یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دومین نشست تجلیل از شاعران امروز با تجلیل و بررسی آثار "‌عبدالرضا فریدزاده" ادیب معاصر لرستاني در تهران برگزار شد.
گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهرانبه گزارش خبرنگار یافته، این نشست به همت انجمن پریسکه‌سرایان ایران و شهرداری تهران روز پنج‌شنبه سوم مهرماه 93 از ساعت 17  تا 20 در سرای محله اوین تهران با حضور اساتید و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات فارسی، سیدابراهیم موسوی‌نژاد رییس انجمن لرستانی‌های مقیم مرکز به همراه گروهی از اعضاي انجمن لرستانی‌ها، جمعی از هنرمندان، احمد فکری، مسلم سرلک مدیران سرای محله اوین، گروهی از وبلاگ‌نویسان و فرهیختگان برگزار گردید.
جلسه با تلاوتی چند از آیات قرآن کریم و پخش سرود ملی ایران آغاز شد. سخن‌رانی علی‌رضا بهرهی رئيس انجمن پریسکه‌سرایان ایران، بخش ابتدایی برنامه را تشکیل داد.
بهرهی در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که با هماهنگی‌های انجام شده بین هیات رییسه انجمن و مسوولان فرهنگ‌سرای اوین، این جلسه به ادیبی اختصاص یافت که بیش از 4 دهه از عمرش را در راه قلم و نوشتن صرف کرده است اضافه کرد: عبدالرضا فریدزاده ادیبی است که علاوه بر جایگاه خاصی که در شعر معاصر کسب کرده، درنقد، داستان، نمایشنامه نویسی وتئاتر نیز از مفاخر کشور هستند.
سخنرانی دل‌نشین استاد عبدالرضا فریدزاده قسمت بعدی مراسم بود.
وي سخنان خود را با عرض تسلیت شهادت امام محمد‌تقی‌(ع)، گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، سپاس‌گزاری از بانیان این مراسم و حضار آغاز نمود.
فریدزاده به حاطرات دوران کودکی خود اشاره کرد و گفت: در خانه‌ای به دنیا آمدم که 6 خانوار دیگر در آن هم‌زیست‌مان بودند. نمونه‌هایی زنده از مردم واقعی جامعه، از فقیرترین اقشار. پدرم پلیس بود و با آن‌که راه پول‌دار شدنش مهیا بود، اما اهل زورخانه بود و معرفت. مردم‌دوست بود و عاشق مردم. با خواندن نشریاتی که پدر به خانه می‌آورد حس نوشتن و سرودن در من پا گرفت.
در ادامه وی با اشاره به فقر و نداری مردم در آن دوران ادامه داد: از 4 سالگی مکتب خوانده بودم و قرآن خواندن را می‌دانستم. در مدرسه بوستان و گلستان می‌خواندم؛ در 8 سالگی هر کتابی را قادر بودم بخوانم و در مدرسه روزنامه دیواری می‌نوشتم. پدرم در همه شرایط یاری‌ام می‌داد و مشوقم بود. برادربزرگم "‌رضا" که انشاء نویس کلاسش بود سرمشقم بود در نوشتن.
فریدزاده اضافه کرد: در 8 سالگی اولین شعرهایم را به سبک باباطاهر گفتم و به‌یاد دارم شبی پدر سروده‌هایم را از زیر بالشم درآورد و یک آفرین بزرگ برایم نوشته بود با این جمله: "بیش‌تر و بیش‌تر بخوان و در نوشتن دلیر باش"
در 12 سالگی در اولین شعر چاپ شده‌ام از اندوه یتمی گفتم: "‌دیشب نشسته بود در کنج کوچه‌ای/ از دیده‌اش که درد بر شیب گونه‌هایش عجولانه می‌دوید"...
فریدزاده در ادامه به بیان زندگی خود و آثار و نوشته‌هایش پرداخت و سخنان خود را با خواندن چند شعر پایان داد.
در ادامه، سخن‌رانی بزرگانی چون منصور مومنی منتقد و شاعر، عمران حیدری‌آریا دبیر اجرایی انجمن پریسکه و محمدکاظم علی‌پور منتقد لرستانی زینت‌بخش مراسم بود.
در بخش دیگری از مراسم "امیر عابدی‌" خواننده بروجردی به همراه "‌آرش اوستاییان" نوازنده سه‌تار و "‌سالار عندلیبی"  به اجرای زنده موسیقی سنتی در مایه ابوعطا، کرد بیات و دشتی پرداخت که مورد توجه و تشويق حضار قرار گرفت، نکته قابل ذکر این‌که اشعار ترانه‌های اجرا شده‌، از میان اشعار استاد فریدزاده انتخاب شده بود.
نشست تجلیل و بررسی آثار استاد عبدالرضا فریدزاده با شعر‌خوانی شاعران معاصر‌، افسانه راز، علی‌رضا بهرهی (شاعر لرستاني)، فرامرز ریحان‌صفت طنزپرداز معاصر کشور، علی‌اکبر جمشیدی (شاعر لرستاني)، آرش سیستانی، داریوش شجاعی‌اسدي(شاعر لرستاني) و ...  به پایان رسید و لوح یادبود توسط انجمن پریسکه‌سرایان ایران به عبدالرضا فریدزاده تقدیم شد.1
در بخشی دیگری از این برنامه، علی‎رضا بهرهی مدیر انجمن پریسکه‌سرایان از " پایگاه خبری یافته‌" به خاطر حضور مستمر خبرنگارانش در نشست‌ها و پوشش اخبار انجمن در پايتخت قدردانی کرد.
این نشست راس ساعت 20 با گرفتن عکس دسته‌جمعی حضار خاتمه یافت.
قابل ذكر است اولین جلسه‌ي این سری نشست‌ها نیز در تاریخ بیستم شهریورماه به دیگر شاعر معاصر لرستانی "هوشنگ رئوف" اختصاص یافته بود.
 
معرفی: عبدالرضا فریدزاده
عبدالرضا فریدزاده متولّد 1331 در بروجرد، فارغ التحصیل کارشناسی بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش
شاعر، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تأتر، منتقد ادبی و هنری.
انتشار سه مجموعه شعر "خنجر همیشه قدیمی است"، "لیلا به خواب من می‌آیی"‌، "مربّع‌ها"‌، "این‌جا ضمیر ناخودآگاه است" (زیر چاپ. گزیده 10 مجموعه منتشر نشده).
انتشار کتاب "فنّ بیان" نخستین، و تنها خودآموز فنّ بیان در تأتر کشور
انتشار مجموعه نمایشنامه‌های: "اهل کوفه" ، "ایکس و افسانه داد"‌، "پروانه در جیب غول و آل"‌، "سفر به جنون"‌، "سحرگاه با شیطان" (مجموعاً 34 اثر) و 8 نمایش‌نامه دیگر در کتاب‌های مجموعه نمایشنامه با دیگر نویسندگان.
چاپ ده‌ها شعر در مطبوعات و نشریات تخصصی ادبی، از 13 سالگی.
چاپ شماری قصه در مطبوعات و نشریات ادبی و کتب مجموعه قصه مشترک با دیگر نویسندگان.
چاپ ده‌ها مقاله و نقد و پژوهش ادبی و هنری در مطبوعات و نشریات و کتاب‌های تخصصی ادبی و هنری (شعر، نمایش، سینما و تأتر)
نویسندگی، بازی، یا کارگردانی نمایش‌های بسیار در جشنواره‌های متعدد ملی و بین‌المللی، شماری آثار تلویزیونی و تله‌تئأتر
داور و منتقد در جشنواره‌های متعدد شعر و نمایش در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی.
دارای دو عنوان سراسری و چندین عنوان منطقه‌ای در شعر.
دارای عناوین متعدد در تأتر (بازیگری، کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی) در سطوح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، در جشنواره‌ها و مسابقات، منجمله کتاب فصل، کتاب سال مقاومت، جشنواره بین‌المللی رشد، جشنواره بین‌المللی فجر.
دارای چند بیوگرافی در فرهنگنامه‌ها، نشریات، مطبوعات، کتب ادبی و هنری.
فعالیت در زمینه طنز (شعر و نثر)، از جمله دوره 5 ساله همکاری با نشریه "توفیق" در دهه 50؛ نوشتن و اجرای چندین نمایش طنز.

عكس‌هاي تجلیل و بررسی آثار شاعر معاصر استاد عبدالرضا فریدزاده:

 گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران

گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران

گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران

محمدکاظم علی‌پور منتقد لرستانی

گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران

گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران



گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران 
گزارش تصويري تجلیل از عبدالرضا فریدزاده نویسنده و شاعر لرستانی در تهران



خبر: عبدالرضا قاسمي
عكس: اميررضا قاسمي
پايگاه خبري يافته/ تهران

 

دیدگاه‌ها  

#1 عمران حیدری آریا 1393-07-04 13:45
بادرود وخسته نباشید به دست اندرکاران پایگاه خبری یافته وسپاس فراوان ازتلاش درزمینه ی فرهنگ و ادب این مرز و بوم و انعکاس نشست های ادبی کشورازجمله سلسله نشست های تجلیل ازفعالان شعر امروز توسط انجمن پریسکه سرایان ایران وشهرداری تهران.

دوباره سپاس فراوان
عمران حیدری اریا
نقل قول کردن
#2 عمران حیدری آریا 1393-07-04 13:57
درودی دوباره
سپاس ویژه ازآقایان عبدالرضاقاسمی
وامیررضاقاسمی


عمران حیدری آریا
نقل قول کردن
#3 علیرضابهرهی 1393-07-04 22:19
اززحمات برادرفرهیخته وفعالم جناب عبدالرضاقاسمی وآقازاده ی گلش سیدامیرآقا درانتشاراخبارای ن مراسم سپاس گذارم.
حضورپررنگ ایشان جای خالی سایرفعالان حوزه خبراستان رادرتهران به خوبی پوشش داد.
نقل قول کردن
#4 AMIN 1394-11-23 20:22
:oops: من برای یک نمایش نامه شماره استاد رو میخام MER30
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا