ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻬﺮﯼ ﺑﺎ ﻣﻌﻀﻠﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺗﺮﺍﻓﯿﮏ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﻨﺠﻪ ﻧﺮﻡ ﻣﯽﮐﻨﺪ. به تظر ميرسد ﺷﻬﺮﻭﻧﺪان ﻭ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ اين موضوع ﺑﻪ ﯾﮏ اندازه ﻧﻘﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ و تدابير مسئولين در كنار رعايت قوانين و مقرارات و احترام به قانون و حقوق ديگر شهروندان، تا حد زيادي چارهگشاي اين مشكل است.
ﺷﻬﺮ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺧﺮﻡﺁﺑﺎﺩ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻗﺪﻣﺖ ﭼﻨﺪ صد ﺳﺎﻟﻪﺍﺵ، داراي بافت كهن و به خصوص در بخش غربي فاقد اصول شهري در ساخت خيابان و معابر بوده است، لذا ﺑﺎﯾﺪ ﺩﻗﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ در اين نقاط ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ.
ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺖ كه موضوع ترافيك ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢي ﺑﺎ ﺟﺬﺏ ﮔﺮﺩﺷﮕﺮ ﺩﺍﺭﺩ. لذا در اين ميان ﺑﻪ ﭼﻨﺪ نکته ﺍﺷﺎﺭﻩ ميشود، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﯿﺮﺩ:
1) ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﺗﻌﻤﯿﺮﮔﺎﻩ ﻭ ﺑﻨﮕﺎﻩﻫﺎﯼ ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ. ﺩﺭ صورتي كه ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺷﻬﺮ ﺯﯾﺮﺳﺎﺧﺖ لازم ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺻﻨﺎﻑ فراهم ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽ ﺩﻫﻨﺪ، ﺣﻘﻮﻕ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﯼ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭا ﭘﺎﯾﻤﺎﻝ ﮐﻨﻨﺪ و با پارك كردن خودروها جلوي نمايشگاهها، باعث ايجاد ترافيك حتي در بلوارهاي شريعتي و انقلاب ميشوند كه ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍقدامي قاطع ﻫﻢ به اين كار ناشايست ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻤﯽﮔﯿﺮﺩ.
2) ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺮﻣﯿﻨﺎﻝ در خرمآباد. ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻧﻮﺩ ﺩﺭﺻﺪﯼ ﭘﺎﯾﺎﻧﻪ ﻣﺴﺎﻓﺮﺑﺮﯼ(ﺑﺮﻭﻥ استانی) ﺣﺎﻝ دوباره ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺭﺳﯿﺪهآﻧﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﮑﺎﻧﯽ و دسترسي اصلاً در منطقه كرگانه به سمت محلات كورش و اسدآبادي به خاطر مشكل ورودي و خيابان تنگ منتهي به ترمينال ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﯿﺴﺖ!
3) ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻏﯿﺮﻫﻤﺴﻄﺢ (ﺯﯾﺮﮔﺬﺭ) ﮐﻪ ﺑﺎ ﺳﻠﯿﻘﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﺷﺪ ﺑﺎ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﺭﻭﮔﺬﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎﺗﺮﯼ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺩﺍﺩ. ﻭﻗﺘﯽ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺗﻘﺎﻃﻊ ﻏﯿﺮﻫﻤﺴﻄﺢ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺮﺍﻓﯿﮑﯽ ﺣﻞ ﻧﺸﺪﻩ، ﭘﺲ ﻋﻤﻼ ﮔﺮﻩﻫﺎﯼ ﺗﺮﺍﻓﯿﮑﯽ ﮐﻤﺎﮐﺎﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ.
4) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺯﯾﺮﮔﺬﺭ ﭘﻞﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﺷﻬﺮ. اين زيرگذرها به خصوص در مورد پل صفوي و پل حاجي نه تنها مرمت نميشوند بلكه مورد بيمهري قرار گرفته وبر اثر تصادم با وسايل نقليه گاه تخريب شده و آسيب نيز ميبينند. ساير زيرگذرهاي جديد نيز تعريفي ندارند و با وقوع يك بارندگي، آب زير آنها جمع ميشود و يا مسدود ميشوند ويا دوباره آسفالت كف آنها آسيب ميبيند و طراز دريچهها به هم ميخورد وباعث آسيبديدگي خودروها و در نتيجه كاهش سرعت عبور و مرور در اين نقاط و ايجاد ترافيك ميگردد.
5) ﺍﯾﺠﺎﺩ ﭘﻞﻫﺎﯼ ﻣﻮﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻞﻫﺎﯼ ﺩﺍﺋﻤﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺎ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﭼﻨﺪ ﺻﺪ ﻣﯿﻠﯿﻮﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﻞﻫﺎﯼ ﻣﻮﻗﺖ، ميشد پلهاي دائمي ايجاد كرد.
6) ايجاد سرعتگير و دستاندازهاي زياد و بعضا بيمورد در سطح شهر كه باعث كاهش سرعت خوردوها وايجاد ترافيك ميشود.
7) ﻧﺒﻮﺩ ﭘﺎﺭﮐﯿﻨﮓ ﮐﺎﻓﯽ ﺑﺎ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﺑﺎﻻ ﯾﺎ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﭘﺎﺭﮐﯿﻨﮓ ﻫﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ. متاسفانه ﻫﺮ ﻓﻀﺎﯼ ﺧﺎﻟﯽ ﯾﺎ ﻣﺘﺮﻭﮐﻪ ﺧﻮﺩﺟﻮﺵ ﯾﺎ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﺷﺪﻩ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺎﺭﮐﯿﻨﮓ ﺷﺪﻩ ﺍست و مركز و بازار اصلي شهر عملاً فاقد پاركينگ مناسب هستند.
8) ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻧﮑﺮﺩﻥ قوانين راهنمايي ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﯽ توسط برخي رانندگان بيفرهنگ. مثلا زماني كه ترافيك يك منطقه سنگين است، برخي افراد بيفرهنگ با سبقت كرفتن از لاين مقابل قصد جاي گذاشتن صف خودروها را دارند كه با اين كار باعث بستن لاين و افزايش ترافيك ميشوند. خلاء حضور پليس در چنين مواقعي به چشم ميآيد. پيشنهاد ميشود با اعمال جريمههاي سنگين براي چنين كساني، پليس فرهنگ نادرست اين قبيل افراد را كه فقط تابع زور هستند، اصلاح نمايد.
9) ﯾﮏ ﻃﺮﻓﻪ ﮐﺮﺩﻥ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥﻫﺎ، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻣﯿﺎﺩﯾﻦ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻧﺒﻮﺩ ﭘﯿﺎﺩﻩروﻫﺎﯼ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﺩﺳﺖﻓﺮﻭﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﺮﻩﻫﺎﯼ ﺗﺮﺍﻓﯿﮑﯽ خرمآباد ﺩﺍﻣﻦ ﻣﯽﺯﻧﻨﺪ.
علي محمدي/ پايگاه خبري يافته
دیدگاهها
خدارو شکر که ترمیناله قرار نیست تکمیل بشه من همیشه نگرانیم این بود که این ساختمون تو اون موقعیت ترمینال اصلی شهر بشه . امیدوارم دوباره اشتباه رو تکرار نکنن و با کمک گرفتن از معمارهای مجرب یک ترمینال در خور شان مرکز استان خارج از شهر درست کنن ...
ضمناً ترمینال مثل ورودی های شهر در معرفی شهر به مسافران تازه وارد خیلی موثره ، بنابر این مسئولین شهر می تونن پروژه رو تغییر کاربری بدهند و ترمینال آبرومندی بسازند.
ببخشید دوست عزیز ولی به نظر من مسئولین شهر ما حتی 1 سال بعد هم درنظر نمیگیرین چه برسه به 30 تا 50 سال آینده رو . اگه طرح های ما انقدر مطالعاتی و با همچین چشم اندازهای بلند مدتی بود ما الان چندتا ترمینال تغییر کاربری داده شده و خیابونهای باریک و یکطرفه نداشتیم و کلی از اینی که هستیم جلوتر بودیم .
هم مساحتش مناسبه هم اینکه راه دسترسیش به بلوار ۶۰ متری و خروجی های شهر عالیه
امیدوارم اگه کسی هست اینو به گوش مسئولین برسونه و در صورت صلاحدید عملی بشه
با تشکر