علي‌محمد ساكي شهردار اسبق خرم‌آبادسالگرد درگذشت خادم نامي و بزرگ شهر خرم‌آباد است. سحرگاه شنبه‌ ۲۲ خرداد ۱۳۷۳ ديدگان علي‌محمد ساكي براي هميشه به روي اين سراي فانی بسته شد.

او را هرگز نديده‌ام كه بخواهم از روي چالوسي مطلبي در موردش بنگارم، اما هميشه وصف وجود پربركتش را از ديگران شنيده‌ و يا از طريق خدماتش احساس كرده‌ام.
حضور چنين مسوولاني براي شهرم و مردمش، علاوه بر نعمت خدمت‌رساني، الگوسازي مناسبي براي مديريت نيز هست. از عشق خالصانه به وطن و تلاش براي آباداني آن گرفته تا تحقيق و پژوهش پيرامون پيشينه كهن و باستاني‌مان كه مرحوم ساكي با ارائه آثارش، نمودي از معرفي يك وطن‌پرست تمام‌ عيار بود.

به قول ايرج كاظمي: «حقيقت داشت كه دريايي معرفت و آگاهي را با خود همراه ساخته و اعتبار و خلاقيت‌ها و تداوم انديشه‌اش جايگاهي رفيع در حوزه‌ي علم و تحقيق به وجود آورده بود. با شناخت توانمندي‌هاي يك فرهنگ استوار، سرمايه‌اي كلان از ذهنيتي معتبر براي لرستان فراهم آورده بود. ماهيت ادب و حوزه‌ها را مي‌شناخت. جوهر تحقيق و كلام را خوب درك مي‌كرد و از امكانات بالقوه و بالفعل آن با استادي آگاهي داشت.»

در يك جمله مي‌توان گفت: علي‌محمد ساكي مردي بود براي تمام فصول!

بالاي سرش ز هوشمندي               مي‌تافت ستاره‌ي بلندي

علي محمد ساكي شهردار خرم آباد

مرحوم ساكي علاوه بر تعهد، تخصص را نيز در دوره‌اي كه بي‌تخصصي بر موجودي ديارم سايه افكنده بود، چاشني كارش كرد. نگاهي مختصر به كارنامه‌ي او:

نام: ‌علي‌محمد      نام خانوادگي: ساكي‌سگوند

نام پدر: محمد        تاريخ تولد: ۱۳۱۴

جرقه‌ي ظهور ساكي چنين زده شد: سال ۱۳۳۵ در سن ۲۱ سالگي با مدرك ديپلم جذب آموزش و پرورش شد. سال ۱۳۳۸ ليسانس گرفت و ۱۳۴۲ فوق‌ليسانس جامعه‌شناسي را اخذ نمود.

يك فرهنگي ساده بود اما بافرهنگ، غني و سرشار از عشق و معلومات و تشنه‌ي خدمت به وطن!

وي پس از ليسانس، دبير دبيرستان اميرطهماسبي خرم‌آباد بود. از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۸ مدير دبيرستان بهار شد و بسياري از افتخارآفرينان ديروز و امروز خرم‌آباد شاگردش در اين دبيرستان بودند و از محضرش، درس زندگي و خدمت به هم‌نوعان را آموختند.

وي علاوه بر سهم استادي، به نوعي در حق برخي از آن‌ها پدري نمود و براي دانش‌آموزان كم‌بضاعت در حد توان كمك‌هايي منظور مي‌كرد.

سال ۱۳۴۸ رئيس آموزش و پروش ايذه شد. ظرف يك سال تحولي شگرف در فرهنگ آن شهر ايجاد نمود و به عنوان بهترين مسوول آموزش و پرورش ايران در امر تزايد آمار اطفال واجب‌التعليم و گسترش مراكز آموزشي انتخاب گرديد.

مرحوم علي‌محمد ساكي مدير دبيرستان بهار خرم‌آباد

به اعتبار كارايي منحصر به فرد و غيرقابل انكارش، از طرف انجمن وقت شهر خرم‌آباد، دوم مرداد ۱۳۵۰ به سمت شهردار اين شهر انتخاب شد و طي اين مدت، چهره‌ي خرم‌آباد را به صورت معجزه‌مانند و غير‌قابل باوري دگرگون كرد. خدماتي در اين عرصه نمود كه پس از او، با وجود رشد تكنولوژري و افزايش بودجه، تا به امروز هيچ‌يك از شهرداران پس از وي قادر به تكرار آن نشدند.

احداث مراكز فرهنگي، كتاب‌خانه‌ها، مجتمع‌هاي ورزشي و تربيتي، دگرگون ساختن بافت نامنظم شهر و احداث خيابان‌هاي جديد و عريض، ميادين فرهنگي، رفاهي و بوستان‌ها و پارك‌هاي زيبا، گوشه‌اي از به فعليت رساندن انديشه‌ي طلايي اين بزرگ‌مرد شريف براي خرم‌آباد و مردمش بود.

ساكي تا يكم دي‌ماه ۱۳۵۶ در شهرداري خرم‌آباد باقي ماند. در اين تاريخ، بنا به دلايلي از جمله فشارهاي عده‌اي زياده‌خواه که برخی عضو انجمن شهر بودند از سمتش به عنوان شهردار استعفا كرد.

مرحوم علي‌محمد ساكي شهردار فقيد خرم‌آباد در دفتر كارش

در كنار خدمات اجتماعي و شهري، تحقيقات ارزنده‌ي علمي و تاريخي او نظير كتب جغرافياي تاريخي و تاريخ لرستان، دو جلد سال‌نامه‌ي دبيرستان بهار، ترجمه‌ي سفرنامه‌هاي دوراند، آرنولد ويلسن، فريا استارك، هنري راولينسن، زندگاني كريم‌خان زند و تصحيح گلشن مراد و قلاع حشاشين و نگاشتن صدها مقاله‌ي علمي، تحقيقي و انتقادي از جمله‌ي آثار وي به شمار مي‌رود.

فشار بي‌امان ۳۰ سال تلاش و جنبش بي‌وقفه باعث گرديد تا جاويدنام علي‌محمد ساكي در سال ۱۳۶۵ به دنبال بيماري ديابت و فشار خون، در معرض نابينايي قرار گيرد و سرانجام اوج بيماري، او را به سكته‌ي مغزي دچار كرد.

حدود ۳ سال در بستر بيماري بود و در نهايت، مردي كه تقواي مالي و وجدان كاري‌اش زبان‌زد خاص و عام اهالي خرم‌آباد بود ۲۲ خرداد ۱۳۷۳ شمع وجودش به خاموشي گراييد، اما به واسطه‌ي اعمال و خدمات ماندگارش، با نيك‌نامي به تاريخ خرم‌آباد پيوست.

جالب اين‌جاست كه با آن همه خدمات، امروزه فقط ميداني كوچك در حد فاصل دو درياچه‌ي كيو به نام او نام‌گذاري شده است! به خاطر قدرناشناسي‌هاي فراوان برخی اهالی اين ديار بود كه سال‌هاي آخر از اين شهر كوچ كرد و در پايتخت رحل اقامت گزيد، وگرنه هيچ كس چون او خرم‌آبادي و عاشق خرم‌آباد نبود!

سنگ مزار مرحوم علي‌محمد ساكي شهردار اسبق خرم‌آبادالبته سال‌هاست كه خرم‌آبادي‌ها در وطن خويش غريب هستند و اکنون مغلوب و تابع برخی فرهنگ‌ها و رسوم ناشایست مهمانان ناخوانده شهرشان همانند استخدام طایفه‌ای و اقوام یا حضور در گرمای کُشنده میان روز بر مزار اموات شده‌اند!
شايد به همين دليل بود كه مرحوم ساكي نيز در واپسين لحظات زندگي‌اش ترجيح داد آرامگاه ابدي او، قبر شماره 15 قطعه 83 رديف 82 بهشت زهراي تهران باشد و پس از مرگ از خرم‌آبادی که آن همه دوستش می‌داشت، برای همیشه دور بماند!

روحش شاد و يادش گرامي باد كه در باقيات صالحات، يكي از سرآمد مردان اين ديار است.
قلم‌هاي ما تشنه‌اند تا مجدداً چون اويي در تاريخ اين شهر بيابند بلكه با ذكر نيكي‌هاي ساكي ثاني ديگري، دوباره سيراب شوند ...

رضا جايدري
پايگاه خبري يافته / خرداد 1393

 

* توضيح: در تدوين بخش‌هايي از اين مطلب، از يادنامه‌اي كه هنگام فوت مرحوم ساكي منتشر گرديد، استفاده شده است.

* عكس‌ دبیرستان بهار از آلبوم اقاي محمد شيريان و آخرین عکس پرسنلی مرحوم ساکی از آلبوم آقاي حسين تيموري

 

عمليات ساخت‌ درياچه‌ كيو خرم‌آباد؛ سال 1354

درياچه كيو خرم‌آباد از جاذبه‌هاي زيباي اين شهر در سال‌هاي 1354 و 1355 دوران شهرداري مرحوم "علي‌محمد ساكي" ساخته شد.

قبلاً محل اين درياچه چشمه‌اي به نام "سراب كيو" بود كه اكنون نيز بخش اعظم آب درياچه از اين چشمه واقع در شمال شرقي آن تأمين مي‌شود.

مرحوم ساكي و همكارانش با مطالعه روي اين پروژه و فضاي اطراف آن، ظرف چند سال اقدام به تكميل آن نمودند. از آن جمله، مهمان‌سراي جهان‌گردي و شهر بازي كه در اين محل احداث شد. اين مكان پس از مدتي به تفرجگاه اصلي مردم خرم‌آباد بدل شد.

قابل توجه اين كه طي آن سال‌ها بخش شمالي شهر خرم‌آباد به حدود خيابان شهيد مطهري محدود مي‌شد و هنوز از محله‌هاي بيمارستان، شيرخوارگاه، انقلاب و ... خبري نبود. به همين دليل عده‌اي بر مرحوم ساكي خرده مي‌گرفتند كه چرا بودجه شهرداري را در بياباني دور از شهر صرف مي‌كند؟!

اما ساكي تنها شهردار زمان خود نبود، او به 40-50 سال بعد از خود نيز فكر مي‌كرد و اكثر برنامه‌هايش با ديد آينده‌نگرانه اجرا مي‌شد.

تصويري از درياچه كيو در نوروز سال 1356

عكس از آرشيو آقاي محمود ساكي

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-03-17 21:02
علت جاودانگی نام زنده یاد ساکی عشقی بوده که به شهر و زادگاهش داشته نه اینکه به فکر منافع شخصی و پر کردن جیب و چاپلوسی باشد.
نقل قول کردن
#2 کولیوند 1393-03-18 08:47
مرحوم ساکی خدمات ارزنده ای به فرهنگ لرستان و شهر خرم آباد داشته اند! روحش شاد و یادش گرامی باد...
نقل قول کردن
#3 عبدالرضا قاسمي 1393-03-18 12:57
پیشنهاد:

پیشنهاد به اهل‌قلم و به‌خصوص وبلاگ نویسان و مدیران سایت‎ها این است که روز دوشنبه و سه‌شنبه 18 و 19 خرداد هر یک از ما با انتشار مطلبی از این مرد بزرگ یاد کنیم.

شاعران با شعرشان؛ عکاسان با انتشار تصاویری از ایشان و یا خدماتش و خلاصه هر یک به‌نوبه خود این روز را گرامی بداریم و پستی را به ایشان اختصاص دهیم. مشارکت ما می تواند حتی شامل انتشار یک عکس از ایشان باشد.

امیدوارم همه دوستان در این امر مشارکت نموده و قدرشناسی خود را نسبت به مسئولین خدوم شهرمان اعلام کنیم.

شاید این موضوع پیوند دیگری باشد بین جامعه مجازی و وبلاگ‎نویسی، که مدتی است به حالت رکود در آمده و حال و هوای سابق را ندارد.
نقل قول کردن
#4 احمد ساکی 1393-03-18 13:29
بسیار زیبا و تاثیر گذار بود
اگر شهردار ساکی اکنون زنده بود بی شک با این وضعیت کنونی خرم آباد که بعد از ایشان چندان زیاد تغییر نکرده است کنار نمی آمد و یقیینا با فکر خلاقانه شان و تلاش و پشتکار بی اندازه،و پاکی در کار، اکنون شاهد کارهای و پروژهای بزرگی در سطح شهر بودیم و حتما حتما اکنون خرم اباد در زمره کلان شهرهای ایران بود
معتقدم وجود شهردار ساکی پرکتی برای خرم اباد بود که برخی روستانشینان و مهاجران از سایر شهرستان های مجاور قدر ایشان را ندانستند
نقل قول کردن
#5 شهروند 1393-03-18 14:16
سعدیا مرد نکونام هر گز نمیرد . . مرذه انست که نامش به نکویی نبرند
نقل قول کردن
#6 امیرناصرغلامرضایی 1393-03-20 15:29
دنیا باهمه افت وخیزش محل عبرت است عبرت از خوبی هاو بدیها با ذکر خیر و یاد نیک از نیکیهای مرد نیک سیرتی چون مرحوم ساکی میتوان پی برد که نیک نامی در گرو خدمت به مردم است نه پشت کردن به مردم نه خیانت به مردم و نه استفاده از مردم!
صفحات تاریخ این مرز و بوم را خوب بنگریم نام درخشان مردان و زنانی را شاهدیم که باقیات و صالحاتشان مایه درخشانی نامشان شده نه زر و زورشان نه کبکبه و دبدبه شان و نه ثروتشان
آیا پول و ثروت مایه خوش نامیست؟ آیا ساختمانهای کاخ گونه و صفرهای بیشمار حسابها مایه جاودانی نام و زنده مانی یادهاست؟ آیاریاست و زعامت و وکالت و وصایت و وزارت میتواند نام را زنده نگه بدارد یا دل درگرو مردم داشتن و خدمت به آنها؟
پولداران پول پرست و پول دوست همه وجودشان مردم است اما نه برای خدمت بلکه مردم را پله ترقی و تعالی مقام دنیوی خویش میسازند و مردم را میسوزانند تا دنیای خود را بسازند اما نیک مردان خوش نامی چون مرحوم ساکی که الحمدالله دراین استان کم نیستند خود میسوزند تا مردم و جامعه را بسازند!
از نام نیک ساکی یاد بگیریم که نام نیک در گرو این است که باید با مردم بود برای مردم بود و در کنار مردم بود. ای کاش چون او باشیم
نقل قول کردن
#7 طولابی 1393-03-24 16:32
درودبی‏ ‏پایان‏ ‏به‏ ‏انسانیتش‏ ‏،امید که این دیار بازهم چون اویی را به چشم ببیند،همچنن جادارد مسؤلین بامشاهده خدمات صادقانه مرحوم ساکی پی به راز ماندگاری او بعد از چند سال ببرند و گامی برای دیار محروم و مظلوم لرستان بردارند‏ .‏ ‏این‏ بزرگوار‏ ‏حق‏ ‏بسیاری‏ ‏برگردن‏ ‏فرزندان ديارش‏ ‏دارد
نقل قول کردن
#8 طولابی 1393-03-24 16:48
به جای ترک ديار بهتراست هرکداممان قدمی هر چند کوچک برایش برداریم
نقل قول کردن
#9 طولابی 1393-03-24 16:51
درود‏ ‏به‏ ‏انسانیت‏ ‏وجدان‏ ‏پاکش‏ ‏امید‏ ‏که‏ ‏این‏ ‏دیار‏ ‏دوباره‏ ‏فرد‏ ‏لایقی‏ ‏چون‏ ‏اورا‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏ببیند
نقل قول کردن
#10 بنی احمد 1393-05-12 12:46
با سلام: خداوند رحمت فرمایند هم ان مرحوم و هر کس دیگر را که برای آبادی این استان زحمتی هرچند اندک متحمل می شوند . و خداوند از افرادی که شورای شهر خرم آباد را به لجن کشیدند هرگز نبخشد چون که همه دیده ایم که برخي از انها قبل از عضویت در شورای شهر چگونه زندگی ای داشتند و بعد از عضویت چه کار ها که نمی کنند و چه وضعیت اقتصادي ای که پیدا نکرده اند
نقل قول کردن
#11 اهل خرم آباد 1393-05-21 12:54
من اهل خرم آبادم اما نمی دانم برای کسانی که اینچنین با تمام وجود برای خرم آباد زحمت کشیدن و خود را فنا کردن تا شهرشان آباد شود چرا اینگونه رفتار می شود . چرا مراسم یادبودی به یاد آن بزرگوار برگزار نمی شود .
نقل قول کردن
#12 آرش 1393-09-27 11:57
واقعا روح این جناب شاد.این جناب وقتی شهردار شد حتی یک ریال هم اختلاس نکرد.حتی یک ریال هم توی جیب خودش نذاشت.همه رو صرف شهر خودش کرد.آخرش هم در فقر و بیچارگی جان باخت چون یک ریالی هم از پول مملکت رو برای خودش وخانوادش بر نداشت .این دلیلیه ک جاودانه شد.بهتر میشد از این مسئول ها چند دو تا دیگه هم در لرستان داشتیم.
نقل قول کردن
#13 غلامی 1393-10-27 22:38
روحش شاد نامش جاودان بااخلاص برای مردم دیار خود خدمت کرد
نقل قول کردن
#14 غلامی 1393-10-27 22:41
ر وحش شاد نامش جاودان بااخلاص برای دیار خود خدمت کرد
نقل قول کردن
#15 یکتا 1394-02-08 02:50
حدود بیست ساله از خرم آباد رفتم
با خوندن این مطالب اشک تو چشمام جمع شد
اینجاست که باید گفت
کجایند مردان بی ادعا؟؟؟؟؟؟
نقل قول کردن
#16 احمد 1394-02-08 03:31
روحت شاد اي مرد بزرگ
افسوس كه مديري مثل شما ديگر در لرستان يافت نشد
نقل قول کردن
#17 گلچین 1394-03-28 23:31
روحشون شاد و قرین رحمت الهی.منم عاشق شهرمم.4سال به اجبار منو از شهرم دور کردن ولی خاکش دوباره منو به اغوش خودش برگردوند.زنده باد مردان بی ادعا
نقل قول کردن
#18 زهرا 1394-05-17 22:55
کاش بودی......
نقل قول کردن
#19 مهدی 1394-07-19 21:26
یادش گرامی. من عاشق تاریخ خرم اباد هستم
نقل قول کردن
#20 ابراهيمي - خرم آباد 1394-09-08 10:52
خدا رحمت كند مرحوم استاد عليمحمد ساكي را بنده دانش آموز ايشان در سال 1347 بوده ام بسيار انساني والا - متدين - كاردان - متخصص و ذلسوز و خدمتگزار بود . آثار و خدمات ارزشمند ايشان هرگز از اذهان مردم پاك نمي شود .
نقل قول کردن
#21 ساکی 1394-11-10 20:32
لطفا به مسؤولین برسانید به همه شهر رسیدگی کنند نه فقط کیو وشصت متری تمام ادارات با کمال تاسف به اون اطراف منتقل این که دلسوزی نییست اسم دیگه ای داره
نقل قول کردن
#22 علی 1395-06-21 20:22
درود بر همه مردان بزرگ لر
نقل قول کردن
#23 یک ایرانی 1395-07-20 01:40
زندگی شهدگلیست که زنبور زمان میمکدش
وآنچه از آن باقی میماند عسل خاطرههاست
روحش شاد ویادش گرامی
نقل قول کردن
#24 ساکی لرستانی /علی 1395-10-25 20:17
یادش بخیر/روحش شاد،شهرارکه بود پیشش رفتم خیلی شوخی کرد/گفت به باباسلام برسون،کتابهابش خونده ام/واقعأدانشمند بود،،درود برجایدری عزیزکه یاد وخاطره هاراتازه میکند،
نقل قول کردن
#25 رضاساکی 1395-12-23 18:50
باتشکرازشماجناب جایدری خوب به یاد داشته باشید نسل جدید.شهردارساکی به حدی باپاکی زندگی کرد که حتی یک ریال ازشهرداری به نفع خود واطرافیانش استفادنکردو در انتهای عمر درمنزل مستاجری چشم ازجهان بست حتی درخاطراتش که باخط این بزرگ مرد نوشت شده چنین گفت شده برای امرار معاش زندگی اقدام به فروش چندین جلد ازکتابهای نفیس خود کرده بوده سعدیامردنکونام نمیردهرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند
نقل قول کردن
#26 الماسی 1396-01-05 21:48
من با اینکه اهل خرم اباد نیستم اما وقتی که گزارش را خواندم از این مرد بزرگ به عنوان یک فرد میهن پرست ووطن دوست وپاکسیرت وپاکدست همیشه یاد خواهم نمود درود به روان پاکش ، خدا میداند گریه ام گرفت وخیلی غصه خوردم که چرا دیگر مثل این ابر مرد کم پیدا میشود که خالصانه به فکر شهر ودیارشان وبخصوص مردم پایین دستشان باشند ،،چرا مسایل اقتصادی وباند بازی همه را کور وکر کرده است چرا ،،چرا چرا ،
نقل قول کردن
#27 نرگس حافظی 1396-03-21 23:47
بزرگ مردی که اسمش همیشه به یادگار خواهد ماند
خاطرش جاویدان
نقل قول کردن
#28 بیژن 1396-03-22 07:23
خداوند رحمتش کنه و ای کاش این اسطوره تکرار بشه مجددا.یافته عزیز هم اگه برای بقیه ایلات همین کار را بکند خیلی خوبه تا طایفه بازی از بین بره.اسم سکوند را از فامیلی زنده یاد ساکی سکوند حذف کرده و در بین متنها بکار برده.ولی مدیران شهری هم همین کار را کردن و در میدانی که بنام ایشان درست کردن فقط به بردن نام خانوادگی ساکی اکتفا کردن.جالبه وقتی رستمی نژاد رای آورد،یه طایفه اومد و می نوشتن رستمی نژاد ...حالا شهردار فقید و باسواد ساکی سکوند از ایل متمدن و بافرهنگ سکوند است و فامیلیش را کامل نمی نویسید.ما ناراحت نیستیم چون مخالف طایفه بازی هستیم.خدا کنه این طایفه بازی ریشه کن بشه
نقل قول کردن
#29 شهروند۱۱ 1396-03-23 19:57
به نقل از بنی احمد:
با سلام: خداوند رحمت فرمایند هم ان مرحوم و هر کس دیگر را که برای آبادی این استان زحمتی هرچند اندک متحمل می شوند . و خداوند از افرادی که شورای شهر خرم آباد را به لجن کشیدند هرگز نبخشد چون که همه دیده ایم که برخي از انها قبل از عضویت در شورای شهر چگونه زندگی ای داشتند و بعد از عضویت چه کار ها که نمی کنند و چه وضعیت اقتصادي ای که پیدا نکرده اند

میدونید که باید شهرداری روتوسط مردم دست شورا داد ولی من عاجزانه به عنوان مردم از کارکنان شهرداری خواهش میکنم هوای شورایی ها رو داشته باشین وبه خاطر مردم اداره اطلاعات رو بیخبر نزارید ممنونیم از بزرگی شما
نقل قول کردن
#30 ابراهیمی 1396-05-02 10:43
من و تعدادی از همکلاسیهایم در سال 1347 در دبیرستان بهار شاگرد مرحوم ساکی بوده ام و در زمان تصدی شهرداری خرم آباد هم شاهد فعالیتهای چشمگیر این مرد بزرگ بوده ام شخصیت مثال زدنی ایشان بزرگی و بزرگ منشی و دلسوزی و احترام به هم نوعان و علاقمندی به عمران و آبادی شهر و دیارمان از جمله ویژگیهای ایشان بود . خدای متعال اورا بیامرزد و روح پاکش با اولیاء خدا و امامان معصوم محشور باشد انشاالله.
نقل قول کردن
#31 ساكي سبحان 1396-05-22 12:59
درود خداوند بر كل استان لرستان .شير مردهاي استان لرستان .اللخصوص شير مرد هاي ساكي
نقل قول کردن
#32 دالوندازکرمان 1396-05-28 00:02
باسلام .ودرود به مرد ان نازنین مثل علی محمدساکی خدا رحمت كند مرحوم استاد عليمحمد ساكي را . ایشان ازدوستان نزدیک بنده بودن اخرین بار همراه سام دالوندودیگردوست ان مهمان مابودن درروستای هفت چشمه بخش زاغه دست تقدیر مارا درسال1369 از بیشتر یاران جدا کرد مدتی هست یکی پس ازدیگری خبر مشابه مرسد وچون شمع اب می شوم فتح ا.....دالوندساک ن کرمان
نقل قول کردن
#33 امین خان ساکی سنجر 1396-06-14 16:40
روحش شاد یادش گرامی
نقل قول کردن
#34 ساکی فرد 1396-07-05 09:38
روحش شاد ویادش گرامی
نقل قول کردن
#35 حاتم شاکرمی 1396-09-24 21:28
مرحوم علی محمد ساکی رحمته الله علیه
مردی با دانش و توسعه محور بودند که بنیاد توسعه را با امکانات وابزار محدود در اختیار در شهر خرم اباد را گذاشتند که اگر شرایط به تداوم خدمت ایشان
کمک می کرد و یا حتی الامکان به دیدگاهای توسعه
مبلمان شهری ان زنده یاد توجه می شد امروز شهر
خرم اباد داری جذابیت و قابلیت های دیگری داشت
بنحویکه این شهربا ظرفیت های بالقوه که دارد از نظر
گردشگری یکی از مرکز استانهای برتر ایران بود
۰همواره یاد ان مرد که به اینده می اندیشید
گرامی باد
نقل قول کردن
#36 مجتبى 1396-09-29 23:22
#بزرگ_مرد
نماد #انسانيت
#سعديا_مرد_نكونام_نميرد_هرگز
نقل قول کردن
#37 ها نا 1396-11-10 14:08
روحش شاد
نقل قول کردن
#38 چگنی 1398-02-01 19:12
روح شهردار ساکی شاد. یکی از اقوام ما همسایه مرحوم ساکی در خیابان وصال کنونی بود که تعریف میکرد صبحها ساعت ۶ از خانه به محل کار حرکت میکرد و شبها ساعت ۱ برمیگشت طبیعی است که آن مرد میهن دوست با عشق و علاقه برای مردم خرم آباد و لرستان تلاش زیادی میکرد و چه ثروتی مهمتر از نیک نامی. درود بر روان پاکش
نقل قول کردن
#39 فولادی 1398-02-01 19:15
فکر مرحوم ساکی خیلی جلوتر از زمانش بود خاطرم هست همان ایام به او انتقاد میکردند که چرا دریاچه ای را در بیابان احداث کرده چون آن زمان حریم خرم آباد تا محله شاه آباد (مطهری) بود مثل دهمرده که بام خرم آباد را برای جلب گردشگر ساخت و باز مردم انتقاد میکردند که چرا رفته تو کوه داره جاده میسازه؟ فکر آدمهای با برنامه جلوتر از خودشان است. نظیر شهردار ساکی و استاندار دهمرده همیشه در قلب مردم خرم آباد است
نقل قول کردن
#40 هداوند 1398-02-01 19:17
به نقل از کولیوند:
مرحوم ساکی خدمات ارزنده ای به فرهنگ لرستان و شهر خرم آباد داشته اند! روحش شاد و یادش گرامی باد...

حضرت علی میگه هر کجا زندگی میکنی آنجا وطن توست پس در آبادانی اش بکوش. شهردار ساکی با عشق کار کرد و نامش جاودانه شد
نقل قول کردن
#41 نیکخواه 1402-02-19 10:05
سعدیا مرد نکو نام نمیرد هر گز مرده ان است ک نامش به نکویی نبرند یاد و نامش همیشه زنده است
نقل قول کردن
#42 مسعود نکوئیان 1402-02-29 17:31
با سلام ا گه به یاد تون بیارم که خرم اباد یکی از زیبا تیرین شهر ای ایران ومنطقه بود باورش سخته شهری که به نسبت جمعیت در دهه ۵۰ شهری توریستی ودارای بیشترین فضای سبز وگردشگاه در ایران بود , که همه اینها رو مدیون انسانی باشرف بنام ساکی بود که هنوز بعد از گذشت ۵۰ سال خدماتش ازاولین هاست ,دیدیم که بعد از ان مرد شریف در اون سمت خیلی ها امدند ورفتند بی نام ونشان روحش شاد ونامش همیشه جاوید .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید