یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

موسسه‌ی بین‌المللی دهخدا، شب "علی‌اکبر شکارچی" خواننده، نوازنده و مدرس لرستانی را در تهران برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یافته، به‌پاس یک عمر تلاش و خدمت استاد "علی‌اکبر شکارچی" به فرهنگ و هنر ایران و لرستان، مراسم باشکوهی با حضور بزرگان هنر و ادب کشور و گروهی از لرستانی‌ها عصر روز چهارشنبه 23 تیرماه و از ساعت 17 در تهران موسسه‌ی دهخدا (کانون زبان فارسی) برگزار شد.
در این مراسم که به همت مجله بخارا برگزار گردید، حسین علی‌زاده (آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار)، داود گنجه‎ای (عضو شورای عالی خانه موسیقی و نوازندهٔ کمانچه و ویلن)، ایرج رحمانپور (خواننده و شاعر لرستانی)، نیما افراسیابی (محقق و نویسنده) و علی دهباشی (روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر مجلهٔ بخارا و بانی این مراسم) درباره‌ی شخصیت و فعالیت‌های استاد شکارچی مراسم بزرگداشت استاد سخن گفتند.
در ابتدای مراسم سردبیر مجلهٔ بخارا به مرور زندگی استاد شکارچی پرداخت و گفت: على‌اکبر شکارچى روز ششم فروردین ١٣٢٨ در روستاى "چم سنگر" از توابع خرم‌آباد چشم به جهان گشود و در سال ١٣۵٠ از دانشکده هنرهاى زیبا فارغ‌التحصیل گردید.
"علی دهباشی" افزود: شکارچی از محضر اساتیدی چون داریوش صفوت، نورعلى‎خان برومند، محمود کریمى، یوسف فروتن، سعید هرمزى و جلال ذوالفنون بهره برد و در سال ١٣۵۶ در اولین آزمون موسیقى باربد نفر اول رشته نوازندگى کمانچه شد.
وی اظهار داشت: ایشان از سال ١٣۵٨در دانشگاه هنرهاى زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه سوره، کانون فرهنگى هنرى چنگ و چاووش و همچنین آموزشگاه موسیقى آرش به تدریس موسیقى پرداخته است.
دهباشی افزود: شکارچی علاوه بر ایران کنسرت‎هایى را در کشورهاى سوئیس، سوئد، ایتالیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتریش، کلمبیا و استرالیا اجرا نموده و آثار زیادى از وى تاکنون به بازار هنر و موسیقى عرضه شده است.
وی در ادامه به معرفی آثار شکارچی پرداخت و گفت: آلبوم موسیقى خلق لر، جرس، کوهسار، بیست ترانه لرى، کاروانه، خونین‌شهر، قطعاتى از موسیقى لرى، بهارباد، خواب شقایق، کارهاى پژوهشى آلبوم ردیف میرزا عبدالله با کمانچه، موسیقى فیلم خون بس، عاشقانه، ایل بانگ از جمله آثار اوست.
سردبیر مجلهٔ بخارا در پایان اشاره کرد که استاد شکارچی انتشار دو جلد کتاب "وزن‌خوانى" و "‌تجزیه تحلیل 20 ترانه کهن لرى" را در کارنامه کارى خود دارد.
 
شکارچی سوغاتی گران‌قدر از دیار لرستان
در ادامه این مراسم آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار برجسته کشور در میان تشویق حاضرین پشت تریبون قرار گرفت و به بیان خاطرات خود با استاد شکارچی پرداخت.
استاد حسین علی‌زاده اظهار داشت: علی‌اکبر شکارچی سوغاتی بود که از دیار لرستان بود به کشور ایران تقدیم شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به نقش همسر ایشان در شکوفایی شکارچی اشاره کرد و گفت: همسر ایشان در فراز و نشیب‌ها و سختی‌های زندگی شخصی و هنری و همیشه در کنار شکارچی بوده و به‌شخصه او را به عنوان یک زن قهرمان در شکوفایی استاد موسیقی کشور می‌شناسم.
استاد برجسته موسیقی کشور ادامه داد: شکارچی روشنفکری بود که از روستا آمد و در موسیقی کشور اثرگذار شد.
وی تأکید کرد: شکارچی خودساخته است و به هر آنچه دست‌یافته است، ناشی از تلاش شخصی‌اش می‌باشد.
علی‌زاده با اشاره به اینکه جامعه موسیقی اگر تعداد شکارچی‌هایش بیشتر باشد بسیار موفق‌تر خواهد بود، افزود: ممنون که من را دعوت کردید تا با افتخار تمام از علی‌اکبر شکارچی بگویم.
 حسین علیزاده
معرفت شکارچی ذاتی است
سپس نوبت به عضو شورای عالی خانه موسیقی رسید تا با طنازی خاصی به سخنرانی در خصوص شکارچی بپردازد.
مراسم بزرگداشت استاد "داود گنجه‌ای" با تشکر از بانیان مراسم گفت: خوشحالم که در زمان حیات شکارچی در مراسم نکوداشتش شرکت کردم.
وی که اظهاراتش به شدن مورد استقبال حاضرین قرار گرفته بود، افزود: پرویز مشکاتیان، عطاء جنگوک و علی‌اکبر شکارچی از روستا پا به موسیقی کشور گذاشتند و توانستند در موسیقی کشور بسیار اثرگذار باشند.
عضو شورای عالی خانه موسیقی بیان داشت: شکارچی دارای اعتماد به نفس بالایی است که با اتکاء به همین اعتماد به نفس توانست اصالت زادگاهش را در کارهایش را حفظ کند.
وی افزود: ما می‌توانیم تمام صفات خوب لرها از قبیل صداقت، درستی، مردی و رشادت را در آثارش ببینیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علی‌اکبر شکارچی هنرمندی است که به معرفت ذاتی رسیده است و تکامل را در زندگی شخصی و هنرش به وضوح می‌توان دید.
مراسم بزرگداشت استاد

در حاشيه
* "ایرج رحمان‌پور" خواننده و شاعر لرستانی نیز در این مراسم حضور یافت؛ وی که به دعوت دهباشی پشت تریبون قرار گرفت در سخنان کوتاهی گفت: شکارچی ثابت کرد که می‌توان با نغمه و نوا در جامعه فعلی تاثیر گذار بود.
وي افزود: شکارچی اعتماد به نفس خاصی را در زاگرس ایجاد کرد و به لطف تلاش و تأثیرگذاری وی، موسیقی لرستان در پایتخت حرفی برای گفتن دارد.
* "نیما افراسیابی‌" محقق و نویسنده نیز در این مراسم بخش‌هایی از مقاله‌اش را که در وصف شکارچی نوشته بود برای حاضرین قرائت کرد.
 وی در این مقال یادآور شد: استاد شکارچی معرفت دگرخواهانه دارد و در این دیدگاه بسیار صادق است.
افراسیابی افزود: شکارچی در مواجه با سایر هنرمندان وجه رقابت را نمی‌بینید؛ او هر آنچه برای خود می‌خواهد برای دیگران هم طلب می‌کند و اعمالش رنگ نیک‌خواهی و دوستداری را دارد.
* "محمود دولت‌آبادی‌" نویسنده برجسته کشور و خالق اثر ماندگار "کلیدر" از دیگر سخنرانان این مراسم بود که در دقایق پایانی به علت کسالت، فرصت حضور در مراسم را پیدا نکرد.
وی در پیامی که توسط دهباشی قرائت شد خطاب به علی‌اکبر شکارچی نوشت: من بیش از هنرمندی‌ات به انسانیت، صداقت و شرافتمندی‌ات احترام گذارده و احترام می‌گذارم و این مغایرت ندارد به احترام من به هنری و هنرمندی تو که با خصال عمیقا" انسانی‌ات به خلاقیتی صمیمانه می‌انجامد؛ نباید از یاد ببریم که از برکت زحمات پیگیر و بی‌دریغ شما دوست من! آقای شکارچی! در پیوستگی، با پیشینه‌ای بومی، هنر کمانچه نوازی را به یک ساز مؤثر ملی ارتقاء بخشیدی. این گرامیداشت بر شما مبارک باد و حضور صمیمانه شما در جمع هنرمندان موسیقی ایران بر ما مبارک باد.
* در ادامه مراسم علی‌اکبر شکارچی در میان استقبال گرم حاضرین به صحنه آمد و در فضایی احساسی از بانیان این مراسم، سخنرانان و حاضرین تشکر کرد و گفت: با وجود مفاخر بسیاری که در کشور وجود دارد؛ بنده خود را شایسته این تقدیر نمی‌دانم.
وی با اظهار خوشحالی از این که در زمان حیات هنرمندان به آن‌ها بهاء داده می‌شود، گفت: امروز دستمزد معنوی خودم بابت خدمات 50 ساله هنری را از شما مردم گرفتم.
شکارچی گفت: مثبت نگری یکی از گوهرهای گران‌بهای انسان‌های متعالی است و خوش به حال کسانی که اراده کرده‌اند که تا زنده‌اند به همه‌چیز مثبت بیاندیشند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: شوق زندگی را از عشایر یاد گرفته‌ام و دعا می‌کنم زندگی همه ایرانیان پر از شوق و امید به زندگی باشد.
* استقبال خوبی از این مراسم شده بود و بسیاری از علاقه‌مندان در سالن مجاور به شکل ویدئویی نظاره‌گر مراسم بود و تعدادی زیادی نیز ایستاده برنامه را تماشا کردند.
* در بخش‌های مختلف برنامه سه کلیپ مستند از زندگی و فعالیت استاد شکارچی به نمایش درآمد.
در بخش پایانی نیز علی‌اکبر شکارچی و دخترش آساره شکارچی قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند.
* مراسم ساعت 20 رسماً خاتمه یافت، اما تا ساعتی بعد استاد در میان علاقه‌مندان به دید و بازدید و مرور خاطرات پرداختند.
* در این مراسم برخی از هنرمندان و دوستداران هنر لرستان از جمله ایرج رحمان‌پور، فرشاد سیفی، ساسان والیزاده، ذبیح کردعلیوند، امین عباسیان، امین آزادی فر، علی‌مردان عسگری‌عالم، بابک پبمانی، مسعود فرج الهی، فرید رحمتی، فرهاد مشتاق، حجت شیرازی، یحیی سلیمانی، عزیز الیاسی، محمدحسین بازگیر، مهرداد معینی، سعید معتمدی و ... در سالن حضور داشتند
قابل ذکر است که موسسه‌ی بین‌المللی دهخدا روز شنبه ۱۹ اردی‌بهشت‌ماه سال 94 نیز مراسم مشابهی را برای استاد "حمید ایزدپناه" نویسنده‌، پژوهش‌گر و شاعر لرستانی در همین مکان برگزار کرده بود؛ استاد ایزدپناه صبح سه‌شنبه 20 بهمن 1394 به سن 84 در پاريس فرانسه درگذشت و 25 بهمن‌ماه 94 پیکرش در آرامستان خضر خرم‌آباد به خاک سپرده شد.
مراسم بزرگداشت استاد مراسم بزرگداشت استاد
خبر: عبدالرضا قاسمی/ تهران

دیدگاه‌ها  

#1 ali 1395-04-24 02:07
عالي.ايشان از مفاخر موسيقي خرم آباد و قوم لر هستند
نقل قول کردن
#2 ولی نژاد 1395-04-24 09:23
چه خوب می شودشبیه این گونه مراسم هایی درشهرخرم آبادهم برگزارشود
نقل قول کردن
#3 لرستانی 1395-04-24 09:52
جناب قاسمی. چرا اشاره نمی کنید که از اعضای هیات مدیره انجمن لرستانی ها جتی یک نفر در این مراسم نبود. حتما" باید سیاسیون باشند تا انجمنی ها حاضر شوند
-------
یافته: آقای معینی تشریف داشتند
نقل قول کردن
#4 لرستانی 1395-04-24 09:55
به نقل از لرستانی:
جناب قاسمی. چرا اشاره نمی کنید که از اعضای هیات مدیره انجمن لرستانی ها جتی یک نفر در این مراسم نبود. حتما" باید سیاسیون باشند تا انجمنی ها حاضر شوند
-------
یافته: آقای معینی تشریف داشتند


با تشکر از اینکه پاسخ من را دادید. من منظورم اعضای هیات مدیره انجمن است و گرنه همه لرهایی که اونجا بودند شاید عضو انجمن باشند.
نقل قول کردن
#5 ایرج دریکوند 1395-04-24 10:36
استاد شکارچی افتخار موسیقی قوم لر هستن و شایسته است مدیران جامعه ی هنری لرستان نیز همایشی در خور نام این مرد بزرگ ، برگزار. کنند ۰
سپاس از همه ی دست اندر کاران یافته نیوز ۰
نقل قول کردن
#6 ظفر ملک زاده 1395-04-24 12:40
درود برداستادعلی اکبر شکارچی
به عنوان یکی ازفرزندان لرستان و چمسنگز برخود می بالم.
سپاس دست اندرکاران این آیین پاسداشت،وهمه اساتید بزرگوار درهمایش وهمه ی مدعوین گرانقدرکه بااحترام از استاد شکارچی تجلیل فرمودند.
نقل قول کردن
#7 علی 1395-04-24 16:28
چرا در تهران اطلاع رسانی نشده بود برای شرکت در این مراسم
----
یافته: بساری از سایت های کشوری و کانالهای تلگرامی در خصوصو این مراسم اطلاع رسانی کرده بودند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا