جمعي از مردم بروجرد با امضا كردن طومار و ارسال براي رئیس جمهور، خواهان بازنگري در مسير احداث آزادراه "تهران به جنوب كشور" موسوم به آزادراه آسيايي شدند.

به گزارش يافته به نقل از روزهاي بروجرد، جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی و فعالان اجتماعی شهرستان بروجرد در بیانیه‌ای که به امضای جمع کثیری از اهالی شهرستان بروجرد رسیده است خطاب به دکتر حسن روحانی رييس‌جمهوری اسلامی ایران؛ خواستار جلوگیری از اجرای طرح آزاد‌راه موسوم به آسيايي در قسمت "اراک به خرم‌آباد" شده‌اند.

امضا كنندگان معتقدند كه عملياتي شدن این طرح، شهر بروجرد را با سابقه‌ی درخشان فرهنگی و دینی خود عملاً در بن‌بست قرار خواهد داد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است‌:

به نام خدا

حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

با تقدیم سلام و احترام

به استحضار آن مقام محترم می‌رساند، شهر فرزانگان بروجرد از معدود شهرهای کشور عزیزمان ایران است که به رغم داشتن پیشنه‌ای درخشان در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، متأسفانه هیچ‌گاه به جایگاه درخور و شایسته‌ای که باید باشد، نرسیده است.

بروجرد با سابقه چندین هزار ساله خود، همواره شهری فرهنگ‌ساز، عالم‌پرور و تأثیرگذار بوده است؛ پرورش و معرفی شخصیت‌های برجسته و بزرگی همچون علامه سید بحرالعلوم طباطبایی بروجردی(مشهور به بحرالعلوم)‌، یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره)‌، آیت‌الله سلطانی طباطبایی بروجردی‌، آیت‌الله شیخ علی‌محمد نجفی‌بروجردی‌، آیت‌الله خزعلی‌، سردار شهید محمد بروجردی مسیح کردستان‌(به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب)، علامه دکتر سید‌جعفر شهیدی‌، دکتر زرینکوب‌، استاد عبدالمحمد آیتی‌، شاعر نامی انقلاب استاد مهرداد اوستا و نیز صامت بروجردی‌، موسیقی‌دان برجسته ایران و جهان استاد لوریس چکنواریان‌، خبرنگار شهید محمود صارمی و ... خود گواه صدق این مدعاست و به گفته بزرگان کشور: شهرستان بروجرد برای ایران اسلامی جز خیر و برکت چیزی نداشته است.

رهبر فرزانه انقلاب نیز از مردم این دیار به نیکی یاد نموده و بروجرد را شهر فرزانگان و استعدادهای درخشان نامیدند و در این روزها جوانان پرتلاش، هوشمند و مستعد بروجردی که به رغم مشکلات و تنگناهای فراوان پیش رو، حائز کسب رتبه‌های ممتاز کنکور سراسری می‌شوند، چه خوب این فرمایش رهبر ژرف‌اندیش انقلاب اسلامی تعبیر می‌شود.

‌مردم بروجرد با تقدیم بیش از 1500 شهید گلگون‌کفن در راه به ثمر نشستن نهال نوپای انقلاب اسلامی، دین گران‌بهایی را به انقلاب ادا نموده‌اند؛ بروجرد زادگاه و محل تدریس یگانه مرجع بلامنازع جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) است؛ کسی که با به اوج رسانیدن جایگاه رفیع مرجعیت شیعه در جهان اسلام و با تربیت شاگردانی زبده و صاحب اندیشه، همچون شهید مرتضی مطهری، شهید مظلوم دکتر بهشتی، امام موسی صدر و دیگر مسوولین روحانی طراز اول کشور، بی گمان حق بسیار بزرگی برگردن انقلاب دارند و در حقیقت ایشان از زمینه‌سازان اصلی این انقلاب الهی هستند.

متأسفانه اینک شهر این مرجع بزرگ جهان شیعه، به رغم داشتن پیشینه روشن مذهبی و با سوابق درخشان در حوزه فرهنگ و ادب، از بی‌عدالتی، کم‌توجهی و تنگ‌نظری‌ها رنج می‌برد؛ از همه مهم‌تر و آشکارتر طرحی ناپخته و مطالعه نشده‌ای است که در اواخر عمر دولت دهم کلید خورده و باعث می‌شود با احداث آزاد‌راه [آسيايي در قسمت] خرم‌آّباد‌– اراک و عبور آن از حداقل 20 کیلومتری بروجرد، این شهر مهم برای همیشه در بن‌بستی نافرجام قرار گیرد.

مردم شهر بروجرد این روزها گرفتار دغدغه‌ای جانکاه شده‌اند و احساس می‌کنند شهر و دیارشان که همواره به علت قرار گرفتن در مسیر تردد شمال به جنوب و غرب به شرق کشور از پویایی و بالندگی خاصی برخوردار بوده، اکنون با احداث آزاد‌راه "خرم‌آباد – اراک" و عدم توجه مسئولین استان لرستان به آینده و منافع بلند مدت شهرستان بروجرد، به شهری خاموش و کم‌رونق تغییر یابد و این‌ها همه در حالی است که تحقیقاً شهرستان بروجرد یک قطب بزرگ جمعیتی در غرب کشور است و جمعیت آن حتی بدون توجه به آن دسته از شهروندانی که به خاطر نبود امکانات از این شهر زیبا سال‌هاست که مهاجرت کرده‌اند، از مراکز بسیاری از استان‌ها بیش‌تر بوده و یک قطب اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و صنعتی محسوب می‌شود؛ یقیناً شهرستان بروجرد با توجه به پیشینه تاریخی و شرایط اقلیمی‌اش، قابلیت تبدیل شدن به یک قطب بزرگ گردشگری و تفریحی کشور را نیز دارا می‌باشد.

اینک انتظار مردم شهر فرزانگان بروجرد از آن رئیس‌جمهور محبوب که در حوزه انتخابیه این شهرستان حائز بیش‌ترین آرا شده، تفکر و دولت تدبیر، امید و اعتدال شما را برگزیده‌اند، این است که امید دوباره را به مردم این شهر بازگردانید و با صدور دستور تجدید نظر در این طرح شتاب‌زده و بدون مطالعه کافی و همچنین با عبور آزاد‌راه از 5 کیلومتری شهر بروجرد، دل مردم این شهر بزرگ را شاد نموده و نیز از منافع حاصله از این طرح ملی بهره‌مند گردانید. موفقیت روزافزون شما رئیس‌جمهور فرهیخته و محبوب را از درگاه خداوند متعالی خواستاریم.

جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی و فعالان اجتماعی شهرستان بروجرد