یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

لرستان را به علت وجود جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی با نا‌م‌های مختلف می‌شناسند، نام‌هایی چون لرستان سرزمین مفرغ، ترانه و بلوط، آبشارها، پل‌ها، دریاچه، دشت، کوه، قلعه‌های فراوان و ...
عده‌ای نیز از لرستان به عنوان سرزمین چشمه‌ها و سراب‌ها یاد می‌کنند؛ چشمه‌هایی که باید از آن‌ها به عنوان موهبت الهی یاد کرد.
برخی از این سراب‌ها و چشمه‌ها به علت توجه و قرار گرفتن در موقعیتی خاص شرايط مناسبي را جهت جذب گردشگر به وجود آورده‌اند.
کيو و چشمه‌های گلستان در خرم‌آباد، سراب هنام و کهمان در الشتر، سراب چگني، گرداب سنگی در خرم‌آباد، سراب سفيد، زارم، کرتول، جانيزه، زرشکه و چشمه‌های ونايي، دره خوني، هفت‌چشمه و اسل در بروجرد و اشترينان، سراب غار تمندر و گردکانک، ماهي چال، فرسيان، گايکان، سر دره، رود آب در اليگودرز، چشمه سیاب کوهدشت، سراب چشمه و رودک در دورود و چشمه فلفلي در ازنا از جمله این چشمه‌ها و سراب‌های زیبا در لرستان هستند.
چشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شدهتعدادی از چشمه‌ها و سراب‌ها نیز علیرغم زیبایی همچنان مهجور مانده و هیچ توجهی به آن‌ها نمی‌شود.
یکی از این چشمه‌ها، "چشمه تیان" در ازنا است که تاکنون کمتر معرفی شده و به‌نوعی به سادگی از کنار آن گذشته‌ایم.
برای آشنایی با این چشمه در یکی از روزهای گرم تیرماه 95 عازم شهرستان ازنا می‌شویم. اطلاعات اولیه حاکی است که این چشمه در حدفاصل شهرهای دورود و ازنا قرار دارد.
بعد از طی حدود 25 کیلومتر از دورود، وارد روستای میان‌رودان از روستاهای شهرستان ازنا می‌شویم، بعد از کمی پرس‌وجو، دو تن از اهالی روستا به نام‌های مرتضی و مجتبی حاجیوند برای آشنایی بیشتر با "چشمه تیان" با ما همراه می‌شوند.
در طول مسیر از مجتبی در باره راه‌های دسترسی به چشمه می‌پرسیم، او پاسخ می‌دهد که برای رفتن به چشمه تیان می‌توان از طریق روستای میان‌رودان با طی مسیری 3 کیلومتری، به سمت روستای بیدستانه رفت و در حاشیه جاده، این چشمه زیبا را دید؛ یکی دیگر از راه‌های دسترسی به این چشمه از طریق روستای سرسبز و قدیمی دربند در 15 کیلومتری شهرستان ازنا است که بعد از گذر از مسیری زیبا که شامل جویبارها، باغات، مزارع و صیفی‌کاری است و با طی کردن 6 کیلومتر به چشمه تیان خواهید رسید؛ هر دوی این مسیرها آسفالت است.
چشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شدهصحبت‌های ما خیلی به درازا نکشید که با اشاره دست مرتضی، چشمه تیان را در کنار جاده تیان- بیدستان دیدیم؛ چشمه‌ای که بی‌شک یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است.
چشمه‌ای در ارتفاع 2 هزار و 200 متری سطح زمین، با آبی بسیار زلال، شفاف و سرد که هر انسانی را به شوق می‌آورد.
مرتضی با اشاره به شکل گودالی چشمه و درباره این نعمت خدادادی می‌گوید: قطر گودال حدود 3 تا 4 متر است و عمق آن به 5 متر هم می‌رسد.
مجتبی گفته های او را تایید می‌کند و اضافه می‌کند: این چشمه فصلی است و در اوایل بهار به طور به یک‌باره فوران کرده و پرآب می‌گردد.
از حجم آب می‌پرسیم؛ مرتضی پاسخ می‌دهد: معمولاً با توجه به حجم بارشها و به‌خصوص بارش برف؛ آب‌دهی آن زیاد بوده و تا حدود 5 الی 6 ماه ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به یک‌باره خشک می‌شود.
مرتضی منبع اصلی تامین آب چشمه را ذوب شدن برف‌های اشترانکوه و تونل‌های زیرزمینی می‌داند و اضافه می‌کند: آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند.
از وی در باره چگونگی استفاده از آب چشمه می‌پرسیم، با تأسف می‌گوید که متأسفانه بهره لازم از این آب ‌گرفته نمی‌شود و آب با طی کردن مسیری، برخی از مزارع را آبیاری کرده و به رودخانه می‌ریزد.
چشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شده
مرتضی در باره دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌گوید: این منطقه به علت طبیعتی بکر، پوشش گياهي نادر و آب و هوایی معتدل یکی از مناطق بسیار زیبای استان است؛ او ادامه می‌دهد که سد تیان به همراه آبشار فصلی که در فاصله 1 کیلومتری این سراب قرار دارد سر سبزی و چشم‌انداز دیگری را در این منطقه ایجاد کرده است.
از مجتبی در باره استقبال مردم می‌پرسیم، او پاسخ می‌دهد که: چشمه تیان محل تفریح و گردش بسیاری از گردشگرانی است که یا بومی هستند و یا از قبل با این نعمت الهی آشنا شده‌اند.
مرتضی در باره تسهیلات و امکانات این محل برای گردشگران به تنها سطل فلزی نصب شده در محل اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: تنها امکاناتی که اینجا وجود دارد همین سطل است که گاه تخلیه آشغال‌هایش تا یک هفته به طول می‌انجامد و اگر شما قصد اقامت در این محل را داشته باشید هیچ‌گونه امکانات و خدماتی وجود ندارد.
او پیشنهاد می‌کند که لازم است نهادی مسئولیت این چشمه را به عهده بگیرید و شرایط لازم را برای توسعه گردشگری در منطقه فراهم کند.
با مرتضی و مجتبی خداحافظی می‌کنیم و ساعتی را در کنار چشمه و دیدن زیبایی‌های طبیعی منطقه سر می‌کنیم و به سفرمان پایان می‌دهیم.
حاصل این سفر و دیدن این چشمه زیبا ما را بیشتر به این واقعیت رساند که لرستان در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تبدیل استان به مقصد گردشگری با مشکل مواجه است و علیرغم تلاش‌های زیاد، هنوز در گام‌های اولیه هستیم و لازم است در این خصوص قدم‌های اساسی برداشته شود.
برای آبادانی لرستان و توسعه گردشگری به خصوص در چنین مناطقی می‌توان با ایجاد بستر لازم جهت ورود سرمایه‌گذار به منطقه، ایجاد تسهیلات رفاهی و گردشگری، تلاش جهت ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی، زیباسازی منطقه و ده‌ها اقدام دیگر گام‌های اساسی برداشت.

چشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شدهچشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شدهچشمه تیان ازنا؛ جاذبه‌ای زیبا اما فراموش شدهگزارش: عبدالرضا قاسمی

دیدگاه‌ها  

#1 دالوند ل 1395-04-07 13:22
سلام بر یافته
اگه عکس خودتان را در بین عکسها نمیدیم باورنمیکردم که تا ازنا برای تهیه این گزارش آمده اید.بافته برای همین است که یافته شده است.
به نوبه خودم و از طرف فعالان محیط زیست منطقه از شما قدردانی میکنم
نقل قول کردن
#2 حاجیوند 1395-04-07 13:28
از یافته برای تهیه این گزارش ممنونیم. اضافه کنید که روستای تیان سوپری دارد و اگر تشزیف بیارید میتونید از روستا خرید کنید
نقل قول کردن
#3 نوریان 1395-04-07 13:43
بسیار سپاس از گزارش اختصاصی- واقعا لرستان نیاز به توجه دارد.
باور کنید که گردشگری تمام جوانان را مشغول خواهد کرد
نقل قول کردن
#4 حمید ت 1395-04-07 14:16
زیبای های لرستان تمامی ندارن ....واقعا تعجب میکنم وقتی می بینم که مردم ایران فقط استانهای شمالی رو برای گردشگری می شناسن.....
نقل قول کردن
#5 شاهرخ 1395-04-07 15:21
لرستان جاهای دیدنی و ناشناخته بسیاری دارد که می بایستی برای گردشگری تبلیغ شوند و بهتراست از مردم هر روستا یا شهری تحقیق وپرس وجو کنید تا جاهای جذاب ودیدنی درحوضه گردشگری شناخته شوند
متاسفانه خیلی از جاهای دیدنی لرستان شناخته شده نیست
نقل قول کردن
#6 علی م 1395-04-07 16:47
واقعا همه جای لرستان زیباست.
نقل قول کردن
#7 احمدیان 1395-04-07 17:54
یافته جان واقعا" واقعا" لذت بردم.
درود بر کامی دولتشاه و اقای قاسمی که با هم جور برخی مسولین را میکشند و جاهای نادر را به دیگران معرفی میکنند.
یکی از وظیفه های رسانه های ما هم همین است.
بسیار بسیار سپاس از یافته مردمی
نقل قول کردن
#8 مولود 1395-04-08 08:25
عجب و عجب
بسیار زیبا. حض کردم
ممنون یافته
نقل قول کردن
#9 م.....‌‌‌س 1397-06-01 06:51
لرستان همه چیز دارد‌...شاید صاحب نداره
نقل قول کردن
#10 احمد 1398-06-17 13:33
كاش نقشه دقيق ميگذاشتيد
نقل قول کردن
#11 محمد فرامرزی 1399-01-06 23:50
تشکر میکنم از دوستان عزیز که زحمت تهیه گزارش و کشیدن .. ولی به جرات میتونم بگم عزیزانی که از اراک ، درود ، قم ، تهران ، خوزستان برای سفر در دل طبیعت روستای زیبای دربند از توابع شهرستان ازنا رو انتخاب میکنن واقعا از سفرشون لذت میبرن ،، واقعا جای ،،،، روستای زیبا و‌گردشگری دربند با مردمان بی نظیر ، با آغوش باز پذیرای گردشگران عزیز می باشد ،،.
نقل قول کردن
#12 ارمیا 1400-07-06 01:22
مرسی از گزارش زیباتون لرستان رو مابرای سال ۹۷ به عنوان عید گردی انتخاب کردیم به جرات میتونم بگم مردمانی واقعا خونگرم و مهمان نواز دارن جای بسیار بکر و زیبایی است با آب وهوای بسیار خوب و متاسفانه در گردشگری اصلا خوب معرفی نشده جای تلاش بیشتر
نقل قول کردن
#13 زیبا 1400-08-12 19:00
واقعا لرسو همش قشنه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا