یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

جمعي از مردم بروجرد با امضا كردن طومار و ارسال براي رئیس جمهور، خواهان بازنگري در مسير احداث آزادراه "تهران به جنوب كشور" موسوم به آزادراه آسيايي شدند.

به گزارش يافته به نقل از روزهاي بروجرد، جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی و فعالان اجتماعی شهرستان بروجرد در بیانیه‌ای که به امضای جمع کثیری از اهالی شهرستان بروجرد رسیده است خطاب به دکتر حسن روحانی رييس‌جمهوری اسلامی ایران؛ خواستار جلوگیری از اجرای طرح آزاد‌راه موسوم به آسيايي در قسمت "اراک به خرم‌آباد" شده‌اند.

امضا كنندگان معتقدند كه عملياتي شدن این طرح، شهر بروجرد را با سابقه‌ی درخشان فرهنگی و دینی خود عملاً در بن‌بست قرار خواهد داد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است‌:

به نام خدا

حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی

با تقدیم سلام و احترام

به استحضار آن مقام محترم می‌رساند، شهر فرزانگان بروجرد از معدود شهرهای کشور عزیزمان ایران است که به رغم داشتن پیشنه‌ای درخشان در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، متأسفانه هیچ‌گاه به جایگاه درخور و شایسته‌ای که باید باشد، نرسیده است.

بروجرد با سابقه چندین هزار ساله خود، همواره شهری فرهنگ‌ساز، عالم‌پرور و تأثیرگذار بوده است؛ پرورش و معرفی شخصیت‌های برجسته و بزرگی همچون علامه سید بحرالعلوم طباطبایی بروجردی(مشهور به بحرالعلوم)‌، یگانه مرجع تقلید شیعیان جهان حضرت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره)‌، آیت‌الله سلطانی طباطبایی بروجردی‌، آیت‌الله شیخ علی‌محمد نجفی‌بروجردی‌، آیت‌الله خزعلی‌، سردار شهید محمد بروجردی مسیح کردستان‌(به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب)، علامه دکتر سید‌جعفر شهیدی‌، دکتر زرینکوب‌، استاد عبدالمحمد آیتی‌، شاعر نامی انقلاب استاد مهرداد اوستا و نیز صامت بروجردی‌، موسیقی‌دان برجسته ایران و جهان استاد لوریس چکنواریان‌، خبرنگار شهید محمود صارمی و ... خود گواه صدق این مدعاست و به گفته بزرگان کشور: شهرستان بروجرد برای ایران اسلامی جز خیر و برکت چیزی نداشته است.

رهبر فرزانه انقلاب نیز از مردم این دیار به نیکی یاد نموده و بروجرد را شهر فرزانگان و استعدادهای درخشان نامیدند و در این روزها جوانان پرتلاش، هوشمند و مستعد بروجردی که به رغم مشکلات و تنگناهای فراوان پیش رو، حائز کسب رتبه‌های ممتاز کنکور سراسری می‌شوند، چه خوب این فرمایش رهبر ژرف‌اندیش انقلاب اسلامی تعبیر می‌شود.

‌مردم بروجرد با تقدیم بیش از 1500 شهید گلگون‌کفن در راه به ثمر نشستن نهال نوپای انقلاب اسلامی، دین گران‌بهایی را به انقلاب ادا نموده‌اند؛ بروجرد زادگاه و محل تدریس یگانه مرجع بلامنازع جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) است؛ کسی که با به اوج رسانیدن جایگاه رفیع مرجعیت شیعه در جهان اسلام و با تربیت شاگردانی زبده و صاحب اندیشه، همچون شهید مرتضی مطهری، شهید مظلوم دکتر بهشتی، امام موسی صدر و دیگر مسوولین روحانی طراز اول کشور، بی گمان حق بسیار بزرگی برگردن انقلاب دارند و در حقیقت ایشان از زمینه‌سازان اصلی این انقلاب الهی هستند.

متأسفانه اینک شهر این مرجع بزرگ جهان شیعه، به رغم داشتن پیشینه روشن مذهبی و با سوابق درخشان در حوزه فرهنگ و ادب، از بی‌عدالتی، کم‌توجهی و تنگ‌نظری‌ها رنج می‌برد؛ از همه مهم‌تر و آشکارتر طرحی ناپخته و مطالعه نشده‌ای است که در اواخر عمر دولت دهم کلید خورده و باعث می‌شود با احداث آزاد‌راه [آسيايي در قسمت] خرم‌آّباد‌– اراک و عبور آن از حداقل 20 کیلومتری بروجرد، این شهر مهم برای همیشه در بن‌بستی نافرجام قرار گیرد.

مردم شهر بروجرد این روزها گرفتار دغدغه‌ای جانکاه شده‌اند و احساس می‌کنند شهر و دیارشان که همواره به علت قرار گرفتن در مسیر تردد شمال به جنوب و غرب به شرق کشور از پویایی و بالندگی خاصی برخوردار بوده، اکنون با احداث آزاد‌راه "خرم‌آباد – اراک" و عدم توجه مسئولین استان لرستان به آینده و منافع بلند مدت شهرستان بروجرد، به شهری خاموش و کم‌رونق تغییر یابد و این‌ها همه در حالی است که تحقیقاً شهرستان بروجرد یک قطب بزرگ جمعیتی در غرب کشور است و جمعیت آن حتی بدون توجه به آن دسته از شهروندانی که به خاطر نبود امکانات از این شهر زیبا سال‌هاست که مهاجرت کرده‌اند، از مراکز بسیاری از استان‌ها بیش‌تر بوده و یک قطب اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و صنعتی محسوب می‌شود؛ یقیناً شهرستان بروجرد با توجه به پیشینه تاریخی و شرایط اقلیمی‌اش، قابلیت تبدیل شدن به یک قطب بزرگ گردشگری و تفریحی کشور را نیز دارا می‌باشد.

اینک انتظار مردم شهر فرزانگان بروجرد از آن رئیس‌جمهور محبوب که در حوزه انتخابیه این شهرستان حائز بیش‌ترین آرا شده، تفکر و دولت تدبیر، امید و اعتدال شما را برگزیده‌اند، این است که امید دوباره را به مردم این شهر بازگردانید و با صدور دستور تجدید نظر در این طرح شتاب‌زده و بدون مطالعه کافی و همچنین با عبور آزاد‌راه از 5 کیلومتری شهر بروجرد، دل مردم این شهر بزرگ را شاد نموده و نیز از منافع حاصله از این طرح ملی بهره‌مند گردانید. موفقیت روزافزون شما رئیس‌جمهور فرهیخته و محبوب را از درگاه خداوند متعالی خواستاریم.

جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی و فعالان اجتماعی شهرستان بروجرد

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانی 1392-07-10 09:27
شهر فرزانگان باید تکیه اش به خودش باشد و آنقدر جذبه داشته باشد که مردم به خاطر خود بروجرد به آن شهر سفر کنند و اقتصادش وابسته به خودش باشد و نه وابسته به مرکز استان . قطعا" بروجردیها که بدنبال استان شدن هستند باید از همین حالا بتوانند گلیم خود را از آب بکشند . طرح , یک طرح ملی است و نباید دچار احساس شویم و با آن احساسی برخورد کنیم و باید مصالح کشور را ببینیم
نقل قول کردن
#2 همشهری 1392-07-10 16:07
بروجردی ها همیشه نالان بودند از اینکه خرم آبادیها از شهرشان عبور میکنند حال که به مراد دلشان رسیده اند دیگر چرا طومار می نویسند استان زاگرس!!!!چکار به این کار ها دارد
نقل قول کردن
#3 علی ستاری 1392-07-10 17:02
با سلام با یکی از عوامل رشد اقتصادی هرشهر در مسیر تردد بودن ازراههای زمینی و ریلی همچنین داشتن فرودگاه میباشد دلیل آن واضح و آشکار عبور مسافرین از این مسیرها ست نیاز به مثالهای خارج از استان هم نیست!!! شهرهای الشتر و نورآباد و کوهدشت را با خرم آباد ویا تقریبا بروجرد مقایسه کنید آنها از دیر باز در مسیری فرعی قرار داشته اند این حق ما بروجردیهاست که به اشکال مختلف مانع دور شدن شهرمان بروجرد از شاهراهای اقتصادی شویم.از انعکاس خبر سپاسگزارم.
نقل قول کردن
#4 .... 1392-07-10 19:35
این طرح یک طرح ملی است که وجب به وجب این آزادراه براساس فکر و منطق اقتصادی طراحی شده است و تمامی جوانب توسط بهترین مهندسان ایرانی بررسی شده است که این آزادراه از کدام مختصات جغرافیایی عبور کند و خرّم آباد و یا بروجرد نه در مختصات آن و نه در تغییرآن نمی توانند کاری را به سرانجام برسانند.
نقل قول کردن
#5 Guest 1392-07-10 23:36
سلام .از هنر دست بروجردیا نگفتن .هنرهایی مانند ورشو سازی ... این هنر ها خود باعث جذب گردشگر میباشد و نیازی به عبور این طرح بزرگ ملی از شهرستان بروجرد نیست.
نقل قول کردن
#6 مهدی 1392-07-10 23:51
دو نکته جای تاسف دارد: یکی این که سایت یافته عنوان این خبر را سوگیرانه زده است و مردم بروجرد را مقصر جلوه داده است.

دوم این که دوستان ما در مرکز لرستان پیشرفت را تنها در توسعه امکانات خرم آباد می دانند. دست کم از اراکی ها یاد بگیرید که بزرگراه را طوری طراحی کرده اند که از چند شهر کوچکشان مثل شازند و هندودر و منطقه سربند عبور کند که باعث آبادی آن مناطق شود. اما مرکز استان ما طوری بزرگراه را منحرف کرده که از کنار شهر بزرگی مثل بروجرد هم نگذرد که خدای نکرده نکند خیر این جاده به آنها هم برسد.
نقل قول کردن
#7 عباسي 1392-07-11 02:14
اقاي مهدي نظرات پايين را بخوان كه نوشته اند اين طرح ملي است و توسط وزارت راه و شهرسازي تدوين شده و ربطي به دخالت استانها ندارد . بر اساس كاهش هزينه ها تنظيم شده و به امضاي نماينده هاي همه استانهايي كه ازادراه از انها ميگذرد رسيده است از جمله هر دو نماينده بروجرد . پس وقتي اطلاعاتي در مورد چيزي نداريد الكي به ديگران تهمت نزنيد
نقل قول کردن
#8 لرستانی 1392-07-11 09:40
به نقل از مهدی:
دو نکته جای تاسف دارد: یکی این که سایت یافته عنوان این خبر را سوگیرانه زده است و مردم بروجرد را مقصر جلوه داده است.

دوم این که دوستان ما در مرکز لرستان پیشرفت را تنها در توسعه امکانات خرم آباد می دانند. دست کم از اراکی ها یاد بگیرید که بزرگراه را طوری طراحی کرده اند که از چند شهر کوچکشان مثل شازند و هندودر و منطقه سربند عبور کند که باعث آبادی آن مناطق شود. اما مرکز استان ما طوری بزرگراه را منحرف کرده که از کنار شهر بزرگی مثل بروجرد هم نگذرد که خدای نکرده نکند خیر این جاده به آنها هم برسد.


پاسخ به مهدی :
اگر در روزهای اخیر به اراک رفته باشید متوجه می شوید که جاده کمربندی جدید اراک از حدود 10 کیلومتر مانده به اراک شروع و 3 کیلومتر بعد اراک تمام می شود و ارتباط جاده سراسری با اراک قطع خواهد شد . حالا اراکی ها هم باید بریزن تو خیابون ... کشوری فکر کنید
نقل قول کردن
#9 خبرنگار 1392-07-11 11:45
اتفاقا يافت تيتر درست زده و اكثر سايتهاي بروجرد تيتر رو اشتباه زدند . پارسال مدير كل راه و شهرسازي لرستان در مورد ازادراه سراسري صحبت كرد و گفت به خاطر منافع كشور اين طرح تصويب شده است . اصلا چيزي به اسم ازادراه خرم اباد- بروجرد نداريم و بروجرديها مثل هميشه باز هم به مردم مركز استان تهمت زده اند . از خدا شرم كنيد و در مورد چيزي كه اطلاع نداريد تهمت نزدينيد . امضا بگنيد و دنبال حقتان باشيد اما نه با نشر اكاذيب و تههيج مردم
نقل قول کردن
#10 علی ستاری 1392-07-11 14:20
با سلام من اهل بروجردم دوست عزیز خبرنگار سئوال اینجاست که اگر این جاده با همین فاصله از خرم آباد میگذشت بازهم شما اینهمه منطقی بودید!!! وبا این طرح مخالفت نمیکردید ؟!! از حرف تا عمل فاصلهاست !!! واما در مورد تهمت ما به کسی تهمت نزدیم واگر کسی یا کسانی این کار را کرده اند باید به آنان حق بدهید(اگرچه این یک طرح ملی است) همیشه ما بروجردیها مورد کم لطفی خرم آبادیها بودیم از نظر تقسیم بودجه استان و غیره(بروجرد صنعتی ترین شهر استان است و بالاترین نرخ صادرات استان را دارد!!!) واین نتیجه عملکرد و بی توجهی مرکزاستان است اینجاست که باید مسئولین استان هم رسیدگی کنند(درمورد این طرح) چون رشد اقتصادی در شهرما باعث پیشرفت شما هم میشود!!!!!! بخاطر همین بی توجهی هاست که امثال من در دورافتاده ترین روستاهای جنوب کشور در بدترین شرایط آب وهوایی با داشتن مدارک تحصیلی عالی مردانه کار میکنیم نه دوست گرامی شما به ما بروجردیها گله مند نباشید اگه یه سوزن به کسی میزنید یه جوالدوزم به خودتون بزنید!!!!!.با تشکر
نقل قول کردن
#11 مهدی 1392-07-11 15:44
به نقل از عباسي:
اقاي مهدي نظرات پايين را بخوان كه نوشته اند اين طرح ملي است و توسط وزارت راه و شهرسازي تدوين شده و ربطي به دخالت استانها ندارد . بر اساس كاهش هزينه ها تنظيم شده و به امضاي نماينده هاي همه استانهايي كه ازادراه از انها ميگذرد رسيده است از جمله هر دو نماينده بروجرد . پس وقتي اطلاعاتي در مورد چيزي نداريد الكي به ديگران تهمت نزنيد

اتفاقا اطلاعات من در این زمینه مستند است. یک قطعه از آزادراه سراسری یادشده در ابتدا قطعه «اراک-بروجرد-خر م آباد» نام داشته است اما از 5 سال پیش عمدا شما و دوستانتان از عبارت «آزادراه اراک خرم آباد» استفاده کردید. مردم خام بروجرد هم متوجه دسیسه پشت این کار نبودند اما به تازگی از خواب ناز بیدار شده اند. به زودی اسناد اولیه طرح را در وبلاگهای بروجرد خواهید دید.
نقل قول کردن
#12 ورشوچی 1392-07-11 17:41
پروژ ه ای که باعث کاهش زمان 90 دقیقه ای دسترسی بنادر جنوب به پایتحت , کاهش مصرق سوخت , کاهش شیب مسیر و حذف گردنه های خطر ناکی مثل زالیان , زاغه و رازان باشه متاسفانه دیگه نمیشه اجراش رو به عقب انداخت هرچند آقای علا الدین بروجردی در عوض اجرای اون پروژه راه آهن دورود - بروجرد - ملایر و نزدیکی 10 کیلومتری آزاد راه به شهر بروجرد رو گرفت(با وجود افزایش طول مسیر ) به این نماینده میگین .
نقل قول کردن
#13 ساکی 1392-07-12 10:08
سلام
چندی پیش مطلبی در این باره در خبرگذاری مهر خواندم که نوشته شده بود که فاصله این آزادراه تا شهر خرم آباد 15 کیلومتر(نه 5کیلومتر)و از میدان آیت بروجردی شهر بروجرد 13 تا 14 کیلومتر است!!
چگونه در طومار مردم بروجرد فاصله آزادراه از خرم آباد از 15 کیلومتر به 5 کیلومتر تغییر کرده!!!!!!!

لینک خبر:http://www.mehrnews.com/detail/News/2117985
پاسخ به ابهامات در مورد روند اجرای آزاد راه اراک - خرم آباد
نقل قول کردن
#14 سامیا 1392-07-22 02:38
درجواب آقای ستاری باید بگم که :شما مگه نمیگید خرم آبادیها به ما ظلم میکنند؟
پس چرا وچگونه بعنوان شهرصنعتی وبقول خودتون قطب صنعتی استان هستید؟ خرم آباد بعنوان مرکز استان آیا به اندازه شما صنعت وکارخانه و...داره؟
ایکاش هنگام ساخت راه آهن دورودهم اعتراض میکردید که درانزوا قرارمیگیرید تا مسیر راه آهن که یک طرح ملی وبا اعتبارات ملی بوده را بطرف بروجرد منحرف کرده و تغییرمسیر میدادید،
در مورد پروژه راه آهن دورود-بروجرد-مل ایر هم باید ما اعتراض داشته باشیم چون خرم آباد در بعد راه آهن در انزوا قرار میگیره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ضمنا درکلیات طرحها اگه وارد بشیم میبینیم که فلسفه ساخت آزاد راه خرم آباد به اراک بخاطر مردم لرستان یا شهر خرم آباد نبوده بلکه ما از صدقه سری شهرها و استانهایی مثل: تهران، قم، اراک، خوزستان و... دراین طرح قرارگرفته ایم، همچنان که پروژه قمرود اجراء شده و......
نقل قول کردن
#15 محمدوند 1392-10-08 22:46
برو گمشو
نقل قول کردن
#16 arman 1393-03-06 16:15
برای ابادانی شهر شما ما باید بنزین مصرف کنیم و بیایم از شهر شما عبور کنیم تا شهرتون اباد بشه

شهرتونو با چیزای دیگه اباد کنید.نه با جیب مردم بد بخت

یه مسیر اهواز تهران باید به خاطر ابادانی شهر شما طولانی بشه
نقل قول کردن
#17 رضا 1393-05-09 11:45
همیشه کوتاهی یک مسیر نباید موردنظرباشد اگر قرار برکوتاهی مسیر بود میتوانستندآزادر اه را طوری طراحی کنندکه ازاراک به درودوازدرود به دزفول برسد که نزدیک به 200کیلومتر کوتاهتر میشد آیا آنگاه بازهم خرم آبادیها ساکت مینشستندو ازدورافتادن شهرشان ازمسیرآزادراه سکوت میکردند؟
آیا بازهم اون دوست عزیزی که گفته مردم باید بنزین بسوزونندکه شهرشما آبادبشه همینو میگفت؟
آزادراه زمانی ارزش داره که ازمراکز جمعیتی بگذره
نقل قول کردن
#18 دالوند 1393-11-03 01:19
حق مردم بدبخت زاغه به خاطرطرح راه آهن دورود زاغه خرم آباد هم پایمال شده چرا که آقای [...] این طرح ملی رو بردبه سمت چغلوندی تااز منطقه زاغه عبور نکنه تا زاغه همچنان در فلاکت باقی بمونه و مسئولین زاغه هیچ کاری نکردن
نقل قول کردن
#19 نصرالهی 1399-09-14 06:25
سلام این طرح بروجرد را در انزوا قرار میدهد . در ضمن از این خبر که قراره استان زاگرس به مرکزیت شهر زیبای بروجرد همون پاریس کوچولو انجام بشه شهرهایی مثل بروجرد، دورود،چالمچولان ،ملایر، ازنا،الیگودرز، خنداب، سامن واقعا استان یک دست خوبی میشه و از دست این مسئولین محترم خرم آباد نجات پیدا میکنیم( با احترام به مردم خوب خرم آباد) و رونق اقتصادی خوبی پیید می آید
نقل قول کردن
#20 نصرالهی، هزار جریب 1399-09-14 06:35
یکی گفت این طرح ملی هستش و حرف نداره و اگر از ۱۵ کیلومتر خرم آباد هم میگذشت باید مردمش طومار مینوشتند و نیومدن توی خیابون. شاید باور نکنی اگه اینجوری میشد بدتر میکردند.
این حق طبیعی مردم یه شهر هست از طرحی که باعث فقیر شدنشون و حذف شده از روی نقشه میشود اعتراض درست کنند مثل نامه نگاری طومار نوشتند و....
از مردم خوب بروجرد که به فکر شهرشان هستند و تعصب دارند به روی اقتصاد ودیگر امور شهر واقعا ممنونم و از فرماندار ویژه بروجرد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که نگذارند برای شهرمان همچنین اتفاقی بیفته این بزرگراه باید حداکثر از یک کیلومتر بروجرد بگذره نه۱۰کیومتری..
با تشکر فراوان سعید نصرالهی، هزار جریب
نقل قول کردن
#21 عابدی 1400-01-20 15:07
در مسئله اقتصاد کلان کشور ارتباط بنادر جنوبی و دریای خزر � طریق ریل و جاده بسیار اهمیت دارد و البته مسیرهای ریلی و جاده‌ای باید از کوتاهترین فاصله و کمترین هزینه احداث برخوردار باشند پروژه آزادراه اراک خرم آباد به عنوان تکمیل کننده راه اصلی شمال به جنوب بوده و هیچ ارتباطی با لرستان و شهرهای آن را ندارد اگر آزاد راه قرار باشد که تمامی شهرهای در مجاورت مسیر عبور نماید هیچ فرقی با راههای معمولی نداره و احداث او نیز عقلانی نخواهد بود پس منطق میگه که آزادراه از کوتاهترین فاصله برخوردار باشد عبور با فاصله چند کیلومتر از بروجرد و خرم آباد هیچ ارتباطی با این این شهرها نداره و صرفاً مباحث فنی در طراحیون دخیل بوده.
نقل قول کردن
#22 رشنو 1401-07-17 11:10
طرح را وزارت راه در تهران اجرا میکند ربطی به اختبارات استان ندارد و آزادراه در همه جا برای کوتاهی مسیره و هدف سریعتر رسیدن از تهران به بنادر جنوبه و از فاصله 15 کیلومتری خرم آباد و 13 کیلومتری بروجرد رد میشود و هیچ آزادراهی از وسط شهر رد نمیشود چون سر و صدا دارد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا