یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پروژه احداث بام شهر خرم‌آباد به وسعت تقریبی ۸۰۰ هکتار از سال 89 آغاز و تابه اکنون ادامه دارد.
مجموعه‌ای که رصدخانه و باغ‌وحش آن ایجاد شده است؛ اما هنوز بخش‌های زیادی از آن ناتمام مانده و کمبودهایی همچون وضعیت نامناسب جنگل‌کاری و فضاي سبز آن خودنمایی می‌کند.
این روزها نیز از اجرای پروژه بام دوم خرم‌آباد «بام خاطره‌ها» مشرف به محله پشت بازار صحبت می‌شود، پروژه‌ای به مساحت 44 هكتار.
در همین رابطه نیز چهارم شهريورماه امسال استاندار ده مصوبه را جهت تسهيل در اجرای این پروژه برای دستگاه‌های استان تدوین کرد.
 
سؤال:
آيا تعريف يك سازمان براي بام شهر و بام خاطره‌ها لازم نيست؟
چراکه يك سازمان قطعاً براي پروژه‌هایی همچون بام شهر و بام خاطره‌ها نقش راهبردي دارد. همچنین حواشي و مسائل پيراموني همچون تغيير و تحولات در مديريت دستگاه‌ها، براي توسعه آن مانع نشده و از سلیقه‌ای عمل كردن متولیان نيز جلوگيري می‌کند.
در همین خصوص محمد قاسمي در يادداشت خود كه در يافته منتشر شد به درستي به اين مسئله پرداخت و به نكته قابل تأملي نیز اشاره نمود:
" اگر متولی توسعه بام مشخص شود، اگر طرح جامع و تفصیلی بام تهیه گردد و اگر تحت یک مدیریت واحد، کارآمد و کار بلد اداره شود، بدون شک به یک جاذبه منحصربه‌فرد تبدیل شده و در آسمان گردشگری کشور همچون ستاره‌ای خواهد درخشید.
برای انجام این مهم، به صداقت بیشتر و همت فزون‌تر نیاز است و البته راهی دراز در پیش."
 
مثال:
بخش شمالی شهرستان تبریز رشته بلندی‌های سرخ‌فام معروف به عینالی (عون بن علی) واقع شده است که مرتفع‌ترین نقطه آن 1960 متر از سطح دریا می‌باشد.
کوه عینالی به مجموعه‌ای از قلل، تپه‌ها، دره‌ها و ... گفته می‌شود که در محدوده جغرافیایی معینی قرار گرفته‌اند. این کوه جزء کوه‌های "مورو" می‌باشد و در سمت جنوب کوه عینالی، شهر تبریز واقع شده است. از کوه‌های مهم نزدیک به کوه عینالی کوه دند می‌باشد و از کوه‌های دیدنی و خاص منطقه است.
علاقه و دل‌بستگی مردم منطقه به کوه عینالی به حدی است که مردم عادی و کوهنوردان منطقه، آن را قابل قیاس با هیچ کوهی نمی‌دانند.
باور مردم بر آن است که این کوه، تبریز را در دامن خویش جای داده و قله‌ی آن نزدیک‌ترین مکان به آسمان، برای نیایش است.
کوهنوردان تبریزی نیز در ذهن ناخودآگاه خود از این که ورزش خود را از این کوه آغاز می‌کنند احترام مخصوص و درخور توجهی به این بلندی سرخ فام از خود نشان می‌دهند.
همچنین در بالای کوه بقعه‌ای بنا شده است که اصل بنا مقبره و مسجد است (قدمت: دوره ايلخاني قرن 9 هجري) اين بنا به عينال - زينال يا عينالي و يا بقعه عون بن علي نيز مشهور است.
اين پروژه زيرمجموعه شهرداري تبريز می‌باشد و معرفي سازمان، عملكرد سازمان، کمیته‌های سازمان، مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری و غيره... در دسترس عموم قرار دادند و در سايت خود چارت سازماني، اهداف، اختيارات و عملكرد سازمان معرفي می‌کنند كه علاوه بر جنبه تبليغي، زحمات مسئولين هم بيشتر ديده می‌شود و با توجه به عملکردها نقد و بررسي هم راحت‌تر است و گردشگران، نهادهاي مردم‌نهاد به‌راحتی با مديران اجرايي پروژه ارتباط برقرار می‌کنند و در ادامه هم به جاي واگذاري مسئولیت‌ها به دستگاه‌های متعدد شاهد ايفاي نقش کمیته‌های سازمان همچون فرهنگي، عمراني، زيباسازی و طراحي و علمي هستيم.
به دليل اطلاع‌رسانی به موقع در مناقصه‌ها و سهولت در مشاركت و سرمایه‌گذاری نقش مهمي رو ايفا می‌کند كه در نمونه ذكر شده بيست و سه طرح در نظر گرفته‌اند
اين موارد گوشه‌ای از مزاياي تشكيل يك سازمان است و می‌تواند مشكلاتي مثل نیمه‌کاره ماندن هتل و ساختمان دانشكده محیط‌زیست و اتفاقاتي همچون آتش‌سوزی‌های مكرر و كم و کاستی‌ها در باغ‌وحش رو به حداقل برساند. (باغ‌وحش بيشتر از امكانات از بلاتكليفي و يا رفع مسئولیت‌ها متضرر شده است)

نکته:
بیان اين مطلب مقایسه دو پروژه خرم‌آباد و تبریز نیست بلکه توضیح برای بیان اثرات مثبت تشکیل سازمان جهت برنامه‌ریزی و اجرای بهتر پروژه است.

تشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری است
تشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری استتشكيل سازمانی برای بام شهر خرم‌آباد ضروری است

توضیح: امكانات رفاهي تفريحي تفرجگاه عينالي:

1 تله كابين
2 رستوران بام تبريز
3 بوفه و کافی‌شاپ
4 سالن سرپوشيده چندمنظوره (رستوران، آمفی‌تئاتر و محل بازی کودکان)
5 مجتمع بین‌راهی رفاهي و خدماتي
6 مركز امداد و نجات كوهستان
7 نصب آلاچیق، آبخوری، صندلي و نیمکت، سطل‌های زباله
8 احداث 2 باب زمین ورزشی چمن مصنوعی روباز (بالای عینالی)
9 راه‌اندازی 4 دستگاه تاکسی ون برای انتقال گردشگران بخصوص افراد مسن
10 نصب وسایل ورزشی


گزارش: علی محمدی/ پایگاه خبری یافته




دیدگاه‌ها  

#1 حمید ت 1395-06-31 11:25
باور بفرمایید بام لرستان، اگر پروژهاش اجرا میشدن و نیمه کاره رها نمیشدن الان خیلی بهتر و مجهزتر از تفرجگاه عینالی تبریز بود.متاسفانه شُل کاری و نداشتن پشتکار در اجرای پروژها در این استان تبدیل به بخشی از روحیات برخی مدیران شده .......
نقل قول کردن
#2 کیانژاد 1395-06-31 12:23
احسنت.ایکاش بام ملایر را هم نشان میدادید که چه امکانات به روزی دارد ولی بام خرم آباد که پروفسور دهمرده بمنظور یک منبع درآمد پایدار و باهدف رونق گردشگری شهر آنرا ساخت متأسفانه دنبال نشد و فقط به یک جاده اکتفا شد.نه هتل,نه رستوران نه کلانتری نه تله کابین نه درختکاری و فضای سبز نه دانشکده محیط زیست و دانشکده خبر هیچکدام را اجرایی نکردند.و به پاتوقی برای معتادین و ارازل و اوباش تبدیل شده
نقل قول کردن
#3 مجید 1395-06-31 14:00
یه شهربازي مدرن بزنید مثل بام رامسر بقيشو خدا ميرسونه شما زحمت نکشید لطفا
نقل قول کردن
#4 همشهری 1395-06-31 16:19
متاسفانه ندانم کاری ها اینجور جاهاست که به چشم میخوره بام خرم اباد الان که هیچی نداره انقدر گردشگر میره وای به اون روزی که بهش برسن و امکانات براش بذارن . واقعا حیف این همه ظرفیت برای شهر
نقل قول کردن
#5 میرزاوند 1395-06-31 16:47
خدا خیرشان دهد چه سرمایه و منبع پایدار اقتصادی را داریم و بدون استفاده بحال خودش رهایش کردیم…واقعأ نوع نگاه به بام خرم آباد و تبریز تفاوت جهان بینی و آینده نگری را به وضوح نشان میدهد
نقل قول کردن
#6 بهمن 1395-07-05 01:53
درود بر دلسوز خرم آباد دکتر احمدی نژاد .
اگه بیاد انشااله همه چیز درست میشه به خدا .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا