یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ساخت بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان با حضور رییس جمهور در منطقه هفت‌گل استان لرستان با رمز یا زهرا(س) آغاز شد.

به گزارش يافته، محمود احمدی‌نژاد در مراسم آغاز ساخت بلندترین سد بتنی جهان با ابراز خوشحالی از آغاز ساخت این سد توسط متخصصان و کارگران ایرانی، گفت: با کمک دانشمندان و کارگران پرتلاش و متعهد ایرانی و با استفاده از دانش و تخصص بومی بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در این نقطه از کشور احداث می‌شود.

وی با اشاره به این که این موفقیت بیانگر همت و تلاش والا برای رشد و اعتلای ایران اسلامی است، افزود: ساخت سد بختیاری نقطه عطفی در مسیر توسعه، پیش‌رفت و آبادانی استان لرستان در کشور است.

رییس جمهور با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران خاطر نشان کرد: امروز بار دیگر شاهد حرکتی جدید در عرصه عمران و آبادانی کشور هستیم.

در این مراسم، دکتر احمدی‌نژاد با فرمان آغاز عملیات اجرایی بر روی رودخانه بختیاری در استان لرستان، دستور آغاز ساخت بلندترین سد دو قوسی جهان را صادر کرد.

سد برق‌آبي بختياري با ارتفاع 325 متر بر روي رودخانه بختياري از سرشاخه‌هاي دز و ميان دو کوه ساخته خواهد شد؛ با احداث سد و نيروگاه برق‌آبي بختياري سالانه 1500 مگاوات به توان توليد برق کشور افزوده مي‌شود و با انتقال آب رودخانه سزار به مخزن سد بختياري، ميزان توليد از 2850 گيگاوات ساعت انرژي برق ‌آبي در سال، به 3700 گيگاوات ساعت افزايش پيدا مي‌کند.

از سوي ديگر با اجراي اين پروژه از ورود رسوبات رودخانه بختياري به مخزن سد دز جلوگيري و درنتيجه بر عمر مفيد سد و نيروگاه دز افزوده مي‌شود؛ امکان مديريت بهينه منابع آب به ميزان 5 ميليارد مترمكعب در راستاي افزايش سطح زيرکشت اراضي پايين دست، کنترل سيلاب‌هاي مخرب فصلي و افزايش ايمني سد دز، تنظيم آب نيروگاه در دست مطالعه جرياني دز در پايين دست سد با ظرفيت 750 مگاوات و ايجاد شرايط توسعه براي منطقه مانند محروميت‌زدايي، اشتغال‌زايي و افزايش قابليت‌هاي گردشگري از ديگر اهداف اجراي پروژه بختياري هستند.

ساختگاه سد بختياري به فاصله مستقيم 50 کيلومتري بالادست سد دز و پنج کيلومتربالادست تقاطع رودخانه‌هاي سزار- بختياري در شمال غرب ايستگاه تنگ‌پنج، هشتمين ايستگاه خط آهن حد فاصل انديمشک- دورود بر روي رودخانه بختياري بنا مي‌شود.

نيروگاه برق‌آبي بختياري نيز نيروگاهي زيرزميني بوده و در ساحل چپ سد واقع خواهد ‌شد. ظرفيت اين نيروگاه 1500 مگاوات، انرژي متوسط ساليانه نيروگاه 3 هزار ميليون کيلو وات ساعت و نوع توربين، فرانسيس با محور عمودي است. در اين نيروگاه 6 واحد توربين با دبي 103.5 متر مکعب بر ثانيه پيش‌بيني شده و قدرت هر توربين 250 مگاوات است.

تونل انتقال آب حوزه سزار به مخزن بختياري نيز 26 کيلومتر به قطر آن 5.4 متر است و از اين تونل آب به ميزان هزار و 200 متر مکعب منتقل مي‌شود. طرح سد و نيروگاه بختياري در زمان اجرا با بکارگيري نيروهاي بومي، تاثير مهمي در اشتغال‌زايي منطقه خواهد داشت.

بهبود شرائط اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در منطقه طرح، ايجاد امکان توسعه و سرمايه گذاري در محدوده طرح، بهبود سطح رفاهي زندگي اهالي، ارتقاء سطح آموزش و بهداشت و افزايش درآمد سرانه بواسطه ايجاد اشتغال در منطقه طرح، استفاده بهتر از قابليت‌هاي گردشگري منطقه، افزايش سهم منطقه در توسعه کشور، بهبود ارتباطات و حمل و نقل زميني از طريق ايجاد جاده‌هاي دسترسي، افزايش ارزش افزوده خدمات در منطقه طرح؛ از جمله اثرات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اجراي اين طرح ملي خواهد بود.

شايان ذكر است منابع مالي مورد نياز اين طرح از طريق تهاتر نيروگاه‌هاي رجايي و مسجدسليمان تامين مي‌شود.

عمليات مقدماتي اجراي اين سد از سه سال پيش با اجراي مسيرهاي دسترسي، تونل‌هاي انحرافي و ساير نيازمندي‌هاي اجراي ديواره سد آغاز شده است.

ساخت بلندترین سد بتنی جهان با حضور رییس جمهور در لرستان  آغاز شد - گزارش تصويري

ساخت بلندترین سد بتنی جهان با حضور رییس جمهور در لرستان  آغاز شد - گزارش تصويري

ساخت بلندترین سد بتنی جهان با حضور رییس جمهور در لرستان  آغاز شد - گزارش تصويري

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 مصیب شفیعی 1392-02-23 14:49
:sigh:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا