یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با فراگير شدن استفاده از تلگرام، اخيراً برخي روابط عمومي‌هاي ادارات و نهادهاي لرستان نيز اقدام به راه‌اندازي كانال تلگرامي براي نهاد خود كرده‌اند.
البته شماري از آن‌ها كلاً وب‌سايت‌هاي رسمي ادارات و نهادهاي خود را كه به صورت نيم‌بند و گاه به گاه به روزرساني مي‌شد را به كل فراموش كرده‌‌اند و فقط چسبيده‌اند به همين كانال‌هاي تلگرامي!
بايد متذكر شد كه پيش از فراگير شدن تلگرام نيز، اكثر سايت‌هاي ادارات لرستان در حالت تعطيل و نيمه تعطيل قرار داشتند و اينك با آمدن اين نرم‌افزار ارتباطي، برخي وظايف اصلي و مهم روابط ملاك اطلاع‌رساني روابط عمومي ادارات لرستان وب‌سايت است نه كانال تلگرام!عمومي ادارات به فراموشي سپرده شده است.
اين در شرايطي است كه كل فعاليت برخي از روابط عمومي ادارات لرستان به انتشار يك خبر در ماه آن هم اگر بتوان نام خبر را بر روي مطلب مندرج در وب‌سايت آن‌ها گذاشت، خلاصه مي‌شد؛ زيرا خبر ساختار مشخصي دارد و انتشار برخي موارد كم‌اهميت در 2 يا نهايتاً 3 خط را نمي‌توان خبر نام نهاد كه البته يك خط آن هم به دادن القاب بي‌مورد براي احترام به مافوق و اين كه «جناب آقاي مدير كل محترم در ديدار با يك شهروند فرمودند ...» مربوط مي‌شود كه اصلاً به هيچ كار خلق‌الله نمي‌آيد.
روابط عمومي‌ها توجه داشته باشند كه رسانه‌ها و مردم به وب‌سايت آن‌ها مراجعه نمي‌كنند تا عكس و خبر چاي خوردن آقاي رئيس را با مدير دستگاه ديگر ببينند بلكه دنبال خروجي آن جلسه براي عموم مردم هستند. انتشار اخبار ضعيفي مثل اين: «امروز آقاي رئيس با مدير كل دستگاه فلان يا معاونين خود جلسه داشت. در اين جلسه پيشنهادهايي براي همكاري متقابل ارائه شد و پس از صرف چاي در فضايي دوستانه جلسه خاتمه يافت!» خبر نيست بلكه بايد در خبر منتشره ذكر شود كه محور اصلي جلسه چه بوده و مهم‌ترين اظهارات هر يك از طرفين حداقل در 4-5 پاراگراف تنظيم گردد تا خواننده مطلب چيزي از خروجي چنين جلساتي دستگيرش شود.
فقر خبري در وب‌سايت اكثر نهادهاي لرستان بيداد مي‌كند. در حالي كه در قرن بيست و يكم هستيم و رويدادها به صورت ثانيه‌اي و دقيقه‌اي مخابره مي‌شوند، سايت برخي از دستگاه‌هاي دولتي لرستان ماهيانه يك بار به روزرساني مي‌شود و همان طور كه ذكر شد آن يك مورد نيز فاقد ارزش خبري براي عموم است زيرا يا به اخبار درون‌سازماني پرداخته يا هدف انتشار، تعريف و تمجيد از مسئولان نهاد بوده است؛ مانند انتشار تقدير فلان وزير يا استاندار از آقاي مدير كل!
البته بايد توجه داشت انتشار زياد مطالب در وب‌سايت نيز نمي‌تواند دليل موجهي بر موفق بودن روابط عمومي‌ها باشد چرا كه در كار اطلاع‌رساني همواره كيفيت بر كميت ارجح است.
اما چرا به روزرساني وب‌سايت ادارات مقدم بر همه امور روابط عمومي‌ها و حتي مقدم بر انتشار اخبار تلگرامي است؟
ماندگاري اخبار وب‌سايت و برد و دامنه مخاطبان آن به يقين بيشتر از كانال تلگرامي است چرا كه هر كس در هر كجاي دنيا مي‌تواند به اخبار و اطلاعات مورد نيازش ز طريق وب‌سايت دسترسي داشته باشد. مثلاً يك لرستاني مقيم اروپا از طريق وب‌سايت ثبت احوال لرستان مي‌تواند به مدارك لازم جهت تعويض شناسنامه‌اش دست يابد و در سفر آينده به زادگاهش در اين خصوص اقدام و برنامه‌ريزي نمايد به شرطي كه در وب‌سايت ثبت احوال لرستان اطلاعات لازم در اين خصوص ارائه شده و همچنين نشاني و تلفن مراكز ارائه خدمات نيز ذكر شده باشد. اين كار علاوه بر كمك به خدمت‌رساني مناسب به مردم، باعث كاستن از بار مراجعات به ادارات نيز مي‌شود.
اما انتشار چنين خدماتي در يك كانال تلگرامي به هيچ‌وجه كارايي وب‌سايت را ندارد چرا كه كانال تلگرامي فراگير نيست و در صورت نداشتن نشاني كانال كه معمولاً به صورت خصوصي از سوي گرداننده آن مشخص شده و در اختيار افراد خاصي است، نمي‌تواند كارايي وب‌سايت را داشته اشد چرا كه بر خلاف سايت‌ها، با استفاده از موتورهاي جستجو و كلمات كليدي نمي‌توان به اطلاعاتي خاصي در پيدا كردن آدرس و محتواي كانال‌هاي تلگرامي دست يافت.
هر چيز به جاي خود نكوست. نيك است روابط عمومي نهادهاي مختلف كانال تلگرامي را مختص اخبار درون‌سازماني كنند و در سايت به اخبار عمومي كه براي مردم لرستان كاربرد و اهميت دارد بپردازند.
چند سالي است به مدد شبكه اينترنت، دنيا به دهكده‌اي كوچك تبديل شده و در چنين شرايطي بايد از ظرفيت موجود بهترين بهره را براي رشد و توسعه استان و كشورمان ببريم، اما متاسفانه با گذشت سال‌ها از راه‌اندازي اينترنت و ايجاد پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني دستگاه‌هاي مختلف، در استان ما آن‌چنان كه بايد و شايد از از اين ظرفيت توسط روابط عمومي نهادها استفاده نمي‌شود و به يقين مهم‌ترين دليل نيز اين است كه بعضاً "كار دست كاردان" نيست!
اميدواريم مسوولي در لرستان پيدا شده و به عملكرد ضعيف و ناخوشايند روابط عمومي شماري از ادارات رسيدگي نمايد و اي كاش در صدد پيدا كردن چاره‌اي مثل برگزاري دوره‌هاي آموزشي كاربردي يا برگزاري جشنواره رقابتي براي روابط عمومي‌ها كند تا هم روابط عمومي و هم مجموعه ادارات لرستان خروجي كاري و بازدهي بهتري داشته باشند.
رضا جايدري / پايگاه خبري يافته

دیدگاه‌ها  

#1 دد 1395-05-20 11:53
بعضی از سایت ها اصلا به روز نبوده وامکان نوشتن دیدگاه را ندارند
نقل قول کردن
#2 ali 1395-05-20 12:09
عالي بود
گاها سمت روابط عمومي حياط خلوت بعضي ها شده
بعضي هاشون دو شغله هستن!!!
به خدا ثواب داره يك جوان مستعد هم بتونه شاغل بشه
برخي مثل كبك سرشون و كرديد تو برف ولي مردم متوجه هستن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا