یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تپه باستانی ماسور متعلق به هزاره 6 تا دوره ساسانیان، در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
محدوده‌ی تپه‌های دوگانه (شرقی و غربی) این منطقه و محدوده‌ای که در آن سفال پراکنده‌ شده، بیش از 13.5 هکتار وسعت دارد که یک مکان باستان‌شناختی با ارزش را نشان مي‌دهد.
شهر باستانی ماسور که زیر این تپه‌ها پنهان شده در اواخر دوره مس و سنگ جدید (5 هزار و 300 سال پیش) بوده که به یک جامعه‌ی شهرنشین شباهت داشته است.
با وجود این همه قدمت و ارزش باستانی این منطقه از ساماندهی مناسبی برخوردار نیست و همچنان بلاتکلیف مانده است.
مدت‌ها روی شهر یا روستا بودن این منطقه اختلافاتی بین مسوولان وجود داشت، عده‌ای ماسور را روستا و عده‌ای آن را ملحق به شهر خرم‌آباد می‌دانستند!

تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!
اما سال 91 وزیر وقت مسکن و شهرسازی دستور الحاق ماسور را به شهر خرم‌آباد اعلام کرد؛ هر چند مسوولان استانی به دلیل در نظر نگرفتن اعتبارات لازم توسط وزارتخانه، این امر را به تعویق می‌انداختند.
سال‌های اخیر نام شهر بر این منطقه قرار گرفت و ظاهراً امتیازات شهری به این منطقه نسبت داده شد که البته مردم ماسور هنوز هم نمی‌دانند چه امتیازاتی نصیب آن‌ها شده و با گذشته چه فرقی کرده است!
سال 1393 معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت، در سفر خود به لرستان، در خصوص آزادسازی حریم تپه باستانی ماسور خرم‌آباد عنوان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته توسط مسوولین استانی، تعداد زیادی از ساختمان‌های اطراف محوطه تپه ماسور، خریداری و تخلیه شده‌اند.
طالبیان بیان داشت: در صورتی که کل مجموعه ماسور با همکاری مدیران و متولیان امور شهری آزادسازی شود، سازمان میراث فرهنگی کشور هزینه‌های لازم برای کاوش در محل این تپه باستانی را تأمین خواهد نمود. همچنین این سازمان آمادگی دارد بخشی از اعتبارات لازم برای تبدیل این تپه به یک سایت موزه‌ای و گردشگری را پرداخت کند.
در دور اول سفر هیات دولت به استان (ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد) بر ضرورت ساماندهی وضعیت کنونی تپه باستانی ماسور تأکید شد.
در مصوبه دولت آمد که با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، استانداری لرستان و بانک مرکزی، موضوع جابجایی ساکنان منطقه تپه ماسور طی سه ماه بررسی و نتیجه به معاونت امور اجرایی رئیس‌جمهور ارائه شود.
حال از تاریخ تصویب این مصوبه چندین سال می‌گذرد اما تاکنون اقدامی برای کاوش این تپه صورت نگرفته و تنها در سال 89 محوطه و حریم آن را مشخص شد.
با این اوصاف زمستان سال 1394 بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در زمان مدیر کل وقت میراث فرهنگی با شهرداری خرم‌آباد به امضا رسید، مقرر شد تا در این تپه باستانی به‌جز محدوده‌ای در مرکز تپه به شعاع 70 متر که برای کاوش‌های باستان‌شناسی در نظر گرفته‌شده، فضای سبز ایجاد شود.
بر اساس این تفاهم‌نامه این تپه به مدت 5 سال در اختیار شهرداری قرار گرفت و مقرر شده بعد از 5 سال این تپه به میراث فرهنگی بازگردانده ‌شود! و دفتر فنی استانداری نیز متعهد شده که این اقدام صورت گیرد.

تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!
نکته مهم اینکه نظارت به‌صورت مستمر بر کار شهرداری انجام می‌شود، اما با ایجاد فضای سبز احتمال بروز آسیب به این تپه باستانی وجود دارد.
آیا موقعیت مناسبی برای ایجاد فضای سبز در نظر گرفته‌شده است؟
چرا به مرور زمان‌ تغییرات بر تصمیمات گذشته سایه می‌افکند؟
در حال حاضر بوستان بهارستان تقریباً مقابل تپه ماسور احداث‌شده و در حال تکمیل است
با گواه به این که احتمال آسیب به تپه وجود دارد چرا باید چنین تصمیمی اتخاذ شود؟
قطعاً بوستان فقط چمن و گل نیست و نیاز به امکانات جانبی هم دارد و ایجاد این امکانات احتمال آسیب را بیشتر می‌کند.
چرا از ظرفیت بالقوه این تپه باستانی با حفظ اثر بهره‌برداری بهتری نمی‌شود؟
پابرجا بودن پارکینگ (نیروی انتظامی) در مجاورت این تپه نیز جای سؤال دارد!
در این خصوص بیرانوند نماینده خرم‌آباد و دوره چگنی در نشست خبری (پانزدهم مرداد 1395) گفت: پارکینگ نیروی انتظامی ماسور به‌زودی جمع‌آوری و شهرداری قطعه زمینی در مکان مناسب‌تری، در اختیار نیروی انتظامی قرار خواهد داد؛ اما در این خصوص هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و پارکینگ همچنان مستقر می‌باشد.
ساماندهی این تپه باستانی و ایجاد سایت گردشگری، همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط از جمله میراث فرهنگی و شهرداری را می‌طلبد.
همچنین با بهره بردن از تجربیات در ساماندهی مناطق تاریخی همچون شهر سوخته، هگمتانه و غیره می‌توان در پیشبرد اهداف (تبدیل لرستان به مقصد گردشگری) و برنامه‌ریزی‌ها عملکرد بهتری داشت.

تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!تپه باستانی ماسور، همچنان در انتظار ساماندهی!
 
خبر و عکس: علی محمدی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 کریم 1395-07-18 08:50
وای که اگر این تپه در دره گرم ،تنگ شبیخون ،رباط یا ........چی میشد وچی براش میکردن وحیف که در جنوب شهر ومنطقه بالاگریوه واقع شده است!
نقل قول کردن
#2 امیر 1395-07-18 09:08
شهردار خرم آباد که داعیه رسیدگی به مناطق محروم و زیباسازی شهر رو دارن چرا برای ماسور هیچ اقدامی نمیکنن؟؟ تا اینا بخوان پارکینگ نیروی انتظامی و مغازه های اطرافو تخریب کنن و چمن بکارن توی پارک بدون هیچ امکانات! ۵ سالش تموم شده و باید تحویلش بدن
نقل قول کردن
#3 عسگری 1395-07-19 13:56
تقاطع غیرهم سطح گلدشت پس از سه سال هنوز پیشرفتی نداشته است
نقل قول کردن
#4 رشیدی 1395-07-19 16:50
با سلام و تشکر از انعکاس مشکلات تپه و منطقه ماسور. اگه این تپه در قسمت های شمالی شهر مثل دره گرم و قرار داشت الان پروژه اون به اتمام رسیده بود و هزاران طرح و برنامه واسش داشتند ولی چون در جنوب شهر و ماسور هست هیچ کاری انجام نمیدن. بعد از چند سال هنوز خیابانهای ماسور خاک و گل هست.
نقل قول کردن
#5 احمدی 1395-07-19 16:53
چون در منطقه ماسور هست هیچ کاری انجام نخواهند داد. حالا اگه در مناطق شمالی شهر و دره گرم بود هزاران طرح و برنامه واسش اجرا میکردند
نقل قول کردن
#6 ماسوری 1399-05-06 19:04
بنا به نقل بعض منابع معتبر تاریخی شهر خرم آباد قبل از استقرار در دامنه های کوهستانی ، در منطقه ماسور دایر بوده است . فراوانی آب و سیلاب ها موجب باتلاقی شدن منطقه و شیوع بیماری و مهاجرت اجباری مردم به دامنه های بلندتر شهر شدد.
بنابر این سابقه مسکون شهری خرم آباد ربشه در این منطقه به فراموشی سپرده شده دارد .
بسیار موجب تاسف است بعد از گذشت سالها از شکل گیری بافت شهری خرم آباد ، ماسور که نامش به نام گذاری های قبل از دوران ساسانی بر می گردد ، هنوز در الحاق به مناطق جدید شهری مشکل دارد .
مردم خرم آباد به جای انتظار از مسوولانی که عمر مدیرتشان کوتاه و انگیزه ای قوی در خدمت به این منطقه ندارند ، بای حفظ هویت شهری باستانی خود می بایست دست به کار شوند و با تشکیل گروه های خدترسانی و رسانه ای در احیای این منطقه بکوشند تا به زیبایی و جایگاه تاریخی خود باز گردد و بر پیشانی شهر بدرخشد .
حذف نام شهید سر افراز مجتبی ماسوری از فرماندهان جهادی نیروی انتظامی کشور ، از پلیس راه ورودی خرم آباد نیز یکی از سوال هایی است که پاسخی برایش نیافتم .
نقل قول کردن
#7 مهرداد شهاوند 1401-11-16 10:38
پل ماسور خرم‌آباد و دیواره ساحلی آن از سال ۱۳۹۶ شروع شده و با بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی، نزدیک دو ساله متأسفانه بحال خود رها شده و شهرداری خرم‌آباد آنرا تکمیل نمی‌کند. ورودی خرم‌آباد از فرودگاه تا میدان بسیج(شمشیرآباد) باید زیباسازی شود چون تمام مسئولان کشوری و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تمامی مسافران و گردشگران از این مسیر بین‌المللی تردد می‌کنند و موقعیت فوق‌العاده تجاری_اقتصادی خوبی دارد فقط شهرداری باید شهرداری منطقه ۴ را تاسیس کند و باندکندرو از فرودگاه تا میدان شقایق بسازد، خط کشی خیابانها، آسفالت، روشنایی، درختکاری و فضای سبز، انتقال پارکینگ نیروی انتظامی در تپه ماسور به خارج شهر، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری دراین مسیر و...می‌تواند به زیبایی و پیشرفت خرم‌آباد کمک کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا