پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام در قلعه فلک الافلاک افتتاح شد.
به گزارش یافته، یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع‌دستی، زیویار استاندار لرستان و جمعی از مسؤولین استان و شرکت‌کنندگان در پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام در قلعه فلک الافلاک افتتاح شد.
این جشنواره در چهار بخش صنایع‌دستی و سوغات، موسیقی آیینی و محلی و پخت غذاهای محلی از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت در مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد در حال برگزاری است.
 
اصلی‌ترین کارکرد برگزاری جشنواره‌های گردشگری توزیع مکانی و زمانی سفر است
شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در آیین افتتاحیه جشنواره ملی فرهنگ اقوام در ابتدای این مراسم از اقدامات و زحمات مدیریت استان و همکاران اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در برگزاری این جشنواره تقدیر کرد.
معاون گردشگری کشور با اشاره به فروکش کردن بیماری کرونا افزود: دغدغه فعالان گردشگری تا حدودی مرتفع شده و بعد از تحمل دوران دشوار امیدها برای احیا این صنعت پررنگ شده است.
شالبافیان افزود: در نوروز ۱۴۰۱ به عنوان اولین زمان برای رونق حوزه گردشگری داخلی شاهد تلاش‌های و مدیریت مناسب ستاد خدمات سفر بودیم که جای تقدیر دارد.
معاون گردشگری کشور برگزاری این جشنواره را مؤلفه‌ای مثبت در جهت استمرار گردشگری داخلی دانست و تصریح کرد: اصلی‌ترین کارکرد این جشنواره علاوه بر دیگر آثار مثبت آن، توزیع زمانی و مکانی سفر در کشور است.
شالبافیان هم‌افزایی استان‌ها را یکی از ویژگی‌های برگزاری پنجمین جشنواره ملی فرهنگ اقوام دانست و اظهار داشت: حضور ۳۰ استان کشور در این جشنواره وجه تمایز آن نسبت به دیگر جشنواره‌های برگزار شده است.
معاون گردشگری افزود: بخش‌های مختلف جشنواره نشان‌دهنده این است که نباید نگاه تصنعی به اقوام داشت.
شالبافیان حضور بخش خصوصی و محوریت آن در بخش‌های مختلف جشنواره یکی دیگر از ویژگی‌های این جشنواره دانست و تصریح کرد: ما نیازمند برگزاری چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور هستیم.
معاون گردشگری کشور در پایان گفت: لرستان با داشتن پتانسیل تاریخی و فرهنگی توانسته است نقش پررنگ و شایسته‌ای برای خود به دست آورد.