یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آیین رونمایی از آلبوم صوتی و تصویری "چراغ افروخته" جدیدترین اثر استاد علی‌اکبر شکارچی عصر روز جمعه 17 دی‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار یافته، "حسین علی‌زاده" آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و استاد دانشگاه تهران در ابتدای مراسم رونمایی با سخنانی از مقام هنری علی‌اکبر شکارچی تجلیل کرد.
وی در سخنرانی خود بیان داشت: امشب در این جم و محفل طراوتی دارد و من هیچ‌وقت سالن را این‌قدر پر از جمعیت ندیدم،لذا به علاقه‌مندان موسیقی تبریک میگویم؛ باید مثل استاد شکارچی عاشق باشید که بتوانید ردیف ‌کار کنید. امشب به خاطر خود استاد شکارچی اینجا هستیم و من به این خانواده هنرمند و هنردوست که می‌تواند الگویی برای جامعه ایرانی باشد تبریک میگویم.
علی‌زاده افزود: هر جا ادبیات و درک موسیقی شکل بگیرد طراوت و شادابی به همراه دارد. وی همچنین از مسئولین و متولیان فرهنگ گله کرد و ادامه داد که مثل همیشه هیچ انتظاری از مسئولین نداریم.
اگر نام این اثر را سمفونی میرزا عبدالله می‌گذاشتند تمام نهادها و ارگان‌ها کمک می‌کردند ولی چون نام ردیف که درست مانند زبان فارسی موضوع اتحاد و یگانه شدن موسیقی است کمکی نشد. ردیف فرهنگ موسیقیایی ماست و برای پرورش ذهن و خلاقیت است. اگر ردیف به سطح و درک و شناخت خوبی در جامعه برسد هر زمان یک شکارچی برای موسیقی ما پیدا خواهد شد. متأسفانه ردیف در دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود ولی الآن بیرون از دانشگاه مردم حرکت‌هایی خوبی برای موسیقی و آموزش موسیقی انجام دادند و در هر خانه‌ای یک ساز پیدا می‌شود.
 
موسیقی نواحی هم از نقاط قوت موسیقی ما است
در ادامه دکتر داریوش طلایی موسیقیدان و استاد دانشگاه تهران در سخنانی ابراز داشت:
آموزش ردیف در حدود 150 سال پیش در خانواده فراهانی شروع شد و فرزندان آن خانواده میرزا عبدالله و آقا حسینقلی بودند و به‌مرور موسیقی از شکل خانوادگی توسط این برداران برای عموم آموزش داده شد و نشر پیدا کرد و در طول زمان آواز و مقام به سیستم آموزشی دستگاه پیوند داده شد و گوشه‌هایی به آن اضافه شد و موسیقی نواحی هم از نقاط قوت موسیقی ما شد.
ما یک ردیف به روایات مختلف داریم کمانچه استاد شکارچی لحن لری دارد و این نقطه مثبت است و این لحن لری یک روایت از ردیف موسیقی ماست.
 
حافظه آهنین شکارچی
در بخش‌های بعدی مراسم بهرام عظیم پور کارگردان این اثر و نایب‌رئیس انجمن مستندسازان سینمای ایران گفت: کارگردانی لهستانی می‌گوید برای رسیدن به یک هدف باید از مرز خستگی گذشت و باید فراتر از توان خود بود، کاری که شکارچی انجام داد چیزی شبیه جنون متعالی بود و این در حالی بود که کشور متولی فرهنگ و هنر دارد و باید آن‌ها پیش‌قدم می‌شدند در حایی که این اتفاق نیفتاد. و در تمام زمان ثبت استاد شکارچی با حافظه آهنین خود و حفظ حس خود در تمام لحظات فیلم‌برداری این مهم را انجام دادند و وسواس زیادی حتی در مرحله تدوین هم داشتند به ایشان و علاقه‌مندان موسیقی بابت خلق این اثر تبریک می‌گویم.

در ادامه مجتبی میرطهماسب مستندساز و فیلم‌ساز پشت تریبون رفت و گفت: بسیار تلاش کردیم که از حمایت‌های دولتی برای این اثر داشته باشیم ولی زهی خیال باطل.
ثبت و ضبط این اثر با بهترین کیفیت ممکن اتفاق افتاد و بیش از دو سال فیلم‌برداری این اثر طول کشید ویکی از عاشقانه‌ترین نمونه‌های ممکن می‌تواند باشد.
 
رضا پرویززاده سخنران بعدی این مراسم اظهار داشت: موقعی که ردیف‌ها و قطعات استاد شکارچی را برای امتحان دانشگاه حفظ می‌کردم فکر نمی‌کردم روزی بتوان شاگرد استاد با ایشان همکاری داشته باشم و امروز بابت این مهم بسیار خوشحالم.
تأثیر موسیقی اقوام چشمگیر است و کمانچه ساز اصیل لرستان است و استاد شکارچی از تأثیرگذاران کمانچه استان لرستان هستند. تلفیق موسیقی لرستان و موسیقی سنتی را استاد آن‌قدر زیبا اجرا کرده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را جدا کرد.
امشب این شب برای من عید در عید است و تولد استاد لطفی را هم تبریک میگویم.
 
سخنران بعدی سامر حبیبی کمانچه نواز و پژوهشگر جوان موسیقی گفت: من ناظر بط نبودم من ناظر لذت بودم. در تمام مدت استاد یک ملودی و ردیف را اشتباه نزدند و امیدوارم علاقه‌مندان کمانچه نوازی قدر این گنجینه عظیم را بشناسند.
 
آخرین سخنران استاد علی‌اکبر شکارچی عنوان داشت: من هیچ‌چیز قابل داری ندارم که تقدیمتان کنم جز اینکه دستمایه بخرم و در عروسی‌هایتان شرکت کنم. لرها حتی تعارف را هم از سعدی بهتر و لطیف‌تر تعریف کرده‌اند.
ایشان افزودند از سال 1351 که با ردیف‌های موسیقایی آشنا شدم سال 70 ضبط ردیف‌ها را آغاز کردم ولی چون باب میلم نبود مجدداً سه سال بعد در سال 73 ضبط را شروع کردم و بعد از این‌همه سال این ردیف‌ها در روح و جان من تجلی پیداکرده‌اند و با عشق به آموزش فرزندان این سرزمین تمام مشکلات و هزینه‌ها را بدر طول دو سال ضبط به جان خریدم و می‌خواهم مرا با این جمله مولانا یاد کنید:
"چراغ افروخته، چراغ ناافروخته را بوسه داد و رفت
او به مقصود رسید "
 
شکارچی از همه هنرمندانی که در حق این اثر ایشان را همراهی، بهرام عظیم نژاد و پرویززاده و مجتبی میرطهماسب، کیوان ساکت و دکتر سلیمانی رئیس فرهنگسرای ارسباران و همکارانشان و انجمن پایان و همه کسانی که به ایشان کمک کردند تشکر کردند.
وی در ادامه بیان داشتند: موسیقی دین دوم من است من این اثر را با قطره‌قطره جانم تولید کرده‌ام و مصداق این جمله جبران خلیل جبران است که می‌گوید: وقتی‌که از مال خود به کسی چیزی می‌دهید چندان چیزی نمی‌دهید اما اگر از جان خود می‌دهید چیزی می‌دهید و این اثر را به همسرم و فرزندانم که در راه این اثر زحمات فراوانی کشیدند و با تمام وجود من را همراهی کردند و لحظات سخت و طاقت‌فرسایی را با من طی کردند تقدیم می‌کنم.
وی همچنین از نشر موسیقی در جامعه و علاقه دوستداران به آموزش ابراز خوشحالی کردند و از طرفی عدم تفکیک جنسیتی فراگیری را نیز قابل‌توجه دانستند.
 

حاشیه:
مراسم رأس ساعت 19 در فرهنگسرای ارسباران با نظم و زمان‌بندی خوبی برگزار شد.
سالن برگزاری مملو از جمعیت بود و تعداد زیادی از علاقه‌مندان تا آخر مراسم ایستاده برنامه را تعقیب کردند.
در خلال سخنرانی مهمانان قطعاتی از اثر "چراغ افروخته" با کمانچه نواری استاد علی‌اکبر شکارچی به زیبایی هر چه تمام‌تر پخش‌شد، مورد استقبال شدید حضار قرار گرفت.
در بدو مراسم کلیپی زیبا از زندگی و فعالیت‌های هنری استاد شکارچی پخش شد.
حضور هنرمندان و بزرگان موسیقی در این مراسم چشمگیر بود.
استاد شکارچی عنوان کردند خیلی دوست داشتم استاد منظمی در این مراسم حضور داشته باشند که به علت کسالت در بیمارستان بودند که تماس گرفتم الحمدالله حالشان خوب است و حتی از راه دور هم برایشان "علیسونه‌ای" خواندم و یاد ایشان را گرامی داشتند.
اکثر هنرمندان و موسیقی‌دانان به سن دعوت و نسخه‌ای از اثر به آن‌ها اهدا شد.
استاد شکارچی در پایان سخنرانی خود خانواده‌اش را به سن دوت کرد و در حور همه از زحمات و همراهی آن‌ها در تمام‌مسیر زندگی‌اش تشکر کرد.
مراسم رأس ساعت 22 پایان یافت.
یادآوری می‌شود آلبوم ردیف‌های میرزا عبدالله و روایت نورعلی خان برومند در موسیقی دستگاهی ایران برای اولین بار در ایران با کمانچه استاد علی‌اکبر شکارچی تنظیم و برای علاقه‌مندان ثبت و ضبط گردیده است.
 


خبر و عکس: سعید معتمدی

دیدگاه‌ها  

#1 رضا 1395-10-18 09:34
درود بر استاد شکارچی

تبریک می گم.
نقل قول کردن
#2 میم.مستمر 1395-10-18 09:54
میراث ما در صدای موسیقی ما متبلور است،موسیقی زبان و فرهنگهای متکلم با زبان موسیقی ،دیرینگی و داعیه اثر گذاری دارند

استاد شکاروی،به واقع گنج موجود ماست
قد بدانیمش
نقل قول کردن
#3 میم.مستمر 1395-10-18 09:56
از برادران عزیزم سعید معتمدی و عبدالرضا قاسمی کهدر یافته به تفکر عشق وانعکاس و فرهنگ سازی مشغول در متشکریم
نقل قول کردن
#4 علی دورودی 1395-10-18 10:16
درود بر یافته و درود بر شکارچی و دیگر بزرگان موسیقی ایران و لرستان
نقل قول کردن
#5 امیری 1395-10-18 10:26
درودوسپاس براستادتوانا اقای شکارچی برایش
ارزوی شادکامی داریم
نقل قول کردن
#6 لربزرگ است. 1395-10-18 11:05
ایول.
نقل قول کردن
#7 محمد بخت پور 1395-10-18 13:19
سلام بر شکارچی بزرگ و سلام بر چمسنگر ک زادگاه همچین مردان بزرگی است
نقل قول کردن
#8 محمد بخت پور 1395-10-18 13:23
سلام و دورود بر شکارچی بزرگ و دورود به چمسنگر که زادگاه همچین بزرگانی است
نقل قول کردن
#9 ظفر ملک زاده 1395-10-18 15:46
تبریک به همه هنردوستان
خصوصا لرستانی های عزیز
یقینا استاد شکارچی از مفاخر هنری ایران است او متعلق به همه ی نسلهاست.خدارا استاد گنجینه های خود را تالیف و تدوین کر. و یک مرجع جامع را دراختیار هنرمندان قرار دادند. استاد تلاش های زیادی را برای احیای موسیقی ایران ولرستان متحمل شدند . به ایشان خدا قوت میگویم. ان شا الله جامعه هنرمندان موسیقی قدر این گوهر ارزشمند وموسیقی دان را بدانند .
درخاتمه قداردانی ویژه دارم از استاد شکارچی به نمایندگی از دوستداران وهمتباران چم سنگری اش. وتشکر از جناب مهندس سعید معتمدی برای پوشش خبری این رویداد زیبای هنری .روزگارتان پراز شادی
نقل قول کردن
#10 پروانه 1395-10-18 16:26
خداقوت و دست مريزاد خدمت استاد شكارچى بزرگوار. چراغ وجودشان همواره درمحفل موسيقى ايرانى افروخته .
نقل قول کردن
#11 شهروند1 1395-10-18 17:43
استاد شکارچی در قلب لر تباران جای دارد همین سرمایه بزرگی است و ارزش استاد بی نهایت است تشکر می کنیم و برای ایشان آرزوی سلامتی داریم
نقل قول کردن
#12 رحمان ملک آسا 1395-10-18 17:46
سلام ودرود بر استاد هم ولاتیم استاد شکارچی آرزوی سربلندی روزافزون
نقل قول کردن
#13 امین بهشتی چمسنگر 1395-10-18 18:52
استاد عزیز و گرانسنگ جناب شکارچی
چراغ فروزان موسیقی لرستان و ایران.
درود بر تو باد که بار دیگر چراغی افروختی.
امیدوارم کمافی السابق سفیر نازنینی برای لرستان و چمسنگر در اذهان مردم شریف و اصیل ایران زمین باشی...
قلب زادگاهت به عشق بزرگمردانی چون شما می تپد...
نقل قول کردن
#14 شهاب الدین بهشتی لرپیا 1395-10-18 21:35
سلام
آن شب که تو را بر بلندای موسیقی ایران کهن مشاهده میکردم دو ساعت که سهل است سالیان سال به احترامت می ایستادم از ته آن سالن که دیدنت با رفتن روی انگشتان پایم فراهم شد و آن حضور را دیدم به چمسنگری و لر بودنم افتخار کردم عمو علی اکبر تو چراغ این راه پر پیچ و خم را برای ما جوانان لر افروختی و ما را به خود آوردی به امید موفقیت بیشتر
قابل توصیف نیست نواختنت و روح بلندت عمو جان.
نقل قول کردن
#15 زارعی 1395-11-23 00:57
درود بر استاد ارزشمند شکارچی عزیز وقتی کمانچه نواخته میشود احساسش مثل خون وارد قلبم میشود عاشق کمانچه لری هستم استاد دست مریزاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا