صبح عاشورا است و لرستانی‌های پایتخت گرد هم آمده‌اند تا همپای تمام لرستانی‌های کشور، خاکی‌ترین آئین عاشورایی جهان را برگزار کنند.
از ساعات آغازین روز عاشورا، نوای آشنا، اما دلگیر "ساز و دهل" جمعیت عزادار را با هر جایگاهی به سوی میعادگاه لرهای پایتخت در "هيأت عشاق‌العباس" واقع در بلوار فردوس تهران فرا می‌خوانند.
خاک رس که از عصر روز تاسوعا مهیا شده، با گلاب مخلوط گردیده تا گِل روز عاشورا آماده میزبانی از عزاداران باشد. عزادارانی که بی‌تابِ حادثه‌ای ناگوار هستند.
جمعیت یک‌به‌یک فرا می‌رسند و در کنار حوضچه زانو زده تا گل ماتم به سر گیرند.
عزاداران با شرکت در این آیین کهن، وفاداری و دلدادگی خود را به ائمه اطهار و در رأس آن‌ها حسین‌ابن‌علی نشان می‌دهند.
ساعتی از مراسم گذشته و آیین گِّل در جریان است؛ غریبه‌ای که توجهش به مراسم جلب شده از میاندار حوضچهِ، در باره این آیین می‌پرسد...
پیرمرد متولی حوضچه با خوش‌رویی از " آئین گِل" برایش می‌گوید و این که مالیدن گِل به شانه‌ها از دیرباز در مراسم عزای لرستانی‌ها رسم بوده و این مراسم از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع مي‌شود. در روز هفتم محرم همه عزاداران حسيني به حمام رفته و پس از اصلاح سروصورت و نظافت کامل، لباس‌هاي تميز مي‌پوشند، در تاسوعا نيز عزاداران خاک مخصوصي بنام گل باغچاله (گل رس) را تهيه کرده و در ميدان‌هايي كه با آجرچینی در جلوي تکيه‌هاي شهر درست مي‌شود مي‌ريزند و در روز عاشورا اين خاک را با گلاب مخلوط کرده و در حوضچه‌هایی می‌ریزند. در روز عاشورا مردمان عزادار از صبح عاشورا با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در آن می‌غلتند و سروصورت را با گل می‌پوشاند.
مرد غریبه با شنیدن پیشینه این آیین و در حالی که احترام به این مراسم در چهره‌اش موج می‌زند، کنار حوضچه گِل زانوزده و با عزاداران لرستانی در این آیین همراه می‌شود.
حکایت این مرد غریبه، حکایتی تکراری در مراسم امروز است، حکایت همسایه‌ها و مردمان در حال گذر که ابتدا مات و مبهوت به مراسم می‌نگرند و دقایقی نمی‌گذرد که فارغ از قوم و زبان، همراه لرها می‌شوند.
زنان و دختران نیز همپای مردان، ارادت و بندگی خود را نسبت با سالار شهیدان نشان داده و در این مراسم حضور دارند. این بانوان در روز عاشورا با شرکت در آیین گِل اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را به نمایش می‌گذارند.
ساعتی که می‌گذرد، جمعیت عزادار، تمام کوچه‌های محل را در بر گرفته اند و خیمه عشاق العباس لرستانی‌ها مهمانان زیادی را از مردمان سراسر کشور به خود جلب کرده است، آن‌ها زیباترین و پرشورترین آئین‌های اهالی لرستان را تا برگزاری نماز ظهر عاشورا به‌جا می‌آوردند.


 پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها

گزارش و عکس: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته- تهران