یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافتهدر پی تصادف یک قلاده پلنگ ایرانی با پژو پارس در کیلومتر 25 جاده خرم‌آباد به الشتر(گردنه ایوان‌در) و اطلاع‌رساني اين اتفاق از سوي يكي از همياران محيط زيست لرستان به اداره كل محيط زيست استان، بلا فاصله تیم یگان حفاظت محیط زیست الشتر جهت برسی موضوع اعزام شد.

به گزارش يافته به نقل از روابط عمومي محيط زيست لرستان، مسوول اداره محیط زیست الشتر در خصوص اين حادثه اعلام نمود‌: این اتفاق ساعت 20 شب 17 آذر‌ماه رخ داد و طی آن یک فقره پلنگ ایرانی ماده حدوداً 4 ساله در حالی که قصد عبور از جاده مذکور به سمت منطقه حفاظت شده سفید‌کوه خرم‌آباد را داشته با خودرو پژو پارس تصادف كرد که متاسفانه منجر به کشته شدن پلنگ می‌گردد.

"طاهر فتح‌الهي" اظهار داشت: راننده پس از وقوع حادثه ابتدا با همیار محیط زیست تماس و سپس با راهنمایی ایشان با پلیس راهبر و عوامل اورژانس تماس می‌گیرد و تا حضور مامورین محیط زیست الشتر و پلیس در محل حادثه باقی می‌ماند.

وي در ادامه بيان داشت: پس از آن تیم اداره کل به سرپرستی بازگیر و محیط‌بانان سفید‌کوه خرم‌آباد و کارشناس مسول حیات وحش به منطقه حادثه اعزام می‌گردند.

مدیر کل محیط زیست لرستان نيز در اين زمينه گفت: این محل ما بین دو منطقه حفاظت شده سفید‌کوه خرم‌آباد و شکار و صید ممنوع گرین قرار دارد كه زیستگاه مناسبی برای گونه‌های نادر مثل پلنگ ایرانی می‌باشد.

"محمدحسين بازگير" افزود: عدم رعایت مسائل و ملاحظات زیست محیطی در احداث و مدیریت جاده‌ها و عدم توجه به اعلام تابلوهای عبور حیات وحش در منطقه، متاسفانه باعث بروز این گونه حوادث تلخ می‌شود.

در ادامه کارشنلس مسوول زیستگاه‌های محیط زیست لرستان بیان داشت: در اولین ساعت حادثه بیومتری کاملی از پلنگ انجام گرفت که طول پلنگ 2 متر و 13 سانتی‌متر، وزن آن 42 کیلو‌گرم و به سن 4سال تشخيص داده شد.

"محسن امیری" گفت: نمونه ژنتیک بفت‌، خون‌، پوست جهت بانک ژن سازمان حفاظت محیط زیست ارسال می‌گردد.

وي افزود: همچنین رد دست و پا و تهیه اسکلت و پوست‌آرایی و تاکسیدرمی در مورد اين حيوان انجام می‌گیرد.

اميري تصريح كرد: پلنگ ایرانی بزرگ‌ترین گربه‌سان ایران است و در رده پستانداران و راسته گوشت‌خواران و خانواده گربه‌سانان با نام علمی پلنگ ایرانی شناخته مي‌شود. از لحاظ طبقه‌‌‌‌‌‌بندی سازمان ای‌سی‌یو‌ان، این گونه در ردیف گونه‌های در معرض خطر انقراض می‌باشد.

وي گفت: اين گونه پلنگ اگر احساس امنیت کند در شب و روز فعال می‌باشد؛ زیستگاهش مناطق کوهستانی و جنگلی و باتلاقی است و از کل و بز، قوچ و میش و گاهی در اثر کمبود منابع از بزهای اهلی گله‌داران و به ویژه سگ‌های اهلی تغذیه می‌کند.

اميري افزود: عوامل تهدیدكننده براي اين حيوان عبارتند از تخریب زیستگاه‌، کاهش طعمه، تعارض بین گوشت‌خواران و جوامع انسانی.

عكس‌هايي از پلنگ كشته شده:

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته


كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

كشته شدن پلنگ در الشتر لرستان - يافته

 

در يكي از تصاوير، شغالي نيز كه همان شب در منطقه تنگ شبيه‌خون جاده خرم‌آباد به الشتر با خودروي ديگري تصادف كرده ملاحظه مي‌شود.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیرعلی 1394-04-23 14:21
امیدوارم این آخرین مرگ پلنگ باشد و البته ای کاش این امیدواری به حقیقت بپیوندد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا