یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یکی از بیمارستان‌های تهران دارفانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری یافته،‌ آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام  و یار دیرین امام و رهبر معظم انقلاب، امشب یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.
وی ساعاتی قبل به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.

اخبار تکمیلی:
- معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت‌الله رفسنجانی عصر امروز در بیمارستان شهدای تجریش به امام راحل، هم‌رزمان شهید و همه شهیدان انقلابی و دفاع مقدس پیوست.
- دقایقی بعد از اعلام فوت ایشان، رئیس‌جمهوری، برخی وزرا و مسؤولین بر بالین آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و این مصیبت را به محمد هاشمی و دیگر فرزندان ایشان تسلیت گفت
- بعد از درگذشت یار دیرین امام و رهبری، بسیاری از مردم تهران در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کردند.
- پیکر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به جماران منتقل شد.
- مقامات مختلف کشور‌ها و سازمان‌ها در سراسر جهان، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را تسلیت گفتند.
- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد، حوزه‌های علمیه سراسر کشور روز سه‌شنبه بیست و یکم دی‌ تعطیل است.
- مراسم تشییع پیکر پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سه‌شنبه 21 دی‌ از ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران آغاز و پیکر این مبارزه نستوه در حرم مطهر فاطمه معصومه(س) در قم،‌ مبدا مبارزه آرام خواهد گرفت.
- مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد، حوزه‌های علمیه سراسر کشور روز سه‌شنبه بیست و یکم دی‌ تعطیل است.
- هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می‌کند و ملت قدرشناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می‌نماید.

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در لرستان و استاندار لرستان
نماینده ولی فقیه در لرستان و استاندار لرستان در پیامی مشترک رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.
آیت الله سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد و هوشنگ بازوند استاندار لرستان به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیتی صادر کردند.

در بخشی از این پیام آمده است:
انا لله و انا الیه راجعون
حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری بود و انقلاب از آغاز با نام او پیوند یافت، یاد و خاطره ایشان تداعی‌گر روزهای پیروزی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تلاش‌های دلسوزانه ایشان برای مجد و عظمت ایران اسلامی، همواره بر تارک تاریخ این سرزمین خواهد درخشید.
در بخش دیگری از این پیام تسلیت مشترک آمده است: اینجانبان مصیبت و ضایعه عظمای رحلت یار دیرین امام (ره) و انقلاب، مجاهد نستوه و دلسوز انقلاب اسلامی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری، همه ملت ایران و مردم استان لرستان و همچنین خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای ایشان غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت می‌نماییم.


زندگی‌نامه آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی

آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریورماه سال 1313 در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحصیل را، از سن 5 سالگی در مکتب‌خانه‌ای در نوق آغاز نمود. در سن 14 سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجه اجتهاد نائل شد. اساتید وی در حوزه علمیه قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب‌الدین نجفی مرعشی، محمدحسین طباطبائی و حسینعلی منتظری بوده‌اند.

وی در آنجا تحت تأثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمدرضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت. با تبعید امام، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل کشور پررنگ‌تر شد. باوجود نگرش ضد غربی انقلابیون، او سفرهای زیادی از ژاپن در شرق تا 20 ایالت از ایالات‌متحده در غرب کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از انقلاب اسلامی عناوین افتخاری متعددی را از مجامع علمی دنیا کسب کرده و دانشگاه تهران نیز عنوان دکترای افتخاری علوم سیاسی را به وی اهدا کرده است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین در شهریورماه 1386 به دنبال رحلت آیت‌الله مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال 1389 ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌الله مهدوی کنی سپرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 1337 با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمدکاظم طباطبایی یزدی است، ازدواج کرد. او خواهر حسین مرعشی، معاون سید محمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری و از مدیران اصلی دولت سازندگی است. ثمره این ازدواج 5 فرزند به ترتیب و به نام‌های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر است.

وی تعدادی کتاب با عنوان مجموعه خاطرات روزانه دارد. او انگیزه‌اش را از نوشتن خاطرات روزانه علاقه به نویسندگی عنوان کرده‌ است. بر اساس خاطرات و دیدگاه‌ها، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های او چندین کتاب مستقل نوشته‌شده‌ است. علاوه بر ‏‏این، متن کامل خطبه‌های نماز جمعه، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و نطق‌های پیش از دستورش در مجلس، به صورت کتاب‌های جداگانه منتشر شده‌ است. از جمله تألیفات وی می‌توان به این موارد ارزش‌ها و مکتب‌ها، اسرائیل و فلسطین، امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار انقلاب یا بعثت جدید آشنایی با تمدن و فرهنگ اسلامی اشاره کرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیش از آنکه به‌عنوان یک شخصیت علمی شناخته‌شده باشد، به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و این هم به خاطر فعالیت‌های فراوان سیاسی وی در دوران قبل و بعد از انقلاب است. وی فعالیت سیاسی خود را از سال 1340 آغاز کرد. او در دوران قبل از انقلاب، بسیار به امام نزدیک بود.

هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشته است. نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی (ره)، حرکتی بود که وی به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام دادند. اینان که بعداً در ادبیات سیاسی به عنوان «مهاجرین» شناخته شدند، به سمت تهران حرکت کردند و با اجتماع در جلوی شهربانی اعلام داشتند یا امام را بدون قید و شرط آزاد کنند و یا اینکه ما را همانند ایشان به زندان بفرستند.

حضور فعال وی در تمامی صحنه‌ها مایه قوت قلب مردم خصوصاً در شهر قم شده بود. به همین سبب شاه و مأموران ساواک به‌منظور فروکش کردن آتش انقلاب در قم، چاره را در آن دانستند که افراد مؤثر را دستگیر و روانه زندان کند. از این‌روی وی را به همراه آقای ربانی شیرازی، بدون در دست داشتن هیچ‏گونه سند و مدرکی، دستگیر کرده و به زندان بردند.

وی با گروه‌هایی که وجهه اسلامی داشته و مخالف رژیم بودند نیز همکاری‌های زیادی داشت که نمونه بارز آن همکاری با گروه محمد بخارایی بود. رژیم که به این همکاری پی برده بود، کوشش کرد تا مدرک و سندی در این زمینه به دست بیاورد و حتی با شکنجه دادن آقای هاشمی تا سرحد مرگ خواست از وی اعترافی بگیرد، ولی موفق نشد.

از جمله فعالیت‌های سیاسی وی در دوران پهلوی، حرکت هدفمند در راه نهضت بود. یکی از این حرکت‌ها که دارای آثار بسیار مثبت بود، تشکیل شبکه‌ای از روحانیون وفادار به اندیشه‌های امام بود به نام «روحانیت مبارز». این تشکل که در اواسط سال 1356 تشکیل شد از اعضایی همچون شهید بهشتی، استاد مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله خسروشاهی، عبدالمجید ایروانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، معادی خواه شجونی، مهدی کروبی، هادی غفاری و... در آن حضور داشتند.

فعالیت‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران نهضت باعث شده بود تا امام خمینی (ره) وی را به عنوان یکی از افراد مورد اعتماد خود قرار دهد و از وی به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب در کنار بزرگان دیگری همچون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و رهبر معظم انقلاب استفاده کند. اگرچه در بعد فردی عمده فعالیت مبارزاتی وی پیش از انقلاب را سخنرانی‌های مختلف و کارهای انتشاراتی تشکیل می‌دادند ولی امام در دوران تبعید، نقش مدیر مالی مبارزات انقلاب و نیز ارتباط با سایر گروه‌های انقلابی را نیز بر عهده وی گذاشته بود.

آیت‌الله هاشمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های خود را در عرصه‌های گوناگون پی‌ گیری کرده‌اند، می‌توان به عضویت در حزب جمهوری اسلامی، سرپرستی وزارت کشور، ریاست مجلس شورای اسلامی، امام‌جمعه موقت تهران، جانشین فرماندهی کل قوا، نیابت ریاست مجلس خبرگان، ریاست جمهوری، ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست مجلس خبرگان، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد.

وی را باید بدون شک یکی از رجال بانفوذ سیاسی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب دانست که همواره موجی از مخالفان و موافقان سیاست‌ها و اقدامات وی در تمامی برهه‌های انقلاب به تعریف و تمجید یا تنقید و تذنیب رفتارهای وی مشغول بوده‌اند. در طی این سال‌ها نشان داده است که مدیریت وی برآمده از تفکرات یک شخص و یک سیاستمدار واحد نیست بلکه برآمده و برخواسته از جریانی است که همواره در قالب دستورات و محورهای فردی بروز و ظهور پیدا کرده اما دارای عقبه‌ای پیچیده و چندلایه است.

دیدگاه‌ها  

#1 سجاد سبحانی نسب 1395-10-19 22:01
خداوند رحمتش کند و راهش پر رهرو داد
حضرت آیت الله رفسنجانی دارای سبک و منش
دموکراتیک در انقلاب اسلامی بود.
نقل قول کردن
#2 شهروند خرم‌آبادی 1395-10-19 22:07
خداوند ایشان را رحمت کند
نقل قول کردن
#3 بهرام لرستان بزرگ 1395-10-19 22:31
چقدرناگهانی وچقدر بد.حیف شد.زود بود.
نقل قول کردن
#4 سردار 1395-10-20 00:11
روحش شاد انشالله ، واقعا مرد بود و زحمت زیادی در راه اسلام کشید .
نقل قول کردن
#5 مهدی منصوری از حسن آبادشهرری 1395-10-20 03:28
خدا رحمتش کنه و طول عمر به رهبر معظم امام خامنه ای عنایت بفرماید و سایه حضرت آقا مستدام باشد و تا فرج حضرت مهدی(عج)
نقل قول کردن
#6 مهدی منصوری از حسن آبادشهرری 1395-10-20 03:30
جانم فدای رهبر_ما همه سرباز حضرت آقا هستیم.
نقل قول کردن
#7 اکبر ظهرابی 1395-10-20 07:56
خدا رحمتش کنه .مرد معتدل و معمار انقلاب اسلامی بود .
نقل قول کردن
#8 پاکزاد 1395-10-20 11:33
ای یار صدیق و شفیق امام و رهبر " تبسمی به لب داشتی همچون پیغمبر " اندیشیدی و جوشیدی در خطبه هایت " دشمن زبون کیش و مات با سخن هایت " محبوب قلبها بودی قبله مشتاقان " از فعالیت نه ایستادی حتی یک آن " مصداق بارز رحما بینهم و اشدااللکفار " بعد از مرگت درک می کنند اهل انکار " روستا زاده ای دانشمند امیر اسلام شدی" ای شمع شب افروز از چه در محاق شدی " خوشا به حال آنانکه مثل تو زیستند " در تنگنای حوادث هرگز نهراسیدند.
نقل قول کردن
#9 سپهر 1395-10-20 14:21
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز / مرده آن است که نامش به نکویی نبرند...هاشمی زنده است تا انقلاب زنده است
نقل قول کردن
#10 مازیار 1395-10-20 18:44
روحش با روح انبیاء و صلحا محشور باشد.
سیاستمدار معتدلی بود. خلاء نبودنش احساس میشود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا