یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

گزارش تصويري: مراسم مويه‌خواني سنتي با استقبال مردم دلفان مواجه شدمور یا مویه‌، نوایی حزن‌انگیز است که سابقه‌ای دیرینه در تاریخ مردم لک‌، لر و کرد‌زبان دارد.

به گزارش يافته به نقل از نسيم دلفان، این آوای غم‌انگیز در ميان عشایر اقوام دیگر به ندرت دیده شده اما آن‌چه که مسلم و بدیهی است جایگاه ویژه این سوزناله در بین اقوام لک‌نشین است.

امروزه مرکزیت این آوای سنتی در شهرستان دلفان لرستان قرار گرفته است به طوری که اکنون 4 سال است که دلفان به عنوان دبیرخانه برگزاری و احیاء این سنت دیرینه و تاریخی شناخته شده است.

البته نباید از تلاش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان در این راستا غافل شد زیرا با توجه به تلاش برخی شهرستان‌های دیگر از جمله کوهدشت لرستان برای به دست گرفتن مرکزیت این آوای سنتی که به واقع باید آن را هنری بی‌‌بدیل نامید، مسوولان اين اداره در دلفان از هیچ کوششی فرو گزار نكردند و رسمأ دبیرخانه این سوگواره را به نام دلفان ثبت نمودند.

امسال نیز به مناسبت ایام رحلت جان‌گداز رهبر فقید انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) چهارمین سوگواره مویه در دلفان برگزار گردید و با استقبال بی‌نظیر مردم این دیار و مهمانانی از دیگر شهرستان‌ها قرار گرفت.

مسوول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دلفان در اين خصوص گفت‌: برای شرکت در این سوگواره ۱۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده بودند که پس از بررسی‌های هيأت داوران ۲۱ نفر توانستند به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

یوسف نوری‌زاده از حضور مویه‌خوانانی از استان‌های لرستان، ایلام و کرمانشاه در این مراسم خبر داد و تاکید کرد: سطح رقابت بین مویه‌خوانان سال به سال افزایش می‌یابد و همین امر موجب استقبال خوب شرکت‌کنندگان و همچنین مردم از این سوگواره شده است.

نکته جالب توجه این مراسم علاوه بر حضور پرشور مردم شهرستان دلفان و برخی از شهرستان‌های مجاور، حضور مسوولان منطقه از جمله نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی‌، فرماندار دلفان، اعضاء شورای شهر و مدیران ادارات شهرستانی بود.

گزارش تصويري: مراسم مويه‌خواني سنتي با استقبال مردم دلفان مواجه شد

گزارش تصويري: مراسم مويه‌خواني سنتي با استقبال مردم دلفان مواجه شد

گزارش تصويري: مراسم مويه‌خواني سنتي با استقبال مردم دلفان مواجه شد

گزارش تصويري: مراسم مويه‌خواني سنتي با استقبال مردم دلفان مواجه شد

 

براي مشاهده تصاوير در اندازه بزرگ‌تر آن‌ها را در حافظه رايانه ذخيره كنيد

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا