جغرافيايي
قرار بگيرد. هواپيما از راستاي باند 11 در فاصله 11 مايلي فرودگاه عبور مي‌كند اما گردش به راست نكرده و همچنان به سمت شمال ادامه مسير مي‌دهد.
3 مايل به شمال منحرف شده كه ناگهان هواپيما در ارتفاع 9 هزار و 100 پايي با قله‌ي 10 هزار پايي سفيد‌كوه واقع در تنگه گُليج و منطقه چگني برخورد مي‌كند.
معدن‌داران و روستاییان اهالي بخش چگنی در دور افتاده‌ترين منطقه حوالي جاده "خرم‌آباد - كوهدشت" دقايقي بعد از ناپديد شدن هواپيماي مسافربري، خود را به پاسگاه انتظامي سرآسياب رساندند. آنان به مأموران اطلاع دادند هواپيمايي را در آسمان روستا ديده‌اند كه در هواي مه‌آلود با صخره‌ها برخورد كرده است و پس از انفجار شديد متلاشي شده و سقوط كرده است. در زمان بروز سانحه وضعيت هوا و ديد مناسب نبوده اما در عملكرد دستگاه‌هاي كمك ناوبري و ارتباطي فرودگاه و هواپيما هيچ ايرادي وجود نداشته است.
گروه نجات هوانيروز از ساعت 10 صبح روز  سه‌شنبه 23 بهمن 1380 فعال شد تا بتواند محل سانحه و سقوط هواپيما را پيدا كند. در اين خصوص از پايگاه مسجد‌سليمان 2 فروند بال‌گرد و کرمانشاه يك فروند بال‌گرد به محل پرواز كردند، ولي به علت بدي هوا به پايگاه‌هاي خود برگشتند.
همچنين يك بالگرد از اصفهان به محل سانحه حركت كرد ولي در حوالي خرم‌آباد علي‌رغم پرواز يك ساعت و نيمه و توده هوا نتوانست عبور كند و به اصفهان بازگشت.
در همين راستا نيروهاي تيپ 2 لشگر 84 خرم‌آباد از جمله تكاوران به محل سانحه حركت كردند، ولي به علت صعب‌العبور بودن ارتفاعات با وجود اين‌كه با دوربين از فاصله دور محل سقوط را شناسايي كرده‌اند، نتوانسته خود را به محل برسانند.
عمليات جست‌وجو و يافتن اجساد قربانيان به علت سرما و بدی هوا در این روز امكان‌پذير نشد.

 مرگ سرخ بر سينه‌ي سفيدكوه
مسؤول عمليات سانحه پرواز 956 تهران - خرم‌آباد به خبرنگاران گفت: از نخستين ساعات حادثه 3 گردان از لشگر 84 به ارتفاعات سفيد‌كوه نزديك شدند و حدود ساعت 16 و 30 دقيقه توانستند از فاصله بسيار دور قسمتي از لاشه هواپيما را كه شامل دم هواپيما و چرخ بود، پيدا كنند.
سرانجام بعداز 2 روز، هواي خرم‌آباد صاف و آفتابي شد تا از نخستين ساعات صبح پنج‌شنبه 25 بهمن‌ماه تلاش براي انتقال اجساد قربانيان سانحه هوايي آغاز شود.
2 فروند بالگرد متعلق به سپاه و هلال احمر در منطقه به پرواز درآمدند، اما لحظاتي بعد خبر رسيد كه هنوز شرايط جوي در ارتفاعات براي استفاده از بالگردها براي امدادرساني مساعد نشده است. اين بار آسمان صاف و آفتابي بود، اما وزش باد، اين امكان را از گشت‌زني بالگردها گرفته بود.
حدود 400 نفر از کوه‌نوردان و صخره‌نوردان ممتاز کشور همراه با نيروهاي نظامي و انتظامي به تلاش بي‌وقفه خود ادامه دادند. شب قبل از آن، يك گروه از صخره‌نوردان تا صبح را در ارتفاعات سپري كردند.
معاون سياسي امنيتي استانداري لرستان از وجود همه امكانات لازم براي امداد‌رساني گفت و اين كه در اثر برخورد شديد هواپيما با كوه، اجساد سوخته و متلاشي شده‌اند.
تا ساعت 10 و 30 دقيقه هنوز هيچ‌كدام از 6 فروند هلي‌كوپتر امدادي به خاطر وزش باد موفق به پرواز نشده بودند. اما مسؤول كميته اطلاع‌رساني ستاد حوادث غيرمترقبه اعلام كرد ساعت 9 و 40 دقيقه صبح روز پنج‌شنبه نخستين سورتي پرواز بالگردها به سمت محل حادثه به پرواز درآمدند.
طي 2 سورتي پرواز 12 نفر از نيروهاي امدادگر كه عمدتاً تكاورهاي كلاه‌سبز بودند در محل حادثه پياده شدند. اما هوا همچنان سر ناسازگاري داشت. يكي از بال‌گردها در شرايط بد هوا و پايين بودن ابرها در ارتفاعات رازان و پس از 20 دقيقه به جاي محل تعيين شده، مجبور به فرود اجباري در جاي ديگري شد.
فرمانده تيم امدادرساني اصفهان نيز به علت طوفاني بودن هوا مجبور شد در بين راه "دورود- خرم‌آباد" به دورود باز گردد. همچنين هزاران نفر از مردم لرستان و به ويژه مردم خرم‌آباد با هدف كمك‌رساني در بخش دامنه سفيدكوه چگني جمع شدند اما محمد رضايي معاون سياسي‌امنيتي استانداري لرستان از آن‌ها درخواست كرد كه از حضور در منطقه خودداري كنند زيرا به دليل سخت‌گذر بودن منطقه، حضور آن‌ها سبب اخلال در كار امدادگران مي‌شد.
مديرعامل شركت هواپيمايي ايران ايرتور نيز در اين خصوص گفت: هواپيماي توپولوف 154 كه در مسير تهران ـ خرم‌آباد سقوط كرد، از نظر فني در سلامت كامل بود و بعد از تحويل آن به ايران تنها مدت 14 روز با 80 ساعت پرواز معادل 75 نشست و برخاست داشت.
"عباس پورمحمدي" روز پنج‌شنبه 25 بهمن 1380 اظهار داشت: هواپيماي سانحه‌ديده ساخت سال 1991 ميلادي و تا قبل از تحويل به شركت ايران ايرتور 12 هزار و 610 ساعت عمليات پروازي انجام داده بود.
وي تاكيد كرد: ميانگين زمان پرواز براي هواپيماهاي توپولوف در صورت انجام تعميرات فني و اساسي تا 35 هزار ساعت است.
پورمحمدي با درخشان خواندن كارنامه مرحوم "پرويز احمدي‌فر" خلبان هواپيماي توپولوف پرواز شماره 956 افزود: كاپيتان احمدي‌فر بيش از 10 هزار ساعت سابقه پرواز با هواپيماهاي مختلف از جمله بوئينگ را داشت و با 1500 ساعت سابقه پرواز با توپولوف و 500 ساعت فرماندهي ارشد اين نوع هواپيما، داراي گواهي‌نامه پروازي و پزشكي درجه يك معتبر و به‌روز بود.
در بین سرنشینان این هواپیما 4 نفر اهل کشور اسپانیا حضور داشتند که برای عقد قرارداد با شرکت پرس به خرم‌آباد عزیمت نمودند و همچنین جمعی از مسوولان و مهم‌تر از آن، چندین پزشک متخصص و تعدادی از اساتید دانشگاه‌های لرستان نیز حضور داشتند که فقدان آن‌ها غم بزرگی بر دوش مردم لرستان خصوصاً خرم‌آباد نهاد.
امير سرتيپ دوم "احمدرضا پوردستان" فرمانده لشگر 84 خرم‌آباد نيز روز پنج‌شنبه 25 بهمن‌ماه در اين خصوص گفت: از آن‌جا كه هوا رو به تاريكي است و در اين منطقه حيوانات وحشي و درنده زياد است، دستور داده‌ايم براي حفاظت از اجساد، چند اكيپ تا حد ممكن به محل سانحه نزديك شده و تا صبح علاوه بر روشن كردن آتش اقدام به تيراندازي كنند، تا بدين‌وسيله اجساد تا صبح از گزند حيوانات وحشي در امان بمانند و بقيه عمليات را در هواي روشن و مساعدتري ادامه دهيم و بتوانيم اقدام به تخليه اجساد كنيم.
به علت سختی مسیر و بدی آب‌وهوا عملیات جمع‌آوری اجساد و لاشه هواپیما بیش از یک هفته زمان برد و بعد از گذشت 11 روز جعبه سیاه هواپیما توسط يكي از نيروهاي سپاه پيدا و تحویل مقامات شد.
پس از بررسي، سازمان هواپيمايي كشور اشتباه انساني (خلبان) را عامل اصلي بروز اين حادثه اعلام كرد.
فرودگاه خرم‌آباد در منطقه‌اي كوهستاني واقع گرديده است‌. چند سال بعد از اين سانحه‌، دستگاه فرود بدون ديد موسوم به ILS در اين فرودگاه نصب و راه‌اند‌ازي شد. لذا وجود موانع و ارتفاعات در اطراف فرودگاه مي‌توانست موجب عدم دريافت امواج ارسالي از دستگاه‌هاي كمك ناوبري فرودگاه و بروز اين سانحه باشد.
به هر حال با اين اتفاق ناگوار، شماري از نخبگان، پزشكان و مديران باتجربه‌ي لرستان كه مي‌توانستند تا سال‌ها منشاء خدمات شاياني به مردم اين ديار باشند، در اين حادثه‌‌ي ناگوار از بين رفتند.
 
13 سال از حادثه سقوط هواپیماي خرم‌آباد گذشت + اسامي جان‌باختگان                         باند قديم فرودگاه خرم‌آباد (اواخر دهه 80)
اسامي 117 مسافر سانحه سقوط هواپيماي توپولف 154 خرم‌آباد كه صبح روز سه‌شنبه 23 بهمن 1380 با پرواز شماره 956 از سراي فاني به ديار باقي پرواز كردند (به ترتيب حروف الفبا - نام خانوادگي) عبارت بود از:

غلامرضا اخياني
حسن آزاد
محمدحسين اميريوسفي (معاون عمراني استانداري لرستان)
زهرا اميدي
13 سال از حادثه سقوط هواپیماي خرم‌آباد گذشت + اسامي جان‌باختگاناحمدرضا اسكندري
فاطمه انصاري
شهرزاد اكوان
رضا افتخاري
حسن ابدي
سيد محمدتقي امامي‌ميبدي (دکتر)
سيد مصطفي اسماعيل‌نژاد
غلامرضا آقاخاني
سيدابراهيم اصغرزاده (فيلمساز)
شيدا آريا
حسين اوركي‌مهدي
حسين اكبربيك‌خراساني
ادمن بابان
نغمه بهارلو (همسر مرحوم سعيد هاشمي)
محمد بخردي
بختيار بيدقي
منور بابايي
خشايار بيرانوند
حمزه بيگدلي
محمدحسن(مكه) بهادري‌طولابي
بهمن پرنيان
صديقه پاكان
غلامرضا پيغمبري‌اسكوئي
محمدرضا پورمنافي
هوشنگ توراني‌ام‌آباد
معصومه ترابي  (دکتر)
واحد تيمور‌پور
كوروش تافته
محمدرضا جمالي‌نيا
سيد حسن جلال‌الحسيني (الفيده)
سيد محمد جعفري‌نژاد
ناصر جبل‌عاملي
افشين جمالي
كبري حجاريان (همسر مرحوم كريم منصوري)
سيد جمال حسيني
حسين حبيب‌پور ديزج
علي حسين‌نيا
علي حميدي  (دكتر)
سعيد حاج‌زوار
حسين حاريابي‌دوست
مهرداد خشنود شريعتي
شهاب‌الدين خليفه
قباد خزائي
حسين دهقان‌نژاد
شهاب ديلفانيان (مدير عامل شركت پرس لرستان)
فاطمه درويش
محمود‌رضا زارع
عباس رجبي‌ابهري
محمد رشدي‌نويد
سينا رنجبر       (دكتر)
طاهره زهتاب      (دكتر)
بهروز سنبلي
حسن سحرخيز
مصطفي شكري
داود شاه‌محمدي
هوشنگ شفيع‌ها
فريد صالحي‌لرستاني
افروز صادقي‌ضياگاه
عبدالرسول صامت
توران طرحاني   (همسر مرحوم كاووس نجيب)
ناصر علي‌اكبريان
اكرم عبدالوندي
مهرداد عزالدين
رضا فلاح‌كهن
ساسان فولادي    (دكتر)
سيدعلي فتحي
حسن فراز
جابر فرزانه‌يزن‌آباد
عباس كوهي‌نژاد
قدرت‌الله كردراني
فرج‌الله كريمي
بهادر كريمي
امير كاكاوند‌ملاير
علي كاكاوند‌ملاير
هوشمند لايقي
سعيد ميرزاپور
اسماعيل مراديان
مصطفي مختاري
كريم منصوري  (وكيل دادگستري)
تقي ميرزاخاني
سعيد محمدرفيع
يوسف مرادخان‌قراجلو
سيدابراهيم موسوي
سعيد منتقم (مدير كل مسكن و شهرسازي لرستان)
علي محسني
كاووس نجيب  (همسر مرحوم توران طرحاني)
ميرعبدالله تقي‌پورنمين
علي نادري
محمدناصر فرهانيه
علي‌رضا واثقي
سعيد هاشمي (مدير تحقيقات صدا و سيماي مركز لرستان)
علي‌رضا هاشمي (فرزند خردسال سعيد هاشمي)
مهدي هراتي
مهناز هاشم‌پور
كوكب يارپزشكان (همسر سيدحسن جلال‌الحسيني)
فرحناز يوسفي
عشرت يادگاري
جوسكبا ميرنا آركو آگاسولاك (تبعه كشور اسپانيا)
خوان كارلوس كولكو چيدنيگل (تبعه اسپانيا)
زئوس ماريا دلازابو لارين (تبعه اسپانيا)
ژوليو ايبارا پوستار (تبعه اسپانيا) (1)
________________________________
اسامي كادر پرواز:
پرويز احمدي‌فر (خلبان)
ثامر زهيري (كمك خلبان)
فرهاد علي‌بيگي‌ممقاني (مهندس پرواز)
تئودور كاراواس (مهندس پرواز) اهل كشور ازبكستان
عباس سعيد‌زيرك (سرمهمان‌دار)
علي يوسفي (مهمان‌دار)
حسين گودرزي (مهمان‌دار)
مريم تاجر‌بادامچي (مهمان‌دار)
محدثه نخلستاني (مهمان‌دار)
جواد رزاقي (گارد امنيت)
اكبر غني‌زاده (گارد امنيت)
مسعود پاك‌نيت (گارد امنيت)
روح‌شان شاد باد
 
تدوين: رضا جايدري/ پايگاه خبري يافته
 

توضیح: این مطلب در تاریهخ 23 بهمن ماه 1393 در این پایگاه خبری منتشر شده بود که به علت درخواست مکرر خوانندگان، برای دومین بار باز نشر شد.

دیدگاه‌ها  

#1 بختیاری 1395-11-23 08:26
درود بر یافته و زنده باد حاج رضا جایدری
نقل قول کردن
#2 محمد 1395-11-23 08:44
روحشون شاد
نقل قول کردن
#3 مجید فرهمند 1395-11-23 09:18
خدا همه امواتو بیامرزه
روحشان شاد
نقل قول کردن
#4 سپهر 1395-11-23 10:11
یافته علت اصلی حادثه رو نگفتيد. کاش یک بار جلسه رای اعتماد وزیر راه رو در سال 1384نگاه کنید اونجا علت اصلی حادثه گفته توسط نمایندگان گفته ميشه.
نقل قول کردن
#5 سیما 1395-11-23 10:12
اشتباه خلبان این بود که تو اشتباها وارد منطقه ورود ممنوع شد نه اینکه مسقيما خود خلبان باعث سقوط شده باشه
نقل قول کردن
#6 نوشین رومیانی 1395-11-23 11:22
چقدر غمگین و دشوار بود گذروندن اون روزا دل آدم به درد میاد روحشان شاد
نقل قول کردن
#7 رضا 1395-11-23 11:36
برای شادی روحشان فاتحه مع الصلوات
نقل قول کردن
#8 . 1395-11-23 11:57
روحشان شاد و یادشان گرامی
نقل قول کردن
#9 اکبر-ظ 1395-11-23 17:20
هواپیماهای مسافربری روسی هیچوقت پرنده های قابل اطمینانی نبوده اند بخصوص توپولوف ها . امار سقوط هواپیماهای توپولوف و ایلیشیون از همه هواپیماها بیشتر است .اگرچه صنعت هواپیمایی روسیه از بعد نظامی حرفهایی برای گفتن دارد اما از نظر ساخت هواپیمای مسافری بسیار ضعیف عمل کرده .
نقل قول کردن
#10 خیری 1395-11-23 17:54
روحشون شاد
نقل قول کردن
#11 پاپی 1395-11-23 21:05
ناگفته های فراوانی هست. دوستان نوشتن اشتباه خلبان. چه اشتباهی؟ مسخره است وقتی هیچ نهادی پاسخگو نیست. جون انسان ارزشی نداره اینجا.
نقل قول کردن
#12 همشهری 1395-11-23 21:48
روحشان شاد عزیزانی فهیم وسرمایه این استان را از دست دادیم مشکل ناوبری برج مراقبت خرم اباد هم بود ولی همه به دوش خلبان افتاد
نقل قول کردن
#13 فعال محیط زیست 1395-11-24 10:23
ممنون از یافته که یادی از این عزیزان کردید ... مرحوم بهمن پرنیان از معاونتهای وزارت کشور در حوزه حمل ونقل و ترافیک بودند و چقدر هم متعصب برای توسعه لرستان بودند ایشون اصالتا اهل دورود بودند ... امید وارم دیگه شاهد اینگونه وقایع درناک نباشیم .
نقل قول کردن
#14 رضوانی 1401-07-18 15:21
روح همه عزیزان شاد، علی الخصوص دکتر علی محسمی، دکتری مردمدار وبااخلاق وانساندوست، روحش شاد یادش گرامی باد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا