یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

به مناسبت چهل و ششمین سالروز درگذشت استاد "علی‌رضا حسین‌خانی" مردم فرهنگ دوست خرم‌آباد بر مزار این هنرمند لرستانی حاضر شدند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یافته، به مناسبت چهل و ششمین سالروز درگذشت استاد "علی‌رضا حسین‌خانی"، انجمن موسیقی لرستان با همراهی مردم فرهنگ دوست خرم‌آباد روز جمعه، پنجم آذرماه 1395 ساعت 15 عصر با حضور در قبرستان خضر خرم‌آباد یاد و خاطر استاد مسلم کمانچه نوازی و خواننده لری را گرامی داشتند.
در این مراسم جمعی از مردم فرهنگ دوست و هنرمندان لرستانی حضور یافتند.
اجرای برنامه را "امین ساکی" از هنرمندان خرم‌آبادی بر عهده داشت.
در این مراسم "امین عباسیان" رئیس انجمن موسیقی لرستان، "مظفر افشار" پدر بلوط ایران و از فرهنگ‌دوستان خرم‌آبادی، "اسفندیار ملایری" هنرمند، "فرید رحمتی" رئیس اداره امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، فرشاد سیفی هنرمند لرستانی و عضو شورای اسلامی شهر و ... سخنرانی کردند و دو هنرمند لرستانی "شهرام فرهمند" و "غلام سبزعلی" اشعاری را برای حاضرین خواندند.

انجمن موسیقی با تمام قوا از فرهنگ و هنر دفاع خواهد کرد

رئیس انجمن موسیقی لرستان در این مراسم گفت: آبشخور موسیقی ما نغماتی ست که امثال هنرمندانی چون علیرضا حسین‌خانی، پیرولی كريمي، سالم‌ها (همت‌علي و حسين) به جا گذاشته‌اند و هر اثر هنری که در سی سال اخیر تولید شده وام‌دار تولید کارهای این عزیزان است.
امین عباسیان ادامه داد: در یک برهه‌ی زمانی مرحوم آقای ایزدپناه آثار هنرمندان را ثبت و ضبط نمودند تا به دست ما رسیده و ما کمتر کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که بتوانیم این آثار را باکیفیت بهتر در کتابخانه ملی ایران ثبت کنیم و یا با یک شماره مجوز از اداره ارشاد برای آیندگان دست‌به‌دست دهیم.
عباسیان در خصوص سنگ مزار استاد علیرضا حسین‌خانی توضیح داد: از جمله مهم‌ترین فعالیتی که بتوانیم در انجمن داشته باشیم این است که بارگاهی در حد و وصف این عزیز بنا کنیم به رغم این که میراث فرهنگی برای بازسازی بنای درگذشتگان، مشاهیر و مفاخر ردیف و بودجه دارد متأسفانه قول‌هایی به ما دادند که به آن‌ها عمل نکردند.
وی افزود: طی روایت‌های مختلفی شنیده‌ایم که شخصیت اجتماعی این هنرمند گرامی زبانزد همه بوده و هست اما چیزی که مهم می‌باشد این است که ایشان نسبت به مسائل پیرامون خود اعم از سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت نبوده‌اند.
عباسیان با اشاره به این که یکی از خصلت‌های بارز هنرمند این است که جلوتر از مردم خودش باشد تصریح کرد: همان‌طوری که یک شخصیت عادی حق دارد در سرنوشت خودش سهیم باشد یک هنرمند هم حق دارد در سرنوشت خویش سهیم باشد.
وی تأکید کرد: انجمن موسیقی با تمام قوا از فرهنگ و هنر دفاع خواهد کرد و تا می‌تواند کار را به بهترین شکل انجام می‌دهد.
رئیس انجمن موسیقی لرستان در پایان با اشاره به اینکه انجمن موسیقی هیچ‌گونه ارتباطی با احزاب و گروه‌ها ندارد اذعان داشت: ما اگر سیاسی هم باشیم سیاست را وارد هنر نمی‌کنیم انجمن اسلامی هر کاری که انجام می‌دهد بر حسب وظایفی ست که برای انجمن تعریف‌شده و نه از جایی خط می‌گیریم و نه به دنبال فکر سیاسی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم.

 

علی‌رضا حسین‌خانی هنرمندی پیشرو، ثابت‌قدم

فرشاد سیفی، خواننده و نوازنده لرستانی در ادامه افزود: علیرضا حسین‌خانی یک هنرمند پیشرو، ثابت‌قدم در زمان خودش بوده و امروزه مسیر هنر همان است که قدمای ما بجا گذاشتند و سیطره‌ای که اساتید ما بر کمانچه داشتند را ما دنبال نمی‌کنیم و متأسفانه در خیلی جاها راه را اشتباه می‌رویم.
سیفی با اشاره به این که استاد حسین‌خانی نسبت به اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران خود بی‌تفاوت نبود بیان کرد: مرحوم حسین تهرانی در جایی ذکر می‌کند یک نوازنده باید 100 خصوصیت داشته باشد که تنها یکی از آن‌ها نوازندگی می‌باشد، اگر بخواهیم در موسیقی لرستان همچنان دارای صاحب سبک و پیرو بزرگانمان باشیم از هنرمندان می‌خواهیم نسل بعد از خودمان را گمراه نکنند و تا هر چه به جلوتر برویم هنرمندان پربارتری داشته باشیم.

 

استاد حسین‌خانی در خدمت مردمش بود

مدیر فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی لرستان بیان کرد: مراسم امروز دارای دو بعد است یکی پاسداشت هنر و دیگری پاسداشت و منزلت هنرمند استاد علی‌رضا حسین‌خانی ست.
فرید رحمتی با توجه به اینکه استاد حسین‌خانی همواره سرچشمه زایش بود گفت: استاد حسین‌خانی بدون کمترین چشم‌داشتی در خدمت مردمش بود و آغازی بر همه خوبی‌ها بود.


نگاهي كوتاه به زندگي علی‌رضا حسین‌خانی
استاد"علی‌رضا حسین‌خانی" فرزند ابراهيم (ابِرِيم) سال 1304 در خانواده‌ای هنرمند و اهل موسیقی در خرم‌آباد به دنیا آمد.
وی در نوجوانی اصول کمانچه نوازی را نزد استاد همت‌علی سالم آموخت و با تکیه بر پشتکار خود به سرعت به یکی از نام دارترین موسیقیدانان لرستان مبدل شد. او ردیف‌های ایرانی را آموخته و صدایی خوش داشت. او همواره از کمانچهٔ دست‌ساز خود که سیم‌های آن نوعی سیم فنری بود و برای انتقال برق یا تلفن به کار می‌رفت را استفاده می‌کرد. او در کمانچهٔ کشی شیوهٔ خود را داشت. حرکت انگشت‌ها و آمدن تا پشت خرک و برگشت (پوزسیون) استادانه و رعایت فاصله‌ها پاره‌ای از مهارت‌های او در خوش نوازی بود. درست نوازی با کمان یا آرشه کوتاه و کمانچهٔ سه سیم و کاسهٔ پشت‌باز و بداهه نوازی‌های گرم و پراحساس از ویژگی‌های هنر او بود.
وی به دلیل بیماری روحی و روانی که در اثر حساسیت شدید به آن دچار شده بود سال‌های بحرانی و پررنجی را گذارند. حسین‌خانی در سال‌های پایانی عمر از همه‌کس و همه‌چیز گریزان بود. دهه‌های پایانی عمرش دوران شیدایی و خاموشی ظاهری او بود و در همین دوران دست به ساخت ترانه‌هایی زد که بازتاب همهٔ فراز و فرودهای زندگی‌اش است.
از آثار او می‌توان به ترانه‌های: نفت ایران باید ملی گردد، درخت نارون، زی تر بیا و خواندن ابیاتی در مقام‌های علیدوستی اشاره کرد.
علی‌رضا حسین‌خانی سرانجام ۴ آذر سال ۱۳۴۹ درگذشت. آرامگاهش در قبرستان خضر بین بهشت ششم و هفتم قرار دارد.




خبر و عکس:مصطفی باقری

دیدگاه‌ها  

#1 بیرانوند 1395-09-05 20:49
حیفه استاد کمانچه لری مقبرش به این شکل باشه..روحش شاد یادش گرامب
نقل قول کردن
#2 کوهدشتی سوخته از بی آبی 1395-09-05 21:52
http://lakkhabar.ir/news/49462/

اگر محبت کنید منتشر کنید ممنون خواهیم شد
نقل قول کردن
#3 ایمان 1395-09-05 22:08
روحش شاد
نقل قول کردن
#4 محمد میرزایی 1395-09-06 12:42
تشکر از پایگاه خبری یافته به خاطر پوشش خبری مناسب این مراسم
نقل قول کردن
#5 محمدباقری 1400-12-16 18:17
باسلام هنرمند سیاسی حسین خانی بسیار باخانواده وبااصالت بوده ایسان ساکن پشت بازار خرم اباد بوده ومسایل سیاسی بسیار اهمیت داده ودر روز تاج گزاری شاه دریکی ازمراسمات به رییس جلسه صندلی پرتاب میکنه وهمان لحضه به ایشان تیر شلیک می شود وازناحیه پا مجروح می گردد وچند ین مرتبه زندانی سیاسی قلعه بوده به صورتی که وقتی ازاد می شود خانواده ودختران او ایشان رانمی شناسند.ودراینده به خاطر عذاب روحی روانی حکومت طاغوت فوت می نمایند
نقل قول کردن
#6 رسول شفایی 1401-06-25 13:17
سلام خیلی ممنون وتشکر ازاین یادبودی که گرفتید ولی ای کاش قبل از یادبود به خانواده اش خبری میدادید ازطرف رسول شفایی وحسین خانی
نقل قول کردن
#7 رسول شفایی 1401-06-25 13:20
باتشکر وسپاس از این که این یادبود راگرفتید ولی ای کاش قبل یادبود به خانواده اش میگفتید ازطرف رسول شفایی وحسین خانی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا