یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهردار خرم‌آباد گفت: کارخانه کمپوست از ارکان توسعه‌ی پایدار است.
به گزارش خبرنگار یافته، یحیی عیدی‌بیرانوند عصر پنج‌شنبه در مراسم افتتاح خط پردازش کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد با بيان اين كه خوشبختانه امروز شاهد افتتاح یکی از پروژه‌های بزرگ و خوب شهرداری هستیم، گفت: راه‌اندازی این کارخانه با ظرفیت بیش از 250 تن در یک شیفت از ارکان توسعه‌ی پایدار است.
وی به قرارداد منعقد شده بین شهرداری خرم‌آباد و تراکتورسازی تبریز برای ساخت کارخانه کمپوست در سال 85 اشاره کرد و گفت: در سال 92 که سرپرستی مجموعه‌ی شهرداری مرکز لرستان به من سپرده شد متوجه‌ی عملیاتی نشدن این قرارداد به دلیل مشکلات مالی شدم به همین منظور برای احیای آن، مبلغ 200 میلیون تومان تسهیلات بانکی با اقساط پنج میلیون تومان در ماه گرفتیم.
شهردار خرم‌آباد گفت: موجب افتخار است که اعلام کنم خط پردازش کارخانه کمپوست بیش از 150 میلیون تومان در ماه درآمد و به طور میانگین 30 درصد این مبلغ به شهرداری مرکز لرستان تعلق دارد.
عیدی بیرانوند یادآور شد: کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد به طور مستقیم برای 33 نفر و برای 15 نفر غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.
وی بر افزایش تعداد شیفت‌های کاری کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد تأکید کرد و گفت: فاز دوم این کارخانه پس از تصویب در شورای اسلامی شهر با اعتبار 20 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی طی هفته‌های آینده اجرایی و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
عیدی‌بیرانوند با اشاره به اینکه مساحت کل پروژه 2800 مترمربع است، گفت: انتظار داریم کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد به یک مجتمع بازیافت تبدیل شود و ضایعات سطح شهر را تبدیل به مواد قابل بازیافت کند و به پاک سازی شهر کمک نماید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تولید روزافزون زباله و چگونگی دفع مناسب آن به عنوان یک چالش‌ زیست محیطی در جوامع انسانی نام برد و افزود: این مشکل در مناطق شهری و پرجمعیت به علت کمبود زمین‌های مناسب جهت دفن زباله‌ها باعث شده زمین‌های دفن در فواصل دوری از شهر قرار گرفته و در نتیجه هزینه عملیات و نگه داری آن‌ها به طور چشمگیری افزایش یابد.
شهردار خرم‌آباد ادامه داد: این محدودیت‌ها موجب شد به مسئله بازیابی و بازیافت مواد خام بیش‌تر توجه شود که از جمله روش‌های بازیابی و بازیافت مواد جامد شهری می‌توان به تهیه کود آلی (کمپوست) از مواد آلی اشاره داشت.
عیدی بیرانوند با بیان این که کمپوست‌ یکی از راهبردهای مدیریت مواد زاید جامد شهری است، اضافه کرد: کمپوست می‌تواند برای مخلوط زباله‌های شهری با هدف کاهش حجم و وزن موادی که باید دفع شوند، کاهش انتشار بو و شیرابه، بازیافت منابع و کاهش هزینه‌های احتمالی دفع، مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اين كه به دلیل بالا بودن درصد مواد فسادپذیر در زباله‌های شهری محصول به دست آمده از کمپوست می‌تواند به عنوان کود مورد نیاز کشاورزان منطقه مورد استفاده قرار گیرد، افزود: تهیه‌ی کود از زباله علاوه بر کنتزل زباله و بازیافت مواد قابل فساد دارای ارزش اقتصادی ویژه‌ای است که از طریق فروش کمپوست به وجود می‌آید و این درآمد می‌تواند به خوبی جواب‌گوی بسیاری از هزینه‌های جمع‌آوری و دفع باشد.
 
افتتاح کارخانه کمپوست خرم‌آباد، دهن کجی به مشکلات است
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد اظهار داشت: افتتاح کارخانه کمپوست خرم‌آباد، دهن کجی به مشکلات است.
به گزارش یافته، رضا ماجدی در حاشیه‌ی این مراسم به خبرنگار ما گفت: ماده 193 قانون پنجم توسعه، شهرداری‌های بالای 200 هزار نفر جمعیت را به منظور ساماندهی زباله‌های شهری و جلوگیری از آلودگی هوا و آب‌های زیرزمینی موظف به ساخت پروژه‌های زیست محیطی کرده است.
وی، ساخت کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد را در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ذکر کرد و افزود: وجود معارضان و عدم دسترسی به شبکه برق سراسری نتوانست مانع عملیاتی شدن این پروژه شود به طوری که عملیات اجرایی آن از شهریور سال 92 آغاز شد و بهمن 93 به پایان رسید.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد طول خط تولید کارخانه کمپوست را 70 متر اعلام و تصریح کرد: این کارخانه دارای 2 سوله است و تا شهر 13.5 کیلومتر فاصله دارد.
ماجدی، هزینه‌ی ساخت خط پردازش کارخانه کمپوست را 18 میلیارد و 880 میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: این مبلغ از محل اعتبارات شهرداری خرم‌آباد و سازمان مدیریت پسماند تأمین شده است.
وی اعلام کرد: فاز دوم کارخانه مشتمل بر تولید کود کمپوست از زباله‌های تر با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد ریال و توسط بخش خصوصی امسال به مرحله بهره برداری خواهد رسید.
قابل ذكر است در این مراسم، استاندار لرستان، فرماندار خرم‌آباد، نماینده‌ی مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، اعضاي شوراي اسلامي شهر و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.
با پيشنهاد استاندار روبان افتتاح كارخانه توسط فرشته طهماسبي نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر خرم‌آباد بريده واففتاح شد
 

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1394-02-04 17:56
درود بر شهردار و پرسنل شهرداری واقعا کار خوب و موافق با محیط زیست درامد زا و اشتغال زا درود درود
نقل قول کردن
#2 اسکندری 1394-03-19 10:04
درور بر مهندس ماجدی مدیر جهادی که مصداق بارز یک مدیر جهادی است خدا قوت...
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا