یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

کیو نام دریاچه‌ای در شمال غربي شهر خرم‌آباد است. عمليات ساخت اين درياچه كه در كنار چشمه‌اي به همين نام از سال به دستور گزارش تصویری: تفريح مهمانان نوروزی در دریاچه کیو خرم‌آباد و اسکله قایقرانیمرحوم علي‌محمد ساكي شهردار فقيد خرم‌آباد در سال 1354 آغاز شد و در اواخر 1355 به بهره‌برداري رسيد.
مساحت دریاچه 7 هکتار و عمق آن در قسمت‌هاي مختلف بین 3 تا 7 متر است. این دریاچه از ارزش‌های توریستی درون‌شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است.
کیو در لری خرم‌آبادی به معنی "کبود‌رنگ" و "آبی" است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه ‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.
آب دریاچه از چشمه تأمین می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود. در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهر بازی و چشم‌انداز زیبایی وجود دارد.
کیو یک دریاچه و سرآب فصلی است، اما شهرداری خرم‌آباد هم‌اکنون آب سرچشمه دائمی گلستان که در زیر قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد را به منظور دائمی کردن دریاچه کیو داده است.
در سال‌های اخیر اقداماتی جهت حفاظت از منابع تامین کننده آب دریاچه و همچنین چراغ‌گذاری و ترمیم نرده‌های اطراف دریاچه صورت گرفت. طرح‌هایی نيز برای ایجاد فواره و آب‌نما در دریاچه در دست بررسی است.
اينك درياچه‌ي زيباي كيو كه در طول سال تفرجگاه مورد علاقه‌ي اهالي خرم‌آباد است، با استقبال مسافران نوروزي مواجه شده است:
 
گزارش تصویری: تفريح مهمانان نوروزی در دریاچه کیو خرم‌آباد و اسکله قایقرانی





ارسال کننده: سيد احمد  موسوي / سرپرست روزنامه خبر ورزشی در لرستان
 

دیدگاه‌ها  

#1 پیامنی 1394-01-08 01:00
خرم آباد میشه لاس وگاس استانهای دیگه اما خودمون بدبخت می مونیم
نقل قول کردن
#2 مرادی 1394-01-11 07:59
سلام . اسم این دریاچه طوری که در منابع قدیمی نوشته شده کیو نیست و (کوه آب) است . کوه آب یعنی آبی که از کوه می آید، چون بر سر مسیر تردد لک زبانان محترم منطقه بوده کم کم نامش به کیو تغییر داده شده است. در این زمینه هم سند تاریخی موجود می باشد.
___________________________
يافته: سلام و سپاس. ممنون مي‌شويم تصوير سند را براي ما ايميل كنيد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا