یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خرم‌آباد از اين نظر بين شهرهاي كشور و حتي جهان منحصربه فرد است كه از هر خيابان و كوي و برزن آن كه بگذري، مي‌تواني آثار باستاني بعضاً با قدمتي بيش از هزار سال را مشاهده نماييد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، نكته جالب توجه اين كه براي ديدن آثار باستاني مربوط به دوره ساسانيان و سلجوقيان در اين شهر، هيچ نيازي نيز به پرداخت بهاي بليط نداريد و آن‌ها نظير سنگ نوشته، گرداب سنگي، منازه آجري، پل شاپوري، آسياب گبري و ... همين طور درون خيابان‌ها بدون نگهبان و يا حصار درست و حسابي، ديده مي‌شوند.
به نظر مي‌رسد چنان‌چه مسئولين شهر در صدد آسيب‌رساني به اين آثار نظير جابه‌جايي سنگ نوشته در سال 1372 برنيايند، مردم كاري به كار اين آثار كهن ندارند!
آسیاب گَبری یکی از آثار باستانی مهجور خرم‌آباد واقع در جنوب اين شهر تاريخي است. اين اثر احتمالاً در شهر باستانی شاپورخواست کاربرد عمومی داشته است. آسیاب گبری دارای ساختمانی مکعب مستطیل شکل است که طول آن 26 متر و عرض آن 6 متر و ارتفاع آن 11.5 متر است.
ساختمان آسیاب را با استفاده از سنگ‌های تیشه‌خورده و قلوه‌سنگ همراه با ملات ساروج ساخته شده و تاریخ ساخت آن مربوط به دوره ساسانیان است. این اثر تا دوره قاجار مورد استفاده مردم قرار گرفته و به شماره ۳۶۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ آسياب گبري كم‌تر ﺑﻪ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ ﻭ ﺯﺑﺎﻟﻪ‌ها ﻗﺮﺍﺭ دارد. ﻫﻤﺎن‌طور ﮐﻪ ﺩﺭ تصاوير ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﯿﺪ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﺪﻩ‌ﺍﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﯽ‌ﻣﻬﺮﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ است.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻗﺪﻣﺖ ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ اداره كل ميراث فرهنگي  ﺑﻠﮑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﯿﺰ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺣﺮﺍﺳﺖ کنند. ﺭﺍه ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺁﺳﯿﺎﺏ ﮔﺒﺮﯼ از طريق ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﯾﮑﻢ ﻗﺎﺿﯽ‌ﺁﺑﺎﺩ، ﭼﻬﺎﺭﺭﺍﻩ ﻃﯿﺐ ﻭ ﭘﺸﺘﻪ ﺣﺴﯿﻦ‌ﺁﺑﺎﺩ ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ.
عكس‌هاي ارسالی "علي  محمدي" برای یافته از اين اثر در دي‌ماه 1394:
 آسياب ساسانيان در خرم‌آباد؛ اثري كه به چشم‌ نمي‌آيد + تصاوير






دیدگاه‌ها  

#1 سپهر 1394-11-01 19:55
این هم از عجایب روزگار ماست که شهری همچون خرم آباد با قدمت حداقل چهل هزار ساله و دهها غار ماقبل تاریخ، چندین پل و صدها بنای باستانی هنوز نتوانسته به قطب مهم و محبوب گردشگری تبدیل شود اما شهرهایی با آثار باستانی دوره صفویه، زندیه و قاجاریه شده اند نصف جهان، پایتخت تمدن و مشهورترین قطب توریستی ایران!!!
نقل قول کردن
#2 سپهر 1394-11-01 19:58
عزیزان سایت یافته درود بر شرفتون. بعد از انتشار گزارش و تصاویر گوشه شهنشاه خرم آباد در چند روز گذشته این بار از آسیاب گبری که نه تنها برای گردشگران بلکه متاسفانه برای بیشتر شهروندان خرم آبادی ناشناخته است گزارش تصویری منتشر کردید. پاینده باشید
نقل قول کردن
#3 لطیفی 1394-11-01 20:19
با سلام.ضمن صمیمانه و صادقانه ترین درودها بر گزارشگر موضوع. وضعیت اسفبار و دهشت آور این کهن میراث ملی ، نماد مدیریت روستا محور و عمق فاجعه بی توجهی رسمی به ثروت های ملی خرم آباد توانمند است. خدایا مددی .
نقل قول کردن
#4 سپهر 1394-11-01 21:24
لطفاً از غارهای کنجی،پاسنگر و ارجنه،حمام آسیا،حوض موسی،کاروانسرای میرزا سیدرضا،زورخانه طیب،بنای میرملاس،آرامگاه باباطاهر و عمارت آخوندابو که از آثار باستانی کمتر شناخته شده شهر خرم آباد هستند گزارش و تصویر منتشر کنید.
نقل قول کردن
#5 فاطمه 1394-11-01 22:59
آسیاب گبری دقیقا کجاست؟کجای خرم آباد؟
_________________________
يافته: در خط آخر مطلب ذكر شده است
نقل قول کردن
#6 میراث 1394-11-01 23:22
واقعا بدا به حال میراث فرهنگی لرستان که آثار باستانی و تاریخی آن در این وضعیت تأسف بار قرار دارند...
نقل قول کردن
#7 بابک 1394-11-01 23:56
ظاهرا این آسیاب تنها بنای برجا مانده از دوران ساسانی است بنابراین اولوبت اول باید معرفی این بنا در سطح ملی و جهانی و سپس احیا و نجات بخشی این بنا و نیز آزاد سازی ان از ساختمانهای پیرامونش باشد.
ابتدا عملیات مرمت و گمانه رنی توسط تیمهای باستانسناسی و سپس محوطه سازی این اثر میتواند یکی از اقزاب گردشگری خرم اباد مورد توجه گردشگران قرار گیرد و.
نقل قول کردن
#8 ع محمدی 1394-11-09 13:53
قابل توجه میراث فرهنگی وهمشهریان عزیز .تعطیلات عید نوروز چند سال پیش به دیدار یکی از دوستان قدیمی ام به شهر اردکان یزد رفتیم .میراث فرهنگی شهر اردکان زیر نظر ایشان بود وکارهای فراوان در این شهر انجام داده بود .از جمله یکی از کارهایش .اظهار داشت اثار خرابه ای از یک اسیاب ابی حدود 45 سال پیش در یکی از کوچه های اردکان توسط شهرداری تخریب وباقیمانده انرا درزیر خاک مدفون واسفالت منمایند .ایشان اظهار داشت در دوسال اخیر با گرفتن بودجه حدود صد میلیون تومان این اسیاب ابی را مجددا احیا نموده واکنون در معرض دید عموم قرار داده ایم.وقتی باتفاق ایشان جهت دیدن اسیاب ابی به محل رفتیم مردم را دیدیم که بلیط بدست در صف ایستاده تا به نوبت از اسیاب ابی دیدن کنند . اسیاب هم در دل زمین با حدود 20 پله پایین تر از سطح زمین قرار داشت وچند نفر جوان در انجا بکار گرفته شده بودند ..واز اب لوله کشی شهر اردکان وبرق انرا راه اندازی نموده بودند که قابل توجه بود .البته بهیچوجه قابل مقایسه با این اثر ارزشمند تاریخی بجای مانده از اعصار در دل شهر خرم اباد نبود.
نقل قول کردن
#9 آریان 1395-01-16 00:42
عالی بودمن به عنوان یک نفرکه خرم آبادبوده ام ازاین بنااطلاعی نداشتم.درودبرشم ا که این بنای تاریخی رارسانه ای کردید
نقل قول کردن
#10 م نورمرادی 1396-12-29 12:15
از کودکی این اثر رو دیدم . اما چیزی جز یک مکعب مستطیل ساده با مجرای اب چیز دیگه از اون نمونده احتتمالا قسمت اصلی پره ها وسنگ جلوی سوراخ جلوی سازه قرار میگرفتن که از بین رفتن. با بازسازی اون قسمت وگذاشتن سنگ اسیاب و... میشه بعنوان اثر مناسب برای بلیط فروشی معرفی کرد اما یه دیواره سنگ تیشه ای که توی همه روستا ها وجود داره خیلی جذبه ای برای مسافران نداره.یه مقدار باید خرجش بشه تا به درامدزایی برسه.
نقل قول کردن
#11 مسعود رفیعی نیا 1398-06-26 19:21
بنده همسایه مجاور آسیاب گبری هستم
وم هر روز تعداد زیادی گردشگر از جاهای مختلف کشور برای دیدن این اثر مراجعه میکنند ولی میراث فرهنگی محترم حتی از نصب یک تابلو برای معرفی این اثر خودداری میکند و هیچ توجهی به این اثر باستانی ندارد در حالیکه میتواند در صورت رسیدگی جاذبه توریستی بسیار خوبی برای شهر خرم آباد باشد
بنده مبلغ7میلیون تومان از جیب خودم برای سنگ فرش کنار آسیاب خرج کردم و به شکل سنتی آنرا اجرا کردم با این حال با لجبازیه میراث فرهنگی محترم روبرو شدم و آنها از بنده شکایت کردند و پیگیر تخریب آن هستند از تمامی دوستان و مسئولین محترم تقاضای بازدید از آسیاب و اعتراض به میراث فرهنگی را دارم ممنون
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا