یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عمليات تعريض باند فرودگاه خرم‌آباد - يافتهاواسط سال ۱۳۲۲ در جریان جنگ جهانی دوم توسط متفقین مقابل کمپ نظامی بدرآباد که مقر نیروهای رزمی و نظامی هندی، انگلیسی، آمریکایی بود، باند فرودگاه خرم‌آباد در عرض ۲۰ متر و در طول ۱۸۰۰ متر مهیا شد و فقط برای هواپیماهای نظامیان استفاده می‌شد.

در آن زمان باند فرودگاه خاکی بود. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم تا مدتی هواپیماها هفته‌ای یک بار خانواده افسران نظامی را از خرم‌آباد به تهران می‌بردند.

تا این که اوايل دهه 50 شرکت ملی نفت ایران و شرکت مخابرات استان لرستان زمین فرودگاه را خریداری و بازسازی نمودند. حدود ۱۸۰۰ متر باند برای استفاده هواپیماهای پستی کوچک آسفالت گردید و یک اتاق کوچک نگهبانی و یک ساختمان کوچک برای استراحت مسافران ساخته شد.

در آن زمان محمدرضا پهلوي جهت افتتاح خط انتقال برق به خرم‌آباد آمد و به منوچهر اقبال وزیر وقت شرکت نفت دستور داد زمین‌های اطراف فرودگاه خریداری شود و روستای میان‌گلال که جنب فرودگاه بود به مکان دورتری منتقل گردد.

سال ۱۳۵۵ فرودگاه از شرکت نفت تحویل گرفته شد و رسماً سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت اداره فرودگاه را بر عهده گرفت. حدود ۱۰ نفر استخدام شدند و ۲ دستگاه ماشین آتش نشانی تهیه گردید.

گاهی اوقات نیز ماشین آتش‌نشانی ارتش یا شهرداری کمک می‌کردند. باند آسفالت شد و ۵۰۰ متر به طول باند افزوده گردید.

خرداد ۱۳۵۵ یک دستگاه NDB و یک دستگاه رکوردر نصب شد. اولین پرواز مسافری ۶۰ نفره با حضور مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری افتتاح شد.

برای بازرسی مسافران همه روزه از کلانتری مرکزی خرم‌آباد، ۱۰ نفر پلیس، یک افسر سروان و یک سرگرد به فرودگاه می‌آمدند و بعد از پرواز می‌رفتند.

یک رادار فوق پیشرفته VOR/DME-D در سال ۱۳۹۲ در فرودگاه خرم‌آباد نصب شده است. (منبع: ويكي‌پديا)

اخيراً نيز طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده توسط استانداري لرستان به منظور توسعه باند فرودگاه، عمليات اجرايي آن آغاز شده است.

عمليات تعريض باند فرودگاه خرم‌آباد - يافته

عمليات تعريض باند فرودگاه خرم‌آباد - يافته

خسته نباشيد به متوليان و مسوولاني كه پي‌گير توسعه اين فرودگاه هستند. به يقين اين مهم، در آينده نقش اساسي در پيشرفت لرستان در زمينه‌هاي مختلف خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ها  

#1 دالوند 1392-11-01 11:54
اینم به خاطر مدیریت خوب مهندس کیانپوره این باید استاندار میشد نه بازوند
نقل قول کردن
#2 مصطفی 1392-11-01 14:40
کار هرکسی بود دمش گرم بالاخره درسته اقای کیانپور خیلی فعال هستند اماتا اقای بازوند نخواهند که نمیشه!
نقل قول کردن
#3 عصمتی 1392-11-01 20:20
فرقی نمیکنه کی استاندار باشه /// هر شخص محتری که هست امیدواریم حداقل خیلی به صندلی نچسبد و یکی دو قدم اساسی برای این این شهر مضلوم بردارد /// حالا دیگه کی کار میکنه کی کار نمیکنه بماند .///
نقل قول کردن
#4 دالوند 1392-11-02 10:14
الان شما معماری خرم اباد رو به خاطر بسپارید کارهای عمرانی جذب سرمایه گذار 4 سال دیکه ببنید خرم اباد و شهرهای استان چقدر تغییر میکنن بازم میگم باید شخص بومی و مدیری مثل مهندس کیانپور استاندار میشد نه بازوند عملکرد خوبی نداره اینو به جرات میکم
نقل قول کردن
#5 مهناز 1392-11-02 10:48
امیدوارم فرودگاه خرم آباد حداقل مانند فرودگاه استانهای همجوارمثل کرمانشاه باشد
نقل قول کردن
#6 حسین 1393-11-07 18:27
هرکسی یه قدم برای آبادی سرزمین عزیزمون لرستان برداره من پاشو میبوسم
نقل قول کردن
#7 فرهاد رضایی 1396-05-13 22:18
سلام چرا پرواز حجاج از فرودگاه خرم اباد انجام نشد دوباره پرواز به فرودگاه امام منتقل شد لطفا جواب بدهید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا