آيين عزاداري سرور و سالار شهيدان و ياران باوفايش در خرمآباد همزمان با ساير نقاط كشور و جهان برگزار شد.
به گزارش پايگاه خبري يافته، عزاداران حسيني از نخستين ساعات صبح امروز و پس از اذان صبح، به رسم ديرين مردم اين خطه در سوگ عزيزان، بدنهاي خود را در حوضهاي مخصوص به گِل آغشته كردند و پس از خشك كردن بدنها جلوي آتش، در دستههاي مختلف به عزاداري پرداختند.
مراسم عزاداري امروز در خرمآباد در دو جايگاه "ولايت" واقع در حريم شمالي قلعه فلكالافلاك و "مصلي" واقع در خيابان انقلاب به صورت زنده از شبكه افلاك پخش شد.
همچنين ساعت 12 پس از اعلام اذان ظهر، عزاداران در صفوف به هم پيوسته، به ياد آخرين نماز امام حسين (ع)، به جماعت نماز خواندند.
همچنين نيروهاي شهرداري نيز به منظور بازگشايي مسير هيأتهاي عزاداري و مردم، از ظهر امروز شروع به پاك سازي مسير از باقيمانده خاكستر آتش و ماسه در سطح شهر شدند.
پاكسازي خيابانهاي شهر توسط نيروهاي شهرداري در ظهر روز عاشورا جهت خدماتدهي به عزاداران و شهروندان
اقامه نماز ظهر عاشورا در خرمآباد
دیدگاهها
_______________________
يافته: سلام
متاسفانه خبرنگار ما آنجا حضور نداشته. شما كه مشاهده كرديد براي ما ارسال ميكرديد تا در يافته منتشر شود
يافته: سلام
متاسفانه خبرنگار ما آنجا حضور نداشته. شما كه مشاهده كرديد براي ما ارسال ميكرديد تا در يافته منتشر شود
سلام.آنها از بنده و همراهانم عکس گرفتند اما من نتوانستم عکس های خوب و با کیفیت از آنها بگیرم. به هر حال همینکه خبر حضور این عکاسان و گردشگران خارجی در شهر خرم آباد به طور نسبتا گسترده در فضای مجازی بازنشر میشود جای خرسندی دارد. در ضمن تعدادی از همشهری هایمان در صفحات اینستاگرامشان تصاویری از گردشگران خارجی را که امروز در خیابان های خرم آباد حضور داشتند را به اشتراک گذاشته اند.
در اهمیت این سنت که هم ایینی کهن و هم برای زنده نگه داشتن حقیقت و جان اسلام برگزار می شود ذکر خاطره ای از آیت الله بروجردی (ره) که شفا درد چشم هایشان را با همین گل عزاداری حسینی یافتند به طوری که تا آخر عمر شریفشان خللی به آن وارد نشد، کفایت می کند.
ولی باور کنید شعور حسینی را می توان با یک پنجه گل هم نشان داد و نیاز به شیرجه زدن در گل اونم با این اوضاع کم آبی و تخریب محیط زیست نیست. کی گفته قدیمی های ما شیرجه می زدن توی گل؟ به فرض هم که میزدن آیا ما نباید یک مقدار سنت ها مون را با شرایط امروزی تغییر بدیم؟
سنت قمه زنی هم به همین سبک کم کم جای خودش را به اهدا خون می دهد حالا ما نمی تونیم این سنت کهنمون را با تغییر زمانه بهبود ببخشیم؟
در اهمیت این سنت که هم ایینی کهن و هم برای زنده نگه داشتن حقیقت و جان اسلام برگزار می شود ذکر خاطره ای از آیت الله بروجردی (ره) که شفا درد چشم هایشان را با همین گل عزاداری حسینی یافتند به طوری که تا آخر عمر شریفشان خللی به آن وارد نشد، کفایت می کند.
ولی باور کنید شعور حسینی را می توان با یک پنجه گل هم نشان داد و نیاز به شیرجه زدن در گل اونم با این اوضاع کم آبی و تخریب محیط زیست نیست. کی گفته قدیمی های ما شیرجه می زدن توی گل؟ به فرض هم که میزدن آیا ما نباید یک مقدار سنت ها مون را با شرایط امروزی تغییر بدیم؟
اقا سجاد لطفا كمي انصاف داشته باشيد و ايين ملي و تاريخي لرستانيها را با قمه زني مقايسه نكنيد.در گل افتادن هيچ اسيبي به انسان نميزند اما قمه زني كه معلوم است چه اسيب هاي شديدي به فرد وارد ميكند.اما در اين شكي نيست كه برخي از هم استانيها در"ايين گل" حركات افراطي انجام مي دهند و به قول شما شيرجه ميزنند توي گل! با اين كار براي لرستيزها سوژه درست مي كنند.
سنت ها و آیین کهن ما وحی منزل نیستند که ما در مقابل انتقاد از آنها بقیه را بدون ذکر دلیل قانع کننده متهم به بی انصافی کنیم، روی حرف من با آن عده ای است که خواسته و ناخواسته سنت های و آیین های خوب ما نظیر همین گل مالی (البته به شکل سنتی آن و نه امروزی) را فقط مایه خودنمایی، شهرت و اینکه فقط در لرستان گل مالی داریم به بازی گرفته اند.
عزاداری که با اخلاص صورت میگیرد را نباید به عنوان برند و شهرت و امثالهم قرار داد. در آخر هم بنده لینک خبر گل مالی عاشورا را که در خبرگزاری فرارو انتشار یافته بود قرار دادم اما نمی دانم چرا یافته عزیر آن را حذف کرد. آیا اغلب کسانی که در سایتهای دیگر نظر منفی نسبت به سنت آیینی ما دارند همه "لرستیر" و "بی انصاف" هستند؟
http://fararu.com/fa/news/250557/تصاویر-گلمالی-روزعاشورا-در-خرمآباد
سنت ها و آیین کهن ما وحی منزل نیستند که ما در مقابل انتقاد از آنها بقیه را بدون ذکر دلیل قانع کننده متهم به بی انصافی کنیم، روی حرف من با آن عده ای است که خواسته و ناخواسته سنت های و آیین های خوب ما نظیر همین گل مالی (البته به شکل سنتی آن و نه امروزی) را فقط مایه خودنمایی، شهرت و اینکه فقط در لرستان گل مالی داریم به بازی گرفته اند.
اولاً لطفاً از عنوان گل مالی استفاده نفرمایید چون بار روانی منفی دارد به قول آقای فرید قاسمی بهتر است بگوییم "آیین گل" تا بار عاطفی هم داشته باشد. دوما به چه زبانی بگوییم آیین گل از کهن ترین و اصیل ترین رسوم لرستانیها است و قدمتش به حداقل سه هزار سال پیش باز می گردد
بنابراین مقایسه آن با رفتار قمه زنی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
سوما از صمیم قلب افتخار می کنیم که در عزای سرور آزادگان جهان با برگزاری آیین ویژه در روز عاشورا سنگ تمام می گذاریم.
آیا قیام امام حسین (ع) و یارنشان برای کسب عولطف مردم و ترحم تاریخ صورت گرفته است؟ که شما به دنبال بار عاطفی قضیه هستید.
عقلانیت حرکت امام حسین (ع) آنقدر بالاست که بعد از هزار و چهارصد سال راه و منش ایشان سر منشا قیام آزادگان جهان است. در نهایت با کمال احترامی که به نظر جنابعالی دارم باید گفت که فضای بحث شما کاملا احساسی و ناسیونالیستی است. در جایی گفتید "به چه زبانی بگوییم "می گویم با زبان منطق بحث کنید. امیدوارم در کنار این حرارتی که در قلبتان احساس می کنید در بحث هایتان هم منطق به خرج دهید. بنده نه منکر کهن بودن این آیین خوب بودم و نه هم مخاف بعد معنوی آن هستم و این را در کامنتهای قبلی هم گفته ام، اما شما در پاسخ ارادت خود به سالار شهیدان را به رخ بنده می کشید.
آیا قیام امام حسین (ع) و یارنشان برای کسب عواطف مردم و ترحم تاریخ صورت گرفته است؟ که شما به دنبال بار عاطفی قضیه هستید.
عقلانیت حرکت امام حسین (ع) آنقدر بالاست که بعد از هزار و چهارصد سال راه و منش ایشان سر منشا قیام آزادگان جهان است. در نهایت با کمال احترامی که به نظر جنابعالی دارم باید گفت که فضای بحث شما کاملا احساسی و ناسیونالیستی است. در جایی گفتید "به چه زبانی بگوییم "می گویم با زبان منطق بحث کنید.
با سلام.اقا سجاد بنده عشق و ارادت همه لرستانيها به امام حسين(ع)را مايه افتخار دانستم نه فقط خودم را!در ضمن تنها چيزي كه در كامنت من ديده نميشود احساس گرايي است تعجب ميكنم كه مي فرماييد"در بحثت هايتان منطق به خرج دهيد". يعني شما واقعا با انگها و اهانت هايي كه عده اي از روي غرض يا عدم شناخت به خاطر"ايين گل" نثار لرستانيها كردند موافق هستيد؟!