یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دومین شب جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی لرستان با محوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی در تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، شب پایانی این برنامه سه‌شنبه 6 مهرماه از ساعت 20 در فرهنگ‌سرای ارسباران آغاز و با اجرای برنامه‌های متنوع به پایان رسید.
در این شب اساتیدی چون فریدون شهبازیان، درویش‌رضا منظمی، ایرج رحمان‌پور حضور داشتند.
اجرای ساز و دهل با هنرنمایی احسان و امیر عبدی‌پور، تک نوازی تنبور "سلیمان میری"، پخش کلیپ به یاد زنده یاد "عیسی سپهوند" از متولیان فرهنگ وهنر کشور، تک نوازی کمانچه با هنرمندی حسن سالم، از بخش دیگراین برنامه بود.
 در پایان از درویش‌رضا منظمی و ایرج رحمان‌پور تجلیل به عمل آمد.
در شب نخست این جشنواره نیز که شامگاه دوشنبه 5 مهرماه برگزار شد؛ اجراهای متنوعی انجام شد و از اساتید مسلم موسیقی لرستان علی‌اکبر شکارچی و فرج علی‌پور تجلیل شد.
قابل ذکر است جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی لرستان از جمله فریدون شهبازی، سیدفریدقاسمی، سید نظام‌الدین موسوی، ایرج رحمان‌پور، درویش‌رضا منظمی، شهرام گیل‌آبادی، علی اکبرشکارچی، فرج علی‌پور و محمد میرزا وندی با محوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی، شب‌های دوشنبه و سه‌شنبه 5 و 6 مهر ساعت 20 شب در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

هنرمندان موسیقی دایره ذوق را خود را گسترش دهند

رهبر اکستر ملی با تاکید بر این‌که با توجه به نیاز فطری انسان است که فهم و درک موسیقی ارزش والایی پیدا می‌کند، بیان کرد: هر گروه از جامعه در سرزمین ما خود را نوعی موسیقی سرگرم می‌کنند و هر کدام از ما در کنار گوش دادن به موسیقی‌های پاپ، سنتی و کلاسیک به موسیقی محلی خود نیز دل می‌سپاریم.
فریدون شهبازیان ادامه داد: بسیاری از پژوهشگران به جای تحقیق، به تاریخ موسیقی پرداختند و از جغرافیای موسیقی غفلت کردند. پرداختن به موسیقی آذربایجان، لرستان، خراسان، گیلان و ... رسیدن به شور، شوق و زندگی است.
او اظهار کرد: آنچه امروز به نام موسیقی سنتی وجود دارد، انتزاعی است و گاهی اگر جلب توجه می‌کند، برگرفته از موسیقی محلی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تحول موسیقی به سمت موسیقی علمی است، اما تازگی، ابتکار، شور و حرکت در موسیقی مقامی و محلی وجود دارد.
شهبازیان ادامه داد: از زمان صفوی شهرهای تهران، ساوه، قم، کاشان و اصفهان با وجود حساسیت‌های بسیار، صدای موسیقی را حفظ کردند و در زمان قاجار، این امر به اوج رسید و علت آن به زمان‌های قدیم برمی گردد؛ صدمه‌ها و فجایعی که قوم تاتارها، محمود افغان بر سر مردم و کشور ما آوردند، آن‌ها زیباترین شهرهای ما را نابود کردند و با جنگ‌های داخلی نادر، خوانین زند و قاجار و جنون آقا محمدخان قاجار که از سرها مناره می‌ساخت. تاریخ نشان می‌دهد همواره طبقات حاکم از یک‌سو خود را همسو با مذهب و از طرف دیگر موسیقی را مباح می‌دانستند. شاعران ما نیز قصدشان اشاره به فجایع بود و بی‌آنکه بدانیم چرا فقط می‌خواهیم بنالیم، زاری کنیم تا سنت های‌مان را حفظ کنیم.
شهبازیان اضافه کرد: پیش از آن‌که پیشکسوتان موسیقی بومی و محلی از بین بروند، باید در چارچوب ملودی و لهجه آن‌ها، برای حفظ آن‌ها و آثارشان تلاش کنیم تا به یک موسیقی واحد دست یابیم تا بار دیگر وحدت موسیقی را حفظ و آثار فاخری را با دستان توانمند موسیقی‌دانان به این عرصه تقدیم کنیم. امیدوارم هنرمندان لرستان با جمع‌آوری موسیقی لرستان هم به فرهنگ کشور کمک کنند و هم دایره ذوق را خود را گسترش دهند.

تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»
تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»تجلیل از بزرگان موسیقی لرستان در دومین شب از جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری»خبر و عکس: مهران نادری نسب

                                                            مطلب مرتبط: شب اول موسیقی لرستان در فرهنگ‌سرای ارسباران با شکوه برگزار شد


دیدگاه‌ها  

#1 تقوایی 1395-07-07 11:43
با سلام و سپاس از برگزارکنندگان این همایش ... و سپاس ویژه از آقای سعید معتمدی ،که همواره محبت و لطف قابل تقدیر دارند سیاری به ما دارند ...
نقل قول کردن
#2 تقوایی 1395-07-07 11:50
از حضور در این جمع پر شور و هنرنمایی بزرگان موسیقی لرستان به وجد آمدیم .... همچنین از حضور همشهری بروجردی خودم ، استاد جواد بختیاری ( از اساتید طراز اول هنر خوشنویسی و خط ایران ) لذت مضاعف بردم .. ( متاسفانه همانطور که بارها شاهد بودیم ، دعوت و حضور شخصیت ها و چهرهایی از بروجرد ، در اینگونه محافل ، کمرنگ و کم سابقه بوده ) خداوند همه هنرمندان لرستان را مستدام و سلامت بدارد
..
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا