یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شهرستان پل‌دختر که در جنوبی ترین نقطه استان لرستان قرار دارد، در شمال به فاصله‌ی 110 کیلومتری به شهرستان خرم‌آباد و در جنوب به فاصله‌ی 100 کیلومتری به شهرستان اندیمشک (استان خوزستان) و در جنوب غربی به شهرستان دره شهر استان ایلام و در شمال گزارش تصويري: تالاب‌های زيباي پل‌دخترغربی به شهرستان کوهدشت متصل شده است.
به گزارش يافته، این تالاب‌ها با وسعت ۱۸ هزار و ۱۴۴ هکتار تقریباً ۶ الی ۱۵ کیلومتری جنوب غربی پل‌دختر در منطقه کوهستانی زاگرس محسوب می‌شود واقع شده‌اند.
 ارتفاع متوسط منطقه از سطح دریا ۶۰۰ متر می‌باشد این منطقه دارای ۱۱ تالاب می‌باشد که در گویش محلی "گوری" نامیده می‌شوند با توجه به قرار داشتن پل‌دختر در مجاورت استان خوزستان و دارا بودن زمستان‌های معتدل، یکی از مناطق زیبای لرستان و محلی مناسب برای استراحت و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر و دیگر جانوران وحشی به شمار می‌آید.
در اواخر پائیر و فصل زمستان پرندگانی چون مرغابی، غاز خاکستری، چنگر، سرسبز، اردک سر سیاه، اردک سر حنایی، انواع آبچلیک، تنجه، آنقوت، اردک نوک پهن، خوتکا، دیدومک و ... به این منطقه مهاجرت می‌کنند و پرندگان بومی منطقه شامل بلبل‌خرما، کبک، تیهو، سار، سهره طلایی، سنقر تالابی، عقاب طلایی، عقاب صحرایی، سار گپه معمولی و ... هستند.
 از دیگر جانوران بومی تالاب‌های پلدختر مي‌توان خزندگانی چون مار و مارمولک، لاک پشت، قورباغه و از ماهی‌ها؛ ماهی کپور، ماهی سیاه، ماهی کامبوزیا، ماهی آمور، فیتوفاک، زردک و از پستانداران گرگ، خرگوش، روباه معمولی، شغال، و گراز را نام برد.
پوشش گیاهی منطقه سرخس آبی، جلبک سبز۷ اسپرس، شقایق، برموس، یونجه، بهارک، قاصدک و ... می‌باشد.
حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار سال پیش، این تالاب‌های یازده گانه که به تالاب‌های "پل‌دختر" معروفند، در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر پل‌دختر ایجاد شده‌اند‌. پلدختر را می‌توان شهر تالاب‌های لرستان نامید‌. بر اساس مطالعات هیدروژئولوژی، منشاء آب تالاب‌های پلدختر نزولات جوی بوده است‌.
با مهاجرت پرندگان از مناطق سیبری، این تالاب‌ها چشم‌انداز زیبایی پیدا می‌کنند که چشم هر رهگذری رو مجذوب خود می‌کنند‌.
با اندكي توجه بیش‌تر مسوولان به این تالاب‌های زیبا، می‌توان تاثیر به سزایی آن‌ها را در جذب گردشگران ملاحظه كرد.
 





امیر  علی‌پناهیان
 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی 1394-02-06 17:29
با تشکر ازهمکار هنرمند آقای علی پناهی بسیار زیبا بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا