یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان به همراه فرماندار پلدختر و در رأس هیأتی از غار تاريخي عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستانکلماکره ديدند.
به گزارش يافته، این بازدید در حالی صورت گرفت که از آخرین بازدید مدیر کل میراث فرهنگی قریب 9 سال می‌گذرد و پس از 9 سال مدیر کل میراث فرهنگی با هیآتی متشکل از عطا حسن‌پور مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی، علی خسروی ذی‌حساب اداره کل و سيد آرش قیاسیان رئیس هیأت کوه‌نوردی استان عازم این غار شدند.
مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي لرستان هدف از این بازدید بررسی وضع موجود غار و مسیر پیرامونی و امکان سنجی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این غار باستانی بيان كرد و گفت: غار کلماکره در بخش مرکزی شهرستان پلدختر و در ارتفاعات کوه مله مشرف به روستاهای دره‌باغ و طاق ملک‌حسین قرار دارد.
عطا حسن‌پور افزود: این غار در سال 1368 توسط سودجویان اشیاء عتیقه مورد تعرض قرار گرفت و بخش اعظمی از این گنجینه‌ي تاریخی سر از موزه‌های کشورهای خارجی درآورد.
وي با اشاره به اين كه این گنجینه متعلق به پادشاهان «سمتی» یا «ساماتی» می‌باشد که از دوران عیلام نو به جای مانده و قدمت این گنجینه به حدود 2700 سال می‌رسد، تصريح كرد: اهمیت غار کلماکره در حال حاضر علاوه بر محل نگه‌داری خزائن سلطنتی دولت عیلام نو بیش‌تر به خاطر وجود عناصر طبیعی و زمین‌شناسی است که در غالب استالاگمیت، استالاگتیت و چالاب‌های درون غار است که از پدیده‌های ژئوتوریستی به حساب می‌آید.
 عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستان
 عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستان
عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستان
عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستان
عكس بازديد از غار كلماكره پلدختر لرستان

دیدگاه‌ها  

#1 حسين 1393-10-29 08:16
واقعاً دست مريزاد.خسته نباشيد...
نقل قول کردن
#2 فرید رحمتی 1393-10-29 09:15
واقعا جای تقدیر و تشکر داره.هر قدمی.قلمی.فکری برای توسعه لرستان جای تقدیر دارزگد.چه بسا این حرکت موجب رونق گردشگری در شهرستان پلدختر گردد.همچون غوری قلعه کرمانشاه.علی صدر همدان.و....
نقل قول کردن
#3 شهریار 1393-11-06 09:50
گزارش بازدید در سفرنویس گنجانده و پیوند داده شد.
http://www.safarnevis.com/?p=10140
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا