یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

چهارشنبه‌شب 20 خردادماه تالار شهيد آويني مجتمع فرهنگي و هنري ارشاد خرم‌آباد پذيراي بيش از 600 نفر از لرستاني‌هايي بود كه براي زنده شدن خاطرات روزهاي خوش با رضا سقايي بودن يا خاطراتي كه با صداي دلنشين او داشتند، گرد هم آمدند.
بزرگداشت رضا سقايي و نمايش فيلم رضا دوباره مي خواندبه گزارش يافته، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: بين ساز و آواز بايد رابطه‌اي ظريف برقرا باشد و اگر تعامل و تقابل لازم در اين خصوص برقرار نباشد، اثر توليد شده دلنشين نيست و دلخراش است.
حجت‌الاسلام حميدرضا حنان با برشمردن رابطه سه‌گانه بين صدا و آواز اظهار داشت: در رابطه نوع اول تساوي بين طرفين برقرار است يعني از نظر كميت و كيفيت با هم برابر و هماهنگ هستند.
وي با بيان اين كه در نوع دوم ساز بر آواز خواننده برتري داشته و در واقع در اين رابطه، آواز در ساز گم است، افزود: در نوع سوم برتري آواز بر ساز مشهود است و اين‌جاست كه ساز در آواز گم مي‌شود و صداي بي‌نظير استاد رضا سقايي نيز از چينين امتياز و ويژگي بزرگي بهره مي‌برد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم ضمن تشكر از سيد محمد سيف‌زاده سازنده‌ي فيلم مستند"رضا دوباره مي‌خواند" اظهار داشت: افرادي نظير سقايي مي‌توانند از نظر اخلاقي و هنري، الگوي خوبي براي جوانان امروز ما باشند.
محمدمهدي احمدی افزود: زبان هنر بر خطابه به خاطر ارتباطي كه مردم با ‌آن برقرار مي‌كنند ارجح است چرا كه مردم با آن ارتباط برقرار مي‌كنند و اين موضوع باعث جاودانگي اثر خواهد شد.
وي با بيان اين كه سقايي سقايي نيز چون لباس هنر پوشيد، هر چه زمان  بگذرد ياد او ماناتر مي‌شود، افزود: صداي سقايي، صداي فرهنگ حاكم بر جامعه بود و هنرش در خدمت هنر نبود بلكه در خدمت مردم بود و به همين دليل نيز جاودانه شد.
در حاشيه:
* علاوه بر دكتر حنان و دكتر احمدي، علي کورانی‌فر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، شماري از اعضاي شوراي اسلامي شهر، پيشكسوتان هنر آواز و موسيقي لرستان، جمعي از شعرا، ادبا، فرهنگيان، ورزشكاران و اقشار مختلف مردم نيز در اين مراشم باشكوه حضور داشتند.
 خاطرات خوش رضا سقايي براي خرم‌آبادي‌ها زنده شد + عكس‌ها و حواشي
* از جمع خوانندگان لرستاني، خبرنگار ما در بين جمعيت حاضر فرج علي‌پور، ايرج رحمان‌پور، محمد ميرزاوندي، سيف‌الدين آشتياني، فضل‌الله صفاري، داريوش نظري، غلام سبزعلي، حشمت فتحي، ذبيح‌الله كردعلي‌وند و مراد بداق را ملاحظه كرد.
* هماهنگي برنامه بر عهده امين عباسيان، ذبيح‌الله كردعلي‌وند، مجتبي روماني، فريد رحمتي، عزت درگاهي، رامين صادقي، بهزاد پيرداده و شماري از بچه‌هاي اداره ارشاد و انجمن موسيقي بود كه جا دارد به آن‌ها خسته نباشيد گفت.
* كمبود جا باعث شد تا مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي از معاون استاندار تقاضا كرد تا براي سالن جديد و بزرگ خرم‌آباد هر چه زودتر مساعدت نمايند. همچنين وي اشاره كرد كه استاندار در جلسه صبح گفته كه در مراسم امشب حضور مي‌يابد اما به دليل فراهم آوردن مقدمات حضور روز پنج‌شنبه محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس جمهور در خرم‌آباد، در اخرين لحظات از حضور در اين برنامه باز مانده است.
* كل مراسم كه تا ساعت 45 دقيقه بامداد طول كشيد، با 4 دوربين پوشش تصويري داده شد كه سه دوربين متعلق به صدا و سيماي مركز لرستان بود.
 
* آیین بزرگداشت با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط "مهدی پاپی" قاری برجسته رأس ساعت 21 شب آغاز شد. سپس سرود جهموری اسلامی آغاز و سپس رئوس برنامه‌ها توسط مسعود بهرام‌نژاد مجري برنامه اعلام شد.
 
* در بخش اول برنامه از "ماه‌دولت سقايي" خواهر بزرگ استاد سقايي كه در دوران بيماري او، چند سال از استاد مراقبت كرد، با اهدا لوح سپاس تقدير شد. داريوش نظري خواننده لرستاني و خواهرزاده استاد سقايي نيز وي را روي صحنه همراهي كرد و بعد به دعوت مجري برنامه به اجراي قطعه‌اي با هم‌نوازي كمانچه توسط مهران تركزبان و حسن سالم پرداخت. نظري در بخشي از صحبت‌هايش اشاره كرد كه ديگر دور تفنگ در ترانه‌ها گذشته و امروز قلم بايد در دست جوانان ما باشد و جاي تفنگ را بگيرد. اين گفته به مذاق يكي از حضار خوش نيامد و از ميان سالن با صداي بلند گفت كه تفنگ بخشي از تاريخ ما لرها در مبارزات با زورگويي‌ها بوده است.
 

* در بخش بعدي نوبت به اجراي قطعه‌اي با صداي "حشمت فتحی" همراه با پیانوی "شهرام کیمیایی" رسيد. آن‌ها ترانه چوپان را در دستگاه اصفهان به یاد استاد سقايي اجرا كردند.
 
* در ادامه، كاظم علي‌پور قطعه‌اي ادبي در رساي استاد سقايي قرائت كرد.
* نوبت به گروه "حرف تازه" رسيد تا با نوازندگي سنتور منوچهر رحمتی، کمانچه حسن سالم‌، تار حمید سلیمانی  و تمبک شهاب خاکسار و صداي "کیومرث صادقی" خواننده جوان 3 ترانه اجرا كنند. در اجراي ترانه آخر، تشابه صداي صادقي به صداي استاد سقايي بسيار نزديك بود و اين موضوع باعث تشويق وي توسط حضار شد.
 
* بعد دكتر سيد سيامك موسوي‌اسدزاده نيز در مطلبي با عنوان "رضا سقايي؛ نماد جهاني لرستان" به بررسي خصوصيات بي‌نظير صداي استاد سقايي از هنر اصول خوانندگي پرداخت.
* آن‌گاه نوبت به "ايرج رحمان‌پور" رسيد تا با صدای سرنای احسان عبدی‌پور، کمانچه همایون پشت‌دار و تنبک شهاب خاکسار 3 ترانه اجرا كنند. رحمان‌پور در ميان اجرايش به اين نكته اشاره كرد كه دكتر‌"حسين مهرداد" حق بزرگي به گردن او دارد و كسي بوده كه علاوه بر تشويق وي براي خوانندگي، اصول اين كار را نيز به وي آموزش داده است.
 
* در ادامه پیام استاد علی‌اکبر شکارچی براي رونمايي از فيلم "رضا دوباره مي‌خواند" توسط مسعود بهرام‌نژاد قرائت شد.
* سپس رونمايي از سردیس استاد سقايي كه قرار است به زودي در پارك مشاهير خرم‌آباد نصب شود با حضور مسوولان و برخي مدعوين انجام شد.
 
* در بخش پاياني برنامه فیلم مستند زندگی استاد رضا سقایی به مدت 45 دقيقه نمايش داده شد. سیدمحمد سیف‌زاده کارگردان فیلم "رضا دوباره می‌خواند" پيش از نمايش اين فيلم مستند بر روی صحنه آمد و توضیحاتی در خصوص نحوه فیلم‌برداری و تهیه این فیلم ارائه داد. وي اظهار داشت كه اين فيلم 23 سال قبل قرار بود اكران شود اما مسوولان ارشاد با انتشار آن در آن زمان موافقت نكردند و از مسوولان كنوني ارشاد به خاطر بها دادن به چهره‌هاي محبوب قوم لر تقدير و تشكر كرد.
حین نمايش فیلم، اشک در چشمان حضار حلقه بست‌. همچنين در دو نوبت صحبت‌هاي مرحوم ناصر ميرزايي اسطوره ي فوتبال لرستان در مورد استاد سقايي پخش شد كه مورد تشويق حضار قرار گرفت. در اين فيلم علاوه بر صحبت‌هاي استاد سقايي در زمان حياتش، تصاويري قديمي از لرستان و نيز صحبت‌هاي ديگران در مورد استاد سقايي نمايش داده شد. كساني مثل مرحوم محمد رايگان (پدر مسعود رايگان هنرپيشه شهير كشورمان)، عبدالله غيابي (فيلمساز لرستاني)، خليقي از گويندگان قديمي راديو ايران در دهه 40 و ...
به راستي خوش به سعادت رضا سقايي، ناصر ميرزايي، علي‌محمد ساكي كه پس از مرگ‌شان، هر جا نامي و يادي از اين بزرگ‌مردان برده مي‌شود، مردم نسبت به آنان اظهار محبت و علاقه‌ مي‌نمايند.
 
 
رضا جايدري/ خرم‌آباد
 

دیدگاه‌ها  

#1 لرستانیها 1394-03-21 19:05
جمعیت زیادی اومده بودن و سالن گنجایش جمعیت رو نداشت امیدوارم چنین مراسماتی رو در فضای باز و یا سالنی با ظرفیت بالا برگزار کنن که همه دوستداران هنر و فرهنگ لرستان بتونن در جشن حضور پیدا کنن در آخر هم از حضور پایگاه خبری یافته در نشر و بازتاب خبر تشکر میکنم
محسن یاراحمدی
نقل قول کردن
#2 علیرضاخدایی 1394-03-21 19:12
درودوسپاس ازجناب جایدری عزیزبسیارگزارش زیبا وجامع کامل به نحوی که پنداری الان میان ان سالن ودرکنار ان عزیزانی مانا باشی وپایار
نقل قول کردن
#3 احسان فاضلپور 1394-03-22 10:26
یاد استاد سقایی گرامی، روحشان قرین رحمت لایتناهی،
ای کاش این تمجیدها و این مراسمات باشکوه در زمان حیات ایشان برگزار میشد،.......
نقل قول کردن
#4 احمد 1394-03-22 11:35
سلام. تشکر از مدیر کل ارشاد و تمام بزرگان هنر که در این مراسم تشریف داشتند.از اطلاع رسانی خوب یافته هم تشکر ویژه دارم
نقل قول کردن
#5 همشهری 1394-03-22 11:37
اگه امکان دارید بفرمائید فیلم این مراسم را چگونه می توان تهیه کرد
نقل قول کردن
#6 وحید بیرانوند 1394-03-22 13:49
تنها صداست که می ماند
یادش گرامی باد
نقل قول کردن
#7 میثم 1394-03-22 15:26
درود بر استاد داریوش نظری صدای مانای لرستان. استاد نظری واقعا اجراتون زیبا بود شعر مرگ تفنگ. واقعا زیبا بود لذت بردیم
نقل قول کردن
#8 شیرین 1394-03-23 21:18
عالیه!!
خودمون اول قدر خودمونو بدونیم تا دیگران هم به ارزش ما و فرهنگ غنی لرستان پی ببرن.
نقل قول کردن
#9 ستاره 1394-03-24 11:41
با سپاس از برگزاری این برنامه ها
لطفا فیلم
نقل قول کردن
#10 مصطفی 1394-04-23 01:44
:D رضاسقایی تازنده بودکسی نبود وقتی که مرد رضاسقایی شد…مردم زنده کش مرده پرس…
نقل قول کردن
#11 مصطفی 1394-04-23 01:45
رافسوس…همین
نقل قول کردن
#12 ناشناس 1394-04-27 14:49
کمانچه فقط مهران ترک زبان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا