هشتاد پهلو نام کوهی است كه از حدود 40 کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد آغاز مي‌شود.
منطقه هشتاد پهلو مساحتی بالغ بر 3 هزار هکتار دارد و حداقل ارتفاع در این منطقه هزار متر و حداکثر  ۲۸۰۰ متر از سطح دریا است.
گزارش تصویری؛ پهلوهای بی‌برف هشتاد پهلو ولاله‌های واژگون هشــتاد پهلو جزو اقليم معتدل و خشك بوده بوده و آبشار معروف تاف (نوژیان) که یکی از بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و در قلب منطقه هشتادپهلو قرار گرفته است.
از نقطه نظر پوشش گياهی، كوه‌های هشتاد پهلو داراي جنگلهای طبيعي نسبتاً فراوانی هستند. بيشتر جنگلهاي این منطقه از نوع بلوط است. از ديگر انواع درختان جنگلی می‌توان به زالزالك، پسته وحشي، مازو، گلابي وحشي، ون و ... اشاره کرد‌. حداكثر جنگل‌هاي لرستان در كوه‌هاي هشتاد پهلو، سفيد كوه و كوههاي بلوران پراكنده‌اند. منطقه هشتاد پهلو و کوه تاف مملو از پوشش گیاهان و گل هایی است که به این منطقه زیبایی خارق‌العاده‌ای بخشیده‌اند.
از گل‌های شاخص می‌توان به لاله‌های واژگون خودرو در این منطقه اشاره کرد. ۵۰۲ گونه گياهي متعلق به ۵۵۱ جنس و ۹۴ خانواده در این منطقه شناسايي شده است.
در این منطقه انواع حیوانات از جمله پلنگ، خرس، کل، قوچ و انواع پرندگان زیست می‌کنند. در حال حاضر منطقه  یکی از بهترین زیستگاه‌های میش و قوچ در لرستان محسوب می‌شود.
 در دهه‌های پیش، پهلوهای کوه هشتاد‌ پهلو در لرستان تا اواخر تابستان آکنده از برف و یخ بود.
تا پیش از ورود یخچال و وسایل خنک کننده در فصول گرم سال مردم این شهر از یخ و برف موجود در پهلوهای این کوه مشرف به شهر خرم‌آباد استفاده می‌کردند.
جای تاسف است، با وجود وضعیت تنش آبی شدید در استان و در این فصل بهار، برفی بر قامت استوار این کوه بزرگ باقی نمانده است!
 گزارش تصویری؛ پهلوهای بی‌برف هشتاد پهلو ولاله‌های واژگون





عکس‌های ارسالی: مراد کرمی