یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شب نخست جشنواره «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی لرستان با محوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی در فرهنگ‌سرای ارسباران تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، در شب اول این جشنواره که شامگاه دوشنبه 5 مهرماه برگزار شد، قطعات نابی از موسیقی لرستان در حضور علاقه مندان فرهنگ و ادب این خطه اجرا شد.
در بخشی از مراسم کلیپی پخش شد که در آن به ارتباط مفرغ، موسیقی و رقص پرداخته شده بود.
در این نمایش تصویری، استاد شکارچی از تاریخ موسیقی لرستان، اجراهای مختلف قبل از انقلاب، شرایط موسیقی بعد از جنگ جهانی دوم و بعد از کودتای مرداد ۱۳۳۲ سخن گفت.

در ادامه  پیشکسوت موسیقی با اشاره به گذشته موسیقی لرستان در مفرغ‌های کشف شده در این خطه که هرروز تعداد زیادی بازدیدکننده از سراسر جهان را به موزه لوور فرانسه می کشاندگفت :یکی از سرپرچم های کشف شده نمایانگر دایره ای با 4 رقصنده است ، دایره نشان ازاتحاد برای دوری از آسیب و تکان دادن دستمال‌ها نشان دهنده همبستگی ، استقلال وپایکوبی نشان ازعرق و ستایش سرزمین مادری مردم خطه لرستان است.
شکارچی افزود: آنچه در کتب موسیقی ایران ثبت شده بیشتر تاریخ موسیقی شهری است و بخش عظیمی از آنچه در موسیقی با پژوهش علمی به دست آورده به خطه خرم آباد و لرستان می‌رسد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ریشه موسیقی محلی به نظرمن موسیقی تک نوازی است و آموزش موسیقی در قدیم عمدتاً سینه به سینه و کمی بعد از طریق"نت" انجام می‌شد و سپس به تکنوازی کمانچه وسرنای استادان علیرضا حسین خانی ، سوزی ژیلا، مومه جوزی‌پور ،همت علی سالم، پیرولی کریمی، قوچعلی راج ، شاه میرزامرادی که هنوز هم آثارشان برای آموزش به کار می‌رود اشاره کرد.
شکارچی سه نوع معشیت (کوچ نشینی سردسیر،گرمسیر)، روستایی (یکجانشینی) و شهری را برای لرستان با نوع موسیقی خاص خود ذکر کرد و درادامه یادآورشد: آمیختگی زبان لری و لکی باعث خلق موسیقی نابی شده است که مردمان را می‌فهمند و دوستش دارند و پیوستگی نسل جوان را با موسیقی لری با رعایت تکنیک‌های فنی موسیقایی و ادبیات لری نویدبخش آینده‌ای روشن برای موسیقی سرزمین لرستان دانست.



 
لرستان مهد بزرگان موسیقی
سخنران بعدی سید فرید قاسمی بود که پشت تریبون قرار گرفت و در مورد تحقیقاتش در موسیقی لرستان نکاتی بیان کردند.
وی در خصوص استاد شکارچی گفت: در رابطه با این استاد موسیفی لرستان به این مطلب بسنده می‌کنم که سال‌ها پیش در فصلنامه شقایق با استاد شکارچی که نوشتم: " استاد شکارچی هنرمندی است که سرشار از شوق به زیستن است" ...
قاسمی ادامه داد: استاد فرج علی‌پور شادی‌بخش جهان پر از اندوه ما بوده است؛ در یک‌کلام برای سال‌ها تلاش علی پور از کلیدواژه نبوغ در ترکیب و تلفیق باید یاد کرد.
حافظه مطبوعات کشور با اشاره به این که از مشترکات این دو استاد یکی این است که هر دو زاییده نوروزند، افزود: یکی از چم سنگر دیگری و دیگری از زاهدشیر به قله‌ها رسیدند.
وی ادامه داد: این دو مشترکات دیگری نیز دارند، مثل نسل پروری خانوادگی و عمومی؛ شکارچی با اساره - آرش و فرج علی پور با مسلم و میلاد و آزاده فرزندان هنرمندشان.
قاسمی در ادامه از بزرگان موسیقی لرستان نام برد و در خصوص هر کدام گفت:
*ما مدیون علیرضای الماس هستیم.
*پیرولی پیر باکرامت موسیقی لرستان بود.
*حسین‌خانی خان موسیقی لری و امیرقلی امیر موسیقی بود.
*امامقلی پیشوا و شاه میرزا شاه‌ماهی و مروارید اقیانوس بود.
*همت علی سالم؛ هم همت عالی داشت و هم سالم بود.
*رضا سقایی به رضای خدا و سقای تشنگان موسیقی لری بود.
*فریدون شهبازیان با داد و دهشی که به موسیقی ارزانی داشت فریدون فرخ موسیقی لری شد.
*درویش رضا منظمی درویشانه و راضی در سال‌های دمشقی به نظم و شاگردی و استمرار موسیقی لرستان خدمت کرد.
*ایرج رحمان پور مهربان و بخشنده سروده‌های خود را عدالت‌خواهانه به گوش ما رساند.
*محمد میرزاوند میر موسیقی لرستان بود و عیسی سپهوندی دم مسیحایی داشت.
*داریوش نظری نظر متفاوت در موسیقی لری است.
*شکارچی «اکبر"موسیقی لری و شکارچی دردها و آلام ماست.
*استاد علی پور گشایش‌گر موسیقی لری و از میان برنده رنج و غم و اندوه ماست.
در بخشی از مراسم بابک پیمانی و اشکان مرادی دونوازی تمبک و کمانچه را به زیبایی هر چه تمامتر برگزار کردند و مجید عموزاده هم تکنوازی بلوئور را اجرا کرد.
اجرای تک نوازی کمانچه توسط همایون پشتندار و "گروه نوازی" با سرپرستی فرج علیپور از دیگر بخش های این برنامه بود.
در پایان نیز از اساتید مسلم موسیقی لرستان علی‌اکبر شکارچی و فرج علی‌پور تجلیل شد.
شب دوم این برنامه نیز سه‌شنبه 6 مهرماه از ساعت 20 در این فرهنگسرا انجام خواهد شد، در این شب اساتیدی چون فریدون شهبازیان، درویش‌رضا منظمی، ایرج رحمان‌پور حضور خواهند داشت و قطعاتی نیز توسط هنرمندان لرستانی از جمله احسان و امیر عبدی پور، حسن سالم، سلیمان میری اجرا خواهد شد و در پایان از درویش‌رضا منظمی و ایرج رحمان‌پور تجلیل خواهد شد.
فرهنگسرای ارسباران در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان جلفا قرار دارد.
 

گزارش: سعید معتمدی/ پایگاه خبری یافته- تهران

دیدگاه‌ها  

#1 سیامک 1395-07-06 14:07
با آرزوی موفقیت برای همه هنرمندان دیار لر خصوصاً استاد فرج علیپور که تاریخ کمانچه نوازی همچین نابغه ای به خود ندیده. ای کاش قدر این استاد بی همتا رو بیشتر میدونستیم. تشکر از سایت یافته نیوز
نقل قول کردن
#2 لراصیل 1395-07-06 20:08
چرا از برادران رجب زاده یاد نکردید به نظر من این برادران در آینده موسیقی لرستان حرف های زیادی دارند و نقش کلیدی ایفا خواهند کرد
نقل قول کردن
#3 سازچپی 1395-07-06 23:24
حقیقتا موسیقی لرستان اساتید فراوانی دارد ولی حشمت رحب زاده جایگاه والائی داشته وبایدازاو بعنوان حشمت وجلال این هنر نام برده شود.ایرادی به جناب قاسمی هم وارد نیست،
نقل قول کردن
#4 رضابیرانوند 1395-07-08 02:07
آقای قاسمی فهم آنرادارندکه ازموسیقی انقلابی دفاع کنند
نقل قول کردن
#5 سید غلام موسوی 1395-07-11 13:02
با تشکراز همه هنرمندان لرستانی که موسیقی نجیب ومردمی لرستان را زنده نگهداشته اند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا