یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

برای چهارمین سال متوالی، همایش پیاده‌روی خانوادگی جنگلانه در خرم‌آباد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یافته، صبح امروز همایش پیاده‌روی خانوادگی جنگلانه با حضور جمعی از مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد در محل بام لرستان برگزار شد.
در این همایش که انجمن‌های زیست‌محیطی هم حضور داشتند پس از پیاده‌روی همگانی، حاضرین اقدام به کاشت نهال، بذر بلوط، بادام‌کوهی و پسته وحشی نمودند.

بذردهی بلوط 8 ساله
پدر بلوط لرستان در این همایش گفت: نهال 8 ساله بلوط بام لرستان به مرحله بذر دهی رسیده‌اند.
مظفر افشار با بیان اینکه طرح جنگلانه هرساله در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: هر استان، گونه‌های بومی خود را کاشت می‌کند و ما در استان لرستان نیز که گونه بومی ما در رأس، بلوط است را کاشت می‌نماییم.
وی با بیان اینکه درخت بلوط حدود 2 هزار سال عمر می‌کند، خاطرنشان کرد: بادام‌کوهی نیز که سال اول هم نیاز به آبیاری ندارد جز اولویت‌های بعدی ما قرار دارد.
پدر بلوط لرستان با اشاره به اینکه امروز، گونه‌های بومی گیرچ (زالزالک وحشی)، مرور (گلابی وحشی)، قلنگ (پسته وحشی)، تاک (داغداغان) را کاشت کرده‌ایم، تصریح کرد: طول عمر این ‌گونه‌های بومی بین هزار تا هزار و 800 سال است.
افشار عنوان کرد: گونه‌های بومی نیاز به‌جز یک تا 3 سال اول نیاز به آبیاری اندکی ندارد و با توجه به اینکه کشورمان رو به کم‌آبی می‌رود ما باید روی درخت‌هایی کارکنیم که در آینده نیازی به آبیاری نداشته باشند.
وی با بیان اینکه جهان به‌سوی درختان برگ‌پهن می‌رود، افزود: هر چه برگِ یک درخت پهن‌تر باشد، اکسیژن بیشتری تولید و گازهای سمی بیشتری دریافت می‌کند.
پدر بلوط لرستان خاطر نشان کرد: درخت بلوط برگ‌پهن است و اکثر مسؤولین نیز باید تلاش کنند که درخت بلوط را در کل کشور زیر کشت بیاورند.
افشار با بیان اینکه بلوط 8 ساله ما امروزه بذر داده است، افزود: این در صورتی است که درخت بلوط حدود 40 سال پس از کاشت، بذر می‌دهد.
وی گفت: تخریب جنگل‌های بلوط متأسفانه توسط انسان‌ها صورت می‌گیرد و زوال بلوط در استان‌هایی که تحت تأثیر ریزگرد هستند وجود دارد.
پدر بلوط لرستان تأکید کرد: هدف ما در این همایش‌ها و فراخوان‌ها، سلامت زمین است و تنها کاری که از دست ما و مردم برمی‌آید، کاشت درخت است.
 
* در حاشیه:
*
این طرح با هدف احیاء و بازسازی رویشگاه‌های آسیب‌دیده، توسعه کمربند سبز و تثبیت خاک 2 هزار و 500 بذر بلوط، هزار و 500 نهال بلوط و 10 کیلو بادام‌کوهی، غرس و کاشته شد.
*کودکان خردسال با دست‌های کوچکشان و به همراه بیلچه‌های کوچک بذرهایی از جنس بلوط را کاشتند.
*هوا به‌اندازه‌ای سرد بود که به‌سختی می‌شد اقدام به کاشت بذر و نهال نمود اما شوق مردم و علاقه‌مندان به محیط‌زیست گرمای وجود را تقویت و سرما را به فراموشی می‌سپرد.
*در این همایش سجاد بابایی عضو شورای شهر، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم‌آباد نیز حضور داشتند و بهتر این بود که سایر مدیران در چنین برنامه‌هایی حضورداشته باشند.
* در تیزر تبلیغاتی که برای دعوت مردم به این همایش منتشرشده بود نام و لوگوی چند نهاد و سازمان درج‌شده بود اما خبری از نمایندگان و یا مدیران آن‌ها نبود!(پیشنهاد می‌شود مدیران این دستگاه‌ها در کنار مردم باشند و خود را جدا از مردم ندانند و در این‌ کارهای نیک به همراه سایر کارکنان حضور پر رنگ داشته باشند).












خبر و عکس: مصطفی باقری/ یافته

دیدگاه‌ها  

#1 bahram 1396-10-15 14:28
خدا خیرت بده مرد بزرگ
نقل قول کردن
#2 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-15 14:50
بام خرم آباد قرار بود نگین گردشگری غرب کشور باشد!!!اما به کلکسیونی کم نظیر از طرح های نیمه تمام تبدیل شده...
نقل قول کردن
#3 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-15 14:55
مسئولان محترم لرستان آیا می دانید اگر پروژه های هتل5ستاره افلاک،هتل4ستاره پارسیان،پارک آبی جزیره،موزه حیات وحش،موزه آب،تله کابین،پل معلق،تله سیژ،بانجی جامپینگ،زیپ لاین،سایت صخره نوردی و ایستگاه ورزشی پاراگلایدر در بام خرم آباد تکمیل و اجرا گردند برای چند هزار تن از جوانان بیکار فرصت شغلی ایجاد می شود؟؟؟!!!آیا می دانید که سرمایه های منحصر به فرد شهر خرم آباد به جای بهره برداری یکی پس از دیگری در حال تباهی هستند؟؟؟
نقل قول کردن
#4 سپهر عاشق خرم آباد 1396-10-15 14:59
زیرساختهای اولیه مجتمع بام شهر خرم آباد از جمله جاده،نرده های حفاظتی،برج های نوری،چراغ های تزیینی،سطل زباله و...دچار فرسودگی و تخریب شده اند چون از زمان افتتاح بام در اواخر دهه هشتاد هیچ وقت مورد تعمیر و نوسازی قرار نگرفته اند!بروید کوه صفه اصفهان را ببینید که نصف بام خرم آباد هم نیست اما چه نقشی در رونق گردشگری و توسعه اقتصادی اصفهان دارد.
نقل قول کردن
#5 شهروند 1396-10-16 01:56
خیلی عالی . مردمان دیار لرستان باعث افتخار. هستن
نقل قول کردن
#6 امیرحسین 1396-10-16 14:07
خیلی ممنونم اقای افشار که مردمو را به این کار ها دعوت میکنی
نقل قول کردن
#7 سلمان شکاریان فرد 1396-10-27 04:18
با سلام خسته نباشی به پدر دلسوز بلوط ایران مهندس افشار خیلی خیلی خوشحالم که در این چند ما که در خدمت مهندس افشارهستیم هر لحظه راه درست زیستن ودرست بودن وخیلی چیزهای دیگررو یادگرفته ایم از این پدر دلسوز ایران زمین .
(( ولی ای کاش مهندس افشار ها زیادی توی شهر کارشون رو دلسوز آنه انجام میدادم تا خرمی آباد داشتیم))
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا