یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور بدون حضور تأثیرگذار لرستان به مدت 5 روز در تهران برگزار شد.
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور به گزارش خبرنگار یافته، اولین جشنواره‌ و نمایشگاه ملی اسباب‌بازی از دوشنبه 12 تا 16 مردادماه بابا حضور 80 شرکت توليدي و 30 طراح ايده و جمعي از فعالان و مدرسان عرصه‌ي اسباب‌بازي و سرگرمي توسط مرکز آموزش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.
این جشنواره بدون حضور هیچ تولید کننده یا عرضه کننده لرستانی، هر روز از ساعت 10 صبح تا 18 با بخش‌های متنوع نمایشگاهی، بخش فروش محصولات داخلی و برگزاری سمینارهای تخصصی و... میزبان خانواده‌ها و علاقه‌مندان پایتخت‌نشین بود.
از بخش‌های جانبی و جذاب این نمایشگاه می‌توان به برگزاری بک بخش ویژه برای معرفی عروسک‌هاي بومي و آييني و نمايشي 28 استان کشور باهدف آشنا کردن مردم با عروسک‌هاي مختلف، توجه دادن به پوشش مناطق مختلف و نقش عروسک در زندگي اقوام ايراني اشاره کرد.
در این بخش همچنین بيش از 300 مربي کانون و خانه‌هاي فرهنگ تهران در 11 کارگاه‌، با ساخت عروسک‌هاي بومي، اصول اوليه طراحي اسباب‌بازي و بازي‌هاي اقوام ايراني آشنا می‌شدند و کار ارزشمند آن‌ها جهت جایگزینی این عروسک‌ها با عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های غربی مانند بتمن، مرد عنکبوتی، سوپرمن، باب اسفنجی و مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها «باربی» قابل‌تقدیر بود.
گزارش خبرنگار یافته حاکی است که در این بخش و متأسفانه، تنها نام و نشانی که از عروسک‌های بومی لرستان وجود داشت یک عروسک بی چشم و دهان به نام بئی (عروس) و بئی بازنک (‌عروسک کوچک) و نامنظم در جعبه‌ای شیشه‌ای و مشترک با استان ایلام بود؛ این در حالی است که پیشینه فرهنگی لرستان از وجود عروسک‌هایی مثل "‌بئی بادله" (عروس دوست‌داشتنی)، "‌بچوله و مچوله" (عروسک دستی)، "بچولک" (عروسک خیلی ریز)؛ بئی بازنک (عروسک بازیچه دختران لر) و ... اشاره کرد و می‌شد با بهره‌گیری از نظرات کارشناس حضور مثمرثمرتری داشت.
البته این برای اولین بار نیست که از این فرصت‌های مهم برای معرفی پیشینه فرهنگی و تمدن لرستان در پایتخت به نحو ممکن بهره نمی‌گیریم و شاهد هستیم در اکثر این نمایشگاه بدون مطالعه و کارشناسی حاضر شده یا اصلاً حاضر نمی‌شویم.
فراموش نکنیم با وجود همه فرصت‌های موجود ازجمله اینترنت، نشریات و رسانه‌ها برگزاری جشنواره‌ها به سبب ارتباط مستقیم مردم نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تمدن یک قوم داشته، پس لازم است تلاش کنیم بیش‌ترین بهره را از این نمایشگاه‌ها و نمایشگاه‌های مشابه ببریم و قبل از هر نمایشگاهی نسبت به تشکیل کارگروه‌های حرفه‌ای و تخصصی اقدام نمود و برنامه‌ریزی مناسبی برای حضور در آن داشته باشیم.
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور
اولين جشنواره و نمايشگاه ملي اسباب‌بازي کشور

عبدالرضا قاسمي
پايگاه خبري يافته/ تهران

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا