یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

استاندار لرستان اظهار داشت: حدود 5 هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد.
به گزارش  خبرگزاری مهر، هوشنگ بازوند در بازديدي كه همراه با معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور و معاون وزارت راه و شهرسازی در خرم‌‏آباد داشت، اظهار کرد: شهرهای استان لرستان متاسفانه از نبود یک سیمای مناسب رنج می‏‌برند و هیچ کدام از این شهرها از یک مبلمان شهر خوب برخوردار نیستند.
گزارش تصويري: بازديد استاندار و 2 معاون وزير از آثار باستاني خرم‌آبادوی عنوان کرد: وجود سکونت‌گاه‏‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در برخی از شهرهای لرستان به یک معضل تبدیل شده است که این امر باعث سلب آرامش مردم شده و مهاجرت‏‌های زیادی را به دنبال دارد.
استاندار ادامه داد: سیمای نامناسب شهرها باعث می‎شود که سرمایه‏‌گذار نتواند در این شهرها سرمایه‌‏گذاری کند، بنابراین عدم سرمایه‏‌گذاری مناسب در لرستان باعث نبود کسب و کار مناسب در این استان می‏‌شود.
بازوند به بحث رودخانه خرم‌‏آباد اشاره کرد و متذکر شد: این رودخانه می‏‌توانست، برای همه مردم این شهر مفید باشد، اما متاسفانه وضعیت این رودخانه تبدیل به یک تهدید شده است و هیچ رابطه‏‌ای بین شهر و این رودخانه وجود ندارد و رودخانه با شهر قهر است.
استاندار لرستان اضافه کرد: در سفر دکتر روحانی به استان لرستان مصوب شده است که 10 کیلومتر از این رودخانه ساماندهی شود که این خود جای تقدیر و تشکر از دولت به ویژه دکتر آخوندی است.
وی به بحث گردشگری در استان لرستان اشاره و اظهار کرد: علی‌رغم جاذبه‏‌های و ظرفیت‏‌های فراوانی که در استان لرستان وجود دارد، این صنعت هیچ نقشی در اقتصاد لرستان نداشته است و استان در طول این مدت یک معبر برای گردشگران بوده است.
بازوند خاطرنشان کرد: پنج آثار تاریخی در استان لرستان وجود دارد، این در حالی است که لرستان دارای آبشارهای فراوان و پایتخت ژئوتوریسم کشور است.
وی بیان کرد: ژئوپارک‌‏های مانند دریاچه گهر در این استان وجود دارد و 29 منطقه گردشگری در لرستان شناسایی شده است که تاکنون هیچ سرمایه‏‌گذاری بر روی آنها صورت نگرفته است.
استاندار لرستان گفت: بحث آزادسازی قلعه فلک‏‌الاافلک خرم‌‏آباد یکی از مطالبات جدی و به حق مردم استان لرستان است که انتظار ما از مسئولان کشوری این است پای کار باشند و در حال حاضر سپاه پاسداران و ارتش اعلام همکاری کرده‏‌اند.
 
 

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور: استان لرستان ظرفیت‌بالایی از لحاظ طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد
محمدحسین طالبیان نيز اظهار داشت: استان لرستان ظرفیت بالایی از لحاظ طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد به گونه‌ای که این استان از لحاظ تنوع زیست محیطی فوق‌العاده است.
وی عنوان داشت: باید تلاش شود این ظرفیت‌ طبیعی، تاریخی و فرهنگی حفظ شود از این‌رو ما به دنبال ثبت دره خرم‌آباد در یونسکو بوده‌ایم اما به خاطر ساخت و سازهای نامناسب این امر امکان‌پذیر نبوده و برنامه خود را برای ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک گذاشته‌ایم که باید تلاش شود حریم این قلعه آزادسازی تا ثبت جهانی شود.
وي تصریح کرد: پرونده‌ای به صورت زنجیره‌ای باید برای پل‌های تاریخی لرستان تشکیل شود زیرا این پل‌ها به جهت تکنولوژی و موقعیت‌های استراتژی که دارند می‌توانند در صورت تجمیع آنها در یک پرونده در ایران و جهان کم‌نظیر باشد و آنها را ثبت جهانی کنیم.
معاون وزير از ادارات منابع طبیعی، محیط زیست و سایر دستگاه‌های استان لرستان خواست اطلاعات بیشتری در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و طبیعی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهند تا بیشتر بتوانیم از آثار تاریخی و طبیعی این استان استفاده کنیم زیرا معرفی گردشگری و بحث اقتصادی هدف در زمینه ثبت آثار طبیعی و تاریخی است.
طالبیان از مسوولان استان لرستان خواست نسبت به بافت‌های تاریخی در استان لرستان و حفظ آنها تلاش کنند.
این مسوول تصریح کرد: در کنار آثار تاریخی و طبیعی لرستان می‌شود کارهای خوبی انجام داد تا در زمینه اقتصادی برای استان تاثیرگذار باشد.
طالبیان یادآور شد: این استان شامل میراث‌های ناملموسی مانند آیین‌ها، سنت‌ها و رویدادهای معنوی است که تاکنون به آنها کم لطفی شده و امیدواریم همه تلاش کنیم در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی این استان قدمی برداریم.
 
 


معاون معماری وزارت راه و شهرسازی: خرم‌آباد شرايط ويژه‌اي دارد
پیروز حناچی عنوان داشت: امروز در شهرهای دنیا برای ایجاد جاذبه‌ها رقابت‌های سنگینی وجود دارد از این‌رو شهرستان خرم‌آباد از لحاظ توپوگرافی شرایط خاص ویژه خود را دارد و می‌تواند از این فرصت به خوبی استفاده کند.
وی از شهرداران و اعضای شورای شهر لرستان خواست کمتر از کمیسیون‌های ماده 5 و 100 استفاده کنند و از این کمیسیون‌ها در شرایط قانونی و ضروری به ویژه ماده 100 که باید شهرداری جلوی تخلفات را بگیرد به خوبی استفاده کند.
حناچی اظهار داشت: باید جلوی ساخت‌وسازهای املاکی که به صورت قول‌نامه‌ای در محدوده شهر قرار دارند گرفته شود زیرا این‌گونه افراد به خاطر اینکه سهم شهرداری و قانون را ندهند از املاک قول‌نامه‌ای استفاده می‌کنند.
معاون معماری و وزارت راه و شهرسازی گفت: ما باید مأموریت جدیدی برای شهرداری‌ها در نظر بگیریم و اختیارات آنها در مقابل مسئولیت و پاسخگویی آنها نسبت به مردم باشد از این‌رو هر قانونی در دولت تصویب شود ما طبق قانون از آن حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به آزادسازی فلک‌الافلاک گفت: آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک یکی از آرزوهای دیرینه مردم خرم‌آباد است که اگر این آثار ثبت‌ جهانی شود ایجاد توسعه و تولید ثروت ملی برای استان می‌شود از این‌رو باید تلاش شود طبق قانون این اثر ملی ثبت جهانی شود.
حناچی به ساماندهی رودخانه‌‌ خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: علت پیدایش خرم‌آباد همین رودخانه شهر بوده که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.
وی در ادامه در رابطه با سبک ایرانی اسلامی در معماری شهرها اشاره کرد و عنوان داشت: این طرح در حال مذاکره است که به زودی مطالعه آن آغاز و تصمیماتی گرفته می‌شود.
لازم به ذکر است  تفاهم‌نامه‌ای همکاری مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، استانداری لرستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور و شهرداری خرم‌آباد برای ساماندهی و اجرای عرصه رودخانه خرم‌آباد و اراضی پیرامونی آن منعقد شد.
 
 


مدير كل ميراث فرهنگي لرستان: براي حفظ بافت‌هاي تاریخي خرم‌اباد و بروجرد بايد تلاش ويژه شود
مدير كل ميراث فرهنگي لرستان با اشاره به این که مسأله احیای بافت‌های تاریخی یکی از موضوعات جدی در لرستان است، اظهار داشت: بافت‌های تاریخی زنده در دو شهر خرم‌آباد و بروجرد وجود دارد که برای حفظ آنها باید تلاش ویژه شود.
عبدالرضا مهاجري‌نژاد با بیان این که جایگاه بافت های تاریخی در طرح‌های تفصیلی مشخص نشده است، تصریح کرد: بافت‌های تاریخی بافت فرسوده شهر نیستند و در آنها زندگی جریان دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تأکید بر این که اگر قرار است به توسعه پایدار در بخش میراث فرهنگی برسیم باید به بافت های تاریخی توجه ویژه داشته باشیم، افزود: بافت های تاریخی در جریان زندگی مردم نقش داشته و باید احیاء شوند.
مهاجری‌نژاد با اشاره به اینکه احیای بافت های تاریخی در استان هایی مثل اصفهان، کاشان، یزد و تبریز صورت گرفته است، گفت: احیاء بافت های تاریخی می‌تواند نقش موثری در توسعه پایدار استان داشته باشند.
وی با بیان این که بافت‌های تاریخی جزیی از تاریخ و فرهنگ معماری و شهرسازی هستند، تصریح کرد: احیاء بافت‌های تاریخی نیازمند به مشارکت جدی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با تاکید بر این که با مشاوره و هزینه اندک می‌توان این باف‌های تاریخی را احیاء کرد، افزود: برنامه داریم از خیابان میرملاس تا پل صفوی را یک محور فرهنگی در نظر گرفته و احیاء کنیم.
مهاجری‌نژاد با اشاره به این که این سرمایه‌های نهفته قابل قیاس با نقاط دیگر نیست، یادآور شد: بقایای زندگی دوره نوسنگی در همه روستاهای لرستان مشخص است.
قابل ذكر است در اين بازديد استاندار و معاون عمراني وي به همراه معاونان وزير و امير سرتيپ دوم مهدي مددي فرمانده لشكر 84، از محل اسطبل‌هاي تاريخي پادگان 07 خرم‌آباد، پل شكسته، قلعه فلك‌الافلاك و چند اثر باستاني خرم‌آباد ديدن كردند.
 


 
عکس: بهزاد سپه‌وند / کارشناس روابط عمومی استانداری
 

دیدگاه‌ها  

#1 محمد 1393-12-19 23:37
افرین به استاندار.انصافا زحمت میکشند.ممنون
نقل قول کردن
#2 اکبر 1393-12-20 00:41
این اقای معاون وزیر به جای این کارا مشکل این 6نفر اخراجی رو حل میکرد بابا یکی به داد این 6نفر برسه
نقل قول کردن
#3 شهرام 1393-12-20 19:52
آقای استاندار گول این حرفها رو نخور بفکر بیکاری جوونای این شهر باش ، ما قلعه نمیخوایم ، کار میخوایم ، آقای استاندار لطفا بفکر شهرکهای صنعتی خرم آباد باش این قلعه و پل و مناره قرنهاست که هستن اما بی ثمر بودن و خواهند بود امروز رو در یاب که جوونا بخاطر بیکاری به تباهی و اعتیاد دچار شدن ( در این مورد فرقی بین دختر و پسر نیست)، از شما راضی هستیم چون یه مسئول توانا و صادقی هستی پس به اوجب واجبات بپرداز ، موفق باشید
نقل قول کردن
#4 اسی 1394-01-02 11:13
واقعا متاسفم آقا شهرام
قلعه نمی خوایم کار میخوایم ؟؟؟
پس هویتت چی میشه؟ پول بدون هویت ؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا