یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

صبح عاشورا است و لرستانی‌های پایتخت گرد هم آمده‌اند تا همپای تمام لرستانی‌های کشور، خاکی‌ترین آئین عاشورایی جهان را برگزار کنند.
از ساعات آغازین روز عاشورا، نوای آشنا، اما دلگیر "ساز و دهل" جمعیت عزادار را با هر جایگاهی به سوی میعادگاه لرهای پایتخت در "هيأت عشاق‌العباس" واقع در بلوار فردوس تهران فرا می‌خوانند.
خاک رس که از عصر روز تاسوعا مهیا شده، با گلاب مخلوط گردیده تا گِل روز عاشورا آماده میزبانی از عزاداران باشد. عزادارانی که بی‌تابِ حادثه‌ای ناگوار هستند.
جمعیت یک‌به‌یک فرا می‌رسند و در کنار حوضچه زانو زده تا گل ماتم به سر گیرند.
عزاداران با شرکت در این آیین کهن، وفاداری و دلدادگی خود را به ائمه اطهار و در رأس آن‌ها حسین‌ابن‌علی نشان می‌دهند.
ساعتی از مراسم گذشته و آیین گِّل در جریان است؛ غریبه‌ای که توجهش به مراسم جلب شده از میاندار حوضچهِ، در باره این آیین می‌پرسد...
پیرمرد متولی حوضچه با خوش‌رویی از " آئین گِل" برایش می‌گوید و این که مالیدن گِل به شانه‌ها از دیرباز در مراسم عزای لرستانی‌ها رسم بوده و این مراسم از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع مي‌شود. در روز هفتم محرم همه عزاداران حسيني به حمام رفته و پس از اصلاح سروصورت و نظافت کامل، لباس‌هاي تميز مي‌پوشند، در تاسوعا نيز عزاداران خاک مخصوصي بنام گل باغچاله (گل رس) را تهيه کرده و در ميدان‌هايي كه با آجرچینی در جلوي تکيه‌هاي شهر درست مي‌شود مي‌ريزند و در روز عاشورا اين خاک را با گلاب مخلوط کرده و در حوضچه‌هایی می‌ریزند. در روز عاشورا مردمان عزادار از صبح عاشورا با پوشیدن لباس مشکی در کنار حوضچه حاضر می‌شوند و به نوبت در آن می‌غلتند و سروصورت را با گل می‌پوشاند.
مرد غریبه با شنیدن پیشینه این آیین و در حالی که احترام به این مراسم در چهره‌اش موج می‌زند، کنار حوضچه گِل زانوزده و با عزاداران لرستانی در این آیین همراه می‌شود.
حکایت این مرد غریبه، حکایتی تکراری در مراسم امروز است، حکایت همسایه‌ها و مردمان در حال گذر که ابتدا مات و مبهوت به مراسم می‌نگرند و دقایقی نمی‌گذرد که فارغ از قوم و زبان، همراه لرها می‌شوند.
زنان و دختران نیز همپای مردان، ارادت و بندگی خود را نسبت با سالار شهیدان نشان داده و در این مراسم حضور دارند. این بانوان در روز عاشورا با شرکت در آیین گِل اوج عزای خود در شهادت امام حسین (ع) را به نمایش می‌گذارند.
ساعتی که می‌گذرد، جمعیت عزادار، تمام کوچه‌های محل را در بر گرفته اند و خیمه عشاق العباس لرستانی‌ها مهمانان زیادی را از مردمان سراسر کشور به خود جلب کرده است، آن‌ها زیباترین و پرشورترین آئین‌های اهالی لرستان را تا برگزاری نماز ظهر عاشورا به‌جا می‌آوردند.


 پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها پایتخت کشور تحت تاثیر اصیل‌ترین آیین لرستانی‌ها

گزارش و عکس: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته- تهران

دیدگاه‌ها  

#1 وحید 1395-07-21 10:48
بسیار هم زیبا…خدا اجرشان دهد
نقل قول کردن
#2 دریک 1395-07-21 12:00
قبول درگاه حق و سیدالشهدا باشه
نقل قول کردن
#3 محمدآریان 1395-07-21 14:31
خدا به بانیان این هیات بانظم که فرهنگ غنی عزاداری لرستان وقوم لررا درپایتخت ایران وبین سایراقوام ایران عزیز به نمایش گذاستنداجرعطاءک ند امروزهم آیین گل افتادن به زیبایی وباشکوه برگزارگردید
نقل قول کردن
#4 سپهر 1395-07-21 15:39
همانطور که پیشبینی میشد روشنفکرنماهای از خدا بی خبر امسال هم در واکنش به برگزاری آیین باشکوه گل توهین به لرستانیها را تکرار کردند.دهن کجی هایی که می کنند اصلا قابل تحمل نیست.به چه زبانی باید به این مغزفندقیها بگوییم تاریخچه این رسم لرها به چند هزار سال قبل باز میگردد و مربوط به دوران معاصر نیست؟
نقل قول کردن
#5 فرهادی 1395-07-21 18:02
به گمان برخی این رسم هزینه زا است و مربوط به همین اواخر است و کارکردی مذهبی دارد.نمیدانند زمانیکه تیمور به لرستان لشکر کشید و با مقاومت لرها روبرو شد و لرها برای کشته شدگان خود در جنگ با تیمورلنگ همین رسومات را تکرار کردند آنزمان که هنوز صفویه نبود آنزمان که شیعه مذهبرسمی نشده بود.باید در این زمینه محققان و دانشجویان ما تحقیق کنند تا دستشان در مواجهه با نقادان خالی نباشدبنظرم ریشه این شیوه عزاداری به دوران باستان و تمدن بین النهرین و بابل و سومر میرسد چون دجله و فرات دو رود پرآب در بین النهرین خاک حاصلخیز و گل مانند و رسوبات را با خود می آورد و اولین بناهای خشتی را همینها ساختند و احتمالا برای عزاداری به کنار رود میرفتند و بخود گل میمالیدند و تمدن کاسیت و عیلام و ماد هم با مراودات و ارتباطاتی که با این تمدنها داشتند برخی رسومات و اعتقادات را وامگیری کردند.حماسه گیل گامش متعلق به بابل باستان است ولی در الواح گلی عیلام باستان و مفرغهای لرستان رگه هایی از آن دیده میشود.بایدتحقیق ات جامعی انجام داد
نقل قول کردن
#6 شهروند 1395-07-21 18:16
با سلام و تشکر از تلاش شما در پوشش اخبار استان، بخصوص اخبار اخیر مربوط به مراسم تاسوعا و عاشورا.
می خواستم خواهش کنم اگر امکانش هست و اخبار منتشره در رابطه با تاسوعا و عاشورا دارای برچسب هستند، علاوه بر برچسب های فارسی از برچسب های لاتین ashoora و ashura هم استفاده کنید تا ان‌شاءا... در فضای مجازی تبلیغ درستی برای مذهب شیعه باشه، به جای شیعه ی انگلیسیو مراسم قمه زنی!!!
موید باشید.
نقل قول کردن
#7 کوشکی 1395-07-21 23:28
چرا نمینویسند لرهای پایتخت که جمعیت بیشتری استقبال کنند؟چرا مینویسند لرستانیها؟؟؟
نقل قول کردن
#8 ایران 1395-07-22 00:16
آیین خاص و خوب است.تبلیغ خوب شود تا جا بی افتد.
نقل قول کردن
#9 شكوري 1395-07-22 02:19
بايد به تمام نظرات حتي مخالفين اين ايين احترام گذاشت به عقيده بسياري از لرستاني ها رسم خوبي است در كل هييت لرستاني ها هييت خوب ولي در عين حال بي نظمي است
نقل قول کردن
#10 توسلی 1395-07-22 10:01
به نقل از شكوري:
بايد به تمام نظرات حتي مخالفين اين ايين احترام گذاشت به عقيده بسياري از لرستاني ها رسم خوبي است در كل هييت لرستاني ها هييت خوب ولي در عين حال بي نظمي است

جناب شکوری این هیعت پنج سال است که تاسیس شده و طبیعی است که بزمان احتیاج دارد که جا بیفتد ولی خود شما دوست عزیز چه قدم مثبتی در جهت نظم پذیری بالا در این هیعت انجام دادید؟
تک تک ما مسؤلیم
نقل قول کردن
#11 شكوري 1395-07-22 13:26
جناب توسلي عزيز من از ابتدا در اين هييت البته سه روز اول رو حضور دارم اعتراف ميكنم قدمي براي پيشرفت هييت انجام ندادم كه دليلش هم حضور سياسيوني است كه در پي خودنمايي براي انتخابات هاي آتي هستند كه من از مشاركت در چنين جوهايي متنفرم امسال هم كانديداهاي دور بعد مجلس و گزينه هاي احتمالي حضور پررنگي مخصوصا در رسانه هاي انعكاس دهنده ي هييت داشتند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا