یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: لرستان در موسیقی کشور سرآمد است.
به گزارش پایگاه خبری یافته، حجت‌الاسلام "حميدرضا حنان" شامگاه دوشنبه 24 اسفندماه در آیین رونمایی از آلبوم "دنگ دیر" مجموعه ترانه‌هاي كم‌ياب زنده‌ياد رضا سقایی که در تالار شفق تهران برگزار شد، گفت: استان لرستان در موسیقی کشور سرآمد است و این استان می‌تواند به عنوان مادر موسیقی در سطح کشور مطلوب‌تر مطرح شود.
وی افزود: یکی از مسائلی که همواره مورد حمایت و تایید اسلام بوده، مساله هنر است و مقام معظم رهبری نیز در جلسه اخیر با هنرمندان بر اهمیت هنر تاکید داشتند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به این که یکی از مصادیق هنر، هنر موسیقی است افزود: این هنر  امروزه نیاز به توجه بیش‌تری دارد و به‌ویژه باید به حل مساله فقهی آن توجه شود.
حنان اظهار داشت: هنر موسیقی یک هنر عرفانی و روحانی است که عرفا و بزرگان در طول تاریخ از طریق موسیقی جلای روح پیدا می‌کردند و اندیشمندان عنایت ویژه‌ای به هنر موسیقی داشته‌اند.
وی افزود: قدمت هنر موسیقی به‌عنوان شاخه‌ای از هنرها به تاریخ حیات انسان برمی‌گردد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به موضوع تقدم موسیقی "آوازی" بر موسیقی "سازی" اشاره کرد و گفت: موسیقی آوازی دارای قداست خاصی است که دارای قدمت تاریخی است و بعضی از عرفا بدون وضو دست به هیچ آلت موسیقی نمی‌بردند.
وی افزود: از دیدگاه دانشمندان نیز موسیقی از اعتبار خاصی برخوردار بوده، تا جایی که معلم ثانی حکیم «ابونصر فارابی» برای موسیقی قداست خاصی قائل بوده و اعتقاد دارد که هنر موسیقی هنری است که احساس‌برانگیز، نشاط‌انگیز و خیال‌انگیز است و هر هنر موسیقی که این سه شاخص مثبت را داشته باشد یک هنر کامل است.
حنان در ادامه به بزرگان موسیقی استان از جمله استاد رضا سقایی اشاره کرد و گفت: استان لرستان در حال حاضر نیز اساتید زیادی در حوزه‌های مختلف موسیقی دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: رضا سقایی یک هنرمند فراملی است که صدای سقایی بر ساز برتری داشته و ساز در ترانه‌های این استاد فقید لرستان گم است.
وی در پایان از حامیان این مراسم تشکر کرد و گفت: ما در تمام حوزه‌های هنری نیاز به حمایت داریم و امیدوارم این حمایت‌ها نسبت به هنر ادامه داشته باشد.
از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در تهران رونمایی شد+ تصاویر و حواشی 
تأثیر استاد سقایی برای معاصران و نسل پسین انکارناپذیر است
"سید فرید قاسمی" پژوهشگر و روزنامه‌نگار برجسته لرستانی یکی دیگر از سخنرانان اين مراسم بود. وی در این مراسم اظهاراتش را با دو بيت شعري آغاز كرد و و در ادامه به ذكر خصوصيات استاد سقايي پرداخت كه به دليل  زيبايي سخنان كوتاه وي، به طور كامل در پي مي‌آيد:
به نام خداوند لر آفرین                       به لر آفرین صد هزار آفرین
هر که در هر کار با عشق است یار       کار او باقی است اندر روزگار
رضا سقایی از تبار رنج و صبر بود؛ از کودکی دشواری‌های زندگی را به جان خرید و دم بر نیاورد.
سقایی به چندین هنر آراسته بود؛ از دوزندگی به خوانندگی رسید.
به توانمندی آواز شش‌دانگ در اجرای نغمه‌ها، صدای اوج و آوای دل‌نشین و دلپذیر خدادادی و به لحن اصیلش همگان وقوف دارند؛ اما شاید کمتر کسی بداند که استاد محمدرضا سقایی چشمه جوشان مهر بود، تواضع و صمیمیت، معرفت ستودنی و صفا و فروتنی در او بی‌مانند بود.
استاد سقایی بازمانده نسلی است از موسیقی لری که یادگارهای ماندگار و گران‌سنگی برای ما بر جا نهاده‌اند.
تأثیر استاد سقایی برای معاصران و نسل پسین انکارناپذیر است؛ اگرچه غریبانه زیست و در غربت رفت.
گرامی می‌داریم او را و همیشه و همواره به یادش هستیم و امیدواریم آواها؛ نواها و سرمایه‌های آسمان پرستاره موسیقی لری پاس داشته شوند و بدانیم که موسیقی سرآمد همه هنرهای زادگاه ماست؛ قابلیت صدور دارد.
توجه به این نیاز فرهنگی بر جاذبه‌های گردشگری خواهد افزود.
نقش موسیقی لری را در توسعه زادوبوم نباید از یاد برد که در این زمینه سخن بسیار است.
پرده بگردان و بزن ساز نو        این‌که رسید از فلک آواز نو
 
از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در تهران رونمایی شد+ تصاویر و حواشی

سقایی همیشه در قلب ما جای دارد
عضو لرستانی شورای اسلامی شهر تهران نيز در اين مراسم گفت: سقایی یک چهره ملی و جهانی است که همیشه در بین ما وجود دارد.
"اسماعیل دوستی" که به عنوان حامی مالی مراسم حضور داشت، در سخنانی گفت: ما دو برنامه برای حمایت از موسیقی لرستان در دستور کار قرار داده‌ایم، اول حمایت از انتشار آلبوم منتشر نشده استاد رضا سقایی و دوم انتشار آلبوم استاد ایرج رحمانپور؛ که امروز شاهد رونمایی از آلبوم رضا سقایی هستیم.
وی افزود: ما در آینده برنامه رونمایی از کار استاد رحمانپور را خواهیم داشت و یکی از آثار ماندگار موسیقی لرستان عرضه خواهد شد که اطمینان داریم این اثر هم مانند سروده‌های سقایی ماندگار خواهد شد.
دوستی افزود: قرار بود امروز احمد مسجد‌جامعی نیز در این مراسم حاضر شود که به دلیل مشغله کاری نتوانست حضور یابد؛ اما ایشان پیام داد که در بین تمام هنرمندان موسیقی کشور علاقه من‌ بعد از استاد شجریان به رضا سقایی است.
حامی مالی مراسم گفت: سقایی یک چهره ملی و جهانی است که همیشه در بین ما وجود دارد.
دوستی با اشاره به اینکه سقایی در آواز بی‌نظیر بود، افزود: امیدوارم بتوانیم فرهنگی غنی و بدون تغییر را عرضه کنیم و تلاش کنیم این فرهنگ غنی ماندگار باشد.
وی در پایان از تهیه‌کنندگان این آلبوم تشکر و گفت: انتشار این آلبوم کار بزرگی بود که برای حمایت از یک مرد بزرگ صورت گرفت. از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در تهران رونمایی شد+ تصاویر و حواشی

جهت حمایت از موسیقی لرستان، از کپی کردن آثار هنرمندان خودداری کنید
گردآورنده، تدوین و تنظیم‌کننده آلبوم "دنگ دیر" گفت: همیشه رویای محالم این بود که ای‌کاش یا رضا سقایی در دوره‌ی ما می‌خواند و یا که من با ایشان هم‌عصر بودم و می‌توانستم دوران طلایی آواز لرستان را از نزدیک نظاره‌گر باشم.
" امین عباسیان" در این مراسم با اشاره به این‌که این رؤیا به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد، افزود: بنا بر پیشنهاد و پشتیبانی اسماعیل دوستی و ولی یعقوبی مبنی بر انتشار یک آلبوم از آثار استاد سقایی تصمیم به گردآوری آهنگ‌هایی همچون مریم، سیت بیارم، کوش طلا و ... نمودم که هیچ‌گاه مجال انتشار پیدا نکرده بود.
وی اظهار داشت: در زمانی که از افراد صاحب آرشیو، سراغ نسخه‌ی باکیفیت این آهنگ‌ها را می‌گرفتم، به‌طور اتفاقی توسط هنرمند لرستانی "‌ذبیح‌الله کردعلیوند" با آثاری مواجه شدم که در نوع خود می‌تواند آن‌ها را گنجینه‌ای برای فرهنگ و هنر لرستان محسوب کرد.
رییس انجمن موسیقی لرستان افزود: آثاری که در این آلبوم عرضه شده از یک مجموعه دو ساعته انتخاب‌شده که استاد سقایی بدون هیچ ضرب‌آهنگی و تنها به یمن داشتن استعداد و هنر آواز بی‌بدیلش به صورت خصوصی اجرا نموده است.
عباسیان به سختی‌های کار در انتخاب این هفت آهنگ اشاره کرد و گفت: بعد از انتخاب آهنگ‌ها کار تدوین و تنظیم آغاز شد و با همکاری "بهنام شهرکی" به‌عنوان صدابردار و "همایون پشت‌دار" نوازنده کمانچه، تنظیمات انجام گرفت.
وی افزود: "مانی آقا‌ملایی" به عنوان نوازنده تار و بم‌تار، "محسن قاسمی" نوازنده تمبک، "‌مرتضی میر" نوازنده دف و "همایون پشت‌دار" نوازنده کمانچه، آلتو و باس در این کار نوازندگی کردند و خودم نیز نوازندگی سنتور را به عهده داشتم.
عباسی در ادامه به مشکل کپی غیراصولی در ایران اشاره کرد و گفت: کپی غیرمجاز بیش‌ترین آسیب را به هنرمندان کشور وارد کرده و همین عمل باعث شده که کمتر تهیه‌کننده‌ای برای انتشار آلبوم هنرمندان پیش‌قدم شود.
وی در پایان از مسؤولین و خیرین فرهنگی درخواست کرد که در جهت حمایت از هنرمندان موسیقی لرستان تلاش کنند تا شاهد ارائه آلبوم‌های جدید هنرمندان باشیم.
 از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در تهران رونمایی شد+ تصاویر و حواشی
 
حواشی:
مراسم رأس ساعت 19 با تلاوت آیاتی از قران مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران با اجرای "‌محمد عبدالهی" هنرمند لرستانی شروع شد.
رونمايي از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در پايتختدر بخش اول اجرای موسیقی، " احسان عبدی‌پور" با سرنا، "همایون پشت‌دار" با تنبک، " مرتضی میر" با دف و " افشین فرامرزی" با تمبک به اجرای قطعاتی از موسیقی لری پرداختند.
اسماعیل دوستی در بخشی از سخنانش از علاقه‌اش به آواز خواندن سخن به میان آورد و به دنبال این سخن، حاضرین خواستار ترانه‌خوانی دوستی شدند که وی گفت: من در اوقات فراغت در کوه می‌خوانم و هر کسی مایل است صدای من را بشنوند باید در کوه همراهم باشد!
رحمان‌پور هم در سخنان کوتاهی از بانیان مراسم و تهیه‌کننده آلبوم تشکر کرد و گفت: در گذشته شخصی مثل "حمید ایزدپناه " در جهت حمایت از هنرمندان تلاش‌های زیادی کرد و امروز شاهدیم که اشخاصی مانند امین عباسیان و اسماعیل دوستی پیش‌قدم در حمایت از هنرمندان شده‌اند که کافی نیست؛ لذا لازم است بخش خصوصی و خیرین پای‌کار بیایند و حامی هنرمندان استان شوند.
بخش دیگری از مراسم به اجرای گروه زاگرسیان ایران‌زمین با خوانندگی " داریوش نظری" و هنرنمایی اعضای گروهش اختصاص داشت.
در ادامه مراسم و همزمان با پخش قطعاتی از ترانه‌های استاد سقایی، آیین رونمایی از آلبوم "دنگ دیر" به شکل رسمی آغاز شد.
قرار بود پخش فیلم مستند "رضا دوباره می‌خواند" به کارگردانی سید محمد سیف‌زاده نيز جزو برنامه‌های اين مراسم باشد كه به دليل مشغول بودن كارگردان به تهيه فيلم ديگر، اين فيلم در مراسم پخش نشد.
در پایان مراسم به هریک از حاضرین یک نسخه از آلبوم "دنگ دیر" اهدا شد.
قابل ذکر است این برنامه با مشاركت "اسماعیل دوستی" عضو لرستاني شورای اسلامی شهر تهران‌، "ولی یعقوبی" از كاركنان لرستاني شهرداری تهران و همكاري انجمن موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به منظور پاس‌داشت مقام این هنرمند فقید، روز دوشنبه 24 اسفند‌ماه راس ساعت 19 در فرهنگ‌سرای شفق تهران با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، جمعی از هنرمندان موسیقی از جمله فرج علی‌پور، ایرج رحمان‌پور، داریوش نظری، اعضای هیات مدیره انجمن لرستانی‌های مقیم تهران، شماري از مسوولین، هنرمندان، ورزشکاران، نویسندگان و ... لرستانی مقیم تهران آغاز شد و تا حدود ساعت 22 ادامه يافت.

از آلبوم ترانه‌هاي كم‌ياب رضا سقايي در تهران رونمایی شد+ تصاویر و حواشی
خبر و عکس: عبدالرضا قاسمی/ تهران

دیدگاه‌ها  

#1 بختیاری نژاد 1394-12-25 08:01
سلام آقای قاسمی
مثل همیشه دست مریزاد.
اگرچه کلا ما ایرانی ها را بیشتر مرده پرست بار آورده اند و قدر نخبگان زنده را کمتر ارج می نهیم چرا که به قول جناب سید فرید قاسمی زنده یاد سقایی در غربت و تنگدستی دنیا را وداع گفت . و اگر چه اشخاصی مانند دوستی و سید جمال موسوی (فارس ) و شاید مدیران دیگر بیشتربا انگیزه های سیاسی بخاطر خودشان و مطرح شدن بیشتر و بهره برداری سیاسی از وجاهت اجتماعی امثال سقایی و میرزاوندبرخی حمايت ها را انجام میدهند اما همین را هم باید مغتنم شمرد .
نقل قول کردن
#2 عابد بابك بهاروند 1394-12-25 08:07
ضمن تشكر از جناب آقاي عبدالرضا قاسمي به خاطر زحمات فراواني كه در تهيه اين گزارش كشيدند، بايستي از بانيان اين حركت ارزنده تشكر ويژه نمود و دستمريزاد گفت. نكته اي كه در اين گردهمايي برايم جالب بود و بيشتر تحت تاثير قرار گرفتم سخنان مديركل ارشاد لرستان بود كه در مورد موسيقي و نظراتي كه در اين رابطه بين علماي ديني وجود دارد بيان كردند اگر چه در حال حاضر نظرات متفاوتي در باب موسيقي ديده و شنيده ميشود ولي مستندات و نوشتار فراواني هم وجود دارد كه موسيقي را تا حد مقدسات بالا برده است تا به جايي كه ايشان اشاره كردند كه بعضي از عرفابدون وضو به آلات موسيقي دست نزده اند و اين نشان مي دهد كه برداشت عالمان ديني از موسيقي بر اساس برداشت هاي ذهني و شخصي افراد بوده است اميدوارم اينگونه همايش ها و حركت هاي زيبا در جهت خدمت به هنر استان و كشور بيشتر و با شكوهتر برگزار شود.
نقل قول کردن
#3 سهند 1394-12-25 08:09
واقعا اسطوره لرستان وایران بود فوقالعاده بو استاد خدارحمتت بکنه
نقل قول کردن
#4 ضیایی 1394-12-26 14:00
سلام جناب قاسمی،نحوه جمع بندی انتشار خبر این مراسم و اطلاع رسانی سریع آن برای من جالب بود، موفق باشید،
آلبوم را شنیدم، ضمن تشکر از زحمات آقای عباسیان و گروه موسیقی و میکس، به لحاظ وجود تعداد بیشتری از نوارهای خصوصی نزد مردم بهتر بود پیشتر فراخوانی جهت پر با ربودن آلبوم انجام میشد. ;-)
نقل قول کردن
#5 بهرام حسنوند 1398-07-20 00:12
سلام از زحمات عاشقان موسیقی لری و عاشقان سقایی تشکر میکنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا